autisme bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

autisme bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 11:52

Zou autisme bij paarden en andere dieren voor kunnen komen?

Ik ken nl. een paard (niet een van mijn eigen paarden hoor) dat erg veel verschijnselen van autisme vertoont, maar ik heb nog nooit gehoord van deze aandoening bij dieren.

Weet iemand hier iets over?


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:22

sommige paarden kunnen door een trauma, mishandeling of eenzame afzondering heel erg in zichzelf gekeerd worden en ahw in een droomwereldje gaan leven. Of dat autisme genoemd mag worden weet ik niet. Ik weet wel dat bij zulke paarden Bach remedies en veel afleiding kan helpen. Mijn eigen paard was ook heel erg naar binnen gericht toen ik hem kocht. Die kon je recht in de ogen kijken en alleen een glazige blik zien die dwars door je heen ging. Nu is dat gelukkig helemaal anders en is het een extroverte lolbroek eerste klas geworden.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:50

Mieke, dat bestaat wel hoor, ook bij paarden. Af en toe kom je ze wel tegen, ze zijn soms enorm afwezig en kijken vaak in de verte, ogenschijnlijk nergens naar. Het kan soms moeilijk zijn om met ze samen te werken omdat je soms heel slecht gevoel van ze krijgt. Ook tijdens het rijden kunnen ze zo hun eigen ideeën hebben en soms onverwachte dingen doen, of juist niet reageren zoals zou moeten. Een autistisch paard is best heel erg moeilijk hoor.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:53

nou volgens mij is marca bij vlagen autistisch........echt waar. Als ze iets moet doen wat ze niet snapt of wil, of als ik boos op haar ben, dan gaat ze wezenloos voor zich uit staan staren en dan reageert ze echt helemaal nergens meer op...............heel vaag!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:02

Volgens mij kan het ook hoor. Op de (trainings)stal waar ik eerst stond was een merrie die volgens mij ook wel een vorm van autisme had. Eigenaren hadden haar al sinds veulen, was nooit wat mee gebeurd en was ook in kuddeverband opgegroeid. alleen als je bij haar in de box stond of zo dan zag ze je gewoon niet. Keek dwars door je heen. Ze kon ook in opperste aanbidding naar een TL lamp staan staren. Heel raar.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:26

ik heb een keer een haflinger meegemaakt die dat had, die moest ik inrijden op mijn stagebedrijf, was bijna geen beginnen aan, hij was zelfs gemeen daarbij
het was net een wilde, als ie kuilgras kreeg dan at hij dat op alsof het een net gedood beest was, hij zette zijn voorvoeten op het kuilvoer en scheurde als het ware met zijn tanden de stukken eraf....heel wreed om te zien,
maar je kreeg weinig contact met het paard,zowel onder de man als erlangs,is volgenmsmij ook nooit goedgekomen
heb ook een x iets soortgelijks meegemaakt, pony schudde altijd met haar hoofd en stond later ook met haar hoofd tegen de muur aan te bonken , urenlang!
maar deze bleek een hersentumor te hebben , heel naar dus ! Boos!


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:48

ik heb ook zo'n paard gekend. Hij negeerde je compleet, of je nu vrolijk deed of kwaad.. hij deed heel lief, maar kon je ook heel lief omver lopen zonder kwaad te bedoelen leek wel.
Hij had ook allerlei kwalen hoor, eerst dachten ze aan ataxie en een hartafwijking, een andere arts zij weer van niet Verward Hij is toen verkocht, geen idee wat het nou was maar zijn gedrag had wat weg van autisme.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:15

het lijkt me dat het best bij paarden voor kan komen!ik bedoel, als er tijdens de ontwikkeling van een bay iets 'fout' gaat waardoor het een autistisch kidje wordt, waarom zou dat dan nietr bij paarden kunnen gebeuren?

maar ik ken ook een paard dat ook altijd heel afwezig was, en vaak met zn hoofd een beetje scheef voor zich uit stond te staren, die bleek later een hersentumor te hebben, mede daardoor zag hij slecht en hoorde hij weinig, dus vandaar dat hij haast niet op je reageerde, behalve als je hem aanraakte, dan kreeg hij bijna een hartaanval

was echt heel zielig!

Quentin die lijkt net als wat gijsenkim zegt, ook bij vlagen autistisch!

hij staat soms in de wei, en dan hoort7ziet hij nix, dan rammel ik met brokjes en komen de ander 2 aanrennen, meneer staat voor zich uit te staren, en daar moet je dan dus echt helemaal naartoe lopen en hem halen

terwijl op sommige andere dagen hij helemaal in paniek komt aangestormt als de andere 2 de wei uitlopen, en hij nog achterin stond

ook is hij weleens zo gemeen bezig geweest met rijden&longeren(alleen maar steigeren, op de bakrand staan, met longeren zich laten vallen, en ook op me af komen met maaiende benen, en ik heb hem toen zo bewerkt met de zweep...ja je gaat toch alles proberen om jezelf te beschermen en om hem gewoon vooruit te krijgen, en hij negeerde de zweep gewoon en ging gewoon stil staan, of ging extra omhoog, maar net of je niet tot hem door kon dringen.


zo heb ik jaren geleden geholpen met een manegepony inrijden, en toen we begonnen met longeren snapte ze het niet en ging ze steeds stilstaan, staleigenaar erbij, zweep erover, maar beestje bleef stilstaan, maar toen zijn we gestopt, ze raakte volgens hem bijna in shock, was zo raar, alle keren erna deed ze het ook zo liep ze leuk haar rondjes aan de lijn, zo stond ze ineens stil en niet vooruit te krijgen

onder het zadel exact hetzelfde, alleen kwam ze dan omhoog en stond daarna pas stil

die is daarna ook naar een handelaar gegaan omdat het toch nooit een geschikte manegepony zou worden

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 12:18

Lyon reageert net als het paard van Gijsenkim. Kan compleet dichtslaan als er iets moeilijks wordt gevraagd of als je teveel druk zet. Net alsof hij dan geen uitweg meer ziet ofzo.
Hij kan ook heel extreem reageren op hele kleine dingen. Echt buitenproportineel. Maar hij hangt wel heel erg aan andere paarden. Er hoeft maar 1 kuddelid weg te gaan en het is niet meer oke. Dan blijft hij onrustig totdat de boel weer compleet is.
Of het autisme is weet ik niet, daarvoor weet ik te weinig van autisme. Maar apart is het wel.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 12:27

Natascha schreef:
sommige paarden kunnen door een trauma, mishandeling of eenzame afzondering heel erg in zichzelf gekeerd worden en ahw in een droomwereldje gaan leven. Of dat autisme genoemd mag worden weet ik niet. Ik weet wel dat bij zulke paarden Bach remedies en veel afleiding kan helpen. Mijn eigen paard was ook heel erg naar binnen gericht toen ik hem kocht. Die kon je recht in de ogen kijken en alleen een glazige blik zien die dwars door je heen ging. Nu is dat gelukkig helemaal anders en is het een extroverte lolbroek eerste klas geworden.

Dit klinkt alsof ik Banjer's verhaal lees....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 14:10

ja, het verhaal van Natascha zou ook het verhaal van mijn merrie kunnen zijn. Die overigens volgens mij niet autistisch is, maar zich gewoon afsloot van haar omgeving. Dat is nu helemaal over, als er eentje is die zich continu met haar omgeving bemoeit is het Kaminka wel...

Het paard waar ik de vraag over stelde, heeft een hoop problemen, dat staren heb ik hem overigens niet zien doen. Echt tot hem doordringen lukt niet, hij kan om niks compleet in paniek raken en blijft dat dan ook nog een hele tijd. Heel sneu, maar dit paard heeft in het verleden ook eens iets naars meegemaakt, dus of hij echt autistisch is, of dat het trauma blijvend voor problemen zorgt, weet ik niet.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:13

Ze zeggen ook weleens dat Tinkers autistisch zijn, maar mijns inziens komt dit doordat veel van deze paarden al behoorlijk wat hebben meegemaakt, het (ruwe) transport, handelaren etc, waardoor ze getraumatiseerd zijn.
Dit zou dan net als bij mensen een soort van posttraumatische stress (ptss) kunnen zijn, waardoor ze zich afsluiten voor hun omgeving en sociale contacten, en onverklaarbare angsten hebben.

Dit is echter iets anders dan autisme.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:15

De zoon van een van mijn collega's is autistisch (zit in een tehuis en mag elk weekend met verlof) Natuurlijk praten we daar vaak over, hij moet ook zijn verhaal kwijt! Ik weet niet of elke vorm van autisme hetzelfde is maar die zoon van mijn collega heeft heel veel "rituelen" Bij het aankleden moet bijvoorbeeld altijd eerst de broek aan en dan pas een shirt, zoniet dan wordt hij erg agressief, alles moet in een bepaalde volgorde gebeuren (hij is al 36 jaar trouwens) dagplanning die elk weekend hetzelfde is mag niet van worden afgeweken, anders is hij weken van streek. Hij vertelt het zelfde verhaal soms wel 5x per dag, als hij antwoord krijgt wat hem niet zint (wat ik me kan voorstellen na 5x) dan wordt hij ook agressief.

herkennen jullie dit ook bij die paarden ? bijvoorbeeld van streek zijn als je eerst borstelt en dan pas de hoeven uit gaat krabben of zo ??

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 09:38

Mist, dat herken ik bij mijn paard.
Ik heb altijd gezegt dat hij autistisch is (wist echt niet dat het ook bestond bij paarden) omdat het er zo sterk op lijkt.
Kevin is in zijn jeugd niet goed behandeld, zeg maar rustig mishandeld, ik heb het regelmatig zien gebeuren dat hij ontzettend geslagen en geschopt werdt en hij werdt dan altijd eerst ontzettend agressief (wat ik meer dan logisch vind) en daarna keerde hij volledig in zich zelf en konden ze hem slaan wat ze wilde maar hij was er gewoon niet meer......
Nu vertoont hij dat zelfde gedrag nog als iets hem niet aanstaat en niet volgens een bepaald patroon gaat.
Bijvoorbeeld met hoeven uitkrabben, eerst links voor en dan naar achteren, doe ik dit andersom raakt hij volledig in paniek en wordt agressief, daarna keert hij helemaal in zichzelf als ik door zou gaan met verkeerd om werken en is hij er gewoon niet meer.........
Ik moet ook eerst poetsen, dan pas hoeven krabben en wel de juiste kant op.
Hij kreeg ook altijd als eerste eten maar dat ben ik nu aan het wijzigen, nu krijgt eerst mijn merrie haar voer omdat zij gewoon als eerste op de rit zit, in de eertste instantie was het foute boel bij hem maar hij begint het nu langzaam te accepteren en wordt niet meer zo ontzettend hysterisch, er zijn dagen bij dat hij nu gewoon rustig staat te wachten tot hij zijn maaltje krijgt dus het lijkt wel alsof ik het wel kan veranderen......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123, Siebel, xRooss en 43 bezoekers

cron