Schapen en paarden: een aanrader?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Schapen en paarden: een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:09

Hallo allemaal.

Nou, de titel spreekt al voor zich eigenlijk.
Mijn paard komt over enkele maanden bij mijn ouders te staan. Het is de bedoeling dat er meerdere paarden komen te staan, en nou wil mijn vader er ook schapen bijzetten in het land.

1. Wat zijn de voordelen hiervan? (ik weet er maar één, nl. dat parasieten doodgaan in de magen van schapen)

2. Wat zijn de nadelen hiervan?

3. Welke soort omheining is geschikt (en dus veilig) voor zowel paarden als schapen?

Verder nog tips?
Alvast bedankt!



Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:12

euh ik heb dus gehoordx dat schapen een soort 'worm' bij zich dragen ofso waaraan paarden doodgaan...die kunnen ze overgeven ofsoiets dus dan lijkt het me een slecht idee als dit het geval is maar ik weet het niet 100% zeker

Your stairway lies on the whispering wind

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:18

babyboo schreef:
euh ik heb dus gehoordx dat schapen een soort 'worm' bij zich dragen ofso waaraan paarden doodgaan...die kunnen ze overgeven ofsoiets dus dan lijkt het me een slecht idee als dit het geval is maar ik weet het niet 100% zeker


Mmm, dit klinkt dus niet goed.
Iemand die hier iets meer van weet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:18

Dat van die worm klinkt mij ook bekend in de oren. Het fijne weet ik er niet van, maar het eerste wat ik dacht toen ik de titel zag, was dat er iets met wormen, schapen en paarden is waardoor deze niet samen in een land kunnen

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:30

Stella is als dood voor schapen, dus dat zal niet lukken.

Een goeie omheining is denk in schrikdraad, of zijn schapen daar niet gevoelig voor?

Deze dag is de eerste dag van de rest van mijn leven.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 19:36

Greggie schreef:
Stella is als dood voor schapen, dus dat zal niet lukken.

Een goeie omheining is denk in schrikdraad, of zijn schapen daar niet gevoelig voor?


Volgens mij hebben schapen niet zo'n last van schrikdraad en het zijn behoorlijke uitbrekers. Maar een paard en schapengaas? Al die enge vierkantjes, straks hangt er een paard in?!
Maar goed, ik weet het dus niet, vandar dat ik hoop op deze manier wat meer te weten te komen....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:41

Mijn paard staat samen met twee andere paarden, drie schapen en drie geiten. We hebben stroomdraad voor de paarden en de onderste meter is fijn 'dubbeltjesgaas', daar kunnen dus geen hoeven in vast komen te zitten.

Over wormen heb ik nog nooit iets gehoord, maar ik moet er wel bij zeggen dat de paarden alleen op het zand staan, de schapen en geiten kunnen ergens onder het draad door naar het gras, ze grazen dus niet echt samen, behalve het hooi wat ze samen delen.

Waar je wel voor uit moet kijken is dat de schapen absoluut geen paardenbiks of liksteen mogen hebben i.v.m. kopervergiftiging. Liksteen hoog hangen dus en biks apart voeren.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:05

wij hebben het ook een jaartje geprobeerd.

Maar van schapen moet je goed verstand hebben en ze vergen veel onderhoud.

Wij kregen ook last van die parasieten, ondanks dat we ze daartegen behandeld hadden.

De 1 na de ander ging dood. Het was verschikkelijk. Wij zijn er geestelijk bijna aan onderdoor gegaan, dat gesleep met die dode lammetjes Verdrietig

Voor ons nooit meer schapen. Geiten is een beter alternatief, maar die brengen geen stuiver op dus daar moet wel geld bij...........

succes

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:07

ik geloof dat het wek goed is om af en toe schapen in het weiland te zetten waar een paard heeft gestaan
omdat schapen het weiland helemaal vlak grazen ofzo:s

Icelandics
They grow when you get on

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:44

sharir stond het eerste jaar dat wij hem hadden ook met schapen
schapen houden de wei mooi vlak. door hun lichte hoefjes trappen ze kuiltjes en hobbeltjes vlak. en er onstaan geen poepplekken waar het gras hoger is, want de schapen eten het gras daar op.
dat van die wormen heb ik nog nooit gehoord.
een voordeel van schapen boven geiten is schapen niet aan de staart van je paard zal gaat eten...
als omheining zou ik echt iets met gaas nemen. groot gaas is wel gevaarlijk voor paarden, omdat hun hoeven daar doorheen kunnen en dan vast kunnen komen te zitten. en als een paard over gaas gaat hangen, dan buigt het helemaal door...
dus dan moet je of van dat fijne gaas met zo'n metalen buis erboven (lekker prijzig Haha! ). of ook stroomlint spannen.
misschien kan het ook met alleen schriklint, dat je onderin ook lint doet ofoz.

oja dit heb ik later nog even toegevoegd:
wij hadden als omheinig een gedeelte sloot, en gedeelte schuurtjes van mensen die langs de wei stonden, een heel klein stukje gaas met draad erboven en een metalen hek
swinters bevroor de sloot en liepen opeens alle schapen op de weg Scheve mond
het waren niet onze schapen en we waren er ook niet verantwoordelijk voor (ze waren van de boer waarvan de wei huurden), maar je schrikt je eigen wel rot Scheve mond
dus oppassen daarvoor als je een sloot langs je wei hebt Knipoog
Laatst bijgewerkt door SharirBobby op 08-07-03 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:45

Om en om weiden gaat bij ons erg goed maar ik moet geen schapen bij paarden in de wei doen.
Ze gaan er namelijk achteraan jagen en kunnen ze dood trappen.
Händell en Ilindra hebben in 10 jaar tijd 5 schapen naar de andere wereld "geholpen" die toch per ongeluk bij hen in de wei waren gekomen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:09

Ilindra schreef:
Om en om weiden gaat bij ons erg goed maar ik moet geen schapen bij paarden in de wei doen.
Ze gaan er namelijk achteraan jagen en kunnen ze dood trappen.
Händell en Ilindra hebben in 10 jaar tijd 5 schapen naar de andere wereld "geholpen" die toch per ongeluk bij hen in de wei waren gekomen.

Jeemig wat een verhaal, zoiets heb ik nog nooit gehoord. Ik weet niet beter dan dat ze elkaar prima verdragen maar dat het beter is ze afwisselend op het land te hebben. De schapen eten het gras te kort voor de paarden.

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:15

Afbeelding
Ik drijf ook schapen met ze, dus ze weten niet beter dat als je er achteraan gaat lopen= lopen ze weg= een leuk spelletje Extreme duivel

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:24

Ik heb afgelopen weken weer wat schapen op het land gehad, eerst apart maar uiteindelijk braken de schapen uit en stonden ze overal. Heb het maar zo gelaten, die beesten zijn niet achter schrikdraad te houden. Verder helemaal nergens last van gehad

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:36

Dat van die wormen, je haalt hier denk ik dingen door elkaar. Dat zijn ezels namelijk. Ezels hebben altijd last van longwormen en die zijn gevaarlijk voor paarden. Van schapen zijn geen gevaarlijke wormen bekend.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:32

schapen op je land samen met paarden is juist goed.zij maken het land schoon van wormen.(de bekende wormen van paarden).en idd ezels mogen niet samen met paarden.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:05

mijn schoonvader heeft schapen en paarden. in het begin van het weide seizoen laat hij eerst de schapen op het land van de paarden zodat het langste gras eraf gegeten is en dan dan evt. nog een keer maaien daarna pas de paarden erop. schapen moeten altijd ontwormt worden een aantal keren per jaar. iig tegen leverbot, ook moet je de hoefjes snijden, vacht scheren en goed id gaten houden dat ze geen zere oogjes of gewrichten oplopen etc.etc. verder is het heel goed om schapen te laten grazen in dezelfde wei als paarden tegen de wormbesmetting. maar daarvoor kan je ook bijv. koeien gebruiken. maar dan zit je weer met je mestboekhouding enzo.voor schapen (als het ooien zijn) kan je ook ooipremie aanvragen.dus als je bijv. het quessant schaap neemt (hele kleine schaapjes) heb je kans dat de ooipremie meer is dan de aanschafprijs. als afrastering gebruikt hij idd schapengaas maar op een meter afstand van het schrikdraad voor de paarden, dus geen mogelijkheid dat de paarden erin komen met hun hoeven.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:09

Mulan"]
[quote="Greggie schreef:
Stella is als dood voor schapen, dus dat zal niet lukken.

Een goeie omheining is denk in schrikdraad, of zijn schapen daar niet gevoelig voor?


Volgens mij hebben schapen niet zo'n last van schrikdraad en het zijn behoorlijke uitbrekers. Maar een paard en schapengaas? Al die enge vierkantjes, straks hangt er een paard in?!
Maar goed, ik weet het dus niet, vandar dat ik hoop op deze manier wat meer te weten te komen....
[/quote]

Dan doe je toch schapengaas en een metertje daarvoor een schriklint? Moet toch te doen zijn.

Het paard van mijn buurman staat al een jaar of 3 bij de schapen, hij leeft echter nog steeds...
Schapen eten het gras op wat het paard laat staan. Veel paardenmensen raden juist aan om schapen en paarden (afwisselend) op een stuk land te houden, zij zorgen voor een goede begrazing en bemesting.

Toos paardloos

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 09:11

Nou, bedankt voor jullie reacties! Er zit een hoop nuttige informatie bij. Wat betreft het onderhoud van schapen; dan zou het dus handiger zijn als de buurman zijn schapen bij ons laat lopen, zodat wij daar verder geen tijd aan kwijt zijn.
Maar dan hoop ik niet dat Mulan een schapenjager is... eerlijk gezegd zie ik haar er wel voor aan. En als ze één voor één die schapen van de buurman naar de andere wereld helpt, dan denk ik niet dat wij daar nog lang naast diezelfde buurman wonen... *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:38

odje schreef:
schapen op je land samen met paarden is juist goed.zij maken het land schoon van wormen.(de bekende wormen van paarden).en idd ezels mogen niet samen met paarden.



Haha! Haha! Haha! Haha! , het enige wat ik ooit onthouden heb was dat er IETS was met paarden, schapen en wormen......maar dat van die ezels had ik ook wel eens ergens gehoord......Thanks iig voor het verfrissen van mijn memory Knipoog

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:13

ja dat klopt, paarden kunnen er leverbot van krijgen ofzo, een paardje wat ik kende had het ook Boos!

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

flubber
Berichten: 261
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:15

odje schreef:
schapen op je land samen met paarden is juist goed.zij maken het land schoon van wormen.(de bekende wormen van paarden).en idd ezels mogen niet samen met paarden.

ben t met odje eens.heb zelf ook schapen bij mijn pony's gehad en de da bevestigde dat.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:19

Dit had ik ook al eens gehoord.

Verzorging van de schapen kost ook wat tijd en geld, maar je paard heeft dr een ook gezelschapsmaatje bij.

Een nadeel vind ik wel, die schapen eten vaak wel aan de staart van je paard. Dus houdt er vaak zo'n veulenstaartje aan over Knipoog

Een new forest die ik voor de keuring reed kwam na 2 weken land dr met een ministaartje vanaf Boos!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:36

Mijn schoonvader had altijd schapen en paarden.
Ze liepen niet bijelkaar in de wei, maar hij weidde ze achter elkaar aan. Schapen eten namelijk mooi de pollen op die paarden laten staan. Voor de schapen had hij schapengaas en binnenin prikten wij dan een wei met schrikdraad (ong. 1 meter binnen het schapengaas). Op die manier heb je een hele safe omheining, want als je paarden door het draad gaan staan ze tenminste nog achter schapengaas. En ze kunnen er normaal gesproken niet zo dicht bij komen dat ze er in blijven hangen.

Omdat de schapen steeds vaker last kregen van vliegen en daardoor (bijna) dood gingen heeft hij nu 2 koeien. Die durft hij niet goed bij de paarden te zetten, maar volgens mij zou het wel kunnen. Deze zijn minder ziektegevoelig dan die schapen en hebben dezelfde functie. Wel trappen ze s'winters het weiland wat meer kapot dan die schapen.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:48

Ik heb gisteren m'n paard uit het land opgehaald. Die liep in een heel groot stuk stuk, met nog een ander paard, een koppeltje koeien (pinken) en een aardige kudde schapen!
Naar mijn weten ging dat allemaal prima, ze hadden zat ruimte en veel gras, dat scheelt denk ik ook wel.
Het enige wat er gebeurde is dat dat andere paard af en toe een koe aanviel...
Maar naar de schapen keken ze niet op of om.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Harkie, ZarahZoe en 35 bezoekers