Wil: heb jij ooit van EDSS beslag gehoord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 16:55

En zo ja wat vind je er van? Zou het een oplossing kunnen zijn voor paarden met bv. hoefkatrol? Je kunt hier meer info over lezen op http://www.hopeforsoundness.com. Dit soort beslag schijnt in de US al veelvuldig gebruikt te worden voor paarden met hoefkatrolontsteking, maar tot nu toe heb ik nog geen smid gevonden hier in NL die het kent.

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 01:56

Jolande

Ik heb die site helemaal doorgewerkt en het komt neer op het beslag wat in Amerika erg gebruikelijk is en wel Rockertoo of Rolertoo.

Technsch gesproken plaatst men een hoefijzet waarbij het toongedeelte onder de hoef valt. Hierdoor ontstaat een kantelpunt, echter een ongecontroleerd kantelpunt.

Er is op het moment en de laatste jaren onder hoefsmeden een heftige discussie lopend of men nu wel of niet opzet in het beslag aan de voorvoeten moet toepassen. De promotie van een nieuw systeem als EDSS klink als een revolutionair iets maar is in feite volgens mij een navolging van wat in Europa te doen gebruikelijk is (hoewel het door sommige van mijn collega's, omdat ze koud belaan, nog wel eens wordt vergeten); een voorhoef hoort opzet te hebben!!!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 13:27

Hallo Wil,
Bedankt voor je reactie. Maar als ik naar het plaatje hieronder kijk (afkomstig van die hopeforsoundness site) van een volledige edss hoefijzer, dan vind ik er dit helemaal niet uitzien als een gewoon beslag zoals je hier ziet.

Afbeelding

Komt de werking dan toch gewoon overeen met beslag zoals wij dat kennen? Wat ik ondertussen ook gehoord heb is dat je dit beslag terwijl het onder de voet zit nog kunt 'verstellen' of te wel de stand van de hoef stijler of platter kun maken. Dit zou heel mooi zijn natuurlijk!

Groetjes,
Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:31

Jolande als je naar de foto kijkt kun je direkt een aantal zaken zien.

De hele voet is aan de onderkant beschermd, wil zeggen dat men alle delen van de onderkant in steun wil brengen.
Je ziet dat het hier om een aluminium Hoefijzer gaat en aan de uiteinden van de takken zitten die verhogingen geschroefd. Waarschijnlijk kun je die in verschillende diktes krijgen

Nu staat Bij Amerikanen aluminium hoefbeslag al direkt voor "hi-tech", echter aluminium is een zacht metaal en daarom moet het toongedeelte van het hoefijzer verzwaard zijn om de slijtage te kunnen verwerken. Omdat het toongedeelte vrij recht is (rolertoo) en onder de voet wordt toegepast is er geen plaats voor een lip. Hoefbeslag zonder lippen is in Amerika maar de gewoonste zaak van de wereld.

Vraag aan jouw; Waarom zou je de hoefhoek willen kunnen verstellen?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 18:03

Hallo Wil,
Ik heb een paard met hoefkatrol en we zijn bezig haar goed te laten lopen door speciaal beslag. Nou zit er al voor de tweede keer ijzers onder met sileconen en een zooltje, maar nog steeds loopt ze niet goed. Het lijkt er op alsof ze nog niet stijl genoeg staat. Als beslag vertelbaar is in hoogte terwijl het onder de hoef zit zoals beweerd wordt dat dit EDSS beslag kan, dan hoef je niet te wachten met het verwijderen van beslag wat er niet goed onderzit tot de hoef weer lang genoeg is om nieuw beslag aan te brengen. Je kunt het dan direct controleren en de voet in de juiste stand brengen totdat ze goed loopt. Of zie ik dit verkeerd?

Groetjes,

Jolande

_________________
DonĀ“t just ride... Slide!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jolande op 2001-08-31 18:04 ]</font>


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:32

In pricipe hoef je een paard wat beslagen is niet te laten staan om hem pas na een bepaalde tijd te kunnen beslaan. Je moet als hoefsmid alleen proberen zoveel mogelijk het nieuwe beslag in de oude nagelgaten te laten vallen zodat je niet meer beschadigingen aan de hoefwand aanbrengt dan noodzakelijk.

Dan over jou paard met hoefkatrolontsteking; als dat komt door een b.v. peesschede ontsteking onder in de hoef, dan is het opvullen met siliconen net de verkeerde methode. Probeer eens een normaal ijzer zonder zooltje en siliconen, met een langwerpig wig vormig blokje onder de uiteinden van het ijzer gelast, of een egg-barshoe. De hoogte van de verzenen is vaak minder belangrijk dan het ontlasten van de buigpees.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 96 bezoekers