hoofdstel terug in elkaar steken... HOE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

hoofdstel terug in elkaar steken... HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 15:00

Hoi, ik zit met een probleempje. Daarnet heb ik mn hoofdstel afgekuist en ingevet en daarvoor heb ik alle riemetjes en stukjes van elkaar moeten doen. Alles is dus van elkaar. Maar nu weet ik bij god niet meer hoe ik het weer in elkaar moet steken. Clown . Ik heb hier niemand die het me kan voordoen dus vraag ik raad aan de bokkers. Haha! . Ik hoop dat je me kan helpen. thx!

laura

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:23

beetje lastig uitleggen via de computer, misschien kun je beter een ander hoofdstel er naast houden?

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:28

Het is echt niet zo moeilijk asl het lijkt. Maar via de compu uitleggen gaat denk ik niet lukken Succes!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:39

haha, dat probleem heb ik vroeger ook wel eens gehad. Haha!
ik pakte dan gewoon een ander hoofdstel en dan kijken hoe die in elkaar zat.
als je geen ander hoofdstel hebt kun je misschien op een plaatje ofzo kijken?

Afbeelding

misschien heb je hier iets aan? Lachen

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:40

Als je de riempjes ziet kan je denk ik wel een beetje zien wat het is...
Neusriem, bakstuk enz. Als je dan een plaatje erbij pakt van een hoofdstel kan je bekijken waar ze horen te zitten en hoe je t in elkaar kan zetten. T makkelijkst is natuurlijk iid een ander hoofdstel erbij te pakken..

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:46

ow ja, let ook op dat je het bit niet verkeerd om doet! want dat zit niet echt fijn in de mond van het paard. als je het bit aan het hoofdstel hebt zitten moet je de ringen omhoog tegen elkaar kunnen doen.

Debora
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:52

begin met het kopstuk dat ius het platte suk met aan de ene kant 2 korte riempjes en aan de andere kant een kort en een lnag riempje.. Zorg ervoor dat je eht kantje met het lange riempje naar links hebt.. Dan pak je de frontriem dat is het stuk wat voor de ooren zit ( op het voorhoofd dus) het is een kort riempje met aan allebij de kanten een lusje.. deze schuif je zo over het kopstuk heen ( aan de kant waar de korte riempjes zitten ) .. Aan het kopstuk bevestig je nu ook de bakstukken.. hier heb je 2 dezelfde van .. 2 korte stukjes leer met aan de ene kant een gesp en aan de andere kant een lus ( voor het bit) Maak deze aan allebij de kanten aan het voortse korte riempje vast.. Nu de neusriem dat is een kortte ( brede) riem met daaraanvast een lange riem.. die lange riem steek je onder door het kopstuk tussen de lusjes van de foruntriem..

Nu enkel nog het bit.. deze maak je vast aan de lusjes van je bakstukken. Klap het bit zo dat het tegen elkaar aankomt dan hang je het zo aan de bakstukken dat als het bit naar beneden hangt de zijkanten tegen elkaar kunnen komen.. nu de teugels nog en klaar..

sucses Haha!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:54

Eerst de frontriem over het kopstuk. dan de neusriem onder het kopstuk door, de bakstukken en het bit vast maken en de teugels aan het bit. Als je daarna het hoofdstel indoet zie je gelijk wat je verkeerd hebt gedaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:09

En let er dan nog op dat je alle riempjes op de goede hoogte hebt geplaatst, zoals ze vooraf ook zaten, je zult niet de eerste zijn bij wie het bit opeens veel te laag of nog erger veel te hoog zit. Of je neusriem die op de verkeerde plaats zit.

En inderdaad ook letten dat het bit niet verkeerd om zit.

Succes ermee.

En anders meenemen naar iemand die je kan helpen desnoods een ruitersportzaak of manege of zo.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:52

en is het nog gelukt? Haha!

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:26

ja, dankzij jouw foto loulou :d. Had nog een weddenschap met mn vader afgesloten. Als het lukte zouden we achter nieuwe steilen gaan. (hoewel we er zo ook om zouden gaan maar tis de gedachte die telt eh! :d) Hij had niet verwacht dat het zou lukken...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:31

Fijn dat het gelukt is! Maar wat zijn steilen?

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:32

die palen waar je je balken op legt bij het springen Lachen

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:59

quincy schreef:
ja, dankzij jouw foto loulou :d. Had nog een weddenschap met mn vader afgesloten. Als het lukte zouden we achter nieuwe steilen gaan. (hoewel we er zo ook om zouden gaan maar tis de gedachte die telt eh! :d) Hij had niet verwacht dat het zou lukken...


fijn dat het toch nog gelukt is en dat je ook nog de weddenschap gewonnen hebt Haha!

iris1995
Berichten: 143
Geregistreerd: 29-12-11
Woonplaats: Ergens in Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:53

Debora schreef:
begin met het kopstuk dat ius het platte suk met aan de ene kant 2 korte riempjes en aan de andere kant een kort en een lnag riempje.. Zorg ervoor dat je eht kantje met het lange riempje naar links hebt.. Dan pak je de frontriem dat is het stuk wat voor de ooren zit ( op het voorhoofd dus) het is een kort riempje met aan allebij de kanten een lusje.. deze schuif je zo over het kopstuk heen ( aan de kant waar de korte riempjes zitten ) .. Aan het kopstuk bevestig je nu ook de bakstukken.. hier heb je 2 dezelfde van .. 2 korte stukjes leer met aan de ene kant een gesp en aan de andere kant een lus ( voor het bit) Maak deze aan allebij de kanten aan het voortse korte riempje vast.. Nu de neusriem dat is een kortte ( brede) riem met daaraanvast een lange riem.. die lange riem steek je onder door het kopstuk tussen de lusjes van de foruntriem..

Nu enkel nog het bit.. deze maak je vast aan de lusjes van je bakstukken. Klap het bit zo dat het tegen elkaar aankomt dan hang je het zo aan de bakstukken dat als het bit naar beneden hangt de zijkanten tegen elkaar kunnen komen.. nu de teugels nog en klaar..

sucses :D



Dankje wel voor de hulp nu heb ik ook mijn hoofdstel weer in elkaar kunnen zetten! _/-\o_

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: hoofdstel terug in elkaar steken... HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:39

Oud topic slotje.