ORUN-cursus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-01 21:53

Wie van jullie heeft de 1e fase van de Orun cursus gedaan? Wat ik uit de brochure heb begrepen is dat je je paard moet meebrengen en dat daar dan andere cursisten op moeten gaan rijden.

Wie heeft deze cursus gedaan en hoe waren jullie ervaringen?????

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:44

Fitzroy is al bezig ermee....waarom vraag je het niet aan haar? (ik hoorde over Minnebo en Fitz, wat een toeval zeg!!!! kleine wereld!!!)

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:05

Hoi Eef, ik ben er idd mee bezig, ik stuur je wel ff een PB'tje maar ik heb het erg druk gehad deze week dus kon niet eerder reageren.

Orri, wat bedoel jij met ik hoorde over Minneboo en Fitz?? Is er nog essentiele informatie achtergehouden voor mij *LOL* *LOL* ?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:17

Euh Verward dat weet ik niet...ik hoorde dat Eveline Fitz te groot vond hahahaha...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:22

O ja, dat was idd wel heel toevallig dat Eef ook in dezelfde periode bij Frits was geweest.
Gelukkig had ze Fitz niet voor mijn neus weggekaapt, want waar had ik anders zo'n geweldig paard gevonden Haha! ?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 13:57

Mijnj mopeder doet op dit moment de ORUN, en die moet meestla wel dr eigen paard meenemen, en dan rijden anderen erop ofzo. aan het begin van de les krijg je theorie, en daarnij praktijk Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:50

Best leuk hoor die Orun 1e fase... heb ook meegedaan (geen examen ivm verhuizing bedrijf - geen tijd om echt te leren). Je moet inderdaad eens in de paar weken een paard meenemen, eentje waar je met goed fatsoen ook iemand anders op kan laten rijden, dus geen onbeleerd schrikachtig beest. Er wordt ook gesprongen tijdens zo'n les, maar je kan aangeven of je wilt dat jouw paard er aan mee doet. Je begint te rijden op je eigen paard, na 20 min iemand anders en daarna weer even een ander. Jij rijdt dus ook op andermans paarden. Je leert er een heleboel van.
Voor het examen neem je een goed paard mee. Als je eigen paard niet helemaal makkelijk is, kan je dus ook een paard lenen... die mag ook meedoen. Dat zag je vooral bij het springen, tijdens de lessen had je dan hele gewonen beestjes, voor het examen kwam er een Z paard van de trailer. Verstandig, het vergroot je kansen duidelijk.

Wat mij tegenviel, bijna iedereen slaagde. Niet omdat ze zo goed waren ofzo, (er was zelfs 1 die viel van dr eigen paard en lag bijna naast een ander beest...), op een of andere manier slaagde bijna iedereen. Ik vind het Orun 1e fase diploma eigenlijk dus geen moer voorstellen... het is bijna alsof je het koopt... Ik weet wat je ervoor hebt moeten doen en leren, het maakte geen indruk. maar, je moet ergens beginnen en zonder 1e fase kom je niet verder. Die mensen die doorgaan met 2e en 3e fase, dat zijn de echten, daarvan zou ik wel een les willen nemen. Veel succes tijdens je cursus, hoop dat je er veel van opsteekt!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:42

Dan ging het er bij jou op de cursus toch echt heel anders aan toe...
Bij ons werden diverse paarden meegenomen naar de cursus (elke week je eigen paard meenemen) en naar het examen die nog geen eens een B proef konden lopen... terwijl in de toelatingseisen stond dat paarden L +1 moesten zijn... NOT!! En daar werd ook duidelijk niet echt op gelet!

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 19:48

Nou bedankt voor jullie berichten. Ik ben benieuwd hoe ik de cursus ga ervaren. Ik heb nu goede en slechte verhalen gehoord, maar dat heb je volgens mij met alles!

Ik ga het gewoon proberen en ik hoop alleen dat ik een goede instructeur krijg waarmee je het kunt vinden, want daar heb ik de meeste slechte verhalen over gehoord!

In november start mijn cursus, dus ik laat het tegen die tijd wel even weten hoe het me bevalt!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 20:37

Wat zo jammer is met de instructeurs-opleidingen:
je moet een bepaald nivo hebben, kun je halen door met een paard wedstrijden te rijden.
Dan moet je natuurlijk wel een paard hebben.
Het zijn dus meestal de mensen die een eigen paard hadden of een eigen pony, die later Orun kunnen gaan doen.
Iemand die op een manege rijdt waar goed les wordt gegeven, die L wil bereiken maar geen geld heeft voor eigen paard, die zal dus nooit Orun kunnen doen.
Tenzij ze op het paard van een ander mag starten, maar meestal is dit maar van tijdelijke duur (paard wordt verkocht) of is er geen trailer aanwezig om regelmatig wedstrijden te rijden...
Er is een groot tekort aan instructeurs die derde fase all round hebben gedaan, tenminste die aan groepen les willen geven. Tja, ik ken iemand die best zou willen, die al L-nivo rijdt, maar niet aan een paard kan komen en al helemaal niet aan het geld voor de opleiding.
Dus alleen mensen met geld kunnen die opleiding doen, en dat vind ik ergens wel jammer. Veel talent wordt niet gebruikt, er zijn steeds minder allround-instructeurs (springen is lange tijd niet meer zo populair geweest), en de lessen worden steeds duurder.
Gelukkig wordt het springen weer meer gedaan, tenminste bij ons, heel langzaam raakt het weer in opmars.
Toch vraag ik me af of die ORUN-cursussen niet beter zelf voor paarden kunnen zorgen, van een bepaald nivo, met verschillende karakters/fouten, en dat ook mensen zonder eigen paard de opleiding kunnen doen.
Soms zie je advertenties staan van mensen die dit willen gaan doen, maar een paard nodig hebben, en dit paard van je willen huren.
Wie zou zijn paard willen verhuren voor een jaartje?
Lijkt me toch een onzekere afspraak, verschillende mensen die er op rijden, etc.
Ik denk dat er maar weinig zijn die dit doen, weet ik ook eigenlijk niet?
Hoe denken jullie hierover?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 21:23

Ik denk dat je gelijk hebt Dorine. En ik weet...erg genoeg...ook dat ik mijn paard er nooit voor uit zou lenen of verhuren.
Wel als ik een bijrijder zou hebben die het graag zou willen overigens.....

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 22:37

Nee.. ik leen mijn paard er ook NOOIT meer voor...
Max heeft een week na het examen met dikke wangen gestaan... omdat mijn mede-cursisten zo vriendelijk in hun hand waren...... Boos! Nee dank je.. dat bespaar ik hem voortaan!!!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 09:43

Dat vind ik dus het grootste probleem bij de ORUN, Smaxie, dat er dus andere mensen op je paard moeten rijden! Ik wil graag met een paard meedoen, maar dit paard heeft een bepaald verleden, waardoor niet zomaar iedereen er op kan rijden. Zeker niet als je ziet hoe vele ruiters rijden, handen op slot, lekker gaan zagen, veel spanning opbouwen...dan flipt mijn paard gewoon. Alles wat je hebt opgebouwd met zo'n paard kan vernield worden.
Bij de ORUN zeggen ze gewoon dat het verplicht is om anderen op je paard te laten rijden, vooral met het examen. Ik vind dit echt balen, vooral omdat mijn paard een goed niveau heeft en ik graag de opleiding zou willen doen.
Maar het welzijn van mijn paard gaat dan toch voor!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 09:52

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 10:12

Ik ben dus gelukkig niet de enige met dit soort ervaringen... (nou ja gelukkig)
Ik vind dat rijden zowiezo niet echt nodig om goed les te kunnen geven. Er zijn zat mensen die zelf heel goed kunnen rijden, maar het niet over kunnen brengen....
Het gaat er uiteindelijk toch om dat je iets over kunt brengen op een leerling... en niet dat je zelf op het paard van de leerling stapt en de rest van het uur "les geeft" aan het paard. Ruiter en paard moeten het samen kunnen... (je kunt altijd even op een paard stappen om bepaalde dingen te voelen...)

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:02

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, Smaxie. Ik vind dat je wel zelf moet kunnen rijden om les te geven. Ik weet dat er hele goede instructeurs zijn die nog bijna nooit op het paard hebben gezeten, maar het lijkt mij dat je wel gevoeld moet hebben hoe een oefening gaat voordat je het uit kunt gaan leggen.
Andersom is het inderdaad niet zo dat als iemand heel goed kan rijden, dat hij ook meteen les kan geven.
Ik heb zelf ook wel eens over de ORUN na zitten denken, maar het is best een eind rijden voor mij en dat wil ik Muzefee niet aan doen. Vooral omdat we er waarschijnlijk toch niet veel mee zullen doen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:06

Tot na mijn examen, 4 oktober a.s., houd ik me van de domme ........ daarna zal ik mijn ervaringen met de ORUN nog wel eens toelichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:10

wat spannend fitz!!!!!!!!!!!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:19

Ik heb ook Orun gadaan (het 1e en het 2e jaar). In vergelijking leer je in het 2e jaar veel en veel meer dan in het 1e jaar, maar dat komt dank ik ook omdat je in het 2e jaar les krijgt van mensen die hun sporen in de sport verdiend hebben. Ik kreeg o.a. les van Johan Hamminga en Hans Bernoski. In het 1e jaar leer je eigenlijk alleen de basis en veel theorie, dat je in het volgende jaar veel meer in praktijk gaat brengen. Je wordt in het 2e jaar veel meer voorbereid op het echte lesgeven (ook het uileggen ervan). Je leert daar ook om niet constant met termen te smijten , maar om het zo uit te leggen dat een leek het ook snapt. Je mag bijv. niet aallen zeggen dat je je paard actiever moet laten lopen, maar je moet ook uitleggen hoe dat moet gebeuren..het "hoe"-vraagje wordt heel vaak vergeten in lessen en leerlingen durven het vaak niet te vragen, omdat ze dan dom of stom overkomen. Dat leer je daar trouwend ook: hoe om t egaan met bange, verlegen, brutale mensen of betweters etc. dat is nl. ook heel belangrijk. Ik heb er superveel van geleerd.
groetjes wendy Pling

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:25

Wendy, kan je eens wat meer vertellen over hoe dat in z'n werk gaat als er andere mensen op je paard moeten rijden. Gebeurt dat veel of is dat soms? En hoe heb je dat ervaren?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:31

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:37

Als reactie op Kitty...
Ik ga ervan uit dat iemand die les staat te geven, zelf al een behoorlijke achtergrond qua rijden heeft... anders ga je niet anderen les geven....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:35

Ik heb deze vraag een tijd geleden gesteld dit met de ervaringen van anderen uit de buurt gaf voor mij de doorslag om het niet te doen.
Ik wil idd mijn paard heel houden.
Hij loopt lekker en ik zou het eeuwig zonde vinden als er ff iemand op komt en 'm fijn in de krul trekt.

Er werd op de cursus in de plaats waar ik het zou moeten doen (rest te ver weg) totaal niet gelet op het paard zelf niets opbouwen alles een tandje hoger maakt niet uit of het paard het geestelijk of lichamelijk aan kan: hij moet!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:39

x
Laatst bijgewerkt door janna op 19-03-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:57

Wat ik er zo van hoor, wordt er gewoon een algehele lijn gehanteerd waarin les wordt gegeven en daar heb je je maar aan te houden. Het geen gelul-trek-maar-in-de-krul is de algehele opinie.