vergiftigingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

vergiftigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 08:41

soort vervolg over jacobskruiskruid...dit kwam ik ook nog tegen in mijn
boek.

jacobskruiskruid en boerenwormkruid:
bijde planten behoren tot de composieten en hebben gele bloemen.ze komen bijde vrij veel voor op droge zandgronden en in bermen en daardoor soms in bermhooi.in gedroogde toestand blijft het gif in de plant aanwezig.
het boerenwormkruid smaakt slecht en word alleen gegeten als er niets anders meer te eten valt.het jacobskruiskruid is kennelijk wat smakelijker want dat word normaal gegeten.bijde planten bevatten stoffen die de leverfunctie aantasten.daardoor kan de lever chronisch beschadigd raken en bijvoorbeeld niet meer in staat zijn de uit het darmkanaal aangevoerde giftige stoffen onschadelijk te maken.een van de gevolgen is dat hersenbeschadiging optreed door een vergiftiging van de hersenen met amoniak,afkomstig uit de darm.

snijbonen,princessenbonen,pronkbonen en stambonen zijn vlinderbloeminge planten die tot het geslacht phaesoelus behoren.
deze planten bevatten het gif phasaelunatine.dit gif komt voor in alle delen van de plant,inclusief de bonen.bij verhitting word het gif onwerkzaam en daarom zijn de bonen voor mens en paard na het
koken niet meer giftig en heel gezond.het gif van ongekookte bonen veroorzaakt echter een erstige ontsteking van het maagdarmkanaal,
waardoorheftige diaree ontstaat.en koliek.er bestaat geen tegengif en alleen een intensieve behandeling waarbij veel vocht moet worden toegediend kan de patient redden.

paarden zijn zeer gevoelig voor het gif uit de (laburnum)goudenregen.
ook hier zit het gis in alle delen van de struik.bij vergiftiging zien we met name krampachtig ademen en later verlammingen.er zijn geen middelen die tegen het gif werkzaam zijn;men kan proberen door laxeren het gif uit het maaddarmkanaal te verwijderen.

uien zijn giftig voor paarden en uienvergiftigingen zijn herhaaldelijk voorgekomen.in de meeste gevallen waren de dieren uitgebroken en hadden vers geoogste uien gegeten die nog op het land lagen.
de ui bevat een gif dat de rode bloedcellen afbreekt.daardoor ontstaat een ernstige bloedarmoede.de afbraak van de rode bloedlichaampjes gaat meestal zo snel dat de rode bloedkleurstof niet kan worden afgebroken en met de urine word uitgescheiden en deze een rode kleur krijgt.na enige dagen worden de slijmvliezen erg geel.er ontstaat geelzucht omdat de lever niet in staat is de overvloed aan galkleurstoffen afkomstig van de rode bloedkleurstof,met de gal af te voeren.
als de hoeveelheid die de paarden heben gegeten niet al te groot is geweest,kunnen de dieren genezen.soms is het nodig een bloedtransfusie te geven.uien zijn dus niet geschikt als paardenvoer.

zo er is nog veel meer,maar ik heb een beetje een lamme hand gekregen.
ik hoop dat jullie hier iets aan hebben,want een heleboel weten niet dat ook uien giftig zijn!

groetjes marlies


ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 23:32

*schop*

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:42

Zo zie je maar... Heb je een paard dan moet je niet alleen veel van paarden weten, maar ook nog eens van veel bloemen en planten!
En das nou precies mijn probleem..ik kan die dingen nooit uit elkaar houden Lips are sealed

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 12:30

Je hebt wel je best gedaan zeg, bedankt voor al die info.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers