help, vindt ze het echt niet leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 21:08

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik zit toch wel een beetje met een probleem.
Mijn 6-jarige KWPN-merrie is helemaal springgefokt en dat kan zo ook echt super. Maar nu ben ik niet zo'n springtypje, dus ik rijd dressuurwedstrijden met haar. Moet toch kunnen zou je denken. Kan ook wel, maar ze vindt er barweinig aan en heeft er ook wat moeite mee, omdat ze een wat korte laag aangezette hals heeft. Wel heeft ze hele goeie ruime bewegingen.

Ik rijd nu L2 met haar en als ze een goeie dag heeft kan ze ook al best een M-proefje lopen. Maar meestal moet ik er verschrikkelijk aan rijden om haar lekker aan het lopen te krijgen. Terwijl ze met springen juist bijna niet te houden is...
Nu had ik vandaag weer wedstrijd met haar en gebeurde me dus weer hetzelfde als bij de laatste 2 wedstrijden: met inrijden liep ze echt super, heel mooi van achteruit en heel licht in hand. Het voelde echt heel fijn aan en ik dacht echt dat er weinig meer mis kom gaan...
Helaas, dat was niet waar, want vanaf het moment dat ik de proef inkwam liet mevrouw het erbij zitten. Ik moest me een ongeluk rijden om 'r nog een beetje voorwaarts te houden en ze ging weer lopen hangen op m'n hand. Met moeite pers ik dan de proef eruit en dan ben ik echt blij dat ik aan het eind ben, het liefst zou ik gewoon halverwege de bak uit gaan...
En ik begrijp maar niet hoe het komt, dat is het vervelendste van het hele gedoe! Want dan kon ik er wat aan doen. Ik was niet heel erg gespannen ofzo en ik tik haar tijdens de proef ook gewoon bij met m'n zweep als dat nodig is, maar dat heeft dan ook bijna geen effect.

Wedstrijden rijden is op deze manier niet echt leuk meer, ik weet dat ze het kan, maar ze vindt het niet leuk en het kost ons alle twee ook best heel veel moeite om hoog genoeg te scoren omdat ze zo weinig front heeft.
En wat als ik straks de M in moet zonder zweep?? Het is toch erg dat dat niet kan??!! Er moet toch een manier zijn waarop ik haar in de proef gewoon lekker aan het lopen kan houden (zonder te hoeven 'meppen' in m'n proef)??

Daarom eigenlijk 2 vragen aan jullie:
Wie heeft er een tip om mijn paard in de proef net zo lekker aan het lopen te houden als tijdens het losrijden?
En dan nog een heel andere vraag waar ik het zelf best heel moeilijk mee heb: Doe ik er wel goed aan om met haar door te gaan met dressuren, terwijl ze er barweinig aan vindt en best moeite mee heeft? Soms denk ik wel eens dat het beter zou zijn als ik haar aan iemand zou verkopen die er lekker mee gaat springen. Dat kan ze heel goed en vindt ze helemaal te gek. Misschien dat we dan allebei wel beter af zijn...
Is er iemand die mij hier een heel klein beetje advies in kan geven? Ik vind dit zo moeilijk, want verder is het een schat van een paard en ben ik hartstikke gek op haar!

Ik hoop dat jullie me (of eigenlijk ons) weer beetje goeie moed kunnen geven!

Groetjes, Ellis


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:15

Oké mijn persoonlijke, eerlijke mening is dat je met een paard moet kunnen doen wat je het leukste vindt. Het paard moet de capaciteiten hebben die jij nodig hebt om te bereiken wat jij wilt. Dus als jouw doel is om straks Z te gaan rijden, dan heb je misschien meer aan een ander paard.

Denk niet dat ik hard ben hoor want ik heb een zelfde soort dilemma. Ik hou erg veel van springen en vanwege artrose kan ik waarschijnlijk nooit meer springen met die van mij. Alleen heb ik het geluk dat ik pas 2 jaar rijd en dus aan mijn dressuurbasis nog zo hard moet werken dat ik daar met haar nog een tijd mee vooruit kan.
Maar uiteindelijk wil ik toch weer springen, maar dat zie dan wel.

Ik heb geen tips over het voorwaarts houden, want als ze het niet leuk vindt dan lijkt me dat erg lastig.

Spring je helemaal niet met haar? Misschien kun je af en toe met haar springen zodat ze weer plezier in haar werk krijgt. En dressuur is toch altijd de basis en ook een springruiter zal die basis bij haar er in moeten houden.

Sterkte ermee!

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:19

Misschien kun je 1 a 2x in de week gaan springen met haar (hoeven geen hoge hindernissen te zijn) als afwisseling? Als ze af en toe kan springen wat zij te gek vind, zal ze misschien beter haar best gaan doen met dressuur wat jij weer leuk vind.

Verder misschien wat minder lang losrijden (ik weet niet hoelang je losrijd maar misschien helpt dat) zodat ze meer ernergie heeft om die proef te lopen?

Ik hoop dat het gaat lukken, maar anders is het misschien toch beter dat je haar verkoopt, hoe hard het ook is, als zij geen plezier heeft in het werk heb jij er ook geen plezier van dus zijn jullie allebei beter af met een ander....Succes en sterkte

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:30

Mijn vorige paard had ik precies zo kunnen omschrijven... ook zo'n korthalzig springdier met absoluut geen passe voor de proef. Ik heb geprobeerd om leuk te gaan vinden waar hij talent voor had, maar het ging niet... ik was zo bang voor een hindernis, viel er dan ook constant af. Hij daarentegen knapte helemaal af op de dressuur. op het laatst was er gewoon helemaal niets meer over van onze combinatie, zelfs buitenritten en het poetsen werd een sleur. En geloof me, ik hield echt van dat dier. Het was mijn eerste zelf gekochte eigen paard, en het was een plaatje om te zien.... maar het klikte uiteindelijk niet langer... ik heb hem uiteindelijk verkocht. Naar een handelaar, hij moest weg, het ging niet langer... we zaten vast met elkaar.

Ik heb hem laten gaan en dat was bijzonder moeilijk. Ik weet ook niet waar hij is, maar ik troost me met de gedachte dat hij het er sowieso leuker gaat krijgen; hij ging eigenlijk ten onder aan onze relatie.. we konden gewoon niets met elkaar.

Nu heb ik een heel ander paard. Ik heb expres gelet op exterieur kenmerken, want paarden met een lage halsaanzetting en een steekgangetje, dat zijn geen dressuurpaarden. En het ws de beste keus die ik ooit had kunnen maken. Dit paard loopt gewoon veel makkelijker, heeft er dus ook meer plezier is want het gaat haar makkelijker af. En ik kan gewoon weer leuk gaan rijden, hoef niet meer te springen om de lol erin te houden. Voor mij is de hobby ook weer veel leuker geworden. verheug me nu gewoon weer op wedstrijden rijden. zal nog steeds niet vaak winnen want ik ben niet zo'n hele handige ruiter, maar kom zeker ook niet meer gefrustreerd thuis...

Wat ik zeggen wil, soms is loslaten beter dan vasthouden... heb jij er geen plezier in met dit beestje, laat hem gaan.... hij heeft toch ook geen plezier als jij het niet hebt... geef hem kans op een baasje dat beter bij hem past. Denk er goed over na, verkocht is echt verkocht... maar voor mij was het het allerbeste. Misschien voor jou ook wel...
Veel wijsheid toegewenst!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 08:05

Hoi, bedankt voor jullie reakties!
Dees, ik herken ontzettend veel in wat jij zegt, jouw verhaal is eigenlijk ook mijn verhaal, ik heb alleen nog niet de beslissing kunnen nemen om haar weg te doen (alhoewel ik diep in mijn hart denk dat dat beter is voor haar en voor mij).

Ik spring trouwens wel 1x in de week met haar in de springles van de club, en dat gaat wel steeds beter, maar ik zal nooit een springheld worden. Ze maakt ook zulke megasprongen dat ik die niet eens uit kan zitten....
Ook rijd ik ik 1 a 2 x in de week met haar buiten, en dat doet ze ook heerlijk. Maar het dressuren blijft een probleem, en daar heb ik haar nou juist voor...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 08:32

Mijn oude pony was absoluut niet geschikt voor dressuur. Heel erge onderhals, korte bewegingen en had 14 jaar gesprongen en gecrossd met zijn vorige eigenaar. Ik moest een winstpunt in de B dressuur halen voordat ik mocht gaan springen op wedstrijden dus ik reed veel dressuur.
Hij werd met de dag vervelender omdat hij het zo saai vond.
Dus zette ik een hindernis in de bak en als hij zijn best had gedaan mocht hij er een keer over, als beloning!
Dat werkte bij hem heel goed! Haha! Haha!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 08:35

Tja verkopen is wel erg makkelijk, sorry, maar ik denk dat er wel andere manieren zijn. Afwisseling bijvoorbeeld. Laat je paard losspringen of aan de longe als je zelf niet durft. Als dat 2x per week kan wedden dat de dressuur dan beter gaat? Boendien vind geen enkel paard het leuk om alleen maar dressuur te doen..

Voorzitster AFM

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 08:51

Hoi Puck,

Ik spring al 1x in de week en ik rijd ook regelmatig buiten, dus ze loopt van de 5x in de week dat ik haar rijd maar 3x dressuur.
Dat moet toch te doen zijn voor haar??
Misschien moet ik dan gewoon doorzetten...

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 08:59

Dat kan je alleen zelf bepalen Nouvel. Ik vind zelf verkopen nooit een optie, maar als het echt niet klikt, dan kun je niet anders. Misschien moet je wel even doorzetten, wat zegt je insructeur/trice ervan?

Voorzitster AFM

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 09:12

Mijn instructeur heeft haar zelf gefokt...
Hij erkent wel dat het geen makkelijk paard is om te rijden, maar hij zegt dat ze talent genoeg heeft, je moet er alleen heel wat voor doen om het eruit te krijgen (ze geeft zich nl. niet echt makkelijk met dressuren, met springen geeft ze alles...)

Ik vind het zelf ook heel erg moeilijk hoor! Ik heb haar nu 3 jaar, het is mijn eerste eigen paard en alles wat we kunnen hebben we samen geleerd. Daarom zou ik zo graag een manier willen vinden dat het beter gaat op wedstrijden. IK krijg nu de laatste paar keer het gevoel dat ze me laat zitten in de proef en dat komt onze 'relatie' niet ten goede.
Verder is ze ontzettend braaf om mee te nemen, ze is nergens bang voor en ze laadt meestal wel makkelijk (tenzij ze te vaak dicht op elkaar naar een wedstrijd moet).

Ik ben gisteren tussen de proeven door expres even een stukje naar buiten gereden en na de 2e proef zijn we zelfs even het strand op gereden wat vlak naast die manege ligt waar ik moest starten, even lekker uitwaaien!
Dan heeft ze ook nog wat leuks naast zo'n 'stomme dressuurwedstrijd'!


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 09:23

Ik vind dat je er heel veel aan doet om het leuk voor haar te houden! Mijn complimenten daarvoor.
Je springt met haar (wat je niet echt leuk vindt) en beperkt je dressuurwensen tot 3x per week. Je hebt hartstikke veel voor haar over!

Als dat allemaal niet genoeg is dan vraag ik me af hoe je haar dan wel zou kunnen motiveren. Sterkte met je keuze!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:25

Misschien is het juist een idee om ook eens zonder zweep maar met een klein spoortje tijdens de training te gaan rijden. Je moet haar heel attent maken op je hulpen. Een keer aansporen, geen reactie? Dan even een keer "prikken" zodat ze weet dat ze toch echt voorwaarts moet.
Ik weet dat dit niet helpt met het zin hebben in dressuur, maar wel om haar wat meer voorwaarts te houden tijdens de proef als je zonder zweep wilt rijden.
Als jij niet van springen houd en zij niet van dressuur, dan zijn jullie gewoon niet de juiste combinatie. Denk er nog maar eens goed over na.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:43

Hoi Nouv, je ziet dat in grote trekken de meeste mensen toch ook wel mijn mening toegedaan zijn.

Ik weet dat het ontzettend moeilijk is, maar jij doet alles voor Fie, dan mag je als tegenprestatie toch wel een beetje inzet terugkrijgen?
Je zit nog net niet op hetzelfde punt als ik destijds met Midnight, maar laat het zover niet komen, anders is je lol in de paardensport echt voorbij.
En idd als je het omdraait, is Fie misschien zelfs wel beter af bij een springruiter.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 12:01

Ik weet dat jullie gelijk hebben, maar dat is zo moeilijk...

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 13:46

Daarom zei ik al, je kan het alleen zelf beslissen Nouvel. Ik geloof niet day jij zo bent dat je zomaar een paard verkoopt en daarom is het ook zo moeilijk. Helaas zijn er genoeg die een paard inruilen alsof het een auto is, maar als je er echt alles aan gedaan hebt en het is niet leuk samen, zorg dan dat je paard ergens anders goed terecht komt. Dan heb je er zelf ook meer vrede mee....Sterkte

Voorzitster AFM

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 14:35

Ach aj we hebben het er al vaker over gehad, nouv.
Ja je moet ook lol in paardrijden houden.
dat vond ik ook toen ik problemen had op mijn pension stal en daardoor dus besloot om weg te gaan en met die beslissing moest ik een paard verkopen.
Das niet makkelijk. Heb ik het geluk toch nog een oplossing gevonden te hebben.
Misschien toch eens gewoon gaan kijken naar andere paarden, wat zijn de mogenlijkheden voor Fie.
Als springpaard zal de dressuur ook heel belangrijk worden. In feite train je al zoals een springruiter doet, die springt ook maar 1x per week.
Misschien zal hij/zij wat strenger zijn en het eerder voor elkaar kunnen krijgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:30

Mijn moeder heeft ook zo'n paard gehad, dat heel goed sprong, ook geen moeite had met dressuur maar het gewoon niet leuk vond. Iemand anders sprong ermee (ik heb er ook een tijd op gesprongen) en wij reden dressuur. Dat ging niet slecht (M1 met w.p.) maar bleef toch altijd moeizaam, omdat ze daar niets aan vond. Wij hebben haar uiteindelijk verkocht (na 6 jaar) en ze is internationaal gaan springen, terwijl wij nu Pablo hebben die dressuur en springen leuk vindt, en voor beiden zijn best wil doen.
Ik denk dat als je een paard echt geen plezier doet met wat jij wel leuk vindt, en je hebt het echt geprobeerd, het eerlijker is tegenover jezelf en tegenover je paard om haar te verkopen aan een springruiter en zelf een dressuurpaard te kopen. Niet leuk, maar voor beiden waarschijnlijk beter. Succes ermee!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 17:25

Fijn dat jullie allemaal zo meedenken, dat geeft toch een beetje het gevoel dat je het niet helemaal in je eentje op moet lossen.

Ik ben inderdaad niet iemand die zomaar z'n paard verkoopt of inruilt als een auto (zelfs aan m'n auto ben ik erg gehecht trouwens, maar daar hebben we het nu niet over!).
Als ik zo was geweest, was ze al lang weg geweest. Ik zou vorig jaar met een vriendin samen naar iemand toe gaan om haar te laten springen en als hij haar goed genoeg vond wilde hij haar wel van me kopen. Slapeloze nachten heeft dit me opgeleverd...
En toen ik uiteindelijk besloten had dat dit het beste zou zijn ging plotseling het paard van die vriendin dood. Ik vond me toen zo'n ondankbare trut dat ik een gezond lief paard zomaar zou willen verkopen, terwijl zij niks meer had, dat ik het niet meer kon...
Toen heb ik alle verkoopperikelen stop gezet en ben vol goede moed weer gaan rijden (geen wedstrijden, alleen lekker buiten rijden en trainen). Het ging toen ook steeds beter, maar nu ik weer aan het starten ben begint het gedoe weer van voren af aan en loop ik toch weer tegen hetzelfde probleem aan.
Oef, wat moeilijk is dit!!

Nou moet ik ook zeggen dat ik het dubbel zo moeilijk vind omdat mijn instructeur Fie heeft gefokt, dat maakt praten over evt. verkopen zo lastig voor mij.

In ieder geval nogmaals bedankt voor jullie steun en tips, ik houd jullie op de hoogte!

