verkeersmak maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 07:24

ik heb een jong paard (4 jaar oud) en wil graag buitenritten gaan maken. Hebben jullie tips hoe ik hem verkeersmak kan maken?
Hoe doen jullie dat?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:12

Ik ga met een jong paard (dat nog niet zadelmak is) wandelen door een rustig verkeersgebied in een dorp. Kan ie vast leren wat auto's, fietsers, verkeersdrempels en dat soort dingen zijn. Het werkt heel goed, een paard krijgt er heel veel vertrouwen door in je. Daarna is het raadzaam als dat mogelijk is, om met een ander verkeersmak paard naar buiten te gaan. JE gaat er steeds achter zodat hij ziet hoe dat andere paard reageert op dingen en dan neemt hij dat over.

De hond is de betere mens

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:13

ik zal maar niet hier typen hoe ik het doe, want daar hebben de andere Bokters veel commentaar op, zoals ik het doe, schijnt het niet de gebruikelijke manier te zijn, dus luister vooral goed naar de tips die je hier krijgt!
succes ermee!!!

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:31

Ik zou eerst zoveel mogelijk oefenen op het terrein zelf dat is lekker vertrouwd. Eerst met stilstaande auto's (motor uit) vervolgens met motor aan (kan hij een beetje aan het geluid wennen). Daarna langzaam rijdende auto's en met je paard erlangs lopen.

Als je echt naar buiten gaat zou ik een braaf, verkeersmak paard meenemen. Die dus niet schrikt van verkeer zodat hij je paard iig niet opfokt en zodat jou paard kan zien dat het niet eng is.

Suc6!

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)


caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:43

Als het kan is het ideaal om een paard in een weiland naast een drukke weg of spoor te zetten, samen met een rustig paard. Dan wennen ze al snel vanzelf. Die van ons staan naast rijweg en snelweg. Ze zijn bijna overal immuun voor.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:49

hé Moritz nou heb je me wel nieuwsgierig gemaakt ! Haha!

~Turbohoof Solutions ~

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:45

ik zou gewoon achter een ervaren paard aanrijden als dat kan en hij wordt waarschijnlijk steeds braver om het vaak te doen en te oefenen...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 09:17

Wandelen wandelen wandelen wandelen, EN... je raad het: wandelen. Zo went hij overal aan en krijgt hij vertrouwen in jou als leider, hij leert je stem kennen, en dat is ook wel makkelijk om hem gerust te stellen als er iets gebeurt als je er strax op zit.

Ik denk dat als je achter een ervaren paard aan gaat rijden hij nergens meer naar kijkt, omdat hij zo sterk op t andere paard vertrouwd. Dat kan n probleem zijn als je dan alleen met hem naar buiten wil.

Steek in de bak of wei paraplu's op ed, dat zijn ook HEEEL vervelende dingen als je ze onderweg tegenkomt met een niet-verkeersmak paard...

Misshcien is het ook wel slim om wat grondwerk te doen, zorgen dat ie je volgt over een stuk plastic in de bak of wei bijv...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 12:15

ha wandelen, dat is dus echt een probleem, dat heeft ie nooit geleerd, ik ben nu zover na 3 maanden, dat ik hem aan een hengstenketting (onderlangs) en halster op kan halen en wegbrengen naar de wei, maar gisteren is ie weer over me heen gewalst en nu heb ik een dikke blauwe voet en kan voorlopig niets! Wandelen is voor mij geen optie, als ie dan schrikt, rent ie zo door het verkeer!

Plastic zeilen, slaapzakken, obstakels, noem maar op, hij loopt op vertrouwd terrein als een hondje achter me aan, maar ineens kan ie flippen en dan is het weer mis, het blijft toch een vluchtdier.....

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 16:57

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Maar dat aan de hand meelopen zul je m toch echt moeten leren. En niet alleen met naar de wei brengen en ophalen, daar moet je wat tijd in steken.

Ik blijf erbij dat met een ander ervaren paard de weg opgaan geen goeie oplossing is voor n paard wat strax toch alleen weg moet, maar je zult weinig andere keus hebben in dit geval...

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:12

Moritz schreef:
ik zal maar niet hier typen hoe ik het doe, want daar hebben de andere Bokters veel commentaar op, zoals ik het doe, schijnt het niet de gebruikelijke manier te zijn, dus luister vooral goed naar de tips die je hier krijgt!
succes ermee!!!
nou mij maak je nu ook wel nieuwsgierig hoe je het dan doet, zo erg kan het toch niet zijn?!?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:18

Ik heb geprobeerd mijn paard er in een keer doorheen te rijden (2 keer gewoon buiten, klein stukje, achter ander paard) dat ging prima,
tot ik de volgende keer buiten kwam, toen was het een doffe ellende, waar ik nog steeds mee vecht..
ik kan een ding zeggen, zorg dat je er zelf vertrouwen in hebt, en doe het niet zoals ik het gedaan heb,
ik weet niet wat ik fout deed, maar het is fout Huilen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers