Hoelang rijden jullie los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Hoelang rijden jullie los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 21:31

Ik ben benieuwd hoe lang jullie losrijden voor jullie de ring in gaan?
Ik heb binnekort een onderlinge wedstrijd, en m'n instructrice zei dat ik zeker 20 a 30 minuten van te voren los moet gaan rijden, omdat ie in het begin wat loopt te miepen van *alweeer werken* (hij heeft een zwaar leven hoor Tong uitsteken )
Terwijl het paard waarbij ik groom op wedstrijden een minuut of 5/10 nodig heeft, omdat je 'm anders helemaal 'leeg' rijdt.
Is het nou zo extreem om 20/30 minuten van te voren los te gaan rijden?

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:35

Haha! . Ik moet van mn instructrice 30 tot 40 minuten van te voren losrijden. Mijn paard is nogal groot en lang en heeft die tijd echt nodig om los te worden in zn lijf. Nu rijden we B (en hebben pas twee wedstrijden achter de rug). De verwachting is dat als we verder zijn dat ik dan korter kan losrijden aangezien hij dan wat meer getraind is.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:11

Ik rijd ook ongeveer 30 a 40 minuten los. Voorheen nog weleens langer... Omdat ik veel tijd nodig had om mijn pony-paard in de lage lijnen soepel te maken. Nu gaat het veel makkelijker, dus ook wat minder tijd nodig.
Het ligt inderdaad ook wel aan het paard zelf, sommige zijn dan helemaal op. Maar 20 a 30 minuten is niet extreem.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:46

Ik zit er meestal zo'n 45 minuten van te voren op. Dan eerst 10 minuten instappen, dat is op advies van de DA.
Tuurlijk als ze erg fris is moet ik wel eerder draven, maar liever niet.

Hoe lang ik verder inrijd is heel verschillend. De ene keer loopt ze super en ben ik met 15 minuten klaar, dan is ze los en klaar om de ring in te gaan. Meestal ga ik dan stappen (of staan kleppen Bloos ) totdat degene voor me de ring ingaat en pak haar dan op.

Maar andere keren heb ik mijn handen vol en rijd ik de volledige 35 minuten die ik dan nog over heb.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de leeftijd en conditie van je paard. Toen Magic jonger was zat ik er nooit langer dan 30 minuten van te voren op.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:55

Een kwartiertje tot 20 minuten.

Dan hoef ik hem ook alleen maar los te rijden. Hij moet al voor elkaar zijn als ik mij inschrijf. Want heeft geen nut om bij het inrijden nog te gaan knutselen Knipoog

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:56

haha zozo als ik dit allemala lees.
ik rij op me wedstrijden altijd zo'n kartier los echt absoluut niet langer,soms nog welles korter Haha!
maar ik heb een heethoofdje en zij is altijd van begin lekker soepel,dus hoef het ook niet.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:30

Ik rij een half uur los.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 23:44

Meestal een half uur. Is voldoende voor mij en Melano.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:19

Ongeveer een half uur met beide paarden, die tijd hebben ze nodig om lekker los en toch actief te worden. Trammelant had altijd wel een uur nodig.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:39

40 minuten van tevoren zat ik er altijd op. Eerst lekker lang losstappen en daarna loswerken in de lage lijnen. Pas aan het einde vroeg ik wat oprichting. En nu hij wordt uitgebracht door iemand anders gaat het nog steeds op dezelfde manier.

Ik denk dat het per paard erg verschillend is. De een heeft een uur nodig en de ander heeft aan een kwartier genoeg.
Bovendien scheelt het zelfs per wedstrijd is mijn ervaring. De ene keer is hij na 40 minuten nog hartstikke kijkerig en fris en een andere keer is hij tegen het slome aan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:04

met mn ene moet ik het niet langer doen als een kwartier, alleen ff losstappen en draven ( en btje galop) en met de ander moet ik toch wel ruim half uur van tevoren beginnen, anders is hij niet te houden in de ring

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:37

Hangt ook van de klasse af, in de B kon ik er desnoods 5 minuten van te voren op gaan zitten, maar als je wat verder komt wil je ze ook wat losser hebben en doe je wat meer voor je de ring in gaat. Dan hebben ze ook wat meer uithoudingsvermogen als het goed is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:03

Miss_Petit schreef:
Dan hoef ik hem ook alleen maar los te rijden. Hij moet al voor elkaar zijn als ik mij inschrijf. Want heeft geen nut om bij het inrijden nog te gaan knutselen Knipoog


Dat lijkt me een eerste vereiste Haha! . Knutselen 5 minuten voor je de ring ingaat heeft weinig zin. Het 'alleen maar losrijden' kost mij gewoonweg veel tijd Haha! .

