Gevoelige hoeven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Gevoelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 00:48

Wat zou er aan de hand kunnen zijn met een pony die linksvoor gevoelig loopt op kiezels en rechtsvoor af en toe lijkt "door z'n been" te stappen (half struikelen zo een beetje)? Hij is wel héél slecht bekapt en veel te kort. Zou het gewoon een kwestie van gevoeligheid zijn of zit er meer achter?

Ik wil gewoon de "mogelijke" oorzaken weten. Niet dat de smid of DA erbij moet. Het is nl. een speciaal geval dat ik niet zal uitleggen. Mensen tobben met de pony, wilden verkopen, maar krijgen 'm vanwege dit niet verkocht en denken nu aan slacht (ja, zonder consultatie bij smid of DA, volgens mij heeft het beestje nog nooit een smid gezien, doe-het-zelvers). Ik zit er niet op te wachten, maar dacht van even "luisteren" wat de bokkers zien in dit "beeld". Pony loopt overigens in de wei goed, lijkt enkel op harde bodem dit te vertonen en in kiezels.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:32

Om te weten of het gewoon gevoeligheid is, zul je hem toch eens op hoefijzers of scoenen moeten zetten... Of plaatselijk verdoven.
Mijn pony loopt ook gevoelig op harde bodem in draf, en op steentjes en kiezels e.d. kreupel... Met ijzers of schoenen niet.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:42

Als hij te kort staat kan het daar van zijn. Mijn bijrijdpony had het ook en die is een maand kreupel ervan geweest...Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:45

Kan van alles zijn van verkeerd bekapt tot hoefkatrol. Dus niet zelf knutselen maar eventjes een VA er bij halen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 10:06

Van zelf knutselen is er geen sprake, het is mijn pony niet. Eigenaars denken aan slacht omdat mensen die komen kijken met intresse voor de pony telkens afhaken om z'n gevoeligheid aan de hoeven. Hij is niet te dik en staat op een kale wei, hoefbevangenheid is vrijwel zeker uit te sluiten. Ik heb hun al gezegd de smid te vragen, maar ze vinden het onzin om iemand te vragen omdat ze denken dat ie toch maar "slacht" waard is . Volgens mij is het de slechte manier van bekappen die 'm parten speelt en zou het inderdaad met een ijzertje langsvoor opgelost zijn tot de hoef terug is gegegroeid op een redelijke lengte. Nu staat er duidelijk druk op de straal, de straal slijt zelfs af en zelfs de hoefwand langsbinnen zie je witte vlekken als je met hem bent gaan wandelen (dus steentjes en zo drukken z'n hoef in langsonder, er zit vrijwel geen vrije ruimte). Zonde gewoon, het is een brave makke pony, moet nog veel leren, dat wel. Ik begrijp niet hoe mensen zelfs zo kunnen gaan knutselen terwijl het wel om de gezondheid gaat en je dier pijn gaat lijden .
Ik hoop dat er geen sprake is van hoefkatrol (al valt er in lichte mate wel mee te leven), maar gewoon van het té kort staan. Ik heb erop aangedrongen dat ze hem gewoon een maand of twee de wei op gooien en hem tijd geven om de hoef aan te groeien zonder al te veel ermee op de weg te gaan. Hopelijk is het in hun oren blijven hangen. Heel misschien als ik zie dat ze echt niet voldoende luisteren koop ik de pony om 'm op te knappen en dan te verkopen. Ik denk niet dat ik het mezelf zou vergeven moest ie vanwege een menselijke fout en slecht inzicht naar de slacht moeten .... Ik zit er dus alleen niet op te wachten als het wel om een medisch probleem zou gaan. Best moeilijke situatie. De pony zou bij hen weg moeten voor ze op reis gaan (erg hé!?!) en da's de tweede week van augustus.