Weinig weerstand,snel mager, oorzaken&oplossingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Weinig weerstand,snel mager, oorzaken&oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 22:23

Het afgelopen jaar is mijn pony, Jerai, erg vaak ziek geweest.

Ze heeft bronchitis gehad, ontsteking id schouders, ontsteking id voorbenen, diverse kreupelheden, verkoudheden en nu heeft ze ergens inwendig een ontsteking.

Als ze ziek of kreupel is, vermagerd ze in een korte tijd erg veel. Het is zowiezo moeilijk om haar goed op gewicht te krijgen.

Als ze ziek is, gaat ze ook altijd veel liggen en heeft koliekachtige verschijnselen (naar de buik kijken, schrapen, wiebelen op de benen tijdens het staan). Verder verliest ze dan altijd snel haar evenwicht, kortom ze is erg zwak.

Op de momenten dat ze niks heeft, zit ze ook echt goed in haar vel, ze glanst dan, ze is altijd erg vrolijk, en ook zeer actief.

Jerai is een merrie van ongeveer 18 jaar oud. Vroeger had ze eigenlijk nooit gezondheidsproblemen. Eind 2001 is geopereerd aan haar oog (dat is toen verwijderd wegens een tumor) en sindsdien heeft ze om de paar maanden/weken een probleem.

Kan het zijn dat de narcose haar weerstand heeft verminderd? Weet iemand andere oorzaken die ervoor zorgen dat een pony die altijd erg gezond was nu zoveel problemen heeft? En weet iemand oplossingen. Ik heb al gehoord dat de paardendrogist goede middelen schijnt te hebben om de weerstand te verhogen.

Vooral voor ontstekingen lijkt ze dus erg gevoelig te zijn.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:59

ik zou je aanraden om een algeheel bloed onderzoek te doen, dan weet je gelijk meer en bij de paarden drogist "opkikker" bestellen dan heeft ze vast een goeie boost gehad, wat zegt de da hiervan, kan me niet voorstellen dat die er nix aan doet. Een 18 jarige hoeft helemaal niet zo te zijn, miscchien is de tumor uitgezaaid? Misschien is er meer aan de hand of misschien is het wel heel simpel op te lossen, doe het bloed onderzoek dan kan je gericht te werk gaan succes met je paardje

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:24

Nou, met de voorgeschiedenis er bij, klinkt het me niet echt fijn in de oren...

Maar, soms wil een kuurtje Licosan Forte (van Lieve) nog wel eens helpen. Lekker door de vette slobber.

Ik zou wel onderzoek doen middels een bloedproefje, toch proberen om erachter te komen wat er aan de hand is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers