Niet goed voor het been, help??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 22:52

Ik heb vandaag les gehad, en mn instructrice zegt dat Floor niet goed voor het been is. Klopt ook wel want ze reageert totaal niet op je beenhulpen. Nu vind ze dat ik met sporen moet gaan rijden. Maar ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik kan mijn benen niet zo goed op de plaats houden, dus ik kan ze niet zo goed stil houden, kan ik het niet gewoon oplossen met aantikken?

n nog wat... Naast mij, rijd er nog een meisje op Floor. Ze is nog maar heel klein.. jaar of 9 ofzo? Ze komt niet vaak... af en toe. ik treek me ook niet veel van haar aan. Maar ik heb haar al eerder rare dingen zien doen bij Charlotte.. ze ging dan aan de teugels van Charlotte hangen. Misschien zit ze floor ook wel flink te schoppen ofzo dat het daar door komt? Ze is nog maar klein en aangezien floor niet de snelste is.... kan het wel zijn dat ze flink aan het schoppen is... dat zie je die kleine manege kindjes ook allemaal doen, als een paard niet vooruit wil..

Kunnen jullie me helpen?
_________________
<font color=red>I Luv' Groningers! <font color=white>Floor <font color=blue>I LoVe You!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilona op 2001-09-01 22:57 ]</font>


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 07:35

ha wilona
Ik hier in PB al over gepraat.
Wat ik nog even wil toevoegen is dat nina toch zeker 2 keer in de week rijd en als ze weer naar school gaat 1 keer.
Voor 3 jaar terug was Floor wel goed aan het been dus ze is idd afgestompt maar niet alleen door Wilona.
Wilona is al wel een stuk netter gaan rijden sinds ze op floor rijd(benen en handen stiller) maar ze is er nog lang niet.
ikzelf denk dat ze het eerst moet aan pakken met kuit geen reactie tik.
en niet met sporen idd omdat ze al aangeeft dat ze haar been nog niet optimaal stil houd en ikzelf denk dat floor binne een half jaar niet meer op die sporen reageerd en je weer naar scherpere zou moeten.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 09:34

En als je nou tempowisselingen gaat doen? Shadow is ook niet goed voor het been en sinds ik les heb gaat dat al beter. Probeer inderdaad als je been geeft en je krijgt niet meteen reactie, gelijk een tik met je zweepje.

Ook kunnen schijnovergangen helpen. Als je in arbeidstempo aan het draven bent bijvb ga je wat langzamer, maar nog niet in stap...en dan na een paar passen weer vooruit.

Zeker niet meteen naar sporen grijpen, sporen zijn er niet voor om de beenhulpen te vervangen, maar om kleine minimale aanwijzingen te geven. Die zijn nog niet nodig in de basis, dat zou je instructeur toch ook wel moeten weten?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 11:08

Ja.. mn instructrise is gisteren even op floor gaan zitten, en ze zei dat ze dus heel slecht voor het been was en dat we de volgende keer maar eens met spoortjes moeten gaan rijden... Verward

Vrijdagavond is Kim er niet, ik kan vragen aan haar instructeur of hij me voior 1 keertje les wil geven, want hij is veel beter dan mn instuctrise en zal er vast ook wel een stuk meer van afweten..

Bedankt IIG

_________________
<font color=red>I Luv' Groningers! <font color=white>Floor <font color=blue>I LoVe You!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wilona op 2001-09-02 11:08 ]</font>

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:19

omdat je je benen niet goed op ze plaats kan houden raad ik je aan dat werd bij mij toen gedaan is om de beugels met een trotouwtje aan je singel vast te zetten zodat je been leert op die plek te zitten.

voor niet aan been zijn kan je ook terwijl je drijf en ze reageert niet precies op plek van je kuit tikje met je zweepje geven eventueel.

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 17:50

Bedabkt voor je reactie Paulien... ik zal kijken of ik dat ook kan doen..
Groetjes Wilona

I love to love!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:46

Rare instructrise. Heeft ze dan niet gezegd dat je een reactie moet eisen op de moment dat je de hulp geeft? Been --> reactie!
Met sporen moet je niet gaan gooien. Het aan het been zijn is voor mij een voorwaarde om te kunnen rijden. Werk daar eerst goed aan voor je verder gaat. als je je paard straft omdat hij niet reageert op je been, moet je dat op die manier doen dat je paard het werkelijk onprettig vind en toch maar liever iets vroeger reageert dan weer gestraft te worden.
Bij Rocky is het voldoende om hem een keer een schop te geven en hem door te laten gaan en dan op te vangen en daarna is hij zeer goed. Dit is geen ritueel en hij wete donder goed wanneer ik zijn gedrag afkeur. Een straf mag niet een hulp worden zoals de andere.
Mijn paard reageert op de fijnste hulpen, wat niet is als je paard afgestompt wordt door onzeker straffen of onconsequent. Als je straft, moet je dat gegrond doen en echt, dan zal je het daarna niet meer moeten doen. Klinkt hard, maar het is zo. Voor de rest, rustig zijn met je been en met je hand.

Dus heel consequent zijn om hem aan het been te zetten. Zo vermijd je het aanmodderen van een steeds lastiger probleem (wat nu jammer genoeg aan't gebeuren is).
Ik zou niet meteen naar sporen grijpen. Zeker op een paard dat niet ana het been is, want je kan ze misshcien onbewust verkeer dgaan gebruiken. Een zwepje is dan veel veiliger, maar in principe moet je ook altijd zonder kunnen rijden. (ik rij zonder)

veel succes,
en vertel hoe het afloopt.
Femke

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:26

Ik ben het met de reacties eens, enne: beter 1 keer een flinke tik op het moment dat ze niet op je been reageert, dan 10 kleine tikjes.

Ik heb zelf twee afgestompte paarden die ook nog eens afgestompt zijn op sporen en zweep (door vorige eigenaars). Dit is echt niet fijn hoor, dus a.u.b. niet met sporen gaan rijden, daar went Floor aan en dan ben je nog verder van huis!!

Ik heb Toon zaterdag een snoeiharde mep onder zijn buik met mijn zweep moeten geven voordat meneer eens een keer in een acceptabel draftempo ging lopen... Dit is zo frustrerend! Dus beter 1 keer duidelijk zijn anders krijg je dus zo'n paard als Toon. Die maakt van sporen en zwepen helemaal niks... Boos!

black jack
Berichten: 41
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 21:47

veel overgangen rijden echt alles niet gelijk met sporen gaan rijden het kan ook anders,in het begin 123 anders tik
dan 12 anders tik na een tijdje hoef je maar een keer hulp te geven en ze draaft weg. door die overgangen en tempo wisselingen zijn ze goed aan het been en voorwaarts,en dat verhelp je niet gelijk met sporen,wel jammer dat je instructrice niet beter weet dat is echt jammer zo verpest je de paarden(niet voor alle paarden bedoelt)
groetjes yvonne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers