Het overweldigende afscheid van Dorine....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Het overweldigende afscheid van Dorine....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 20:45

Om te beginnen was ik vannacht na mijn werk (en een douche) meteen doorgereden naar Zwolle om Ludo en Machie daar op het station op te halen en af te reizen naar Zevenaar, alwaar de uitvaart van onze 'aller' Dorien plaats zou vinden.

Om ca. tien uur waren wij dan al in Zevenaar. Aangezien de routebeschrijving in de auto lag en we de naam van de kerk niet meer zeker wisten vroeg ik een toevallige voorbijgangster naar de naam van de kerk alwaar we voor stonden. Dat was de Andreas kerk werd er gezegd. Ik keek Ludo en Machie aan en die knikten al.. ja, dat was de plaats. En tot mijn verbazing zegt die vrouw tegen me.. Ja, dat is de kerk waar de uitvaart van Dorine zo plaats vindt.
Hiermee is dus wel duidelijk dat er wel héél veel mensen op de hoogte moesten zijn van hetgeen Dorine is overkomen.

Rond half twaalf zat vrijwel iedereen al in de kerk en stonden degenen die de kist zouden dragen en de bloemendragers (waaronder ikzelf) buiten de kerk te wachten. Op het moment dat de auto met daarin Dorine en Peter en de volgauto's de hoek om kwamen rijden werd het ons écht teveel.. Verdrietig

Proberend mezelf groot te houden nam ik twee overweldigend grote bloemstukken in ontvangst.. in iedere hand één en nam plaats samen met de overige bloemendragers aan het begin van het gangpad, alwaar de kist van dorine bij werd gezet en de pastoor richting de kist liep en daar enkele woorden tot Dorine sprak en werd gezegend. Dit was iets wat niet iedereen heeft meegekregen, maar ontzettend indrukwekkend was en mijzelf en vele anderen in tranen en trillen deed uitbarsten. Het geweldige gebaar wat Joost op het moment dat ik het écht niet meer hield naar me uitte vond ik dan ook geweldig... Hij kwam naar me toe en zei... geef mij maar een bloemstuk en haal maar een zakdoekje uit mijn jaszak. Ik vond dat gebaar van hem zo geweldig... ik heb er gewoon geen woorden voor.

Hierna liepen de bloemendragers voor de kist uit de kerk in en gaven de bloemen af, die keurig neer werden gelegd en waar de kist uiteindelijk werd bijgezet door de dragers. Hierna begon de zeer indrukwekkende kerkdienst

* Allereerst was er een woord van welkom voor alle naasten, familieleden, vrienden, kennissen, paardenvrienden en internetvrienden..
* Hierna volgde de Taizé, hierin werd het één en ander over Dorine verteld, over Frankrijk, over Cerise, maar ook over bokt.
* Daarna kwam het lied... verblijdt u alle volken...
* Er was een Lezing van Frére Roger uit Taizé: wordt wat je bent...
* Evangelie van Johannes
* Overweging... geonden voorbede: groter dan ons hart
* Collecte voor de kerk, terwijl het nummer van Joe Cocker, Up where we belong werd gedraaid.
* Tafelgebed met als aclamatie: Omdat Gij het zijt groter dan ons hart, die mij hebt gezien eer ik werd geboren...
* Onze vader
* Vredeswens
* Communie terwijl er een psalm werd gezongen..

* Gedicht van Dorine, voorgedragen door haar zus:
Het ijzer is Nu heet
Het moment om 't te smeden, draai niet om en vergeet
't onrecht uit het verleden
als je je aan iets hecht
doet afscheid nemen pijn.
Maar ga verder; als je vecht hoeft verdriet er niet te zijn.
Deze plek heb je gevonden en blijft bij je, voor altijd
Hiermee ben je verbonden; je komt terug na lange tijd
Telkens zul je terugkeren het werkt als een soort wiel
En pas later zul je leren: deze plaats zit in je ziel


* Het wegbrengen van het kruisje met daarop Dorine haar naam, welke werd geplaats achterin de kerk door Peter en Dorine haar ouders met gelijktijdig Ave maria.
* Besprenkeling en bewieroking van het lichaam
* Slotwoord en zegening
* uitgeleiden met Trijntje Oosterhuis met: Vlieg met me mee...

Tijdens de uitgeleiden was het voor de bloemendragers en de dragers van Dorine weer tijd om hun plaatsen in te nemen. De bloemen werden naar buiten gedragen en keurig in de auto gelegd. De bloemendragers namen plaats voor de ingang van de kerk terwijl Dorine in de auto werd geschoven.

Het was tijd voor de daadwerkelijke begravenis. Peter en de naaste familieleden kwamen als eerste de kerk uit en wederom stond ik met mijn mond vol tanden toen Peter een hand op mijn schouder legde en de woorden: Het is goed meissie uitsprak, alvorens hij in de auto stapte. Evenveel indruk maakte het op mij toen wij werden bedankt door familieleden voor hetgeen wij deden. Ik stond er dan ook niet meer versteld van dat de pastoor het tijdens zijn dienst constant over het onderwerp 'liefde' had. Deze familie geeft zo ontzettend veel.. zij die de steun zelf zo hard nodig hebben... Dit heeft zeer veel indruk op mij gemaakt.

Een ieder is toen in zijn auto gestapt en is afgereisd naar de begraafplaats (Rosorum) alwaar Dorine zou worden begraven. Helaas waren wij door gebrek aan parkeerplaats (er waren ook zóveel mensen die hun laatste eer aan Dorine wouden bewijzen), niet in staat de bloemen naar haar laatste rustplaats te dragen. We zijn met zijn allen achter Dorine aan naar de plaats waar zij ter aarde zou worden gesteld gelopen.

Bij het graf van Dorine werd allereerst een toespraak gehouden door een collega van Dorine van Favoriet FM, alwaar Dorine als vrijwilligster werkzaam was. Ze vertelde onder andere over hoe lastig Dorine soms kon zijn en hoe ze altijd weer haar gedichtjes onder de aandacht bracht door ze zomaar ergens neer te leggen... Iets wat een glimlach op ieders gezicht achterliet.

Hierna nam de pastoor nogmaals het woord en sprak enkele woorden tot ons en Dorine. Hij vertelde onder andere over hoe hij twee weken geleden nog met Dorine had gesproken, terwijl ze haar boktpetje met geopende ogen droeg.. en hij haar gisteravond wederom met datzelfde boktpetje met gesloten ogen vredig zag liggen. Ze was heen gegaan op het moment dat zij dacht te kunnen gaan.. al was dit véél te vroeg.

Tot slot nam Peter's broer het woord en bedankte iedereen die aanwezig was, namens Peter, zijn ouders, Dorine's ouders en de kinderen. Waarop Peter zei... Dorine... die bedankt jullie! Ook vertelde hij over iemand die had geprobeerd te tellen hoeveel mensen er nou eigenlijk aanwezig waren.. maar ze was bij de 250 mensen maar opgehouden met tellen.

Hierna werd er een moment van stilte gehouden.. en juist op dat moment werd de stilte overstelpt door drie straaljagers die overvlogen.. iets wat ontzettend speciaal was. En om daarvoor Joost zijn bewoordingen te gebruiken uit een ander topic: "Heaven Express special" leek het wel.
Hier.. heb ik dan ook niets aan toe te voegen.

Iedereen kreeg de gelegenheid afscheid te nemen van Dorine en strooide rozenblaadjes of gaf de kraanvogels een keurig plaatsje op de kist van Dorine. De naaste familie bleef achter bij het graf van Dorine om in besloten kring afscheid van haar te kunnen nemen.

De rest is teruggelopen naar de aula, alwaar iedereen wat kon bekomen van alle indrukken en een hapje en een drankje werd aangeboden.

Later volgden ook Peter en de rest van de Familie, welke we voor vertrek onze condoleances nog hebben overgebracht.


Ik wil dan ook iedereen bedanken dat ik mijn laatste eer aan Dorine heb mogen bewijzen.. ondanks de zeer vochtige grond (zeg maar gerust plassen) die ik overal heb achter gelaten en de aardbevingen waar ik door al het trillen voor zorgde. Ik vond het echt geweldig dat ik van deze plechtigheid deel uit mocht maken. Ook Joost wil in nogmaals bedanken voor alles wat hij voor ons heeft betekend en nog gaat betekenen. Verder wil ik iedereen heel veel sterkte toewensen met verwerking van dit verdriet. Ik zal er altijd voor jullie zijn... en terwijl ik deze woorden uitspreek weet ik dat er velen met mij zijn.

Overigens was het overduidelijk dat Dorine bij ons was... om terug te komen op iets wat ik in het gedenkboek heb geschreven over dat Dorine zou laten merken dat ze er zou zijn middels zonnestralen... Het was met toch een zonnige dag vandaag! Lachen
Laatst bijgewerkt door Honeybee op 09-07-03 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt


Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:48

ik sluit me bij jou woorden aan Sandra.

trotse moeder van 2 prinsesjes

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:50

Heel mooi geschreven meis!! Ik kan het alleen maar met je eens zijn..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:54

Mooi San, heel mooi...
Klinkt als een waardig afscheid, en ook zoals Dorine het zelf had gewild, en als ik dit allemaal lees, is Dorine altijd omgeven geweest door heel liefdevolle mensen, heel bijzonder, geweldig.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:56

Bedankt voor dit mooie verslag van deze dag. Het geeft me een goed beeld en dat vind ik fijn aangezien ik niet in de gelegenheid ben geweest om naar Zevenaar te komen.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:58

Je hebt het prachtig verwoord Sandra.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:58

ahhh erg mooi hoor.. jij had het net zoals vele erg moeilijk om voor de kist te lopen Ach gut maar idd zoals cody al zegt dorine heeft dit ook gewild en ze hield van aandacht heb ik gehoord dus dat heeft ze zeker gehad vandaag.. ik vind dat iedereen trots op zichzelf mag zijn hoor Ach gut

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:09

Wat heb je dat mooi opgeschreven..!
Ik kon er helaas niet bij zijn vandaag, maar nu heb ik toch een idee hoe het is geweest. Dat is wel fijn.

Nogmaals heel veel sterkte allemaal Ach gut

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:11

Fijn om te horen dat het zo'n mooie begrafenis was...

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:12

prachtig verwoord, je hebt echt een plaatje geschetst van de dag voor mensen die niet geweest zijn.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:13

Wat een mooi verslag Sandra.. Je hebt het goed verteld. Zo ging het echt vanmiddag..


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 21:17

Stiekem schaam ik me toch wel een beetje....

De pastoor vertelde zo'n mooi verhaal over hoe hij dacht dat Dorine wel een boodschap achter zou laten in één of ander laatje, om gevonden te worden nadat ze heen zou gaan.
Dit was ook gebeurt... er was een briefje waarop Dorine iets had geschreven...
De woorden die er in voor kwamen waren:
Ik hoef geen al te grote steen..
En toen de tekst die erop moest komen te staan.

En ik schaam me toch wel een beetje... omdat dit zó'n mooi moment was... en ik niet meer weet wat er nou precies op dat briefje stond.

Joost
Berichten: 27
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:18

Even nog dit
Er zullen misschien een hoop mensen onder jullie zijn die Taize niet kennen en bij wie de naam Frêre Roger niet een belletje laat rinkelen
daarom geef ik jullie hierbij de link naar hun site
www.taize.fr
Je kunt er een redelijk beeld krijgen wat er daar gebeurd
En voor diegene die straks richting zuid frankrijk gaan en geen haast hebben zou ik zeggen neem ongeveer halverwege dijon en lyon van de autoroute du soleil de afslag TOURNUS. net na de tolhokjes staat taize al aangegeven, en ga er gewoon eens kijken. in de zomer ongeveer 150.000 jongeren daar aanwezig uit vrijwel heel europa en ver daarbuiten

ook voor mensen die niet veel hebben met de kerk een interessante ervaring. (zelf al 4 keer geweest)

Voor de orginele gezangen (zeer rustgevend en meditatief karakter) kun je terecht op kazaa met als zoekopdracht Taize

Groetjes bedankt en hopelijk volgende keer "a happy horserelated reason???"

Joost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:19

Mooi geschreven
De mensen die er nu niet konden zijn, krijgen nu een beetje een idee hoe het was
Hoe speciaal de famile van Dorine is en het geen toeval kan zijn dat daarom Dorine ook zo speciaal is.
En ik zeg expres is, want speciaal zal ze voor mij altijd blijven

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:33

Zo dit is echt indrukwekkend. Ik heb Dorine niet gekent maar vanaf ik hier op Bokt ben heb ik haar verhalen gelezen. Ik vind haar een voorbeeld voor iedereen.

Wat moet dat een mooi afscheid zijn geweest. De rillingen liepen over mijn lichaam en ik heb op het moment ook natte wangen.

Ik word er sprakeloos van.............

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:33

Dank je wel voor je mooie verslag. Als ik het zo lees veel massaler dan gisteren maar toch warm, vooral door de enorme liefde en kracht van Peter, Josst en alle andere famillie.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:35

Heel mooi verwoord Sandra...

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:37

Lijkt me een heel indrukwekkend en speciaal afscheid Lachen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:39

Mooi geschreven Sandra! Ik vond het erg lief dat wij inderdaad bedankt werden voor het dragen van de bloemen door de ouders van Dorine. Wat een geweldig lieve mensen die hun dochter moeten missen. En na de begrafenis werden Betty en ik nogmaals bedankt, dat we zo veel voor Dorine betekend hebben. Maar zij betekende juist veel voor ons en wij moeten haar nu missen, dus dit was wel het minste wat er gedaan kon worden.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:44

Super geschreven Sandra! Ik kan niets meer toevoegen.

Toch wel... Gister met de condoleance had ik het heel erg moeilijk. Ik wilde Peter steunen, in plaats daarvan was hij degene die mij moest troosten... Later bij de kist van Dorine weer, hij was degene die mij de steun gaf.
Ik vind dit zo geweldig, wilde alleen dat het niet zo had gehoeven, dat ik wel sterk had kunnen zijn voor Peter...
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 09-07-03 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:48

Mooi geschreven Sandra!
Als ik het zo lees is het echt een afscheid dat bij Dorine past.

En wat ontzettend knap dat Peter en Joost juist ook nu weer anderen kunnen troosten. Daar heb ik echt bewondering voor

Ik had vanochtend een kaarsje in de klas aangestoken en de leerlingen verteld waarom ik dat deed. En ze wilden weten of zij ook iets konden doen. Lief hè...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:56

Heel mooi beschreven. Moet zeggen dat ik nu toch ook weer een traantje heb gelaten.
Het moet heel bijzonder zijn geweest vandaag geloof ik en die straaljagers hebben vast een betekenis.

FriedaO
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:00

Dag lieve mensen,
Wat een mooi verslag heb je geschreven over de uitvaart van Dorine.
Ik ben de collega van Dorine die de woordjes door de microfoon heeft verteld. Lief dat je dit in je verslag hebt meegenomen en dat het goed is overgekomen.
Ik zie Dorines lach al op haar gezicht, als ze zou weten dat ook ik inmiddels af en toe op Bokt kom kijken. Sinds die fluttoestand dat jullie niet mee konden luisteren met de uitzending van FavorietFM ben ik aangemeld. Zo brengt ze mensen alsnog samen.
Ik ga er morgen achteraan om te proberen of we de uitzending op onze website kunnen laten verschijnen, zodat jullie alsnog de terugblik kunnen horen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Toppie wat jullie gedaan hebben. Pluim! Party!!

Sterkte allen
Frieda.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:05

Jij ook heel veel sterkte Frieda...
Ik kon helaas niet veel verstaan van wat er bij het graf gezegd werd, omdat ik nogal achteraan stond...
Super dat je gaat proberen om die uitzending op de website te krijgen!

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:05

Heel erg mooi geschreven!
Ik vind het fijn dat ik, en natuurlijk alle anderen die niet aanwezig zijn geweest, nu ook een idee kunnen krijgen van hoe het geweest is.
Ik vind het erg knap dat je het zo mooi en uitgebreid hebt kunnen beschrijven, ondanks alle emoties.
En zoals Mickey al zei, het is ontzettend knap hoe Joost en Peter hier mee om gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, _San87_, Blue_flower, Boheme, DotBot, Eva1975, fleurtjeuh, janneke_S, Lau07, rocky_1995, Shetje14, tinker_sally en 69 bezoekers