héél belangrijk, vaak vergeten:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

héél belangrijk, vaak vergeten:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 11:09

Party!! bemesting van het weiland Party!!

in de zoekfunctie vond ik niet zo veel ; vandaar:

met wat, wanneer en waarom (voordelen, nadelen) bemest je je weide?

hou rekening met:
de ene heeft een weide met kleigrond, de andere met bosgrond, ...
een hoog gelegen weide, een laag gelegen weide,...

een weide waar dag en nacht 1 paard op staat,...
een weide waar s'nachts 2 paarden op staan,...

een weide die heel het jaar door wordt begraasd,...
een weide waar enkel in het voor en najaar 2 paarden op staan,...

een weiland van 1 ha, een weiland van 2000 m2,....

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:03

Ik heb net weer mijn idd 2.000 m2 opnieuw bemest. Met kunstmest. Ik doe dat redelijk dun, 2x 25kg op de hele 2.000m2. En laat het vervolgens echt een week liggen, mag dan geen paard op.
De merrie met veulen mag er nu weer van grazen, voorlopig een uurtje of 2 per dag. Voor eiwitgevoelige [naam verwijderd] is het voorlopig weer verboden terrein.

Zonder bemesting groeit het gras gewoon niet meer. De kleur gaat eruit, het wordt gelig en dun, geeft geen voeding meer. De stelregel is; wat je eraf haalt, moet je er ook weer op gooien.
Strooien met kunstmest geeft heel rijk gras (vind ik ook weer nadelig), ik heb liever koemest op het land, maar dat gaat niet met mijn kleine hoekjes.

Ik heb 1 keer met de paardenmest gestrooid, in de winter. Dat doe ik nooit, nooit, nooit weer. Half jaar later had ik de beide paarden finaal onder de wormen. Vreselijk.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:57

de boer waarvan wij de wei huren mest altijd Lachen
in het voorjaar, van die korrels. wij hebben klei-grond (erg lastig als het nat is, maar wel lekker vruchtbaar).
hij doet het met z'n traktor, als de wei een beetje nat is staan er dan wel weer sporen in de grond, maar meestal is het alleen voorin de wei nat en zie je in de rest van die wei geen traktorsporen Lachen
je kan het volgens mij het beste doen als ze regen opgeven, zodat die korrels niet nog een week blijven liggen...
ik heb geen idee wat voor kunstmestkorrels het zijn, maar het gras groeit altijd goed Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:13

speciale kunstmest voor de paardenweide ( geen idee wat het is ) je moet het doen, als het die week gaat regenen, in het voorjaar...niet als het 30 graden is en geen druppel regen op t land komt, dan schroeit je gras naar de pieten..
we hebben een weide van 3/4 bunder..waar ze het hele jaar instaan ( met zn 2en) maar neit de hele dag, hooguit 6 uur, ligt een beetje aan het weer etc.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:57

Hey, handig topic. Ik krijg zelf ook land bij huis binnenkort. Het word door een boer ingezaait enzo dus daar heb ik zelf verder geen werk aan.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 16:05

ik zou graag weten wat jullie juist strooien.

stikstof?
kalkcyanamide?

vond het wel interessant daar ruwvoer zeer belangrijk is voor een paard.

een voorbeeldje:
als er veel klavers staan, heb je veel stikstof in de grond, wat wil zeggen eiwitrijk, en dus vooral in het voorjaar gevaarlijk voor paard, maar nog gevaarlijker voor 'sobere' pony's.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:16

Heb je even?
Wij composteren onze paardenmest zelf. 1x per jaar gaat er een flinke laag compost overheen (we hebben een weitje wat net zo groot of misschien iets groter is als onze 20x40 bak, niet echt supergeweldig). We hebben een wei op klapzand waar inmiddels al een laag van zo'n 10 cm zwarte grond op *trots*. Dan hebben we nog een stuk bos wat de paarden helemaal kaalvreten en daar rijden we nu ook met enige regelmaat compost op uit om ook daar een grasmat te kweken. Dit is echter 1,5 ha en dan heb je een heleboel paardenpoep nodig!
Omdat het zulke arme grond is krijgen de paarden op ons grasweitje 1 hooguit 2 uur per dag de tijd om zich rond te vreten. We hebben de wei in 2 delen ingedeeld (helft ongeveer) en strooien daar als de paarden het kort gevroten hebben en het geel verkleurd 4 zakken per helft op. Dan mogen ze een paar weken niet erop tot het weer een beetje lengte heeft (en kleur Haha!). Al met al een kostbare hobby want gras kweken hier op het klapzand is niet te doen. Helemaal omdat er alleen maar dennen groeien en de grond gigantisch verzuurd. Paardenmest is ook zuur dus al met al niet echt goed voor de ph, maar goed, dat kan gras kennelijk hebben Haha!

Wij strooien '12-10-18' dat geeft te verhouding aan tussen de verschillende stoffen (stikstof, magnesium en nog iets dacht ik, kalium?). Als je 12-10-18 vraagt bij de veevoederhandel krijg je het goeie spul. Ook strooien we met enige regelmaat kalk om het verzuren tegen te gaan, maar het is al een stuk minder nodig tegenwoordig.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:19

Ctal schreef:
speciale kunstmest voor de paardenweide ( geen idee wat het is ) je moet het doen, als het die week gaat regenen, in het voorjaar...niet als het 30 graden is en geen druppel regen op t land komt, dan schroeit je gras naar de pieten..


Dit is met alle kunstmest heel belangrijk! Het stukje wat niet gesproeid is maar waar we het restje kunstmest hebben uitgestrooid is een beetje zielig op het moment. Best balen, maar goed, ik wist ook niet dat de sproeier het juist wou begeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:42

Wij strooien in het voorjaar 15-15-15, 250 kg per hectare.
In het najaar gaat onze eigen mest erop paard/schaap en gaan ze een paar maanden in een ander stuk land zonder mest.
Wij staan op hoge droge (geel) zandgrond.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 16:43

stikstof fosfor en kalium.
n staat voor stikstof, de p205 voor fosfor en k20 voor kalium

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:18

bij ons 1x koemest in het voorjaar en ca. 2x kunstmest. Nu voor het eerst kunstmest met stikstof die langzaam vrijkomt (speciaal voor paarden, ism PAVO dacht ik)
Maar deze wei wordt ook 2x gehooid.