Vraag over rijden, voeren en weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Vraag over rijden, voeren en weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 16:10

Onze paarden staan allemaal op stal en komen overdag gemiddeld zo'n 3 uur op de weide.

Hoelang na het voeren van biks en kuil gaan jullie rijden? En dan heb ik het over echt tot in het zweet trainen. Ik wacht er meestal 1,5 tot 2 uur meer nadat ze gegeten hebben. Is dit te kort of kan het zelfs eerder?

En hoelang na het rijden kunnen ze de wei weer op. We hebben er al eens een gehad met gaskoliek en dat kwam waarschijlijk doordat hij te gauw na het rijden de wei in kwam. Is twee uur wachten na het rijden genoeg, kunnen ze dan weer het gras op?

Alvast bedankt!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:15

ik heb geleerd dat je 1 uur na het eten geven je weer mag rijden
maar ik denk dat het ook wel aan het feit ligt hoeveel ze eten
samen aten ze 1 schep biks mety zen 2en
en daarna rijden
maar omdat ze dag en nacht in de wei staam
niet zo';n hee erg grasachtige wei stonden ze meteen na het rijden weer in de wei na utistappen erbij enzo

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:26

Die van mij mogen meteen weer het land op, zodra het zadel eraf is al.
Ik heb nog nooit gehoord of meegemaakt dat ze daar gaskoliek van krijgen. Maar ik stap mijn paarden wel altijd heel goed uit voor ik ze afzadel, dat scheelt ook.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:29

Bij ons gaan ze inderdaad ook gelijk na het rijden de wei weer in.
En ik trek ze ook zo uit de wei om te gaan rijden. Wel goed losstappen en goed uitstappen. Nog nooit problemen mee gehad.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:32

Ik rij mijn paard pas ongeveer 1 uur na het voeren (biks). Na het rijden, uitstappen en verzorging mag hij ook meteen het land op. De meeste paarden gaan bij ons na het rijden gewoon het land weer op. Ik geloof ook niet dat dat kwaad kan

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:40

1 uur na het eten kun je gaan rijden en na het rijden gewoon goed uitstappen en kunnen ze zo de wei weer op hoor.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:40

de mijne staat 24/7 op de wei en krijgt voor het rijden wat wortels en een half handje vol müsli voor de vorm, staat ie meteen lekker stil voor poetsen en zadelen! Ik ga dan meteen rijden en na het rijden al naar gelang het weer, spuit ik hem af. laat hem rollen in het zand (goedkoop vliegenmiddel) en dan mag ie weer in de wei, voor het lekker een appeltje (of 2)

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:07

Ik wacht als ik perse meteen wil rijden een uurtje en na het rijden zet ik ze altijd (na het droogstappen) meteen in de wei.