OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 12:15

Wie kan mij vertellen wat het is, en wat de gevolgen zijn. Mijn zusje wil een Fries hengst kopen die er vorig jaar aan geopereerd is. Is het aan te raden of juist niet???? En kan je het paard leuk berijden zonder gevolgen????


Groetjes Femke

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:35

Voor OCD is niet echt een perfecte behandeling. OCD (Osteochondrosis Dissecans) is een afwijking in de kraakbeenvorming, waardoor afwijkende gewrichten (kunnen) ontstaan bij jonge dieren. De precieze oorzaak is onbekend, maar meerdere oorzaken spelen waarschijnlijk een rol, zoals erfelijkheid, voeding, beweging en(regelmatig)bekappen. Het komt voor bij meerdere diersoorten zoals hond, varken en paard. Na langdurige rust treedt vaak stijfheid op en na langdurige inspanning wordt vaak kreupelheid gezien.

Voor uw paard is het belangrijk dat hij niet te zwaar gevoerd wordt, niet te dik wordt, voldoende beweging heeft en met regelmaat wordt bekapt en ontwormd.

Sinds kort is er voedingsupplement Primeval Artrose Gelatinaat, dat al veel paarden met OCD en Artrose heeft geholpen. Ik verwijs u graag naar www.dierennieuws.nl (sectie Paarden) waar nog meer informatie staat over dit product en waar het met korting te bestellen is. Wel moet dit minimaal 3 maanden worden gegeven om resultaat te mogen verwachten

Google is your friend Lachen

Wij wilden toen ook een friesje kopen die OCD had. Ze was dus nog niet geopereerd. Met haar kon je wel nog recreatief rijden als ze een operatie had ondergaan maar niet meer voor in de sport.
Je kunt het ook aan je eigen (betrouwbare) dierenarts vragen...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:39


Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:40

Ik val in herhaling, paralel heb ik een zelfde verhaal gepost op F&A...

Ikzelf heb OCD in mijn knie, ben er 4x aan geopereerd, laatste keer 10 jaar terug. De afgelopen paar maanden komen de klachten terug, ik heb nu artrose in mijn knie. Overmatige Slijtage veroorzaakt door het gebrek aan kraakbeen op sommige plekken (de weggehaalde chips ontbreken. Het is vervelend en soms zeurend pijnijk. Ik loop op zulke momenten echt kreupel.

Een paard kan best een tijdje goed functioneren na een OCD operatie, maar de effecten op langere termijn (5 jaar en langer) zijn nog niet bekend. En als mijn knie een indicatie mag zijn, is de OCDoperatie dus eigenijk een lapmiddel....

Ik zou zo'n paard zo kopen als ik ereen recreatief doel mee had (buitenritten, lichte arbeid). Maar wil ik Mdressuur of hoger, dan zou ik hem laten staan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

demi
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:20

o.c.d is een chip dat los van het bot zit. Het ligt eraan op welke plaats het zit of het schade kan veroorzaken. het kan ook ingekapseld zitten en geen schade veroorzaken. Het is soms makkelijk en soms moeilijk te opereren dat ligt er dus aan waar het zit. Als een paard met succes is geopereerd en geen beschadiging heeft op gelopen is er niets meer mee aan de hand. Het komt ook voor dat een paard nooit last krijgt van zo"n chip. Ik zou dus een goed paard wat een o.c.d heeft niet laten staan. Je moet gewoon met de dierenkliniek overleggen wat het beste is. Er lopen zelfs paarden op grand prix niveau die aan o.c.d. zijn geopereerd


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:27

Ik heb ook een merrie die is geopereerd aan OCD, niet alle paarden krijgen er ook echt last van, zij wel.
Zelf heb ik ook losse botstukjes, maar heb daar minimaal last van.

Magic is dus geopereerd en ze heeft er nooit meer last van gehad. Ze loopt gewoon op Z niveau, hoe het in de toekomst zal gaan weet ik natuurlijk nog niet. Tot nu toe zijn alle klachten weg!!

demi
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:32

trouwens o.c.d. heeft niets met atrose te maken en ze weten ook niet hoe het ontstaat. ze doen er wel testen mee met de opfok van veulens tot 3 jarige. bij een veulen kan zo'n los stukje nog weer verdwijnen, maar bij een 2 jarige niet. Ze laten ze in verschillende groepen opgroeien b.v. 1 groep met training, 1 groep veel op stal, 1 groep buiten. Zo willen ze zien bij welke groep het minste o.c.d. voorkomt dit gebeurd in Lelystad. Ook kunnnen ze op röntgen foto"s niet altijd alle o.c.d.s zien zitten Een paard kan best goeie botten hebben bijvoorbeeld allemaal ééntjes op de foto en toch een los chipje ergens hebben zitten

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:30

ik heb op een stoeterij gewerkt daar had een 5 jarige merrie een trap gehed van een ander paard met als gevolg een ocd na een operatie en 3 mnd op stal staan en wandelen is alles weer goed gekomen en heeft ze nog(ze is nu verkocht)120cm gesprongen nu wordt er vooral recreatief met haar gereden en het gaat allemaal super met haar nergens geen last meer van


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boedha_1981, DeGelukkige4, Elisabeth32, gillian, Shinedown, Trendiction en 32 bezoekers