Bijrijden -> wat is nou wijsheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Bijrijden -> wat is nou wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 14:16

Ik zit in een beetje lastig pakket. Ik rij op dit moment een leuke maar pittige Lusitano-hengst bij. Het is een leuk beest, de stal is helemaal top en de omgeving ook. Toch beginnen de irritaties op te komen.

Ik doe hem 2x per week, op dinsdagavond en 1 dag in het weekend. Op dinsdagavond moet ik VERPLICHT longeren. Ik vind longeren nogal suf eigenlijk en zeker om dat iedere week te moeten doen. Die dag in het weekend rij ik hem buiten (is ook min of meer verplicht). Buiten rijden vind ik natuurlijk geen probleem, maar ik zou het ook leuk vinden om bijvoorbeeld eens een dressuurlesje met hem te rijden en dat mag dus niet.

Ik betaal 35 euro per maand voor 2x per week (waarvan 1x verplicht longeren). Nou kwam ze laatst met het voorstel dat ik hem 3x per week zou gaan doen voor 100 euro, daar ben ik absoluut niet mee akkoord gegaan.

Ze heeft nog een andere bijrijdster voor 1x in de week en die betaald niks. Ze kan bijna nooit een keer extra. Ik sloof me super uit voor dat beest en ik heb het idee dat zij het er zich maar makkelijk vanaf brengt. Bijvoorbeeld met het uitmesten van de wei en het poetsen van het tuig.

Verder zou ik heel graag aangespannen willen rijden. Okki is wel beleerd voor de wagen, maar het tuig kan niet op stal hangen en er is alleen een sulky waarmee niet op de weg mag worden gereden.

*zucht* Ik weet even niet meer wat wijsheid is. De bijrijpaarden liggen niet voor het oprapen, bijrijpaarden waarmee je mag mennen al helemaal niet. Geeft iemand raad?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:20

Dit paardje aanhouden om mee te rijden, en bij je locale menclub informeren of er leden zijn die af en toe een groom kunnen gebruiken? Mennen is lastig in je eentje, er zijn vast wel mensen te vinden die graag mennen maar een groom/medemenner nodig hebben om te kunnen gaan rijden.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:24

ik vind het heel veel geld, want je mag dus eigenlijk maar 1x per week écht rijden. die 100 euro slaat al helemaal nergens op. Ik denk dat de eigenaar blij mag zijn dat er iemand komt, hij/zij is er toch ook mee geholpen denk ik. Succes

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:28

ikv ind het al helemaal flauw
jij mag maar 1 keer per week rijden
en 1 x longeren en dat andere meisje hoeft niks te betalen
en mag zeker wel rijden?

Icelandics
They grow when you get on

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 14:34

Ja, die gaat altijd eerst loswerken (ze doet één of andere studie op paardengebied) en daarna gaat ze meestal buiten rijden. Als ze daar geen tijd voor heeft, dan werkt ze alleen los en dan is Okki de dag daarna niet te genieten.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:36

ow nou best vaag
ik blijft het toch best banketstaaf vinden jij niet?

Icelandics
They grow when you get on


horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:37

zow heb ik eindelijk de betekenis van banketstaaflig ik dacht al dat het zo iets was

Icelandics
They grow when you get on

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:10

echt goedkoop vind ik het niet. je mag maar 1x per week echt rijden en dan ook nog eens verplicht buiten.
en dat dat andere meisje gratis mag vind ik helemaal nergens op slaan.

ik zou gewoon rustig rond gaan kijken of je ergens anders een leuk paard kan gaan rijden. en ondertussen gewoon deze blijven rijden.

en ik snap wel dat je met die 100 euro niet akkoord bent gegaan, dat slaat echt helemaal nergens op!
dan zou je 65 euro per maand meer moeten betalen voor 1x in de week extra rijden!! Verward

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:31

pff
ik vind het nogal brak

Icelandics
They grow when you get on

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 17:17

Ja, ik baal er ook nogal van. Het is niet echt wat ik me ervan had voor gesteld.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:49

pff ik vind het redelijk duur in verhouding met wat je mag doen! en helemaal eerlijk is het ook niet omdat dat andere meisje niet betaald! ik zou gewoon rond gaan kijken naar een ander paardje ok bij te rijden...

Dag lieve mama...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:24

Waar heb je minstens vier buitenritten voor 35 euro per maand?
Dat het andere meisje gratis rijdt is zuur voor jou, maar pech, daar heb je niets mee te maken.

Wel zou je je longeerdag kunnen opzeggen (en nog maar 17,50 betalen voor die ene overblijvende dag) en ergens anders wat te mennen erbij zoeken (zie tip ArwenLune).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:27

ja das een goed idee al zeg ik het ze;f
dan betaal je toch minder en die longeer dag vond je toch niet leuk?

Icelandics
They grow when you get on

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:31

Volgens mij zijn er nog een aantal mensen op de Voortstede die een bijrijder nodig hebben.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:56

Gewoon verhuizen naar de Veluwe, veel (gratis) bijrijdpaarden en nog een mooie omgeving ook

Als ik jou was zou ik het zo laten en op m´n gemak wat anders zoeken. Het idee van Arwenluna vind ik zo slecht nog niet, ook ik kan vaak niet aangespannen weg omdat ik niet altijd een groom heb.
Als we van het najaar 4-span gaan rijden wordt dat alleen maar erger.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:59

Dat is idd balen, is er niemand bij de club in de buurt die nog een ruiter nodig heeft. De ervaring leert dat als je eenmaal mensen in het plaatselijke 'wereldje' het veel makkelijker wordt aan een bijrijd-paard te komen.
Succes!!

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:35

Ik zou inderdaad eens rustig op zoek gaan naar een ander bijrijdpaard. Je hebt weinig vrijheden en als je nu irritaties daarover hebt wordt dat alleen maar erger. En dat komt de relatie eigenaar/bijrijder natuurlijk ook niet ten goede Knipoog .
En ik zou me niet laten tegenhouden door het feit dat je met hem mag mennen, zoals je al schreef komt dat er nu ook niet van!

Dag, lieve Kristal...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 22:49

nou tessebes, dat je het niet helemaal vond wat je zocht wist ik al, maar dit klinkt inderdaad niet zo super............Maar ik ben het niet met je eens dat je zegt 'bijrijdpaarden liggen niet voor het opscheppen' want dat liggen ze wel, ALLEEN..........geen bijrijdpaarden die ingespannen kunnen worden. Maar ik heb je al eerder gezegd dat je voor 100 euro iets veel leukers kunt vinden!!!!! Als ik jou was zou ik lekker verder gaan zoeken, kijk op marktplaats, er is zoveel!!!
succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 08:54

Botervlieg schreef:
Waar heb je minstens vier buitenritten voor 35 euro per maand?
Dat het andere meisje gratis rijdt is zuur voor jou, maar pech, daar heb je niets mee te maken.

Wel zou je je longeerdag kunnen opzeggen (en nog maar 17,50 betalen voor die ene overblijvende dag)


Ik denk niet dat ze in dat laatste trapt. Natuurlijk is 35 euro niet veel en daar ben ik best tevreden over. Ik begrijp ook dat ik er eigenlijk niets mee te maken heeft dat die andere vrouw niets hoeft te betalen, maar het is voor mij ook geen stimulans om meer te gaan betalen. Ik vind het jammer dat het zo loopt en ik begrijp ook niet van haar hoe ze erbij komt om opeens 100 euro te gaan vragen. Tja... ze gaat dan wel haar baan opzeggen, maar dat is eigenlijk mijn probleem niet. Ik ontlast haar ermee om dat paard 2x in de week te doen en ik kan altijd een keer extra als ze daarom vraagt. Daarom snap ik niet waarom ze mij dan "straft" door meer geld te gaan vragen.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 09:01

Destijds heeft de eigenaresse van Occidental op mijn advertentie gereageerd dat ik een bijrijdster zocht, of andersom, zou ook kunnen. Ik heb het toen uiteindelijk niet gedaan omdat ze iemand wou die al redelijk ver was in de dressuur en ik had een ander paard gevonden. Toen stelde ze wel voor om dressuurlessen te nemen met hem. Waarom nu niet meer?
Overigens is het hel goed te doen om een bijrijdpaard te vinden in omgeving Den Haag. Ik heb er 3 gehad in 1,5 jaar tijd. Allemaal via Marktplaats. Ga gewoon op zoek naar iets anders zou ik zeggen!

In het land der blinden is eenoog koning!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 09:11

Dat is vaag. Hoe lang geleden was dat dan?
Ze wil dat haar paard niet teveel belast wordt op de dagen dat ze hem zelf niet rijdt. Ze rijdt er zelf wel dressuurmatig mee en volgt ook lessen. Naast mij had ze nog iemand anders op het oog toen ze iemand zocht, maar die kon niet zo netjes rijden (handen niet stil e.d.) en die persoon wilde ook dressuurlessen volgen. Dat heeft ze toen niet gedaan. Eigenlijk wist ik dus al van te voren dat ze een recreatieruiter zocht en dat vond ik ook geen probleem. Ze begint alleen steeds meer eisen te stellen en beperkingen op te leggen, terwijl ik juist zo m'n best doe.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 09:34

dat was een jaar geleden ongeveer denk ik...

In het land der blinden is eenoog koning!

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 09:38

veel te duur wat jij betaald gekkie!! ik had paarden voor 1 maand voor 50 gulden dus dat zal nu 25- 30 euro zijn geworden bijn die kerel

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 09:38

Pfffff, zelf rijd ze alleen maar en jij mag de rest doen...... Verward
Lekker makkelijk van haar zeg!
Mijn bijrijdster ziet me al aankomen; jij mag alleen longeren en buitenrijden.......denk dat ze hard gaat lachen! (en in Utrecht is het erg moeilijk om een bijrijpaard te vinden), maar daar trapt ze echt niet in!

Vind het ook nogal raar; 35 euro voor twee dagen en 100 euro voor 3 dagen?
Hmmm, zeker iets mis gegaan op school Knipoog

Opzich is het best lekker om voor 35 euro elke week buiten te kunnen rijden en longeren is altijd goed voor het contact, maar ik zou het als ik jou was toch willen afwisselen! Lips are sealed
Kan je niet afspreken dat zij hem de enne week longeerd en jij dan op jouw "longeerdag" kan rijden en dat jij hem weer de week erop longeerd?
Kan je om de week toch nog dressuurmatig rijden..... Haha!

Ik zou inderdaad toch eens gaan zoeken naar wat anders, zeker als je toch graag wil mennen.......
Lekker dit paard aanhouden tot je wat anders hebt en dan

My imaginary friend thinks you have serious problems!

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 09:51

Ik vind dat je voor dat geld zelf ook best wat in hebt te brengen op de indeling van longeren/rijden. Bovendien kun je toch ook eerst een kwartiertje longeren en daarna gaan rijden?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers