zadel opvullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

zadel opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 09:50

mijn zadel is nu ruim 8 maanden oud. Is het al tijd om hem weer eens op te laten vulen of hoeft dat pas na een jaar?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:54

Ik heb de mijne na ruim 6mnd al op laten vullen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:56

Ik laat alleen opvullen als het nodig is, bij mij was het na iets meer dan een jaar. En toen nog was het niet echt nodig.
Maar zie je dat je zadel anders gaat liggen? of voel je dat het anders ligt of zit?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 10:25

Er zat iemand op en die zei dat mijn zadel scheef was.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:29

Je kan het zien, en voelen. Je kan anders ter controle even langs de zadel maker gaan als je er last van heb met rijden. Of je paard heeft er last van.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:40

Of een zadel scheef is kun je zelf zien. Voorkant zet je op je voeten, lepel tegen je knieen en dan naar de kussens kijken. Eventueel iets van een recht stokje ofzo in het midden houden, kun je links en rechts goed vergelijken.
Als het zadel op je paard ligt van achteren kijken en met je hand voelen of de ruimte links en rechts van de ruggegraat gelijk is.

Overigens kan die persoon ook net zo goed scheef zijn, zijn/haar eigen zadel ook scheef gereden hebben en dan voelt het scheef als je op een recht zadel zit.

Opvullen doe je als het nodig is. Als een zadel teveel ingezakt is, niet goed meer ligt, als de vulling hard is geworden etc.

Nulla tenaci invia est via


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:42

Diana_Mabel schreef:
Er zat iemand op en die zei dat mijn zadel scheef was.


Beter is om even te kijken als het zadel zonder iets op de rug ligt, ga recht achter je paard staan en kijk dan of het wel of niet scheef ligt, en iemand laten kijken als jij erop zit, even kijken of het daadwerkelijk scheef ligt, het kan hoor, een nieuw zadel kan "inzakken" na een bepaalde tijd.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, beegee, miereneter, Symke en 106 bezoekers