importeren westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

importeren westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:35

Ik ben van plan om een westernzadel uit Amerika hier naar toe te laten komen.
Ik weet dat er 19% belasting overheen gaat, maar wie weet wat het percentage aan Douanekosten is?
Groetjes
Liesbeth

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:39

Zeg de verkoper dat het een geschenk is, en vraag hen omdat je niet wil dat de ontvanger zou weten om welk een bedrag het gaat op te sturen als "gift" of als "sample". Dan komt het gewoon gratis binnen. Vraag hen meteen geen factuur bij te voegen of deze afzonderlijk te sturen ...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:45

Sorry, ik weet geen antwoord op je vraag maar wil je zelf iets vragen...
Ga je dat zadel op ebay kopen of nieuw?
Als het nieuw is, waar koop je dat dan?

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:46

Hee, da's een geweldig idee zeg!!!
alvast bedankt.
Ben benieuwd of dit gaat lukken, dat paardenspul kost toch al klauwen vol met geld en om dan nog eens 19% of meer belasting te betalen?
Ik vind dat onze regering toch al flink aan me verdient.

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:50


western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:08

het merendeel komt vanuit usa, via duitsland binnen, en hoe groot er ook SAMPLE og GIFT opstaat, die duitse douane maken toch vaak de doos open als het uit amerika komt. ter controle .
dan krijg je vaak wel de invoerrechten erbij + inklarings kosten.
die inklaringskosten zijn een vast bedrag, iets van 27 euro ofzo.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:15

Niet waar. Sample en gift zijn vrijgesteld van importkosten, ik voer al jaren in uit de USA en als ik om GIFT/SAMPLE vraag is het gewoon kosteloos, of kan je indien van vraag om betaling via de douane je geld terugvorderen op basis van de GIFT OF SAMPLE label. Ze mogen wel geen factuur bijvoegen, want dan heb je het wel vlaggen!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:15

ja ik had 2 hoofdstellen gekocht en fanatkie gevraagd of er GIFT op kon, dat heeft ze gedaan.
lees ik de dag erna dat het niks uitmaakt. Boos!
Ik heb het nog niet binnen maar ben benieuwd.

Mijn pa koop ook regelmatig spullen van e-bay en de ene keer moet hij wel kosten betalen en de andere keer niet.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:16

Geld dat ook voor Nederland dan?????
We zijn al zo krom landje dus zal me niks verbazen als het voor nederland wel geld.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:19

Als je er GIFT op laat zetten en er gaat iets mis tijdens de verzending is je zadel dus ook niet verzekerd. De meeste verkopers op Ebay en winkels zullen er zowiezo niet mee akkoord gaan om GIFT op de doos te zetten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:22

De douanekosten gaan in percentages. Je moet het totale bedrag aankoop+verzending+verzekering optellen en hierbij 4,27% rekenen (dit getal geldt alleen voor leren artikelen, voor andere artikelen/materialen geldt een ander getal). Hierover heen komt nog de 19% BTW.

En kreten als 'gift' en 'sample' werken niet, zeker niet als het een grote doos betreft.
Bij kleinere pakjes kun je weleens geluk hebben, maar in principe is alles boven de Euro 45 belasting/invoerrechten plichtig.

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 13:31

Bedankt voor je antwoord Sugarmiss Haha! ,
dat percentage douanekosten was ook in eerste instantie m'n vraag.
greetz ,
Liesbeth

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:35

Ik vergat nog te vermelden dat de GLS (General Logistics Systems) ook nog even Euro 9,50 aan inklaringskosten rekent en dat je hiervoor van te voren akkoord moet gaan (per brief, mail of internet).
Eea te betalen aan de Ned. Pakket Dienst die het komt bezorgen.

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 13:44

Ja, zo alles bij elkaar gaat het nogal wat kosten (zadel kost ong. 25% extra), maar het is nog altijd beduidend goedkoper dan precies hetzelfde zadel in Europa aanschaffen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:47

Ik reken ook iid altijd op +25%. Gezien de koers van de dollar zit je dan bij het omrekenen nog iets gunstiger.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:05

Wij laten regelmatig goederen uit USA komen (tree´s, beslag, etc.).

Om te voorkomen dat e.e.a. “verdwijnt” laten we dat via FedEx of DHL naar Nederland komen (beide Airtransport). Bij uitzondering laten we wel eens grotere partijen via Sea-Surface Mail (duurt dan gemidd. 9 weken) komen. Dat is dan ook veel goedkoper.

Normaliter berekent men bij binnenkomst over het totaal van waarde en transportkosten 19% BTW. Daar aan vooraf nog enkele import percentage´s, die variëren van 2,5% tot 8% (gem. 5 Ziek afhankelijk van de goederen (ons invoerbelastingstelsel is gebaseerd op de soort goederen die je in voert en niet direct op de waarde daarvan).

Er gaat echter veel “langs” de douane. Het komt vaak voor dat wij niets boeven te betalen. Ik heb het idee, dat dit komt, omdat de waarde van de inhoud dan moeilijk te bepalen is. ...in welke soort goederen valt een stuk hout met een lap rawhide (wat is dat nou weer?) er om heen..... Ook denk ik dat de opgegeven waarde bepalend is voor het wel of niet dieper induiken door de douane.

Laat je er GIFT of SAMPLE opzetten, heb je bij de Nederlandse douane slechte kaarten, want dat trekt juist aan. Wettelijk heeft het zelfs geen enkele waarde.

Vergeet niet dat veel goederen van USA niet “landen” in Nederland, maar in landen waar het misschien wel makkelijker of juist moeilijker langs de douane komt. Een geval van mazzel of pech dus.

Laat je een compleet zadel uit USA komen, laat dat dan niet als GIFT of SAMPLE komen, want de kans dat je een GIFT lichter wordt is redelijk aanwezig. FedEx en DHL doen dat volgens mij niet eens (verzekering). Reken in zo´n geval dus op ± 5% invoerbelasting en daarop nog eens 19% BTW. Vraag vooraf aan je leverancier wat de transportkosten zijn, want voor een compleet zadel via FedEx of DHL is dat niet mis (formule is volume versus gewicht). Reken dan op meer dan 150 Euro.

MVG Louis van Kerkhoff

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:17

Ik vraag me af hoe dat gaat als je een zadel zelf uit de USA meeneemt...
Vervoerkosten heb je niet, maar dan wel alle hierboven genoemde douane en invoerkosten?

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 14:40

Bedankt Sablou voor je duidelijke en uitgebreide antwoord, iedereen trouwens bedankt.
Ik weet nu zo ongeveer waar ik aan toe ben en ga mij in het Amerikaanse avontuur storten.
MVG
Liesbeth

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:25

Henriette schreef:
Ik vraag me af hoe dat gaat als je een zadel zelf uit de USA meeneemt...
Vervoerkosten heb je niet, maar dan wel alle hierboven genoemde douane en invoerkosten?

Als je er zelf mee gaat lopen zeulen Haha! mag je vrij voor Euro 175 invoeren. Een rekening om eea te laten kontroleren is makkelijk. Wordt het door de douane hoger geschat dan moet je over het totaal belasting betalen. En als je het niet zelf eerst aangeeft nog een boete ook.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:30

Of daar nog ff gebruiken en als 2e hands invoeren.......maar dan zit je wel weer met die aankoopbon......

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:32

Het maakt niet uit of iets nieuw is of 2e hands. De douane bekijkt de waarde (van dat moment) en gaat daarvan uit met de berekening. En denk nou niet die lui hebben geen verstand van westernzadel, want dat kon weleens vies tegenvallen Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:46

Citaat:
Laat je er GIFT of SAMPLE opzetten, heb je bij de Nederlandse douane slechte kaarten, want dat trekt juist aan


jaaa dat bedacht ik me later dus ook toen ik gelezen had dat het niks uitmaakte.
Stom Frusty ! maar goed aldoende leert men.

Invoer rechten gelden toch niet binnen europa?
Dan zou je ook eens in Duitsland kunnen kijken. weet dat de OF zadels daar net zoveel kosten als in de US.

Maar zou je echt zoveel goedkopen zijn als je daar een zadel koopt, invoer+ rechten dan dat je het hier koopt of zelfs laat maken.
Met invoer heb je ook nog risico dat het niet past.

Citaat:
En denk nou niet die lui hebben geen verstand van westernzadel, want dat kon weleens vies tegenvallen


En als ze het niet weten zoeken ze het wel op in boeken en wie wet gebruiken ze tegenwoordig het internet wel.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:13

Op de Duitse Ebay kun je geluk hebben en een goed en goedkoop zadel treffen, maar meestal weten ze daar ook wel wat de waarde is of hebben het zelf duur gekocht. Qua verzending is het natuurlijk wel goedkoper én je hebt geen last van douanekosten.

Citaat:
Maar zou je echt zoveel goedkoper zijn als je daar een zadel koopt, invoer+ rechten dan dat je het hier koopt of zelfs laat maken.
Met invoer heb je ook nog risico dat het niet past.

Het is echt veel goedkoper, reken maar de helft want de tussenhandel moet er wel van eten nl Haha!
De echt mooie zadels zijn in de USA ook duur, maar daar is hier haast geen markt voor (dan bedoel ik $ 3000+)

Het voordeel van laten maken is dat je het krijgt zoals je het hebben wilt, dus een uniek zadel en dat mag dan ook wel wat kosten.

Het risiko van niet passen hou je altijd. Geen enkel paard doet zijn hele leven met het zelfde zadel en ik ken genoeg mensen die bij gerenommeerde zaken ook met een niet passend zadel thuiskwamen.
Bij de goede verkopers krijg je zonder problemen dan je geld terug.

En een goeie goedkope eigen import raak je altijd wel weer kwijt, misschien zelfs wel met een beetje winst Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:56

Geen 'gift' of 'sample' erop zetten. Sorry dat ik het nog een keer zeg, maar dat werkt echt HELEMAAL niet! GLS inklaringskosten zijn inderdaad 9,50 euro en Sugarmiss heeft al uitgebreid (en duidelijk) uitgelegd wat er verder nog bovenop komt. Op zich moet ik zeggen dat een zadel uit Amerika altijd goedkoper is. Ik heb eentje uit Duitsland over laten komen een tijd geleden en dan komt er in ieder geval geen belasting, invoerrechten en dergelijke over.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:07

Oke, hier mijn ervaring met een zwaar billy cook zadel. (houten boom) Vanwege de grootte kon het niet met de boot, alleen via airmail.
Ebay prijs: $ 425
Uiteindelijk gekost: € 774
De dollarkoers was toen wel stukken lager dan nu, 1 euro was minder dan 1 dollar. De uiteindelijke kosten is dus zadelprijs, verzendkosten, invoerrechten, inklaringskosten etc etc