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 11:26

Ik rijd meestal 20 minuutjes in, maar als ze al eerder dan dat lekker aanvoelt stop ik er gewoon mee en maak ik haar alleen vlak voor de proef nog ff wakker. En als ze niet braaf is (wat eigenlijk nooit voorkomt) dan rijd ik gewoon nog iets langer...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 13:47

Ik ga er meestal een half uur van te voren op. Eerst een kwartier lekker stappen, dan kan hij de omgeving even bekijken en tot rust komen, dan 10 minuutjes losrijden, en weer 5 minuten om wat op adem te komen. Ik heb een 4-jarige en zo'n wedstrijd is toch nog best zwaar voor hem, dus ik doe het rustig aan. Dromen Op mijn vorige paard zat ik er al een uur van te voren op. Dat was een echte drammer Boos! en zij had die tijd echt nodig om lekker soepel te worden. Die reed ik ook in de Z2, dus dan heb je ook niet genoeg aan een paar rondjes draven, na het "lage losrijwerk" moet je natuurlijk ook gaan oprichten.

~Turbohoof Solutions ~

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:22

ik heb ongeveer ook 30 minuten nodig! dat is lang zat want anders dan heeft mijn pony in de ring geen zin meer

Live,LOve,'ndLaugh

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:32

Bloos best kort allemaal Haha!
ik met benneton ook maximaal een half uurtje, ze is niet zo groot en dan ook nog met die benetjes van een halve meter een 20x60 bak door dan valt ze denk dood neer op het eind Knipoog
Met nono meestal 50 minuten....
Tis een arabier en nogal druk en als ik dan niet lang genoeg losrij dan crosst ie door de proef heen Hij heeft ook tijd nodig om eerst het losrij terrein in zich op te nemen anders loopt ie daar alleen maar te stuiteren met zn hoofd omhoog....en eer dat ie daar weer aan gewend is kan ik beginnen en dan moet ie nog helemaal regelmatig worden en een beetje fatsoenlijk in de aanleuning....ben er dus altijd nogal lang mee bezig...
Af en toe wel irritant vanwege het grote verschil met benneton maar ja..

Quana
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:48

Ik zit er meestal zo'n 40 minuten voor de 1ste proef op. Eerst wat instappen op het terrein zelf, daarna nog enkele toeren in de inrijpiste, dat ze alles even gezien heeft, want anders loopt ze de hele tijd rond te kijken en is ze gespannen tijdens het rijden. Het inrijden zelf een klein half uurtje. Een paar minuten voor de proef nog even met lange teugel stappen.
Bij de 2de proef stap ik meestal ong. 20 minuten op voorhand op, 5 minuten stappen, een tiental minuten rijden, en dan nog 5 minuutjes met wat langere teugel stappen vlak voor de proef.

Gr. Jiska

~Natasja is the best 4ever~

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:52

Een half uur.

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:54

Meestal zo rond een half uur.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 14:54

Maximaal 20 minuutjes eigenlijk.

Maar ik denk dat het per combinatie verschilt wat het beste werkt.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:17

ik rijd meestal 45 min tot een uur los en ga net zo te werk als thuis

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:32

ik iets van 20 minuutjes, Kim is best heel snel los. Soms heb ik wat tijd te kort omdat ze dan een 'minder fijne' bui heeft ( netjes gezegt... Schijnheilig )
Het verschilt per paard, mijn instructrice rijd bijv. een uur in, die heeft een 'dram' paard

(L)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 18:02

hangt van je paard/pony af met mn vorige pony moest ik 1,5 uur losrijde omdat hij altijd knetter gek was en op mn pony die ik nu heb 20 minuten omdat hij anders veel te sloom wordt(lisa op liza van loon der bokt Haha! )

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:35

Ligt ook een beetje aan het niveau vind ik.
Als je B of L rijd moet je zorgen dat je pony lekker losgewerkt is, spieren warm zijn en fel voor je been is. Misschien een beetje nageeflijkheid oefenen als ie dat niet doet
Maar als je naar het M en Z kijkt moet je het paard ook eerst loswerken zoals bij de andere klasses maar daarna moet je paard wat meer gaan oprichten en daar nog wat oefeningen in rijden..

Per paard is het ook verschillend, een jongen waar ik tegen rijd heeft een uur nodig omdat hij anders binnen 2minuten klaar is en een ander jongen heeft een uur nodig omdat zn paard anders hartstikke stijf de baan binnen komt. De ander heeft maar 20 min nodig omdat haar paard anders op is...

Ik rijd meestal 40minuten los. Hoe ik die 40 min indeel ligt ook aan mijn paard. Meestal ben ik een kwartier 20 min bezig met 'losrijden' als ze los is ga ik haar oprichten in stap. Keertwendingen oefenen en overgangen stap-halt. Daarna de overgangen draf-halt enz. en overgangen in draf zelf, verruimen-verzamelen. Als ze dus fel is voor mijn been ga ik de zijgangen rijden en evt de lijnen waar ik wat moeite mee heb.

She's my lady Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers