Vragen op een sollicitatieformulier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Vragen op een sollicitatieformulier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 13:15

Op dit moment ben ik bezig om een sollicitatieformulier in te vullen i.v.m. mijn sollicitatiegesprek morgen.

Ten eerste vind ik het al een beetje vreemd dat ik van alles in moet gaan vullen wat al in mijn cv staat maar ik ben nog veel verbaasder over de vragen m.b.t. de burgerlijke staat. Dat ze willen weten of ik getrouwd ben, daar kan ik mee leven. Weet alleen even niet wat ik daarbij in moet vullen op dit moment maar dat is een ander verhaal.
Maar ze willen de dag van het wettelijk en kerkelijk huwelijk weten, naam, geboortedatum en plaats van de echtgenoot en namen en geboortedata van mijn kinderen.

Ben ik nou zo vreselijk principieel als ik vind dat ze dat geen barst aangaat en dat het ook niet relevant is voor een sollicitatie?


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:20

Ik ben het met je eens, dat gaat ze zeker op dit moment geen barst aan Haha!
Uit het oogpunt van de werkgever kan ik me (een aantal van) deze vragen overigens wel voorstellen, die willen toch wel graag weten wat voor iemand ze in huis halen.
Maar dan nog vind ik dat ze gewoon in een gesprek kunnen vragen of je kinderen hebt etc etc.
Persoonlijk beantwoord ik geen vragen die ik op dat moment nog niet relevant vind. Als tijdens het gesprek dan de vraag gesteld wordt, waarom die vragen niet beantwoord zijn, dan leg ik rustig uit waarom ik dat (nog) niet gedaan heb.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:23

Zoals het bij ons gaat, is het sollicitatieformulier handig om alle persoonlijke gegevens van iemand netjes op een rijtje te hebben. Zo staan alle relevante gegevens erop, want de diversiteit aan CV's is gigantisch Knipoog
Het voert ook makkelijker in in het personeelsregistratiesysteem.

De dingen die jij hierboven noemt over burgerlijk en kerkelijk huwelijk en kinderen worden bij ons overigens niet gevraagd. Wel de naam van de partner, maar dat is weer handig voor het Pensioenfonds om te weten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:24

Hhet solli formulier gebruiken ze om een eenduidige manier van informatie aanleveren krijgen. Op deze manier zullen er minder snel 'fouten' worden gemaakt of mensen die duidelijk meer ervaren zijn met het maken van en goede Cv voorgetrokken worden.
Tevens is de verwerking en beoordeling voor het bedrijf makkelijker.

De vragen over je burgerlijke stand, alla, daar kan ik inkomen. De gegevens over partner e.d zijn naar mijn mening pas van toepassing op het moment dat je indienst komt. Dit kan te maken hebben met de verzekeringen die ze bieden als werkgever en registratie in het systeem.

Waarom bel je niet even naar het bedrijf om het na te vragen. Merken ze meteen dat je niet zomaar alles klakkeloos invult en weet waar je mee bezig bent. Scoor je wellicht weer!

Trouwens, bedrijven behoren vertrouwelijk met deze info om te gaan. Denk jij dat dat niet gebeurt dan kan je altijd een klacht indienen.

Succes

Waar solliciteer je eigenlijk naar Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:26

Ik heb nog nooit gehoord van een sollicitatieformulier met dergelijke vragen over je burgerlijke staat. Ja natuurlijk is het "handig" om te weten of je een (geregistreerde) partner hebt, maar verdere zaken lijken me ook totaal niet relevant. Het zijn ook prive zaken die je absoluut niet verplicht bent te melden. Gaan ze protesteren, beroep je dan op de Wet Privacy.

Meestal komt zoiets ook eerder in een gesprek naar voren dan via een formulier.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 13:43

Dat het gemakkelijker in te voeren is in het systeem, daar kan ik inkomen. Voor de salarisadministratie is het ook belangrijk om te weten of iemand gehuwd is uiteraard maar de datum van huwelijk en dan met name nog het kerkelijk huwelijk ook Verward

Aan het eind willen ze ook nog weten van welke verenigingen ik lid ben en waaruit mijn vrijetijdsbesteding bestaat.

Op zich is het allemaal geen geheim maar ik vind het toch wel wat erg ver gaan.

Ik denk dat ik inderdaad maar wat vragen ga openlaten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:45

mag ik vragen waar je gaat werken?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:50

Ik vind dat ze echt te ver gaan hoor!
Ik heb al veel van die formulieren in moeten vullen maar zulke vragen (over datum van het huwelijk, welke verenigingen je lid van bent) heb ik nog nooit gehad en vind ik echt te ver gaan!
Ik zou idd. wat vragen open laten en dan tijdens het gesprek daar wat opheldering over vragen.......

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 13:54

gijsenkim schreef:
mag ik vragen waar je gaat werken?


Ik weet nog niet eens of ik er ga werken, morgen heb ik pas een eerste gesprek, dat maakt de vragen nog belachelijker.
Het is in een ziekenhuis hier in de omgeving overigens maar wel administratief.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:08

Kan me zo voorstellen dat ze dergelijke gegevens nodig hebben voor de personeelsadministratie en dan met name voor het pensioen. Bij ons worden dergelijke zaken echter pas gevraagd als iemand al in dienst is (en dus wordt aangemeld bij het pensioenfonds). Beetje voorbarig om dat nu al te vragen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:13

straks gaan ze ook nog vragen of je kinderen hebt en of je nog van plan bent om zwanger te worden...........

De hond is de betere mens

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 14:57

Of ik kinderen heb vragen ze al, inclusief voornamen, geslacht en geboortedata.

Volgens mij ben je helemaal niet verplicht aan een werkgever te melden of je kinderen hebt toch?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:59

volgens mij ook niet. Straks gaan ze vrouwen met kinderen nog discrimineren.

De hond is de betere mens

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:04

Ik vind het maar een raar formulier hoor.
Ik zou al deze vragen niet invullen,gewoon weg omdat dat niet perse hoeft.
Oke dat ze vragen of je getrouwd bent en kinderen hebt en of je hobby's hebt,maar dan is ja voor getrouwd genoeg en een cijfer voor hoeveel kinderen is dan ook genoeg.Ik zou niet meer invullen als dat.Niemand heeft er iets met hoe en waneer jij getrouwd bent te maken en alle gegevens van jou kinderen ook niet.
Gewoon lekker open laten wat je te prive vind.Je zegt zelf het word je eerste gesprek pas.Stel dat het niks word dan hebben zij wel alle gegevens van jou.Lijkt me niet zo'n fijn idee.Ik zou echt wel eerst willen weten wat de reden is waarom ze dit allemaal willen weten en niet alleen omdat dat makkelijker is.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:16

Ik heb nog even voor je zitten snuffelen omdat mijn kennis omtrent arbeidsrecht een beetje weggezakt is Bloos en heb dit gevonden op de site www.arbeidsrechter.nl , overigens een aanrader op het gebied van arbeidsrecht Knipoog

Een sollicitant is nooit verplicht antwoord te geven, al zal dit de meeste werkgevers tot twijfelen aanzetten. Wat echter niet is toegestaan, is het misleiden tijdens de sollicitatiefase. Dat kan leiden tot ontslag op staande voet

In beginsel mag een werkgever iedere vraag stellen voor zover dat relevant is voor het vervullen van de vacature. Dat mag ook als het gaat om (zeer) privacy-gevoelige informatie, hoewel de werkgever in die gevallen terughoudend moet zijn door bijvoorbeeld niet verder te vragen dan nodig is. Komt er naar voren dat een sollicitant een strafrechtelijk verleden heeft, dan zal een werkgever hierover meer willen weten. Ook de sollicitant is hierbij gebaat, daar een werkgever die niet verder naar dat verleden vraagt, de sollicitant zonder meer zal afwijzen. De werkgever kan er voor kiezen om de sollicitant zelf over dat verleden te laten vertellen wat hij daarover kwijt wil. Het kan nodig zijn om nadere vragen te stellen, hoewel het niet de bedoeling is om ieder detail van dat verleden boven tafel te krijgen. De privacy van de sollicitant wordt dan te zwaarwegend aangetast.


Op de sollicitant rust niet de verplichting om inlichtingen te geven, al kan hij zich hiertoe gehouden voelen om een kans op de baan te behouden. Hij mag natuurlijk niet liegen over de afwezigheid of aanwezigheid van bepaalde aspecten. De werkgever mag evenwel geen discriminerende vragen stellen, zoals de vraag naar een eventuele zwangerschap of het dragen van hoofddoekjes tijdens het werk. Ook tijdens een aanstellingskeuring mag er niet naar zwangerschap gevraagd worden. Brengt de keuring risico's met zich mee voor zwangere vrouwen, dan is in zo'n uitzonderlijke situatie deze vraag wel gepast. Daarnaast brengt de bescherming van de privacy van de sollicitant met zich mee dat de werkgever geen vragen dient te stellen die ingaan op medische gebreken van de medewerker, zoals vragen naar ziektes en persoonlijke gevolgen daarvan. Dergelijke vragen horen bij een aanstellingskeuring die slechts in bepaalde omstandigheden en in een bepaalde vorm is toegestaan


Dient een sollicitant te weten dat hij de (medische) geschiktheid mist voor het normaal vervullen van de functie, dan moet de sollicitant dit uit eigen beweging aan de werkgever melden. Mag een werkgever er op vertrouwen dat bepaalde beperkingen zich niet voordoen, dan is het aan de sollicitant om dergelijke belangrijke beperkingen in zijn functioneren naar voren te brengen. Aangezien de werkgever geen medische vragen behoort te stellen, mag hij erop vertouwen dat een sollicitant belangrijke medische beperkingen zelf meldt. De sollicitant die deze beperkingen meer privé wil houden kan er voor kiezen om tijdens het sollicitatiegesprek om een aanstellingskeuring te vragen, dan wel door buiten de werkgever om zichzelf te laten keuren voor de functie waarnaar hij solliciteert. Blijkt na het in dienst treden dat de werknemer arbeidsongeschikt is voor een functie en dit bewust verzwegen heeft tijdens de sollicitatie, dan is de werkgever niet verplicht om het loon tijdens ziekte door te betalen

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:33

Ik kan me voorstellen dat ze dat soort informatie wel op een personeelskaart willen bewaren, om wellicht later eens kwa attentheid op terug te komen. Maar daarbij ga ik dus misschien onterecht uit van goede wil.

Ik vind de vragen zelf te diep gaan voor een eerste sollicitatiegesprek.
Maar wat ik zou doen als het mij werd voorgelegd....ehm, ik denk gewoon invullen. Ik ben dan ook niet getrouwd en bewust kindvrij, maar ik zou het invullen om gewoon geen gezeur te krijgen alvorens ik een voet in de deur had. Met gelijk al 'op de kleintjes letten', worden je kansen toch kleiner...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:19

Dat hoeven ze allemaal niet te weten, en ik zou de vragen dan ook openlaten. Als daarnaar gevraagt word in het gesprek kan je heel vriendelijk uitleggen dat je niet begreep waarom de informatie relevant was bij de vraag of jij geschikt bent voor de functie. Laat het ze dan maar uitleggen Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:23

Tja, het gaat wel erg ver.

Is het een gelovige gemeente of zo? Indien ze op zoek zijn naar iemand die vanwege geloofsovertuigingen beter in het team zou passen hadden ze dat kenbaar moeten maken in de vacature.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het zou invullen. Wanneer zij hierover raar gedaan dan zegt dat meteen iets over de manier van werken.
Als jij zegt dat je het nog niet relevant vindt om in te vullen en dus netjes vraagt waarom ze dit zo specifiek willen weten dan is dat toch heel normaal en netjes? Hoef je niemand mee voor het hoofd te stoten hoor!

Ben benieuwd naar je gesprek morgen. Succes iig!

Op zoek naar de zon!!!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:02

De vragen gaan voor een dergelijke functie idd wel behoorlijk ver.
Mijn vriend werkt bij een overheidsorgaan waar veel vertrouwelijke informatie behandeld wordt. Dan vind ik het wel logisch dat er wordt gevraagd wie je vrienden zijn en met wie je samen woont.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:56

Ik vind het ook wel een beetje overdone hoor......Kijk bij mijn werk is het wel belangrijk wat je geloof is omdat ik voor de Nederlands Hervormde Kerk werk.. Het is voor mijn specifieke functie niet belangrijk maar je moet natuurlijk geen hekel aan het geloof of gelovigen hebben.......dus daar werd natuurlijk naar gevraagd.....maar ik zie niet in dat men dat soort dingen vragen voor een administratieve baan in een ziekenhuis.........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlauweSteen, Dees, eva1969, Fientj, Freekieee, gerlindie, Googlebot, Juudepuutje, KleinBoefje, Leedebee, NadjaNadja, Novastar, Paloma_Janet, petje86, Room_Soesje, sberg, SemrushBot, Sewri, Slmt9, TurboDi, turtlelito, xChoco, Zil en 188 bezoekers