Slaapziekte paarden hoe gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Slaapziekte paarden hoe gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 16:22

Wij hebben op stal een veulen die een slaapziekte heeft genaamd

ik weet het niet meer zo narcoti nog wat..sorry

Het veulen gaat liggen om te slapen en raakt in een soort roes. Je kan dan slaan schoppen zijn moeder weg halen hij blijft liggen en reageert nergens meer op.

Zijn hartje gaat dan heel hard kloppen en ademt ook zwaar.
als je nu je hand op zijn neus legt schrikt ie en is weer bij.

Het is zeldzaam bij paarden. Mensen kunnen het ook hebben.

De DA zegt dat hij het bij jongen paarden nog nooit gezien heeft alleen bij volwassen dieren.

Het gebeurt ook aalleen als het paard in volledige rust is dus niet onder je wedstrijd hoor hihihih

hij kukelt gewoon om als het staat,
TYPISCH HE?

Er zijn geen medicijnen voor en ik moet het nu gaan filmen en opsturen naar Utrecht want mijn veearts kent het totaal niet

Hij is ook bang dat hij een hersenbeschadiging op loopt.

De eigenaar van het veulen heeft geen geld op alles te laten onder zoeken,

De merrie heeft ze verkocht maar blijft bij het veulen staan tot dat hij er af is. En die merrie is van mijn vriendin.

De vader van het veulen is Offspring onze eigen tinker hengst.

Nu zit de eigenaar van het veulen wilt mischien het veulen in laten slapen om dat het beestje igg geen leven heeft zo.

Zon aanval duurt best lang. Zo hebben we gister 20 minuten hem `bij´ moeten ´slaan´ ENG BBBBBBBBRRRRRRRRRR.

hij heeft dus wel en hersenbeschadiging. en kan erger worden maar hoeft niet.
Je meot het vergelijken met epilepsie. Zit ook in de hersenen. alleen val je hiuer bij in slaap...

Iemand van stal wilt het hebben maar gratis en dan wilt hij hem proberen een leven te gunnen.

Hij staat iggg te koop voor 700 euro


heeft iemand tips!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:35

Heel sneu dat dit veuelen zoiets moet meemaken op deze leeftijd, als zal hij het misschien niet helemaal doorhebben. Maar €700 voor een veulen met hersenbeschadiging zonder papieren??? Daar heb ik mijn twijfels over!

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:41

Als ze 'm wegdoet bespaart ze zichzelf een hoop DA kosten, belachelijk om er dan €700 voor te vragen!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:44

Voronez schreef:
Als ze 'm wegdoet bespaart ze zichzelf een hoop DA kosten, belachelijk om er dan €700 voor te vragen!


Dus ik ben niet de enige die dit vindt.....
Het is eigenlijk om je voor te schamen. Als ze hem weggeeft betaalt de ander de DA kosten, dat is reeel.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:02

Ik denk dat het beestje geen leven hebt. Je zou er iig nooit op kunnen rijden en als je hem op de wei zet heb je er ook niks aan. Het zal vast niet bij soortgenoten kunnen. En er geld voor vragen is helemaal belachelijk.
Als het mijn veulen was had ik hem laten inslapen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:06

wat sneu hey, en dan van een verder mooi en gezond veulen,
ik zou niet weten wat ik had gedaan, maar als je het beest laat liggen als hij in die roes zit, komt hij dan vanzelf weer bij of blijft hij erin, als hij erin blijft zou ik hem denk ik laten inslapen, maar als hij gewopon bijkomt dan zou ik eenadresje voor hem zorgen te vinden, waar hij lekke op de wei kan staan, en waar zelden iets met hem gedaan word

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 17:11

hij komt idd wel bij uit zich zelf
maar ik denk als hij steeds omvalt in stal mogen de eigenaars wel heel de stal met pluche en fluweel bekleden anders trapt hij alles open benen en zo...

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 17:23

ik hoor net van richard mijn man dat de eigenaar hem heeft weggeven aan die man die hem wilde hebben.. Hij blijft dus bij mij op stal en hij stuurt hem naar Utrecht toe koste wat het kost..
YESS ik ben blij kijk het is een nakomeling van onze hensgt dus toch veel medeleven er in!!

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:37

Gelukkig Lachen Ik ben benieuwd hoe 't afloopt Scheve mond Hou je ons op de hoogte?

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:07

Volgens mij heeft een paard bij ons op stal dat ook. Die valt ook opeens om, heb het alleen nog nooit gezien. Volgens mij is er niets wat er tegen helpt of waar het minder van word. Wel sneu hoor zo klein en dan heeft ie het al, sucses!!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:53

Volgens mij heet dat narcolepsie. Wie weet als je daarop zoekt op internet, dat je er meer over vindt! Wens de nieuwe eigenaar in elk geval veel succes en wie weet, kan het veulen er over heen groeien.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:09

Wat ze slaapziekte noemen komt hier toch niet voor? Dat is toch een ziekte veroorzaakt door een soort mug die mensen en dieren kunnen krijgen vnl in Afrika?
Het zal hier wel om iets gaan wat ook zo genoemd wordt?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:47

volgens mij is het niet door een mug hoor... dacht dat het door een bepaalde reactie in de hersenen kwam ...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:50

mensen hebben dat ook... die vallen gewoon ook in slaap tijdens het fietsen enzo... maar voormense zijn er medicijnen voor... is dat voor dieren niet?

op zich als het allen op stal in rust gebeurt heeft dat beestje nog wel een leven toch! als het met rijden ook gebeurt is het toch wat gevaarlijker...

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:30

Narcolepsie komt heel zelden bij paarden voor, maar aangezien de symptonen zou dat nog best kunnen.
Ik heb wat voor je opgezocht op internet over narcolepsie bij mensen:

Citaat:
1. Wat is narcolepsie?
Narcolepsie is een neurologische stoornis, waarvan de oorsprong nog onvoldoende is opgehelderd. Narcolepsie wordt gekenmerkt enerzijds door overdreven slaperigheid overdag (waarbij het individu meermaals is slaap valt) en anderzijds door abnormale REM slaap fenomenen, die zich zowel tijdens de slaap als tijdens de waaktoestand gaan manifesteren. De verschijnselen variëren van milde symptomen tot invaliderende afwijkingen.

2. Symptomen
De belangrijkste symptomen van narcolepsie zijn vervat in de volgende tetrade:

steeds terugkerende slaperigheid en “slaapaanvallen”

cataplexie

slaapparalyse

hypnagoge hallucinaties


a) Steeds terugkerende slaperigheid en "slaapaanvallen"
De slaperigheid overdag kan zeer hinderlijk zijn. Het gaat om een toenemend slaperigheidspatroon dat uiteindelijk aanleiding geeft tot een periode van effectieve slaap. Na een korte slaapperiode voelt de narcolepticus zich verfrist, doch weldra treedt andermaal een gevoel van slaperigheid op. Dergelijke episodes van slaap duren 10 à 30 minuten en kunnen zich meermaals voordoen in de loop van de dag. Zij komen vooral tot uiting in rustige omstandigheden, zoals tijdens zittend werk, bijwonen van vergaderingen en rijden met de wagen. Vechtend tegen de slaap kunnen de patiënten een vorm van “automatisch gedrag” vertonen (dit wil zeggen dat zij taken uitvoeren, waarvan zij zich achteraf niet meer kunnen herinneren wanneer of hoe zij dit gedaan hebben). De gevolgen van uitgesproken slaperigheid tijdens de dag kunnen ernstig zijn. Zowel in de familiekring als op het werk kan de slaperigheid verward worden met luiheid of gebrek aan motivatie. Dit leidt tot familiale en sociale herrie, met eventueel echtscheiding en verlies van tewerk­stelling. Zolang de aandoening onherkend blijft, beseft de patiënt niet wat er aan de hand is. De voortdurende slaperigheid kan een bron zijn van frustratie, zelfverwijt, depressie, alsook van ontkenning: patiënten onderschatten of minimaliseren dit probleem om niet het gevaar te lopen het voorwerp van spot te zijn. Bovendien is de slaperigheid een gevaarlijke situatie, die de onmiddellijke aanleiding is van arbeids- en verkeers­ongevallen.



b) Cataplexie
Een ander kenmerk van narcolepsie is de aanwezigheid van een ongewone REM slaap manifestatie in de waaktoestand. Dit fenomeen, cataplexie genoemd, komt overeen met een plots, kortdurend krachtsverlies van de skeletspieren. Cataplexie wordt doorgaans uitgelokt door emotie. Zowel woede, een lachuitbarsting, als de emotionele opwinding bij een belangrijke gebeurtenis kan een aanval van cataplexie veroorzaken. De verschijnselen variëren van een zwaktegevoel in de gelaat- en nekspieren of in de benen, tot een bruuske val. Daar patiënt het bewustzijn behoudt, is het onderscheid met banaal bewustzijnsverlies (syncope) duidelijk. Dit verschijnsel duurt enkele seconden tot enkele minuten en kan zich eveneens meermaals per dag voordoen. Op zichzelf kan cataplexie nog vervelender zijn dan steeds terugkerende slaperigheid. Sommige narcoleptici schuwen sociaal contact, precies vanwege deze aanvallen van spierverslapping. Ongeveer 60% van de narcolepsiepatiënten vertonen cataplexie. Dit symptoom kan zich vroegtijdig of laattijdig manifesteren in verloop van de aandoening.

c) SOREMP
Een kenmerkende vaststelling bij het slaaponderzoek is dat REM slaap zich kort na het inslapen voordoet. De slaap kan zelfs aanvangen met een REM episode (SOREMP - sleep onset REM period). Subjectief ervaren de narcolepsiepatiënten deze plotse overgang naar REM slaap als slaap­paralyse (het individu is zich bewust van de omgeving, doch is niet in staat zich te bewegen), hetzij onder de vorm van hypnagoge hallucinaties (dit zijn levendige gebeurtenissen of gewaarwordingen die waargenomen worden in het begin van de slaap; achteraf realiseert men zich dat deze belevingen fictief waren). Zowel slaapparalyse als hypnagoge hallucinaties kunnen een beangstigend of bedreigend karakter hebben.

De nachtelijke slaap kan vervolgens normaal verlopen of onderbroken worden door herhaalde ontwaakepisodes.

5. Behandeling
Vermits de oorzaak van narcolepsie voorlopig nog onvoldoende gekend is, is men aangewezen op symptomatische behandeling. Voor de slaperigheid worden opwekkende middelen (amfetamines of aan­verwante stimulantia) voorgeschreven. De cataplexie reageert doorgaans goed op antidepressiva, vermits deze geneesmiddelen een sterke onderdrukking van de REM slaap kunnen teweegbrengen. Het belang van voorlichting van familie en werkgever, alsook van het inlassen van dutjes op geijkte tijdstippen, mag niet onderschat worden.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 13:53

Elise schreef:
Wat ze slaapziekte noemen komt hier toch niet voor? Dat is toch een ziekte veroorzaakt door een soort mug die mensen en dieren kunnen krijgen vnl in Afrika?
Het zal hier wel om iets gaan wat ook zo genoemd wordt?


nee dit is een aangeboren afwijking aan de hersenen. dit is niet een mugge steek

voor paarden is er gen medicijnen voor helaas maar ik houd jullie op de hoogte
Huilen Huilen !!!


PS idd narcolepsie! was de naam vergeten

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:52

offspring"]
[quote="Elise schreef:
Wat ze slaapziekte noemen komt hier toch niet voor? Dat is toch een ziekte veroorzaakt door een soort mug die mensen en dieren kunnen krijgen vnl in Afrika?
Het zal hier wel om iets gaan wat ook zo genoemd wordt?


nee dit is een aangeboren afwijking aan de hersenen. dit is niet een mugge steek

voor paarden is er gen medicijnen voor helaas maar ik houd jullie op de hoogte
Huilen Huilen !!!


PS idd narcolepsie! was de naam vergeten
[/quote]


Ik denk dat jij het Western Nile virus bedoelt, dat kan ook zulk soort verschijnselen geven. In Amerika schijnt dat zich ook uit te breiden over de jaren. Het goede nieuws is dat ze ook al een vaccin hebben

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:38

ik ben zelf in afrika geweest en idd in bepaalde landen lopen alleen maar ezels omdat er geen paarden kunnen leven ivm de slaapziekte

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:15

Een paard op de manege waar ik vroeger reed had dit ook. Dit was dan wel een volwassen paard en hij had een zeer ernstige vorm. Dze mensen konden niet meer met dit paard rijden en het was gevaarlijk om met hem te lopen. Zij hebben hun paard laten inslapen. Dat is het enige wat ik ervan weet, het fijne weet ik er niet van

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 12:27

In Utrecht kun je overleggen over de kosten.
Hoe zeldzamer de aandoening hoe goedkoper (gratis) is de behandeling.
Betaal je alleen stallingskosten.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 13:17

fokker schreef:
In Utrecht kun je overleggen over de kosten.
Hoe zeldzamer de aandoening hoe goedkoper (gratis) is de behandeling.
Betaal je alleen stallingskosten.


ja dat dacht ik ook maar mijn VA zegt dat het als nog geld kost BELACHELIJK ik zei ( bemoei typje hahah) jullie worden er toch ook beter van als jullie hier op kunnen experimentereñ? kreeg helaas geen antwoord.

maar hij had ook een virus er bij waar hij aan de schijt van wat geraakt en nu dat over is is de slaapaanvallen ook minder.

Ik denk dat als hij een lage weerstand heeft het erger wordt.

maar goed al met al is het een plaaaaaaaaatje om te zien ik zou gauw fotos plaatsen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 13:40

Ik zei het omdat ik er net een artikel over gelezen heb in 'Dier en Arts'. Ze noemen het wel slaapziekte, de latijnse naam ben ik ff vergeten. Het wordt veroorzaakt door de tsje-tsje vlieg. Mensen en sommige dieren kunnen het krijgen en er zijn 3 varianten.
Maar er zijn vast meerdere ziektes met de zelfde verschijnselen die ze allemaal slaapziekte noemen.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 16:14

ik noemde het zelf slaapziekte eiglijk heet het narcolepsie
maar bedankt dat je het ff het opgezocht

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:35

ik zou m aan diegene weggeven en dan kan ie er verder wat mee doen

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:11

Fonnie schreef:
Volgens mij heeft een paard bij ons op stal dat ook. Die valt ook opeens om, heb het alleen nog nooit gezien. Volgens mij is er niets wat er tegen helpt of waar het minder van word. Wel sneu hoor zo klein en dan heeft ie het al, sucses!!


Klopt. Het paard van Yvette bedoel je denk ik (ben effe zijn naam kwijt). Mijn paard heeft een paar maanden naast hem gestaan en ik heb het geregeld gezien. Hij krijgt er medicijnen voor en kan verder goed ermee door (althans wel de laatste keer dat ik hem gezien heb). Hij wordt ook gewoon gereden. Iig veel sterkte met het veulen.