Kraanvogels voor Dorine

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Kraanvogels voor Dorine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 15:40

Voor degenen die naar de wake of de begravenis gaan: lijkt het jullie een idee om een kraanvogel mee te nemen en op Dorine's kist neer te leggen als je afscheid neemt? Ik zit er over te denken of dat niet ook een gebaar is dat ze zou waarderen, ze was zo blij met alle kraanvogels die voor haar waren gevouwen...

Je suis Charlie.


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:56

Ik vind het wel een mooi gebaar, want ik wens haar nog steeds alle goeds toe. Ik weet dat de mobile nog altijd in de kamer hangt (hing iig).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:00

helaas kan ik die dingen niet vouwen. Verder vind ik het ene heel erg mooi gebaar!

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:10

O, wat mooi!
Ja, dat is echt super! Alleen zou ook ik niet weten hoe ik zoiets moet vouwen!
Maar aangezien ik nooit te oud ben om te leren, vertel en ik probeer......

a dirty mind is a joy forever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:14

Misschien kunnen de 'oude' instructies nog een keertje teruggehaald worden? Zoals ze toen in die banner stonden als je het aanklikte?

Heel mooi gebaar hoor!

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:18


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:19

het gebaar is heel mooi, maar we geven al een krans. Wordt bokt niet erg overheersend op deze manier?

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:46

Lieve bokkers.
Dit is echt een mooi gebaar. de familie heeft hier geen bezwaar tegen, ze juichen het eerder toe!
Hun voorstel is als volgt: Als de kist van Dorine zakt, worden er bloemblaadjes overheen gestrooid.
Als de bokkers dan daarna de kraanvogels er bij willen gooien is dit geen enkel probleem.
Dus mensen, laten we nog een keer met z'n allen vouwen voor dorine!
Is er misschien na de avondwake iemand die mij het wil leren?

a dirty mind is a joy forever

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:50

Skatje: ik en Guinni willen iets vroeger komen op de begrafenis, ik weet nog niet precies hoeveel vroeger, maar wij kunnen het je ook wel leren (mocht niemand anders het kunnen).
Er staan overigens in dat topic verderop nog andere aanwijzingen ook en links naar andere sites, de foto's heb ik helaas niet meer (oude uploadfaciliteit).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:50

Ik ben een foto raportage aan het maken Lachen
even geduld Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:56

als de foto reportage er staat, probeer ik het ook nog een keertje!
Heb dit voor dorinepien wel over...

Super hoor, dat de familie dit allemaal goed vind!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:58

Moet even eten, fotorapportage is gemaakt, en geupload, dus als iemand die weet hoe het moet de link wil hebben om de uitleg te maken vind ik het ook goed...
foto's staan hier, niet in goede volgorde (daarom iemand met verstand ervan)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:02

Mooi idee.
Ik wilde al aan de slag gaan maar de fotoos missen. De theezakjes liggen al klaar

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:29

Ik kan helaas niet naar de begrafenis komen, maar kom wel naar de avondwake. Ik heb hier wel nog een aantal kraanvogels liggen (lagen klaar om verzonden te worden :s ) en ik wil er gerust nog wat bijvouwen. Kan ik die morgenavond aan iemand overhandigen die ook naar de begrafenis gaat? Dan heeft Dorine er nog wat aan, en ben ik er toch ook een klein beetje bij...

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:51

Men begint met he maken van diagonale vouwen
Afbeelding

Dit gebeurt over allebei de diagonalen, tussendoor dus openvouwen, daarna heb je dit effect:
Afbeelding

Vervolgens vouw je ook gewoon over het midden, van allebei de kanten, ook steeds weer open vouwen, dan krijg je dus dit effect:
Afbeelding

Dit waren tot nu toe hulplijnen, dus steeds tussendoor opengevouwen.
Dan wordt het moeilijker uit te leggen.
Als je het goed ziet heb je 4 vierkantjes, waar een schuine lijn doorheen loopt. Als je het vierkant neerlegt met 1 punt naar beneden is het het makkelijkst uitleggen: je pakt de 2 punten aan de zijkanten, waarbij je ze over de schuine lijn (die er dus al zit) naar binnen laat klappen. Je houdt dan dus een kleiner formaat vierkant over.
Afbeelding

Je zorgt er vervolgens voor dat de open kant aan de onderkant ligt. Vervolgens vouw je de zijkanten naar binnen (patatzakje/vliegerfiguur) Dat doe je apart met de bovenste en onderste lagen (dus eerst de bovenflapjes omvouwen, dan omdraaien en dan de onderste flapjes. Dit zijn weer hulp lijntjes, voor het verder vouwen.
Afbeelding

De laatste!!! hulplijntjes vouw je open (dus alleen de flapjes terug vouwen).
Afbeelding

Vervolgens trek je het patatzakje open en vouw je het stukje buiten de net gemaakte hulplijntjes naar binnen toe. Dit is dus zowel links als rechts aan de voor en achterkant Tong uitsteken
Afbeelding

Vervolgens klap je het bovenste en onderste gedeelte van het nu ontstane patatzakje naar boven, met dit resultaat (dit kan overigens ook tegelijk met de vorige stap, voor de handige mensen)
Afbeelding


Vervolgens vouw je de losse kant (onderkant vorige foto) nog een keertje naar binnen, net als de vorige keer
Afbeelding

Vervolgens vouw je het net gevouwen gedeelte naar boven toe, waarbij het gedeelte wat je vouwt zeg maar in de andere vouwlijn moet komen
Afbeelding

Met dit als resultaat (aan 2 kanten doen dus)
Afbeelding

Vervolgens vouw je aan een kant een koppie erin (door een stukje weer in de vouw terug te vouwen zeg maar)
Afbeelding

En vouw je de vleugels naar buiten vanaf het laagst mogelijke punt
Afbeelding

Dan heb je dit figuur. Zoissie ook het makkelijkst mee te nemen, aangezien hij op deze manier plat is.
Afbeelding

Om de vogel af te maken trek je voorzichtig de vleugels uit elkaar en druk je *zachtjes* op de bovenkant. Klaar is je kraanvogel
Afbeelding

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:42

Correctie: de vleugels vouw je niet, die trek je in één keer voorzichtig open. Dit is tenminste hoe ik ze altijd vouw en ik heb het nog nooit anders geleerd. Geeft verder ook niet, het gaat natuurlijk om het gebaar, dus al is het een kreupele of vleugellamme vogel: gewoon doen, moet kunnen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:52

met vouwen lukt het ook hoor Haha!
1 kleine tip, probeer het nooit met een servet (doe ik nu) het vouwt echt onmogelijk...
Misschien iets leuks voor de gevorderde vouwers... Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:54

ik ga m er straks aan wagen.
alleen niet met theezakjes, maar met vouwblaadjes Haha! Anders wordt het helamaal niks bij mij Lachen

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:34

2 tipjes: Als je papier gebruikt dat aan 1 kant gekleurd is, dan moet je de eerste diagonalen met de kleur naar binnen vouwen. En als je bij foto 5 alle twee die flapjes gevouwen hebt, dan is het handig om het driehoekje dat boven zit naar beneden te vouwen en weer terug te vouwen. Is prettig met de volgende handeling.

Verder vind ik het een heel mooi gebaar!

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:51

Ik heb hier ook nog wat vogeltjes liggen en ik zal nog wat bij gaan vouwen.
Waar kan ik ze naar toe sturen?

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:02

opsturen is denk ik al te laat, omdat ze woensdag klaar moeten zijn. Je mag ze naar mij sturen, omdat ik als een van de laatste thuis wegga. Ik zal je mijn adres even pben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 07:01

Bij foto 7 ben ik het spoor kwijt, jammer......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 07:06

Jippie schreef:
Bij foto 7 ben ik het spoor kwijt, jammer......


Je moet alleen de bovenste punt terugvouwen. De vouwen die je voor die tijd hebt gemaakt, zijn hulp vouwen. Je hebt dan een soort ruitvorm. Daarna draai je het geheel om 90 graden om, en doe je het aan de andere kant ook. Dus alleen de bovenste flap terugvouwen.

Anders kijk je even op www.origami.ch, daar staat een duidelijk handleiding. De kraanvogel is de vliegende versie, maar het is een kraanvogel (in het Duits heet het Kranich)

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 07:08

Bedankt!
Het lukt me nog steeds niet maar misschien dat ik op mijn werk nog tijd heb.
Ik zal niet bij de begrafenis zijn maar ga vanavond naar de avondwake. Het wordt dus kort dag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 07:13

Ik kan een kraanvogel voor je vouwen, misschien zie ik je vanavond nog?
Ik had begrepen dat er nog wat mensen na afloop wat wilde drinken bij de AC?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Ann, DDD3, Ginny135, Kimberley_, Kimmej, leintje_, meggiemeg, MizzMontana, Sintara, wendyh en 31 bezoekers