galop bij jonge pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

galop bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 13:59

Heyzz

hier een vraagje over een probleem dat ik heb met de jonge pony die ik aan het inrijden ben: ze gallopeert nog heel erg moeilijk. Het grootste probleem is het goed aanspringen en haar hoofd laaghouden tijdens de eerste sprong, die klapt ze omhoog.

De rest gaat al heel erg goed, heb nu 5 keer gereden en kan al veel meer als ik verwacht had. Zeer talentvol en loopt al heel erg goed op eigen benen, en dat terwijl ze pas ingereden is. Afgelopen week heb ik de hele week niet gereden, ben naar rome geweest met de klas (heel erg leuk trouwens). Heeft iemand nog tips zodat de galop ook goed komt, de stap en draf is al zeker op L1 niveau (schep niet op, loopt echt super en zeer talentvolle pony).

FF offtopic:
Deze pony rijdt ik trouwens nu ipv Haike. Daar gaat het nu al best goed, kan nog niet draven of galoperen maar het gewone stappen gaat al steeds beter. Wel ben ik heel ongeduldig, het is namelijk al bijna 3 weken geleden (17 juni). Wil weer aan de slag maar heel d'r spieren zijn al weggevallen, voordat ik weer eens op nivau ben zijn we zeker een jaar verder.

Sorry voor het lange verhaal (offtopic) maar krijg veel pb-tjes van mensen die vragen hoe het met haike gaat.


Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:46

Ik denk dat je je nog niet zo druk moet maken over de galop. Je zegt zelf dat je nog maar 5 keer op haar hebt gereden. Als ze talentvol is komt dat vanzelf wel goed.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:55

probeer gewoon veel rechte lijnen te rijden met een jongen pony het maakt dan niet uit waar hij zijn hoofd heeft hij zal eerst zijn ballans onder de knie moeten krijgen daarna kan je pas verder gaan met aanleuning ed, zorg daar en tegen wel dat je hem goed aan het been houdt en van achter naar voren dus dat hij niet te lang in zijn lijf word.

door veel overgangen te rijden wordt je paard scherp aan je been en meer van achter naar voren daarnaast is dit ook goed voor zijn balans, maar rijdt vooral rechte lijnen en maak het nog niet te moeilijk voor hem.

al die dingen komen later.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 21:07

marloezzke schreef:
probeer gewoon veel rechte lijnen te rijden met een jongen pony het maakt dan niet uit waar hij zijn hoofd heeft hij zal eerst zijn ballans onder de knie moeten krijgen daarna kan je pas verder gaan met aanleuning ed, zorg daar en tegen wel dat je hem goed aan het been houdt en van achter naar voren dus dat hij niet te lang in zijn lijf word.

door veel overgangen te rijden wordt je paard scherp aan je been en meer van achter naar voren daarnaast is dit ook goed voor zijn balans, maar rijdt vooral rechte lijnen en maak het nog niet te moeilijk voor hem.

al die dingen komen later.


In stap en draf gaat alles al heel erg goed!!!!!!! Soms zelfs beter als haike op de achterhand! Haha! en ontspannen
Alleen in de galop is het nog moeilijk gfoed aan te springen. Vandaag les gehad van de eigenaar en ging al een stuk beter. Morgen weer les op de club, ben benieuwd.

Belker

Berichten: 15249
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:53

Ik heb geleerd dat het makkelijker is voor een jong dier om op een volte te galoperen. en idd. waar het hoofd zit maakt niet uit. ze moet eerst maar in balans gaan galoperen.
Zelf galopeer ik veel buiten, lnage rechte lijnen in een controleerbaar tempo maar wel zo dat ze mooie goede galopsprongen maakt.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:58

Ik zou dat hoofdje inderdaad lekker laten Lachen
Als je nu te veel aan dat hoofdje gaat frutten, gaat ze misschien haar lichaam verkeerd gebruiken in de galop omdat ze niet in balans is. Dan zit je straks met een rot galop dieje er amper uit krijgt.

Juist met paarden die alles aannemen en het allemaal zo goed doen moet je voorzichtig zijn, die overneem je veel te snel.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:03

een jong paard dat ik eens reed ging heel laag galoperen, het hoofd laag en het voelde alsof ze licht bokte, ze had haar evenwicht ook nog niet helemaal. dus ik moest in verlichte zit zitten, en haar een beetje laten zoeken. je moet het idd opbouwen.

Enya - Daya :-)

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:34

Ik laat altijd gewoon een beetje een losse teugel...
Blijf gewoon licht rijden totdat ze vanzelf in de galop valt (steeds meer aansporen) en als ze dan steeds fout aangallopeert, een beetje meehangen naar binnen of afwenden en dan in de bocht aangaloperen (als ze dat al kan Lachen )

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:48

benneton schreef:
Ik laat altijd gewoon een beetje een losse teugel...
Blijf gewoon licht rijden totdat ze vanzelf in de galop valt (steeds meer aansporen) en als ze dan steeds fout aangallopeert, een beetje meehangen naar binnen of afwenden en dan in de bocht aangaloperen (als ze dat al kan Lachen )


Als ze verkeerd aanspringen is het juist zaak om de binnenschouder vrij te maken, dus om naar buiten te gaan hangen, als je al wilt gaan hangen. Lichtrijden op je binnenbeen en de galophulp geven op het moment dat het binnenbeen op de grond staat, als jij dus in je zadel zit. Verder moet je hem vooral niet naar binnen laten kijken maar een lichte stelling naar buiten vragen.
Doe je dat niet dan komt er veel gewicht op de binnenschouder, en dus op het binnenvoorbeen. Vooral voor een jong dier, met een mindere balans is het dan moeilijk om toch op het binnenvoorbeen aan te springen, (achterbeen eerst, voorbeen volgt).

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-03 16:16

Thanx voor de tips!!

Heb nu zondag geleerd veel buitenachterbeen zitten, veel binnensteling en net zolang benen tot ze aanspringt. Dat gaat nu heel erg goed, in het begin ging het steeds op een kleine volte, nu gaat het al gewoon in de hoek. Alleen tijden het aanspringen springt ze heel erg, ze valt niet in galop maar SPRINGT echt aan. Opzich is dat natuurlijk al erg goed, alleen kan ze daarbij haar hoofd niet rustig houden (gaat nu al beter), tijdens de galop zelf heeft ze nooit moeilijk gedaan met haar hoofd. Het gaat echt elke dag beter!!!!!!!!!!!!!!!
En ik neem deze pony mee naar Ermelo, instructieweken. Had al afgemeld omdat ik niet met Haike kon. Nou mocht ik deze pony meenemen, dus vanmorgen gebeld, was nog plaats dus ga toch weer wel! Kan ik daar ook nog veel leren.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:24

veel susces ermee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers