hengst gezocht voor DarlingtonxCabochon merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

hengst gezocht voor DarlingtonxCabochon merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 22:44

We hebben op het laatse moment besloten deze merrie ook nog te laten dekken. We hadden een heleboel plannen voor dit jaar (PAVO Cup, IBOP, concoursen starten enz.) maar er is niets van terecht gekomen. Het ene na het andere probleem deed zich voor. Het laatste is dat ze 19 juni jl. is geopereerd aan een ontstoken kies. Normaal kan een kies(welliswaar onder narcose) getrokken worden, maar bij deze merrie dus niet. Er is een gat gemaakt in de kaakboezem en de kies is eruit "getikt", ze heeft een week in Emmeloord gestaan met een drain erin en nu staat ze thuis. Morgen ochtend gaan we toch weer met haar terug, ze heeft weer een snotneus en de DA vertrouwt het toch niet, dus weer foto's maken en kijken wat er nu weer is. Ik ga morgen vragen of het mogelijk is om de merrie te laten dekken, dan hebben we toch nog wat positiefs van haar. Als het kan en er is geen risico voor de merrie of het eventuele veulen laten we haar zo snel mogelijk dekken. We willen een KWPN hengst i.v.m het register A papier van de merrie, een jonge hengst vanwege het meestal wat lagere dekgeld, en het liefst toch het duitse bloed weer erin (andere suggesties zijn ook welkom).
De merrie is 1.65, dus de hengst mag zeker niet kleiner fokken wel wat fijner kwa bouw, ze heeft een lange rug, ze zou wat compacter mogen zijn en wat hoger op de benen. Ze heeft een sterk achterbeen en over haar beweging in het algemeen ben ik zeer te spreken, de hengst moet ook goed kunnen lopen, ze heeft een mooie hals (goede lengte en mooi bespiert) als ze op stal staat lijkt het net een hengst en toont ze zeker groter dan 1.65. Ze is donkerbruin (bijna zwart).
Het wordt het eerste veulen voor deze merrie, dus willen we eerst met een goedkopere hengst kijken hoe ze fokt.
Heeft iemand suggesties?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:54

Vora schreef:
De merrie is 1.65, dus de hengst mag zeker niet kleiner fokken wel wat fijner kwa bouw, ze heeft een lange rug, ze zou wat compacter mogen


Even off topic: Mag ik vragen wat er verder achter zit? Ik heb zelf een Darlington x Cabochon x Pretedent, die is juist een beetje een compact vierkantsmodelletje Haha!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 23:04

Tuurlijk mag je dat vragen. Het is een Darlington x Cabochon x Zeoliet.
Enig idee van wie ze die lange rug heeft?
Weet jij zo nog een leuke jonge hengst?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:08

Zeoliet en Cabochon geven het allebei wel een beetje, ik ben Ferro gek dus mij moet je niet vragen wat je erop moet zetten Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:29

Ik heb nu wat Oscars uit merries met die bloedvoering gezien,
die lijken wel veelbelovend.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:09

Een Ferro-zoon x Ramiro zou inderdaad niet zo verkeerd zijn.
Vooral als je een KWPN papier wilt hebben is het toch beter om met zo'n merrie met een KWPN hengst te fokken.
Maar waarom neem je de tijd niet haar eerst te laten presteren, middels IBOP, verrichtingsproef of sport.
En heb je haar in Emmeloord laten Prokken anders krijg je zowie zo geen KWPN papier en kan je beter met Duitse papieren en hengsten gaan fokken.
Zorg iig ervoor dat je met de hengstenhouder een afspraak maakt over het dekgeld voor als het verkeerd gaat zo laat in het seizoen.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:12

Sjuimpje, je neemt me de woorden uit de mond. Ik zou ook voor Oscar gaan! Een nog jonge hengst en nog niet zo heel veel gebruikt. Maar idd, veelbelovende nakomelingen tot nu toe.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:57

Rhodium?
Hoogbenig, maat, luxe, beste galop, heb al verschillende goede berichten gehoord over zijn veulens.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 10:54

Ze is al PROK gekeurd, dat hebben we meteen bij de aankoop laten doen.
We willen haar dit jaar nog laten dekken, omdat we haar al meer als een jaar hebben en er van het rijden nog weinig terecht is gekomen door alle ellende. Als het veulen er is kan ze aan de slag. Ze staat nu al een jaar alleen maar te eten en doet verder niets, ze kost alleen maar erg veel geld. Vandaar dat we haar toch willen laten dekken.
Maar ze staat nu weer in Emmeloord, dus het is nog even afwachten. Ze heeft waarschijnlijk een ontsteking in de kaakboezem, maar het is ook mogelijk dat de ontsteking is overgeslagen naar de kies ernaast. Als dat zo is komt er van dekken niets meer terecht, dan zal ze opnieuw onder het mes moeten. Als ze niet geopereerd hoeft te worden was er helemaal geen bezwaar om haar te laten dekken. Even afwachten dus.
Oscar is misschien helemaal niet zo'n gek idee, ik zal eens in m'n hengstenboeken gaan kijken. Als hij het wordt zal Riezelma naar van Norel gaan om gedekt te worden, dan valt er vast wel het een en ander te regelen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:57

Special D?? Is nog jonge hengst dus nog niet zo duur. Metall x Zandigo

Of Tango, Jazz x Contango x Amor....

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:08

Citaat:
Special D?? Is nog jonge hengst dus nog niet zo duur. Metall x Zandigo


*LOL* *LOL* *LOL*

Voor Rhodium ben ik zelf ook te vinden. *LOL* *LOL*

Maar heb jezelf al iets in gedachten?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:19

Scandic spreekt mij wel aan, ondanks zijn wat mindere stap. Ik heb hem een aantal keer in het echt gezien en het is echt heel appart dat zo'n jonge hengst al met zoveel kracht beweegt. Mijn merrie stapt op zich gewoon goed en ik denk dat de stap van scandic ook een probleem is doordat de hengst zo graag wil. Hij is altijd fris en loopt altijd met veel bravour. En toch ziet het er soepel uit.
Sonique vindt ik ook een "leuke" hengst, maar die is zelf ook niet al te groot hij voert w. Special D is inderdaad ook een aparte hengst. Er is zoveel keus.
Ik heb Oscar even bekeken, maar die spreekt mij toch niet zo aan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:20

In mijn beleving is het een groot misverstand om te denken dat jonge onbewezen KWPNhengsten goedkoper in dekgeld zijnd an de ouderen waar meer over bekend is. Dat gaat je waarschijnlijk tegenvallen, want ook voor jong en onbewezen mag je tegenwoordig 850 euro op tafel leggen.

Ik zou zelf even afwachten wat de kaak-situatie nog voor gevolgen heeft. Je kan dan nu wel willen investeren in dekgeld, als je merrie toch geopereerd moet worden, is het zaadje weg. Zonde van je geld.
Bovendien, wellicht gaat het over, dan kan je de merrie komend voorjaar alweer gaan gebruiken richting sport. Als ze nu nog moet worden geinsemineerd, veulent ze pas in juni, en kan je er pas weer met geod fatsoen op trainen in september 2004...
Al met al, dekseizoen is eigenlijk al voorbij. Ik wachtte de kaak-toestand even af, en als ik dan perse een veulen eruit wil, liet ik haar mooi in april dekken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:13

Oscar zelf spreekt mij ook niet aan,
zijn nafok des te meer!
Hij heeft lovende afstammelingen rapporten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:17

Ik zou de kaaktoestand ook even afwachten, zelf heb ik daar ervaring mee. En vaak loopt dat niet positief af. Helaas is er nog steeds te weinig kennis op gebied van tanden in paardenland. In Emmeloord ben je wel op de juiste plek. Heel veel succes!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 16:49

Zoals ik ook zelf al heb zei, ligt het eraan hoe het in de komende week gaat. Mocht het toch een infectie in de kaakboezem zijn en niet een andere kies was er geen probleem. Ik heb het vanochtend gevraagt.
Ik weet dat je ook voor jong hengsten al behoorlijk dekgeld betaald. Met een goedkopere hengst bedoel ik dan ook tussen de 500 en 1000 euro.
Ik weet dat de meeste hengsten, ook de jongere meer richting de 1000 euro gaan. Dat het een laat veulen wordt maakt mij niet zo veel uit. Onze andere merrie verwacht volgend jaar ook een veulen en ze zullen in ieder geval de eerste maanden (hangt van het geslacht af hoe lang) na het afspenen bij elkaar staan bij ons thuis. Ik heb zelf de controle en heb verder geen problemen met het in een groep plaatsen. Ik zal zeker de komende weken en mischien zelfs maanden niet kunnen rijden vanwege de genezing, dus eerst onder het zadel uitbrengen heeft ook niet zoveel zin, dan kan ze beter eerst een veulen krijgen. En daarna volop in de sport lopen. Ze kan tijdens de dracht nog redelijk lang doorgereden worden om zo de conditie wel wat op peil te houden.
Ik ga haar alleen laten dekken als de DA echt groen licht geeft, maar als dat nog een maand duurt laat ik haar ook niet meer dekken. Ons veulen van twee jaar terug was trouwens ook in juni geboren, dat zou nu ook het geval zijn als we haar nu lieten dekken en het zou meteen lukken.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:46

Gewoon voor Scandic gaan lijkt me, veelbelovende hengst met de kleur van de toekomst!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:51

Rubiquil geeft grote afstammelingen, en de afstammelingen die ik ken/gezien heb zijn allemaal heel braaf en lief. Rubiquil is een Rubinstein X Roemer

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:54

Rubiquil heeft veel meer bloed nodig, met Cabochon er achter zou ik nooit voor deze hengst durven gaan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 23:16

Voor de goede orde, DeesDeBest is niet dezelfde als [naam verwijderd]....

Dus ga mij nou niet betichten van veel reclame voor Rubiquil te maken Schijnheilig, ik zou niet durven..... Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 11:49

Dees schreef:
Voor de goede orde, DeesDeBest is niet dezelfde als Dees....

Dus ga mij nou niet betichten van veel reclame voor Rubiquil te maken Schijnheilig, ik zou niet durven..... Knipoog


Volgens mij zit het hem in de naam ofzo??!! Dees Lovers Rubiquil?? Haha!

Ik zou misschien toch de Ferro kant opgaan, met een jonge zoon ofzo?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:33

Ga met Suzanne F mee qua keuze en ik zou het oordeel en eventueel ook de inseminatie aan Emmeloord overlaten. Ik ken geen vertrouwder adres, ik ga daar vanuit Zuid Nederland naar toe.
En anders kan je haar als ze hersteld is laten klaar maken voor een proef, als dat goed uitpakt en ze is correct heb je niet alleen een KWPN papier maar ook nog alle predicaten binnen.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 23:14

ik wacht zowiezo het oordeel van de DA af. Ze blijft in ieder geval tot maandag in Emmeloord en maandag avond zou ik bellen of ze mee mocht of niet. Als er in de tussentijd wat verontrustends zou zijn zouden ze me bellen. Bijv. als er toch nog een onsteking aan een andere kies is, dan zal ze weer onder het mes moeten. Dus maandag weet ik meer en inderdaad als we haar niet laten dekken en ze hersteld voorspoedig, dan laten we haar klaar maken voor een proef en dan zien we wel weer verder.
Het is trouwens altijd wel weer toeval met mij en dit soort dingen, ik las in het BIT dat er een paard was overleden aan een naar binnengeslagen ontsteking nadat deze geopereerd was aan een kies. We hadden Riezelma toen net weggebracht naar Emmeloord. Zoiets heb ik altijd Verward .

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 23:34

Zoals het er nu naar uit ziet komt er niets van het dekken. Ik heb vanavond gebeld met Emmeloord en het ging niet zo goed. Ze wordt nog steeds gespoeld. De wond waar de drain zat wordt wel wat beter, maar de DA maakt zich het meeste zorgen over de snotneus die ze heeft en die niet opknapt. Hij ziet het nog tot woensdag aan en bekijkt de CT-scan, de oude rontgenfoto's en de laatste foto's nog eens goed en als ze niet voor woensdag beter wordt zal ze toch weer geopereerd moeten worden om de kies naast de al verwijderde kies eruit te halen. De DA klonk er niet gerust op.
In ieder geval bedankt voor jullie tips, wie weet heb ik er volgend jaar wat aan.