Ellis

Balou
Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:16

Hallo Nouvel,

Een aantal jaren geleden zat ik met hetzelfde probleem; schat van een paard maar met wedstrijden rijden leek het wel of ze totaal veranderde. Sjagerijnig, niet willen lopen etc terwijl ze in de les écht heel lekker aan het lopen was. Veel mensen zeiden toen ook "verkopen dat paard" en vonden dat ik op zoek moest naar een paard waar ik eens lekker "punten"mee kon gaan rijden. Na lang twijfelen had ik besloten om even geen wedstrijden te gaan rijden.

Ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb gehad, na een paar maanden kreeg ik een vriend, wat uiteindelijk resulteerde in samenwonen en een kindje. Ik ben zoooo blij dat ik m'n paardje heb gehouden. Had zelf nooit kunnen bedenken dat ik andere prioriteiten zou krijgen dan wedstrijden, maar ben nu zo gelukkig met mn paardje waarmee ik lekker kan buitenrijden en nog af en toe n onderling wedstrijdje op de vereniging.

Met het bovenstaande wil ik alleen zeggen dat het leven niet alleen bestaat uit het rijden van wedstrijden, voor het zelfde geld verkoop je nu een paard waar je (buiten de wedstrijden om) veel plezier aan beleefd, terwijl je over 1 a twee jaar toch niet meer zo fanatiek wedstrijden rijd.

Je moet voor je zelf eens goed op een rijtje zetten wat je wil. Laat bv een andere ruiter een jaartje officieel springen, en dan beslissen of het jaartje geen dresuurwedstrijden rijden écht zo erg was (bleef je gemotoveerd om te rijden etc. ect.) Als na dat jaar blijkt dat je niet zonder wedstrijd rijden kan, dan zou ik je paardje verkopen. Ze heeft dan zowel spring- als dressuurervaring wat de prijs alleen maar ten goede komt. Dit lijkt misschien raar om te zeggen maar zoals je waarschijnlijk zelf wel weet zijn goede dressuurpaarden tegenwoordig aardig aan de prijs, dus als je paard dan wat meer opbrengt omdat ze ook al spring ervaring in de ring heeft is dat altijd mooi meegenomen!

Suc6 met je beslissing en overhaast niks, beter nog even een jaartje denken dan later spijt omdat je je paard hebt verkocht.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:27

Kom ik ook nog ff.
Ik denk dat je er juist met je instructeur over moet praten.
Je moet niet voor je instructeur je paard gaan houden.
Ik denk dat hij het best wel snapt dat het toch niet zo klikt, en misschien ziet hij dat al wel want je hebt tenslotte al zolang les van hem. Misschien heeft hij wel een oplossing of andere ideeen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:01

Hoi, ik antwoord ff voor Nouv omdat zij dezelfde instructeur heeft waar ik ook les van heb.

Omdat hij het paard zelf gefokt heeft, heeft hij helaas geen objectieve kijk op de dingen, en dit maakt het geheel zo moeilijk om het met hem te bespreken. Maar ik doe alvast een voorzetje voor Nouv, want ik sta bij hem op stal.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-01 20:27

Nou, Fitz, ik ben benieuwd wat hij heeft gezegd...
Dat ze door m'n instructeur is gefokt maakt het gewoon echt heel moeilijk voor me.
Als ik weer 'ns twijfel ziet hij altijd weer de goeie kanten van m'n paard en weet me daarmee weer op te beuren. Ga ik met een rotgevoel naar de les, komt ik meestal opgelucht weer terug.
Om vervolgens op een wedstrijd weer de realiteit onder ogen te moeten zien helaas.

Wat Balou zegt heeft ook absoluut een kern van waarheid. Daarom is ze er ook nog steeds! Het is verder een schat van een paard waar ik alles mee kan doen. Ik weet nu wat ik heb en niet wat ik straks evt. koop!

Dus zo blijft het lastig! Maar ik moet nu gewoon gaan beslissen weg of blijven (en er dan niet meer over tobben), want ik ben al meer dan een jaar aan het twijfelen en het wordt er niet makkelijker op mag ik wel zeggen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers