Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 21:40

In oktober kunnen we op lies beuker ons ruiterbewijs halen...ik wil hem graag proberen te halen maar zijn die vragen moeilijk Verward ??
En hoeveel cm moet je kunnen springen...de ene zegt 50 de ander 60 en de andere weer 80...ik moet natuurlijk wel oefenen voor springen ik heb namelijk een haflinger Pling dus als je het weet reageer graag...en anders tjah koop ik wel een boekje over ruiterbewijs en dat kan ik altijd wel doen haha....

Houw VaN M'n PaaRdje


orchard ..
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:02

hoi je moet volgens mij 80 springen hoor ik ga hem ook halen dit jaar ! doe je het met je eige pony?
of een pony van de mange? goetjes vivienne Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:19

meestal zijn het maar sprongetjes van 50 a 60 cm. We hebben een keer een examinator gehad(springjurylid) die het balkje op 80cm legde. dat was even schrikken voor de meeste maar iedereen is erover heen gekomen.

De vragen zijn niet zo moeilijk als je het boek maar goed doorlees/leert.

Ik zie het nut van het ruiterbewijs niet echt in hoor. heb hem ook trouw gehaald en heb er veel van geleerd. maar dat kwam omdat onze manege echte goede theorielessen gaf. Er kwam zelfs een keer een dierenarts op bezoek. Erg leerzaam.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 01:39

Hi!
Ik heb in april m´n ruiterbewijs gehaald, allerdings in Duitsland. Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt Lachen! De vragen die je krijgt zijn niet zo heel moeilijk, vooral niet als je de theorie lessen braaf gevolgd hebt. Een boek wat over het theorie examen gaat, zou ik zeker kopen! Ten eerste staat alles wat je MOET weten erin en ten tweede is het altijd makkelijk om iets na te lezen. Ik weet niet hoe het op het moment in Nederland is, maar in Duitsland MOET je eerst je basispas halen voordat je een ander examen (zoals het ruiterbewijs) MAG doen.
Het praktische gedeelte is ook niet zo moeilijk. Je kan het examen mét en zonder springen afleggen, dat wordt dan vermeld op het ruiterbewijs. De sprongen "moeten" 80 cm zijn. (wij hebben een beetje gesmokkelt en hebben ong. 70 cm gesprongen *g*) Wij moesten een stijle berg op en af rijden, van de groep (alleen) wegrijden in galop en in draf weer terug komen. Een stuk in jagdgalop rijden, aan het eind van dat stuk van het paard afstappen, paard omdraaien en weer terug komen, in draf naar elkaar toerijden, dan in stap aan elkaar voorbij rijden en in draf verder gaan. Oversteken met de groep en dan een stuk op de weg rijden. Eén uit de groep is de aanvoerder, hij/zij moet erop toe zien hoe de groep samengesteld is (welk paard is eerste, tweede enz.).Hij/zij geeft de comando´s en is ook verantwoordelijk dat deze vlot en korrekt uitgevoerd worden en of de groep niet uitelkaar valt.
@ Heike, het nut van het ruiterbewijs is dit : Als je veel buiten rijdt, laat je met je ruiterbewijs zien dat je de regels kent en met paarden kan omgaan. Een paard wordt gezien als een verkeersdeelnemer. Het is een beetje hetzelfde als een rijbewijs, maar dan voor paarden Knipoog . Een heel groot voordeel vind ik, dat als je ergens een paard wil huren om buiten te rijden en je kan je ruiterbewijs laten zien, je -meestal- een paard meekrijgt zonder dat er iemand met je meegaat ; je hebt met je ruiterbewijs al bewezen dat je kan rijden Cool ! Dit is ook heel belangrijk voor het geval er wat gebeurd en het een geval voor de verzekering wordt.
Ik wens al diegene die (van plan zijn) hun basispas/ruiterbewijs (te) gaan halen, in ieder geval heel veel plezier en natuurlijk ook succes!!
Groetjes, Sterre

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-02 01:47 ]</font>

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 09:25

Ik ga het in november ook doen, omdat je het hier in het recreatiegebied nou eenmaal moet hebben. Ik doe het op m'n eigen Sammie, en de kans dat ik slaag is niet zo heel groot ben ik bang Haha!
We hebben nl. nog nooit gesprongen en eerlijk gezegd ben ik dat ook niet van plan omdat ik 'm ten eerste nog erg jong vind (5,5) en ten tweede is hij er gewoon niet op gebouwd. Bovendien rij ik eigenlijk western, maar ik mag 'm niet als westernruiter halen omdat je dan 10 westernruiters bij elkaar moet hebben.
Anyway, 80 cm kunnen ze vergeten, ik mag al blij zijn als we over de 40 heenkomen. Als ik zak doe ik het ook niet meer over, dan bekijken ze het maar Haha! Want ook ik zie er eigenlijk het nut totaal niet van in en goed verzekerd ben ik toch wel.
In de informatie die ik heb staat trouwens dat het gaat om een sprong van ca. 60 cm.
Trouwens, je kunt op de site van de SRR een vragenboek bestellen voor een tientje. Da's misschien handig om erbij te hebben met oefenen van je theorie.
Weet iemand trouwens of je het examen zonder neusriem mag doen (gewoon op z'n engels dus) en als dat niet mag, of je dan wel zonder sperriempje mag rijden? Sam heeft al een pesthekel aan de neusriem van z'n engelse hoofdstel (ligt nu te verstoffen), dat sperriempje -als ik dat nog ergens kan vinden- wil ik 'm helemaal niet aandoen eigenlijk.
En zou je je examen wel met een westernzadel mogen rijden? Nouja, ik ga maar es bellen van de week om dat allemaal eens uit te zoeken.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 10:07

sandra.k op deze site kun je de informatie vinden over het afleggen van het examen op de western manier: http://www.nhs.nl/srr/


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:13

Hoi Sandra,
Je mag het examen ook met westernzadel doen, en als je een sperriempje er in MOET doen (weet niet hoe dat in Nl is), doe je het er toch gewoon "proforma" in ??! (zonder ´em strak te trekken *gg*)
In Duitsland kan je je ruiterbewijs ook zonder springen doen!! Dat staat dan aangegeven in je pas. " Het examen is afgelegd met/zonder springen". Het betreffende wordt dan doorgesteept. Als je je examen wel met springen wil afleggen, maar -om wat voor reden dan ook- niet met je eigen paard, mag je voor het springen ook een ander paard nemen.
Bij ons in de groep heeft ééntje examen op een Shetty gedaan, maar het springen was voor die kleine echt te veel. Het springen heeft ze dan op de Haflinger van haar moeder gedaan (die ook examen deed).
Vraag gewoon eens op de manege waar je bent, wat de mogelijkheden zijn!
Veel plezier! Sterre

*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 14:33

heey allemaal bedankt voor jullie reactie!!! Dan moet ik nodig eens gaan springen...ik heb nog maar 40á50 cm gesprongen!!! en ik heb natuurlijk een eigenwijzige haflinger haha *LOL* Haha! dus....ik zal er wat aan doen!!!

Houw VaN M'n PaaRdje

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 15:56

Opala, de regels zoals die op de site (en op het formulier) staan ken ik wel. Examen echt op de westernmanier kan niet, alleen als je in een groep van westernruiters examen doet.
Maar ik vraag me dus af of ik met m'n westerntuig het examen in een "engelse" groep kan doen. Dan zit ik ook niet met dat sperriempje *LOL*
Hier kan je je ruiterbewijs niet zonder springen halen, en ik ben toch echt wel zo eigenwijs dat ik m'n examen gewoon helemaal op m'n eigen knollie wil doen, want DAT is uiteindelijk degene waar ik mee buitenrijd Haha!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:05

hooi...
ik wil ook me ruiterbewijs gaan halen in november....maar ik mag niet eens met een eigen knollie en daar rij ik toch wel mee buiten dalijk ik moet op een manege knollie das wel *** maar ok...
heel veel sucses he!!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 22:37

oeps sandra k. niet goed gelezen, maar op die bewuste site zie ik een uitnodigend emailbalkje die je maar hoeft aan te klikken, vragen staat vrij

lizzy

Berichten: 725
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: hengelo & amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:57

ik wil ook heel graag een ruiterbewijs halen,
en dat kan nu ook bij ons op de manege Party!!
maarrrrr, het kost 300 gulden.... Boos!
dus nu moet ik ff mijn ouders over halen om dat te betalen!!!! denk nie dat dat gaat lukken Boos! Boos! Boos!

hoe hebben jullie dat allemaal voor elkaar gekregen?
of betalen jullie dat zelf?

groetjes, lizzy Party!!

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:11

Hoi,

Weten jullie eigenlijk of er een bepaalde leeftijd aan vastzit, dus dat het bijv. vanaf 16 jaar is ofzo (weet ik veel... Verward ) Want ik wil ook graag een ruiterbewijs halen maar wil wel weten of dat kan en hoe lang ik misschien nog moet w88.

Gr. PG

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:14

Nou stere in Nederland betekent het niet dat je kan rijden. bij ons haalde iedereen het ook de mensen waar ik over twijfelde. Eentja kon niet van de groep wegrijden en kreeg het ponietje amper in draf. ja achter een ander aan.

verder was er een vrouwtje op een paard dat niet zo goed sprong. Ze mocht aan ander paard pakken. later voor de buitenrit kreeg ze weer en ander paard dat heel braaf buiten was. ik dacht dat je met je ruiterbewijs kon aantonen dat je kon rijden hoe je problemen oploste. Voor haar was dat steeds een ander paard pakken. Wat als ze buiten in de problemen komt. dan kun je toch ook niet even een ander paard pakken.

op http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 33&forum=1 zie je wat ik eerder heb geschreven. nee het ruiterbewijs is sterk in mijn acting gedaald. geef mij het ruiterpaspoort maar. is veel eerlijker

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:15

Ik moet 75 gulden betalen zo duur is het ook.

Ik doe 5 oktober theorie en als ik dan "slaag" dan ga ik door voor mijn praktijk op 14 november Lachen

Ik hoop dat ik op jarrie ma die is toch erg vertrouwd voor mij!

Groetjes Melissa

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:09

even voor PG, bij ons op de manege was 12 de grens, eerder mocht je niet "meedoen"......

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:14

ik betaal gewoon het examengeld, 75 gulden dus. Op een manege in de buurt was het een tijd terug ook, en dat kostte 250 gulden. Dan krijg je een paar keer les ofzo.
enne....Opala, ik heb eens een mail aan ze gestuurd, waar ik vrij kritische vragen in had gesteld. Nooit antwoord gekregen Knipoog

Renate
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:33

Oh, ik zou er niet te zwaar aan tillen! Kusje
Als je op B niveau kunt rijden, haal je je praktijk ook!
Springen is echt niet hoger dan 50/60 cm. (een huppeltje dus) Theorie is pittiger. Succes! Knipoog

lizzy

Berichten: 725
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: hengelo & amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:24

bij ons op de magege moet je er 300 piek voor betalen Frusty
moet dit weekend beslissen of ik het doe of
nie....ben nog steeds aan het twijfelen Verward

weet iemand trouwens of je in het buitenland ook een paard kan huren en in je uppie of met z'n tweeen een buitenrit kan maken als je een ruiterbewijs hebt???


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marga1, Sky_As en 107 bezoekers