Iemand verstand van betalingszaken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Iemand verstand van betalingszaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 16:40

We hebben een familiebedrijf, waar ik dus ook werk, en we zitten met een probleem, een te weinig betalende klant.
Ons bedrijf maakt klassieke radiateuren, voor klassieke auto's dus, en die dingen zijn behoorlijk prijzig. Mijn vader is de enige in de Benelux die ze nog kan maken, verder is er alleen nog iemand in Engeland die ze kan maken.

De situatie zit zo, mijn vader werd benaderd door een man die klassieke auto's restaureert, en die voor de auto van een klant van hem ook een nieuwe radiateur nodig had.
Er werd door ons een prijsopgave gedaan, en uiteindelijk is afgesproken dat het bedrag voor die radiateur €5200,- zou zijn.
Mijn vader gaat regelmatig naar oldtimerbeurzen, hij staat daar dan ook met een stand. Dit keer dus ook, en op een gegeven moment kwam er een man naar hem toe, die zei dat de bovengenoemde radiateur voor zijn auto bestemd was, en wilde weten voor wat voor bedrag die radiateur gemaakt zou worden. Mijn vader wilde het hem natuurlijk niet vertellen, om problemen te voorkomen met de tussenpersoon (degene die de auto zou restaureren dus), mijn vader wist natuurlijk niet wat hij aan zijn klant berekende, en wilde geen roet in zijn eten gooien. De man ging uiteindelijk weg en kwam even later terug, en vertelde mijn vader dat de radiateur aan hem verkocht zou worden voor €4000,-. Mijn vader zei dat hij dit vreemd vond, omdat hij voor dat bedrag echt die radiateur niet ging maken...

Mijn vader heeft dus uiteindelijk gewoon naar dat bedrijf de rekening á €5200,- opgestuurd, al maanden geleden, en verder niets meer gehoord, ook niet na verschillende aanmaningen.
Vandaag kreeg ik het bedrijf eindelijk te pakken, en nu beweert het bedrijf dus dat mijn vader met die man een prijs van €4000,- heeft afgesproken! En het bedrijf weigert dus om meer dan €4000,- te betalen...

Er is helaas geen orderbevestiging de deur uit gegaan, omdat het bedrijf een bekende klant was, het zal dus ons woord tegen het zijne worden.
Nu hoorde ik dat er dan een deskundige moet komen om te bepalen of het gedane werk werkelijk €5200,- waard is. Probleem dus, er zijn maar 2 bedrijven in Europa die dat werk doen, mijn vader en in Engeland dus, en dat zijn handelspartners... Zal dus waarschijnlijk toch niet mogen, en zowiezo om iemand daarvoor uit Engeland te laten komen....

Iemand enig idee of we nog enige kans maken om het resterende bedrag nog te krijgen?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:01

Ik denk dat je zonder schriftelijk overeenkomst (orderbevestiging dus) weinig kans maakt. Het wordt een soort wellus-nietus verhaal en als het een bekende (dus ik neem aan goede) klant is, dan zou ik toch proberen hem als klant te houden en het verlies te nemen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:54

Je zou eens contact op kunnen nemen met een deurwaarderskantoor. Die weten daar vaak wel meer van. Ik weet niet of je vader een advocaat heeft maar die kan dat ook uitzoeken.

Ook bekend als Kim20!


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:47

Een deurwaarder gaat, volgens mij, maar tot EURO 5.000,00. Als jullie een rechtbijstandverzekering hebben zou ik deze inschakelen. Zodra er sprake is van een geschil (en dat is er in jullie geval) dan kunnen zij je daarmee helpen. Nadeel is natuurlijk dat jullie niets op papier hebben en het dus zijn woord tegen die van jullie is. In dat geval zal een rechter uitspraak moeten doen. De tegenpartij zal een advocaat in moeten schakelen omdat hij niet in eigen persoon voor de rechter mag verschijnen. De kosten hiervan zijn zodanig hoog dat hij beter jullie rekening kan betalen.

Als jullie geen rechtbijstandsverzekering hebben dan ben ik bang dat het moeilijk wordt. Als je zelf een advocaat moet betalen ben je veel meer kwijt dan het bedrag dat jullie nog moeten krijgen.

In dat geval heb je natuurlijk nog wel het voordeel dat jullie de enige zijn in de Benelux die deze materialen maken/leveren. Je schrijft dat het een bestaande klant is dus deze zal waarschijnlijk bij jullie terug komen. Je kan je klant dan zeggen dat je pas levert als hij de oude schuld voldaan heeft. Het volgende dat hij koopt moet hij dan voor leveren betalen.

Succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, kaatje89, Koekie_186, lastig, Muiz en 193 bezoekers