Heeeel jong baby konijntje...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Heeeel jong baby konijntje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 03:43

De moeder van mijn vriend had een heel jong baby konijntje gevonden toen ze de honden uit ging laten.
Dat lag daar in het natte gras, de regen en de kou. Toen had ze hem dus meegenomen.
Nu hebben we hem in een schoendoos gedaan en lekker warme dekentjes met een lamp erboven. Maargoed....het beesje heeft zijn oogjes nog dicht en het hefet nog geen haren. Maar we weten niet eens zeker of het een konijntje is...
Maargoed....alleen wat warme melk is natuurlijk niet genoeg voor hem. Maarja wat moet je hem dan geven?
Heeft hij ook veel overlevingskans? Ik dacht zelf van niet. Maar hij is heel nieuwsgierig enzo...echt een schatje is het om te zien.
Maar nu wil die niet meer drinken Verward hij wil alleen nog maar slapen.
Dus ik heb jullie hulp nodig!!
Wat moeten we nu doen?

Liefs Sunshine

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 07:31

een babykonijntje moet maar 2 voedingen per dag hebben en als at buikkie vol zit drinken ze echt niet meer maar hoe groot is dat konijntje omdat het nog geen haar heeft moet het iets van 5 cm * 8 cm groot zijn tenzij het zijn ras is!!!!

de overlevingskans is meestal wel groot hoor als ie op tijd zijn voeding krijgt en kittenmelk is het beste wat je gebruiken kan!!!

veel succes ermee

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 07:39

Idd kittenmelk is heel handig.
Heb je zo'n spuitje van bijv. een medicein?
Doe daar dan wat kittenmelk in en spuit hem leeg in zijn mondje.
Weet je wel, zon spuitje waar bijv 8 ml in kan.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:41

Of bel even de dierenambulance om raad, et. kunnen ze je helpen of hm ophalen. Hefft ie al haartjes?

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:48

Ik zou even een belletje naar de dierenarts en een fokker doen voor voeding. En idd, een injectiespuitje is handig.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:58

De dierenarts zal je sowieso kunnen informeren over samenstelling melk (geen kittenmelk) en hoeveelheid. Waarschijnlijk wel nadat hij het heeft opgezocht in een boek (zo gaat dat bij ons tenminste).

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:01

Ik heb zo´n 2 maanden geleden ook babykonijntjes gevonden bij ons in de wei. Ze liepen uit hun holletje en hadden al wel haar maar de oogjes zaten nog dicht. bij 1 konijn was zijn oog er uitgepikt door een vogel . Ik gaf ze kittenmelk, die haalde ik gewoon bij de supermarkt en gaf dat dan met een pipetje (om de 3/4 uur) S´nachts gaf ik ze geen drinken.
Het konijntje met het uitgepikte oog is na een week dood gegaan en het andere konijntje heeft het overleefd. Toen ik dat konijntje 5 weken had, zat hij al vaak bij ons in het kippenhok, want hij kon al rennen en gras eten. Jammergenoeg zat er een klein gaatje in het kippenhok en daaruit is hij ontsnapt...De buren hebben mijn konijntje een paar dagen daarna nog gezien dus ik denk dat hij nog wel leeft. (we leven langs het bos)
Wil je meer info, dan moet je mij een pb sturen.
groetjes marlon

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 14:20

marlon7: Ik heb je een pb gestuurd.

Bedankt voor de tips allemaal!!

De moeder van mijn vriend is nu kittenmelk aan het halen.
Maargoed wij gebruiken zo'n dingetje voor hem melk te geven...bovenaan dat ding zit dan zo'n knijp dingetje zodat ie het melk opzuigt...*LOL* jullie begrijpen wel wat ik bedoel..

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:08

Een pipetje of een neusdruppelaartje denk ik??

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:54

Riëtte schreef:
De dierenarts zal je sowieso kunnen informeren over samenstelling melk (geen kittenmelk) en hoeveelheid. Waarschijnlijk wel nadat hij het heeft opgezocht in een boek (zo gaat dat bij ons tenminste).


waarom raad jij geen kittenmelk aan riette

ik fok nu al jaren dwergkonijnen en soms moet ik zo eens zelf drinken geven, komt bijna nooit voor maar heb me altijd door andere fokkers laten wijsmaken dat kittenmelk het beste vervangmiddel is??

heb jij daar een speciale reden voor want anders trek ik mijn mening ff na want wil niet hebben dat ik foute dingen doe!!!

ik hoor het graag!!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 22:10

Helaas is het konijntje vandaag overleden..
Het werd ook zo mager....en het was nog zo klein...
Vind het echt heel erg want het was zo'n lief ding....maar misschien is het beter zo.
Het begon net haar te krijgen.... Verdrietig

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:53

isabelle"]
[quote="Riëtte schreef:
De dierenarts zal je sowieso kunnen informeren over samenstelling melk (geen kittenmelk) en hoeveelheid. Waarschijnlijk wel nadat hij het heeft opgezocht in een boek (zo gaat dat bij ons tenminste).


waarom raad jij geen kittenmelk aan riette

ik fok nu al jaren dwergkonijnen en soms moet ik zo eens zelf drinken geven, komt bijna nooit voor maar heb me altijd door andere fokkers laten wijsmaken dat kittenmelk het beste vervangmiddel is??

heb jij daar een speciale reden voor want anders trek ik mijn mening ff na want wil niet hebben dat ik foute dingen doe!!!

ik hoor het graag!!
[/quote]

als je het niet erg vind reageer ik hier even op het volgende word namelijk aan geraden:
Het beste kan dit met een 1 ml. spuitje of met een druppelaar, zoals bij een flesje oogdruppels zit. Spuitjes (dit zijn gebruikte injectiespuitjes zonder naald) kunnen bij de dierenarts verkregen worden. Slim is om meteen 2,5 ml. spuitjes mee te nemen.

Moeder konijn gaat voor het voeden altijd boven de konijntjes staan, en de babykonijntjes drinken op hun rug. Leg voor het voeden de konijntjes dus op hun rug op de schoot, maar niet te plat, want dan kunnen ze zich snel verslikken, en houd ze tijdens het voeden warm.

Geef nooit koemelk!!! Hiervan gaan konijntjes heel erg aan de diarree en dat verloopt fataal. Voor de melk kan heel goed Esbilac hondenmelkpoeder gebruikt worden. Dit poeder moet bij de dierenarts gehaald worden. Geef liever geen andere melkpoeder, uit de dierenzaak of supermarkt. De melk wordt met een 1 ml. spuitje of met een druppelaar aan de konijntjes gegeven. Heel voorzichtig zodat de konijntjes zich niet verslikken. Het is het beste ze elke 3 uur ongeveer 1 ml melk te geven, ongeveer 6 x per dag, en dit langzaam op te bouwen. Babykonijntjes kunnen zelf nog niet goed plassen, daarom moet er na elke voeding met een stukje toiletpapier over het plassertje gewreven worden, dan komt er vanzelf urine uit. Keutelen kunnen ze wel zelf.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:04

toch handig om te weten, bedankt voor de adviezen. Voor dit konijntje kwam het te laat maar ik heb binnenkort misschien jonge konijntjes.

De hond is de betere mens

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:06

Wij hadden dat ook. Kitten poedermelk hadden wij. Helaas mocht dat niet baten. Het is moeilijk om 'zo'n kleintje van de geboorte te laten overleven


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:54

BeNGeL"]
[quote="isabelle"][quote="Riëtte schreef:
De dierenarts zal je sowieso kunnen informeren over samenstelling melk (geen kittenmelk) en hoeveelheid. Waarschijnlijk wel nadat hij het heeft opgezocht in een boek (zo gaat dat bij ons tenminste).


waarom raad jij geen kittenmelk aan riette

ik fok nu al jaren dwergkonijnen en soms moet ik zo eens zelf drinken geven, komt bijna nooit voor maar heb me altijd door andere fokkers laten wijsmaken dat kittenmelk het beste vervangmiddel is??

heb jij daar een speciale reden voor want anders trek ik mijn mening ff na want wil niet hebben dat ik foute dingen doe!!!

ik hoor het graag!!
[/quote]

als je het niet erg vind reageer ik hier even op het volgende word namelijk aan geraden:
Het beste kan dit met een 1 ml. spuitje of met een druppelaar, zoals bij een flesje oogdruppels zit. Spuitjes (dit zijn gebruikte injectiespuitjes zonder naald) kunnen bij de dierenarts verkregen worden. Slim is om meteen 2,5 ml. spuitjes mee te nemen.

Moeder konijn gaat voor het voeden altijd boven de konijntjes staan, en de babykonijntjes drinken op hun rug. Leg voor het voeden de konijntjes dus op hun rug op de schoot, maar niet te plat, want dan kunnen ze zich snel verslikken, en houd ze tijdens het voeden warm.

Geef nooit koemelk!!! Hiervan gaan konijntjes heel erg aan de diarree en dat verloopt fataal. Voor de melk kan heel goed Esbilac hondenmelkpoeder gebruikt worden. Dit poeder moet bij de dierenarts gehaald worden. Geef liever geen andere melkpoeder, uit de dierenzaak of supermarkt. De melk wordt met een 1 ml. spuitje of met een druppelaar aan de konijntjes gegeven. Heel voorzichtig zodat de konijntjes zich niet verslikken. Het is het beste ze elke 3 uur ongeveer 1 ml melk te geven, ongeveer 6 x per dag, en dit langzaam op te bouwen. Babykonijntjes kunnen zelf nog niet goed plassen, daarom moet er na elke voeding met een stukje toiletpapier over het plassertje gewreven worden, dan komt er vanzelf urine uit. Keutelen kunnen ze wel zelf.
[/quote]

Ook ik reageer hier nog even op omdat we nu zelf ook met moederloze nijnenbaby's aan de gang zijn.
een baby nijn moet slechts 2 voedingen in 24 uur hebben, zijn ze erg zwak kan je het 3 a 4 peer doen maar meer niet.
de eerste dagen zal dat nog wel gaan maar vervolgens zitten ze gewoon vol en eten ze helemaal niet meer.
plassen en poepen doen ze allemaal zelf, daar hoef je niets aan te doen net als bv bij kittens.
het beste is inderdaad kitten of puppie milk in poedervorm die je zo bij de dierenarts kan halen.
wij gebruiken puppie milk en dat bevalt uitstekend, ook bij de nijnen Knipoog
een spuitje erbij of een klein flesje en je bent klaar voor de start.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie