Embryo-transplantaties.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Embryo transplantaties ja of nee

ja
15 (62%)
nee
9 (37%)

Totaal aantal stemmen: 24


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Embryo-transplantaties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 19:38

Geef jullie mening eens over dit onderwerp

Persoonlijk vind ik het een behoorlijke inbreuk op de natuur en het bijzondere gaat er een beetje af.
Het zal in sommige gevallen wel een uitkomst zijn maar ik blijf er een beetje sceptisch over.
Immers is er nu de mogenlijkheid om wel 10 veulens te fokken van Ratina x Ferro om even een voorbeeld te noemen.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:49

ik ben voor
van belangrijke hengsten kan je wel 400 veulens per jaar krijgen terwijl een merrie er hooguit 1 per jaar kan krijgen. Door embryotransplantatie kan je belangrijke merrielijnen verder uitbreiden. Ook kunnen goede sportmerries nakomelingen krijgen zonder uit de sport genomen te worden. Voor merries met een probleem met het dragen (vroegtijdig afstoten ed.) is het ook een uitkomst nu kunnen ook zij zich voortplanten.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:09

Ik ben er ook wel voor. Heb er afgelopen schooljaar een project over gemaakt en wat ik daarvan geleerd heb is voor mij duidelijk. Echt goede merries kunnen zo meer nakomelingen krijgen, wat denk ik heel belangrijk is. Nu wordt er meer gekeken naar de hengst dan naar de merrie, omdat een merrie toch maar 1 veulen per jaar kan krijgen. Bij ET heb je dat niet en net zo als Marjolein zegt, een merrie die problemen heeft bij de dracht kan zic hzo toch voortplanten

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:20

Ik ben ook voor. Om dezelfde redenen als Morjolein zegt.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:22

Ik ben ook voor. Naast de andere genoemde voordelen vind ik het een groot voordeel dat een (top)sportpaard niet uit de training gehaald hoeft te worden.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 00:29

Mijn merrie van 22 wordt morgen voor de eerste keer gespoeld.
Heel spannend.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 03:39

Ik ben ook voor! Maar of ik het zelf zou toepassen weet ik niet?

a) het prijskaartje ligt vrij hoog!
b) van enkele mensen die het al gedaan hebben, heb ik gehoord, dat de draagmoeder ook nog een invloed zou hebben?

Dit zou dan zijn omdat het veulen voeding krijgt via het bloed van de draagmerrie's, en dit draagt uiteraard het genetisch materiaal van de draagmoeder. Hoewel deze beweringen niet bewezen zijn. Maar toch enkele bekende bedrijven die zich bezig houden met embryotransplantatie spreken erover.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 05:00

Goh, ik had verwacht dat Bokkers veel meer op de (natuur)lijn van Cowgirl zouden zitten........
Jammer.

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:05

Ik ben ook voor. Met embroytransplantatie kun je genetisch veel sneller en dus ook verder komen, dan gewoon fokken. Bij koeien is het bijv. al heel gewoon. Daar wordt er al veel gebruik van gemaakt en ik denk dat dat bij paarden over een tijdje ook wel gewoner gaat worden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:22

bij koeien is het ook nog zo dat er een superovulatie opgewekt kan worden, wat bij paarden nog niet mogelijk is. Bij koeien is de ontwikkeling van ET dus al een stuk verder.
Er wordt trouwens al iets van 20 jaar ET bij paarden toegepast, ook in Nederland. Het is alleen nog niet zo bekend

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:22

Ratina x Ferro zal niet gaan,
eerder Ferro x Ratina, alhoewel mij dat ook wel wat onwaarschijnlijk lijkt Haha!

Ik ben niet uitgesproken voor,
een Ratina had een uitgesproken karakter, dat wordt niet alleen in de genen overgebracht maar ook voor een groot deel via de opvoeding.
Je kan naar mijn idee daarom geen afgeschreven dravermerries inzetten voor dit soort genetisch materiaal en met talentvolle springmerries wordt het te kostbaar.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:50

De draagmoeder moet dan ook wel bij de biologische moeder gezocht worden. zo kan je een warmbloed embryo niet bij een bels plaatsen. De melk van een bels is te vet voor het warmbloed veulen en ook zal het veulen te weinig lichaamsbeweging krijgen omdat een belg te weinig beweegt in de wei.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:19

Brrrr, op wat voor horrortopic ben ik terechtgekomen?
Meer hoef ik van deze geslaagde hersenspoeling niet te zien, hoor.
Ik ga terug naar m'n bloemetjes en bijtjes. Tong uitsteken


.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 12:05

Citaat:
Goh, ik had verwacht dat Bokkers veel meer op de (natuur)lijn van Cowgirl zouden zitten........


Had ik ook verwacht, ik lees ook alles met open mond.
Maar verder laat ik iedereen netjes in zijn waarde.


Citaat:
Met embroytransplantatie kun je genetisch veel sneller en dus ook verder komen


Zouden we dan niet te snel gaan, net als wat er bij het fokken is gebeurd.
Een paard heeft er miljoenen jaren over gedaan om 1.40m te worden en wij fokken er in een paar honderd jaar(misschien zelf korter) nog even 30 centimeterr boven op.

De meeste mensen die voor zijn komen uit de kwpn wereld?
Botervlieg heeft ijslander(s), die doen alles nog puur natuur in een kudde. Haha!

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:15

Ik denk dat de meeste mensen die voor zijn niet stamboekgebonden zijn.
Zij fokken sportpaarden.
En Janvt genetisch materiaal gaat niet via bloed maar is reeds in ei- en zaadcel aanwezig. Daar kun je niets meer aan veranderen anders zouden we onze merries wel een bloedtransfusie geven.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:55

Ik neig zeker meer naar tegen dan voor.
Ik vind dat het te ver gaat. Het zou kunnen zijn dat het beter is voor de fokkerij, maar ik heb etische bezwaren.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:04

fokker schreef:
Ik denk dat de meeste mensen die voor zijn niet stamboekgebonden zijn.
Zij fokken sportpaarden.
En Janvt genetisch materiaal gaat niet via bloed maar is reeds in ei- en zaadcel aanwezig. Daar kun je niets meer aan veranderen anders zouden we onze merries wel een bloedtransfusie geven.


Toch zijn er mensen die beweren dat er via daar een invloed kan zijn van de draagmoeder op het veulen. Het is een discussie die ik zelf ook maar heb opgevangen, en waar ik zelf ook niet zo veel over weet, maar waar duidelijk wel wordt bij stilgestaan in kringen die zich bezighouden met transplantatie.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:31

Ik geloof dat er gezegd wordt dat de invloed van de draagmerrie puur fenotypisch is, dus dat er draagmerries worden gebruikt die gelijk zijn qua grootte en temperament aan de donormerrie. Ik ben overigens voor. Maar vraagje voor de starter van dit topic: jij bent dan zeker ook tegen KI? Want dat is ook niet natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 16:09

Van KI ben ik inderdaad ook niet zo'n voorstander Haha!

eigenlijk een beetje 50/50.

Het is wel schoner en zeker makkelijker als je bv een hengst uit het buitenland wilt. Maar dat gevroet in die merries houd ik niet van.

Ik sta wel meer achter Ki dan achter transplantaties.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:35

Ik ben voor, grotendeels is mijn mening gelijk aan die van Marjolein hierboven.
Alleen hoop ik niet dat het nieuwe problemen de fokkerij inbrengt doordat bijvoorbeeld nu ongemerkt met merrie's gefokt gaat worden die zelf niet in staat zijn om op een natuurlijke manier een drachtigheid te volbrengen of een veulen te werpen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:52

Ook weer moeilijk he. Aan de ene kant zeg ik ja, aan de andere kant vind ik het niet optimaal. Ten eerste wordt het veulen toch beïnvloed door de moeder (in dit geval draagmoeder). Hoe pakt dit uit? Ik ken een aantal mensen die zich daar redelijk veel mee bezig houden. Op zich is het een positieve ontwikkeling, voor idd de merrie stammen en dergelijke. Maar de mens heeft al zo vaak en zo veel sneller gewild en dat is vaak niet goed uitgepakt. Ik wacht het nog een paar jaar af en trek dan mijn oordeel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 21:37

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de reactie van de merrie die gespoeld wordt.

Als er immers iets bevrucht is geeft het lichaam daar ook reactie op.
het lichaam denkt dat er een veulentje gaat komen.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:39

aan de embryo wordt niets veranderd en de bevruchting vind nog steeds ind e biologische moeder plaats. Ik zou het niet ok vinden als ze er genetische veranderingen in aan zouden brengen waardoor de vrucht later beter kan presteren, ook van klonen ben ik geen voorstander. Het proces is volkomen natuurlijk behalve het feit dat de vrucht overgeplaatst wordt.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:46

Cowgirl schreef:
Is er wel eens onderzoek gedaan naar de reactie van de merrie die gespoeld wordt.

Als er immers iets bevrucht is geeft het lichaam daar ook reactie op.
het lichaam denkt dat er een veulentje gaat komen.

of er onderzoek gedaan wordt weet ik niet, maar de vrucht wordt rond de 9 dagen afgespoeld, sommige merries worden vlak daarna weer hengstig gespoten om een grote ovulatie te krijgen (2 of 3 dacht ik). Voor de merrie is het alsof ze een miskraam heeft gehad en aangezien de vrucht er al zo snel af wordt gehaald heeft ze er geen last van en kan haar cyclus gewoon doorgaan.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:52

er wordt rond de 7e dag al gespoeld