KWPN of NRPS ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

KWPN of NRPS ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 15:13

Wie kan mij advies geven?

Mijn paardje (ruin) staat ingeschreven in het kwpn a register hij is nu twee jaar oud volgend jaar wil ik met hem naar de keuring, maar nu is mijn vraag hij heeft een kwpn papier maar hij wordt denk ik geen 1.60 hij is nu namelijk 1.50 (2 jaar).
Kan ik dan niet beter met hem naar het Nrps gaan?
of gewoon het kwpn papier houden en helemaal niet naar de keuring gaan.
wie kan mij advies geven ik wil namelijk wel heel graag met hem naar de keuring, of is er iemand met het zelfde probleem?

foto's van hem kan je vinden onder lol met je knol Heras, van ilonab
zijn vader is Hero (hohensteijnxweltmeijer)
moeder is een Russische arabier komt rechtstreeks van de Tersk stoeterij.


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:24

misschien dat je beter naar de keuring in het nrps gaat aangezien z'n moeder een arabier is en hij toch geen 1m58 haalt (waarschijnlijk).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:24

Waarom wil je eigenlijk perse met een ruin naar de keuring?
Ik zou het lekker zo laten, met ruinen heb je op een keuring (fokdag) niet zo heel veel te zoeken, mijns inziens. Komen immers toch nooit vuelentjes van...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:34

nee das waar dees, maar het is wel eens interessant. een ruin kan bvb nooit ster worden, maar wel sterwaardig bevonden, ken je z'n zwakke kanten qua exterieur, z'n mooiere kanten,....

als je het echt wil, waarom niet?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:49

bij welk stamboek staat Hero dan ingeschreven?
Daar moet je zijn voor de keuring....beide stamboeken hebben wel een ruinen-rubriek

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:49

kattebeest schreef:
nee das waar dees, maar het is wel eens interessant. een ruin kan bvb nooit ster worden, maar wel sterwaardig bevonden, ken je z'n zwakke kanten qua exterieur, z'n mooiere kanten,....

als je het echt wil, waarom niet?


Ik ken wel enkele ster-ruinen hoor! Is interessant om de moeder preferent te krijgen.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:06

als je het echt graag wil moet je dat gewoon doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:07

Ruinen kunnen idd wel ster worden, Händell heeft ook het ster-predikaat.
Om een register A ruin ster te krijgen moet hij aan de voorwaarden voldoen waar zijn vader bij het KWPN niet aan heeft voldaan, zoals bijv. een verrichtingsonderzoek, prok foto´s enz, enz.
Dat kan dus erg kostbaar worden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:17

oh ik dacht dat ze enkel sterwaardig bevonden konden worden maar geen ster-predikaat kregen. zal nog eens opnieuw het kwpn-reglement moeten doorlezen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:48

Händell is 11 jaar gelden ster geworden maar volgens mij kan het nog steeds, het is nl. een exterieurpredikaat.
Heeft een merrie 3 nakomelingen met het sterpredikaat krijgt ze zelf het preferentpredikaat.
Het zou dus nogal oneerlijk zijn hengsten en ruinen niet mee te laten tellen.
Hengsten die op de hengstenkeuring niet door gaan kunnen ook het sterpredikaat krijgen.
Als de merrie niet ingeschreven staat bij het kwpn of niet meer kwpn nakomelingen heeft is het niet erg interresant om met een ruin voor te gaan, tenzij je gewoon wilt weten wat ze er van vinden.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:34

Ik ken ook een paar sterruinen (KWPN) dat predikaat is niet alleen voor merries. Het is voor een merrie mooi meegenomen als een zoon een sterpredikaat krijgt, misschien draagt het idd bij aan het preferentschap.

Maar ook als je gewoon naar de keuring wilt omdat je het leuk vindt en om een idee te krijgen wat ze bij het stamboek van je paard vinden, gewoon doen Knipoog .

Waar ik wel een beetje over twijfel is of je met een reg. A ruin wel een sterpredikaat krijgt, reg. A merries moeten toch een paar extra onderzoeken doen voordat ze dit predikaat krijgen en ingeschreven worden in het stamboek of ben ik nu even in de war Verward . Anders zou ik gewoon naar het NRPS gaan met je paardje.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:15

Nog een andere zaak: als we theoretisch stellen dat de ruin een sterpredikaat kan halen, betekent dat nog niet dat de moeder punten krijgt voor het preferentschap. Als de moeder een volbloed Arabier is, zal ze wle niet in KWPN/NRPS ingeschreven staan, dus heeft dat niet zo'n nut.

Ik zou zo ook het KWPN een dienst kunnen doen en een van onze Welsh merries bij een KWPN hengst kunnen dekken om zo wat bloedverversing, sterkere bewegingen en een meer dragend skelet Knipoog met een wat mooier hoofd in het KWPN te brengen. Toch zie ik daar op een of ander manier het nut zo van in. Al wordt het product dan UTV kampioen of hengstenkampioen, krijgt onze merrie daarvoor 0 punten voor het preferentschap.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:31

joostvangestel schreef:
Ik zou zo ook het KWPN een dienst kunnen doen en een van onze Welsh merries bij een KWPN hengst kunnen dekken om zo wat bloedverversing, sterkere bewegingen en een meer dragend skelet Knipoog met een wat mooier hoofd in het KWPN te brengen.


Ik ken dus mensen die hun tuigpaardmerrie om deze reden door een grote Welsh-Cob hengst (Sparkling Boy) hebben laten dekken.
Geen fout veulen geworden maar mijn keus zou het nooit zijn.
Maar nu gaan we geloof ik compleet off-topic Bloos

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:46

ilindra: het punt is dat nakomelingen die in een stamboek van een ander ras/fokrichting geregistreerd staan dan de moeder, volgens mij geen preferentschapspunten voor de moeder kunnen opleveren.

OT: Verder is een een groot verschil tussen Cobs en Welsh Mountains en heb ik het ook niet gehad over het feit dat we dan 's lands kleinste KWPN-er gefokt zouden hebben (uit een merrie van 1.18m, wel te verstaan).

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 13:27

bedankt voor de reactie's ik vind het gewoon leuk om met hem naar de keuring te gaan ik wil graag weten wat de mensen op de keuring van hem vinden. Zijn vader (Hero) staat ingeschreven in het Oldenburg stamboek je kan hem vinden bij www.havikerwaard.nl.

Ik heb besloten om met hem volgend jaar naar de Nrps keuring
te gaan. Om met hem naar het kwpn te gaan heeft niet zoveel zin als ik jullie reacties's zo lees.

Voor zijn moeder heeft het geen nut want die staat niet bij het Kwpn ingeschreven.
Het word dus Nrps volgend jaar.

Zijn moeder heeft trouwens deze vader Citr38 zoon van Cepkll 125
de moeder is Nagoroda en die is van Nespokoinyi ox
Nespokoinyi ox is een zoon van Salon ox


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:55

joostvangestel"]
ilindra: het punt is dat nakomelingen die in een stamboek van een ander ras/fokrichting geregistreerd staan dan de moeder, volgens mij geen preferentschapspunten voor de moeder kunnen opleveren.
[/quote]

Als je een eindje omhoog kijkt zie dit staan:
[quote="ilindra schreef:
Als de merrie niet ingeschreven staat bij het kwpn of niet meer kwpn nakomelingen heeft is het niet erg interresant om met een ruin voor te gaan, tenzij je gewoon wilt weten wat ze er van vinden.


Ik bedoelde gewoon dat ik zo´n kruising KWPN X Welsh wist te staan.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 10:14

Ik snap even niet waarom je naar het NRPS gaat als je eigenlijk wilt – tenminste dat begrijp ik zo uit je woorden – dat je paard meer waard wordt – maar omdat hij het KWPN niet gaat redden ga je naar het NRPS dat als ‘minder’ bekend staat??? Dus van een KWPN-veulenboek ga je naar een NRPS papier en wie zegt dat hij daar ster wordt?? Heb je geen foto van hem??

Culemborg here I come!!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:47

Gail schreef:
Ik snap even niet waarom je naar het NRPS gaat als je eigenlijk wilt – tenminste dat begrijp ik zo uit je woorden – dat je paard meer waard wordt – maar omdat hij het KWPN niet gaat redden ga je naar het NRPS dat als ‘minder’ bekend staat??? Dus van een KWPN-veulenboek ga je naar een NRPS papier en wie zegt dat hij daar ster wordt?? Heb je geen foto van hem??


Omdat ze bij het NRPS een grotere kans heeft een predikaat te halen dan bij het KWPN. Daarbij is de bloedvoering voor NRPS ook interresanter. Voor het KWPN is idd zonde, zou ik nooit doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 12:48

Ja nee zover was ik ook nog, maar ik zou een KWPN-papier nooit omruilen voor een NRPS-papier, aangezien deze voor veel mensen gewoon minder waard is (ster of niet)

Culemborg here I come!!

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 14:49

ja Gail daar zat ik dus ook een beetje mee maar ik vind dat mijn paardje gewoon qua afstamming eigenlijk niet bij het kwpn thuis hoort.
Als mensen vragen aan mij in welk stamboek hij staat ingeschreven en ik zeg "het kwpn" dan kijken ze me aan of ik niet goed wijs ben, dus eigenlijk hecht ik niet zoveel waarde aan het kwpn papier omdat hij geen uitgesproken kwpner is.
Het kwpn papier is voor veel mensen meer waard dan het nrps dat ben ik met je eens maar ik denk dat dit niet voor mij paardje geld nav alle reactie die ik heb gehad. voor foto's van hem: zie heras, van ilonab onder "lol met je knol".

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:18

Ik snap iets niet: wat is zijn afstamming precies? Want met een niet KWPN-papa en een russische moeder krijg je toch gen KWPN papier??!!

Culemborg here I come!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:22

Mee eens…een Russische arabier x een Oldenburgse hengst geeft geen KWPN-papier..!!

...

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:59

sorry gail en lot, maar dat paardje staat gewoon ingeschreven bij het register A van het KWPN.

Thijmen geboren 14-01-2009!!!!!!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:31

Lot schreef:
Mee eens…een Russische arabier x een Oldenburgse hengst geeft geen KWPN-papier..!!


De merrie kan opgenomen zijn in het register B (de "afvalbak" Knipoog en als zij dan vervolgens wordt gedekt door een hengst van een ander wel erkend europees stamboek dan komt het veulen in reg. A. Dus het kan echt !


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:46

Tiffy"]
[quote="Lot schreef:
Mee eens…een Russische arabier x een Oldenburgse hengst geeft geen KWPN-papier..!!


De merrie kan opgenomen zijn in het register B (de "afvalbak" Knipoog en als zij dan vervolgens wordt gedekt door een hengst van een ander wel erkend europees stamboek dan komt het veulen in reg. A. Dus het kan echt !
[/quote]

Heeft er ook eentje opgelet bij de bijeenkomst van het JongKWPN........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac en 119 bezoekers