CEI wedstrijd, 80 km endurance met Uck, Fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

CEI wedstrijd, 80 km endurance met Uck, Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 11:20

Ben helemaal blij Party!!

Uck heeft zaterdag zijn eerste der klasse 3, en tevens zijn eerste interantionale wedstrijd CEI gelopen.

De 80 km, en dat met een fjord. Ik ben het hele weekend al aan het glunderen en glunder nog steeds door!

Geniet van de dag


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131982
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:28

Gefeliciteerd !
Helaas heb ik de b*llen verstand van endurance, maar alleen al die 80 km. klinkt erg indrukwekkend Knipoog , sowieso al een hele prestatie om dat uit te zitten !
Vraagje: is het nou erg moeilijk om met een Fjord tussen de "bloedpaardjes" te rijden, of is het een kwestie van trainen-trainen-trainen ?
Sorry voor de domme vraag, maar ondanks dat ik er niks van af weet, wil ik het wel allemaal graag weten hoor Knipoog
Nu ik toch aan het vragen ben: hoe lang duurt het ongeveer voordat een paard/pony hersteld is van zo'n inspanning ?

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 11:34

het is inderdaad trainen en nog eens trainen. een fjord is eigenlijk niet zo geschikt voor endurance, of misschien toch wel. door training kunnen ze de km aan. maar een echte snelle topper zullen ze niet worden. maar uitrijden doen ze prima.

Als je paard de km goe daankan is hij de volgende dag al weer prima fit. Zelf na de wedstrijd zijn ze dan fit. Op het moment dat je wat meer vraagt, bijv. langere afstand of hoger tempo dan kan het hestel wat langer duren.

Uck krijgt nu een aantal dagen weide rust, eind van de week gaan we weer een rustig ritje maken.

Geniet van de dag

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:58

Ik vind het echt geweldig wat jullie gedaan hebben, ik wil proberen, als alles goed blijft gaan natuurlijk, aan het eind van het seizoen van volgend jaar een klasse 3 te rijden met lange latoy!!! ben heel benieuwd of het gaat lukken, maar ze laat me altijd weer versteld staan dat maffe paard!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:00

Ik vind het geweldig dat je met een paardje wat er helemaal niet op gemaakt is het toch zomaar red.
Ik hoop zelf ook een keer een Klasse I rit uit te kunnen rijden met Dennis, mijn shetlander. Maar zal daar al aardig voor moeten trainen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:43

nogmaal van harte gefeliciteerd gerritje.
heel knap gedaan van jou en ucky

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:48

Echt een geweldige prestatie! Dit bewijst maar weer hoe ongelijk die veterinairen in KWB hadden. Het lijkt me dat je met een fjord iets langer bezig bent om iets dergelijks te bereiken dan met een bloedpaardje.
Gefeliciteerd!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 15:04

hihihi. ja en ook de opmerking hier op bokt van iemand (wie was het ook alweer..) vind eerst maar een fjord die endurance kan....
Nou wederom bewezen dat fjorden wel degelijk meer kunnen zijn dan weide decoratie.

Geniet van de dag

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:49

Yeah!! Gefeliciteerd!! Party!! En weer bewijzen Fjorden maar weer dat ze super-veelzijdig zijn! Toppie!

Straks 108 km in Holten Gerritje? Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:30

Gefeliciteerd hoor! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:19

Super hoor! Uck is geweldig!!!!!
(hihi, jij ook hoor Haha! )

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:22

He, gefeliciteerd hardstikke goed en knap dat je Fjord zo in conditie hebt. Gaat het met jou vandaag ook al weer?

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:24

Echt helemaal toppie! maar dat had ik ook al gezegt op FW.

Wodan en ik onderweg in de M2

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 17:34

gefeliciteerd! Echt super hoor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131982
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:21

Interessant hoor, zo kom ik toch telkens iets meer te weten
Als ik het goed begrijp is een Fjord zo ongeveer de "diesel" onder de endurancepaarden ? Knipoog
Geen supersnelle sprintjes enzo, maar als ie eenmaal op gang is dan gaat ie maar door.......
Toch nog een vraagje: Haha!
Hoeveel / wat krijgt een endurancepaard te eten en drinken ?
Ik kan me zo voorstellen dat juist voor en tijdens zo'n topprestatie wat extra gedaan moet worden ?!
Haha, je zult je wel ziek lachen om zulke vragen, maar als "engelse" rijder weet ik er echt nagenoeg niks vanaf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:11

Gefeliciteerd! Sjiek hoor! Netjes gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:15

Gefeliciteerd, echt een indrukwekkende prestatie
Ik heb de foto´s gezien, echt een leuk gezicht die fjord tussen al die arabiertjes.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 09:35

Maarten schreef:
Yeah!! Gefeliciteerd!! Party!! En weer bewijzen Fjorden maar weer dat ze super-veelzijdig zijn! Toppie!

Straks 108 km in Holten Gerritje? Haha!


Nou Maarten,

Als je ouders de 108 organiseren dan denk ik dat ik dat wel wil gaan proberen. We gaan in Wittelte de 80 rijden en het zou een mooie opbouw zijn om dan in holten de 108 te doen.

Is het al zeker dat er een 108 georganiseerd wordt?

Geniet van de dag

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 09:39

Oscar schreef:
Interessant hoor, zo kom ik toch telkens iets meer te weten
Als ik het goed begrijp is een Fjord zo ongeveer de "diesel" onder de endurancepaarden ? Knipoog
Geen supersnelle sprintjes enzo, maar als ie eenmaal op gang is dan gaat ie maar door.......
Toch nog een vraagje: Haha!
Hoeveel / wat krijgt een endurancepaard te eten en drinken ?
Ik kan me zo voorstellen dat juist voor en tijdens zo'n topprestatie wat extra gedaan moet worden ?!
Haha, je zult je wel ziek lachen om zulke vragen, maar als "engelse" rijder weet ik er echt nagenoeg niks vanaf Haha!


Ik rij ook gewoon *engels* hoor. Heb een zadel van daleman richting dressuur. Ik zit er alleen wat langer in Knipoog

Wat eet een endurance paard, dat is heel moeilijk te zeggen. Aangezien het zo verschilt per paard. Ik geef uck sportbrok en haver. En op de wedstrijd krijgt hij ook bietenpulp en wortels en appels.

Daarnaast drinkt hij gewoon water. En dan het water van de geweekte bietenpulp, dat is volgens Uck wel lekkerder. Daarom controleerd hij ook altijd de andere emmers, je weet maar nooit of dta lekkere water er ook is...

Geniet van de dag

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:07

Ah, nu kan ik een tip gebruiken. Rowan is een moeilijke drinker, voor mijn idee drinkt hij thuis al weinig, maar ergens anders speelt hij er alleen maar mee, neemt hij misschien 2 slokjes.
Weet jij een manier om hem lekker te laten drinken? Hij heeft een zoutblok en ik gooi ook wat zout door z'n voer, maar dat helpt niet echt. Is er misschien iets dat ik door het water kan gooien zodat hij meer wil drinken? Scheutje limonadesiroop? Ik doe maar een gooi Haha!

Iemand ideeen? Hij is verder prima in orde, eet goed, heb nooit het idee dat 'ie uitgedroogd is ofzo, maar lange dagen rijden als het warm is is natuurlijk wel link, ik zou er geruster op zijn als hij meer dronk...

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 09:30

drinken. tja mijn arabiertje drinkt vaak pas na 50 km. Uck (fjord) drinkt zodra hij dorst heeft, hij kan echt aanvallen op een emmer. Wat wel wil helpen is slobberwater, bietenpulpwater, stukjes wortel / appel in het water, dan krijgen ze vaak wel wat binnen als ze die stukjes eruit vissen.
Daarnaast drinken sommige paarden hooiwater. of alleen het water van thuis. Ik neem zelf altijd water van thuis mee maar de mijne drinken eigenlijk al het water wel. Maar sommige doen dat dus niet.

Geniet van de dag

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:15

wauw wat goed zeg! wees maar trots want dit is echt een super prestatie.
en WBT Holten ik heb gisteren de ouders van Maarten gesproken en de 108 km gaat door!

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 12:37

ik heb me ondertussen ingeschreven voor de 108

Geniet van de dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 19:15

Geef je haar ook nog electrolyten door het water?
Wij doen dat zelf wel na de marathon om zo snel mogelijk de zouten weer aan te vullen.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 21:20

Ik geef ook altijd electrolyten, maar in pastavorm, Latoy eet of drinkt nl niks waar volgens haar een "luchtje" aan zit...En die spuit gaat er zo in, net een wormenkuur!! Was wel lachen vorig jaar op Lage Vuursche, ik gaf haar die spuit, liep er net een wat ouder echtpaar langs en die vrouw zei tegen die man "Zie je nou wel Henk, dat wist ik wel DRUGS..." ik kon mijn lachen niet inhouden!!!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers