mijn pony pakt rechts vast!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-01 19:21

en..ik krijg r haast niet meer los!
Van mijn instructeur moet ik dan de linkerteugel strak houden en tegen de hals en rechts van de hals en weinig druk, ook moet ik veel schouderbinnenwaarts en wijken doen maar.. op dit moment werkt dat allemaal niet en ik heb pas volgende week vrijdag weer les dus..Wie kan me helpen?
Alvast bedankt! monique
p.s. ik gebruik after riding spray voor na t rijden en ze krijgt vit. E met seleen(sinds kort)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 21:30

Ik kan het zo door de computer natuurlijk niet zien, maar in de praktijk kom ik nogal regelmatig ruiters tegen die klagen dat hun paard rechts "vast zit", terwijl als je er dan goed naar kijkt (of er zelf even op stapt om te voelen) blijkt dat het paard aan de linkerkant het bit juist niet goed accepteert. En dan zit het probleempje dus juist aan de kant waarvan de ruiter denkt dat het goed zit......

Vreemd verhaal maar snap je 'm? Dus eerst goed uitsluiten waar het probleempje zit, en dan op gaan lossen.
Succes,
Sonja.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 10:03

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Sjors pakte rechts vast wanneer hij (voor mijn gevoel gewoon ff geen zin had)
Bij mij hielp, achterover blijven zitten, niet meegaan.
Heel veel been geven aan de rechterkant.
Vooral niet rechts terugtrekken.
Nu is 'ie prima aan de teugel. Alleen in galop en middendraf probeert 'ie het stiekem nog wel eens, maar dan heb ik hem er na een 1/4 rondje wel weer doorheen.
Als ik zeker weet dat ik het goed doe krijgt hij (rechts op zijn kont) en flinke mep met de zweep en dan doet 'ie het helemaal niet meer.
Succes,
Petra

:evaw:

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 12:17

He monique, wat leuk dat jij hier nu ook op zit. Weet je wat misschien ook helpt bij Lucky; veel overgangen en dan vooral stap-draf-stap, wat langzamer en dan weer een pas of 5 a 7 wat sneller en natuurlijk ook de zijgangen, zodat ze goed om je been buigt. En je kunt ook nog de oefening door een S van hand veranderen proberen en deze oefening een paar keer achterelkaar. Nou veel succes en ik zie je waarschijnlijk vanmiddag wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 18:02

ik ga er eventjes vanuit dat je je pony zelf hebt vastgereden aan die kant. Het moeilijke is dus dat dit ook jou moeilijke kant is!
je kunt je pony al een heel stuk losser krijgen door haar veel te longeren, met bijzets of pessoa. Zo krijg jij het goede gevoel beter te pakken en dan weet je ook beter waar je naartoe moet werken.


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-01 10:30

eveline,bedankt!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 22:34

Hoi,
Ik rijd ook regelmatig paarden die aan 1 kant vast zitten.
Ik heb vandaag de tip van mijn leven gehad. Je moet hem loswerken op de linkerhand. Maar je mag niet trekken want waarschijnlijk trek jij ook. Ik kan niet alles beoordelen van achter mijn compu. Maar als je trekt trekt hij terug. Dus loslaten!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 11:51

Lachen Heel consequent slangevoltes rijden, in draf, van 3 bogen naar 5 bogen, dan afwisselen met lange teugel middendraf rechtuit, zodra ze hoofd wat lager houdt en proest vanuit de tenen ben je op de goede weg.
Lachen Probeer haar juist nergens vast te houden, paard dat bv verkeerde stelling met het hoofd aanneemt moet met je been duidelijk gemaakt wordt rechtuit te lopen.

Lachen Als dus beetje warmer en losser raakt, doe je nogmaals die slangevoltes en probeer ze te rijden met nauwelijks tot geen teugelhulpen, probeer heel consequent rechtsom als linksom de bogen netjes te houden.

Lachen Als je een paard hebt dat heel heet is of graag sprint, kan het geen kwaad als je voordat je begint met dit alles al eerst een tijdje hebt gereden zodat het paard niet de hele tijd in gehouden dient te worden.

Lachen Het werkt bij stijve manegepaarden!
En je wil niet weten hoelang sommigen al vast op 1 kant zitten...
Denk je nu dat je paard losser is of juist niet kun je dat bekijken met een simpele oefening;
A/C lijn draf (mag ook eerste keer in stap), dan bij X, volte halfbaan B, daarna 2 passen rechtstellen op X en vervolgens volte halfbaan E.

Lachen Als je niet zeker weet of jij zelf vasthoudt op 1 kant....rij dan eens een stukje met je teugels aan alleen je pink, dat is de mate van druk die normaliter mag hebben, kijk hoe je paard erop reageerd.

Lachen Als je paard met het halsstrekken, de teugels uit je handen trekt
is dat een teken dat je hard in je handen bent.
Als je paard direct zijn hoofd omhoog gooit
houdt in dat je onrustige handen hebt.
Als je paard zijn halsstrekt en je de teugels niet meer op kunt nemen,
is een teken dat je inconsequent been geeft.
(Bij heeeeeeel normale paarden dus waarbij niks anders spelen kan)
Ik heb dit in een-of-ander boek staan *LOL*

succes. Lachen


_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....
until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-04-01 11:52 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-04-01 11:53 ]</font>

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 21:53

Heeel veel figuren rijden en niet aan je teugels zitten.Lang, maar geen los!, teugeltje met lichtcontact.Probeer haar meer eens alleen op je been figuren te laten rijden!!

succes

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 11:45

Je instructeur heeft gelijk, en Sonja ook: als het paard rechts het bit vastpakt, ga jij rechts terugpakken en links weinig druk aannemen, en dat is precies wat het paard wil, en dus precies wat jij niet doen moet. dus links vastpakken (paard moet naar verloop van tijd wel het bit aannemen) en met zo min mogelijk druk rijden op rechts. (zoals je instructeur zegt). Op die manier zul je het paard weer aan 2 teugels krijgen. En het geeft niets als het paard naar links is gesteld. Gewoon non-stop met je rechterbeen inwerken (naar de linkerteugel toedrijven en in binnenstelling drijven) en rechts een keertje vragen en ontspannen om te kijken of hij daar het bit wil loslaten. Het paard kan rechts alleen maar vastpakken als jij er ook vastpakt. Als jij daar loslaat heeft hij niets om vast te houden. Je kunt immers ook niet aan een touw gaan hangen als het niet ergens aan vast zit.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 22:09

bedankt allemaal!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers