ze gaat ''hangen'' op dr bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

ze gaat ''hangen'' op dr bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 21:20

hoi,
zinds kort rij ik een frieze merrie en heb haar zinds een poosje ook mooi aan de teugel. alleen ze gaat heel erg ''hangen'' op dr bit waardoor ik haar haast niet meer kan houden. van de eigenaren moet ik dan mijn buitenhand iets omhoog doen zodat ze niet meer gaat ''hangen'' maar dan gaat ze gelijk met haar hoofd weer helemaal omhoog. hebben jullie misschien nog tips??
groetjes marijke


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:55

je paard aan het been maken
dus een kleine kuithulp en daar moet reactie opkomen
Vandaaruit kun je zijn achterhand er beter bij rijden en komt hij vanzelf van voren op de juiste manier omhoog en word hij lichter.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:45

keertje zonder bitje rijden.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:26

Kneepje in de teugel en een beetje kuitdruk wil meestal wel helpen, succes!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:00

lekker van achter naar voren rijden, net als wat Kawa zegt. Als hij gaat 'hangen' loopt hij met zijn hele gewicht op de voorhand. Dit gewicht moet je naar de achterhand verplaatsen door deze meer te gaan activeren. (niet harder laten lopen, maar juist hetzelfde tempo met een meer geactiveerde achterhand.)
Goed leren op je zit te rijden is hierbij heel belangrijk. Ietsje zwaarder zitten betekend ieetsje terugkomen, beetje been betekend voorwaarts willen. Dus heel veel overgangen rijden.
Veel succes!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:01

Zoals kawa al aangeeft, beter voor het been maken. Snellere reactie eisen. Maak eens wat halt-draf-halt-draf overgangen en dan niet pas naar een paar passen reactie maar meteen. Maak je paard attent voor de hulpen. Schakelen in de gangen. Overgangen bij het leven maken en zodra ze gaat hangen méteen naar voren rijden en weer terug. Oplossen met je been! succes.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-03 11:14

heel erg bedankt allemaal zal kijken of het gaat lukken!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:26

Boomer gaayt dus met zijn hoofd omh00g op het bit hangen Verward

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 11:45

AmyII schreef:
Boomer gaayt dus met zijn hoofd omh00g op het bit hangen Verward


nee, als ik haar aan de teugel heb gaat ze ''hangen'' moet ik van die mensen me buitenhand omhoog doen zodat ze dat niet meer doet maar dan gaat ze gelijk weer met haar hoofd omhoog en niet meer aan de teugel. snapje?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:37

Ik laat altijd de teugels vieren, been erbij... moet 'ie alsnog op z'n eigen benen lopen. Kom nou, ik ben toch zeker geen uithangbord? Ik heb wel een jong paard gereden dat het veel deed, die gebruikte mijn handen om zijn evenwicht te bewaren. Ja, zo zijn we niet getrouwd... Teugels los, been erbij - hij draafde aan, en toen kwam het hoofd wel weer omhoog. Omdat ik dat bleef doen had hij vlot door dat hij toch echt op z'n eigen benen moest lopen, toen werd het beter...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:43

paard is niet aan het been, anders hing ze niet op je handen. Je kunt inderdaad het beste 1x flink been geven (en het geeft niets dat het paard dan harder gaat lopen, dus voorwaarts reageert), je hand heel even sluiten aan de buitenkant en daarna vliegensvlug ontspannen. vooral het ontspannen is belangrijk, doe je dat niet, dan gaat het paard NOG meer hangen. Maar met je been kun je het paard van je hand af rijden, het is de enige mogelijkheid.

Nog iets belangrijks: EIS reactie van het paard als je been geeft. dus als gewone kuithulp geen reactie krijgt, dan een keer goed hard de sporen erin, en dan mag het paard er gerust heftig op reageren door weg te schieten. Na een paar keer herhalen begrijpt ie het wel. En dan komt hij ook van je hand af.

De hond is de betere mens

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:12

Goed voorwaarts houden

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:00

sassa schreef:
Goed voorwaarts houden

alleen maar dat? dus een een paard kan in het voorwaartse niet op het bit hangen? fout, dat kan hij wel!

De hond is de betere mens

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:30

Desiree schreef:
Nog iets belangrijks: EIS reactie van het paard als je been geeft. dus als gewone kuithulp geen reactie krijgt, dan een keer goed hard de sporen erin, en dan mag het paard er gerust heftig op reageren door weg te schieten. Na een paar keer herhalen begrijpt ie het wel. En dan komt hij ook van je hand af.


geen persoonlijke aanval ofzo maar ik weet niet of ze met sporen rijd als ze dat niet doet ben ik persoonlijk van mening dat ze beter even een tik op de achterhand kan geven met de zweep ipv een por met sporen (als je het figuurlijk bedoelde dan beschouw deze bericht maar als niet geplaatst)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:15

maakt me niets uit bengel of ze reactie eist met spoor of met zweep. Als ze maar 1 van de 2 gebruikt en als het paard er maar goed op reageert.

De hond is de betere mens


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:01

Ik sluit me bij ArwenLune aan.
Als je niks aanbiedt om op te hangen, gaat de lol er gauw af voor haar.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:28

Idd,zoals al meerdere reacties hier, beter aan je been maken , schakelen, overgangen rijden. Geen reactie aan je been is direct een schop(je) of een tik met de zweep.
En nooit nog meer op je hand terug gaan werken, als je druk houd op je teugels kan zij er alleen nog maar extra op gaan steunen.
Dus constant met je been haar van je hand af drijven, zonder dat ze harder gaat, maar meer actie in die achterhand, dat ze zichzelf gaat dragen.
Suc6

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:33

carlijn83 schreef:
Dus constant met je been haar van je hand af drijven, zonder dat ze harder gaat, maar meer actie in die achterhand, dat ze zichzelf gaat dragen.Suc6

deze woorden wilde ik nog eens extra benadrukken. Vond het een goede opmerking. vandaar dat ik een eerder opmerking "voorwaarts rijden" niet zo'n goede vond. Het was erg onvolledig.

De hond is de betere mens

Jorien

Berichten: 26
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:03

hoi,
zinds kort rij ik een frieze merrie en heb haar zinds een poosje ook mooi aan de teugel. alleen ze gaat heel erg ''hangen'' op dr bit waardoor ik haar haast niet meer kan houden. van de eigenaren moet ik dan mijn buitenhand iets omhoog doen zodat ze niet meer gaat ''hangen'' maar dan gaat ze gelijk met haar hoofd weer helemaal omhoog. hebben jullie misschien nog tips??



Hoi Marijke,

Een paard dat op je hand gaat hangen is nog niet in staat om goed zijn evenwicht te bewaren en vanuit zijn achterhand te werken of hij/zij probeert onder het werk uit te komen.
Het kan zijn dat ze nog onervaren/jong is, dan vind ze het gewoon moeilijk en zoekt ze steun in jouw hand. Dit moet je echter niet toelaten omdat ze anders nooit leert op eigen benen te lopen. Het vergt geduld om dit op te lossen. Je moet haar gaan leren meer op haar eigen benen te lopen en op de achterhand.
Een ding wat belangrijk is, is voorwaarts rijden, maar dat is eigenlijk een basisprincipe wat bij elk paard goed moet zijn voordat je verder kunt gaan. Het paard moet in een goede takt lopen.
Daarna komt het aan de teugel rijden pas en de aanleuning.
Wat de eigenaren zeggen (alleen de buitenhand omhoog) is niet goed. Als je haar op deze manier wilt corrigeren moet je beide handen iets omhoog brengen samen met je been. Vaak doen ze hun hoofd dan weer omhoog omdat ze het moeilijk vinden (vaak ook meer aan het eind van het rijden als ze moe worden), dan begin je gewoon weer opnieuw met aan de teugel rijden.
Het is gewoon een kwestie van oefenen, ze zal niet gelijk in 1 x goed lopen. Eerst zijn het 3 passen, dan 10 passen, dan 1 heel rondje, enz.
Veel succes in ieder geval.

Groetjes Jorien


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers