voor de kar: kan ik het haar zelf leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 22:24

Volgende week ga ik (als het goed is) kijken naar een karretje & tuig voor Pink.
Nu ben ik bezig met erachter lopen dmv longeerlijn en longeersingel. het gaat prima, en ik heb de volste vertrouwen in hem, maar ik ben zo bang dat het dadelijk fout gaat met kar...
Kheb veel gelezen, heb alle gedult om echt ALLES te leren en ik weet dat Pink het kan en wil, maar kan ik beter les nemen?
Kheb echt geen idee waarvan ik dat ga betale, waar het kan en hoe ik daar dan kom, maar wat is jullie advies?
Ik weet bv dat Sanderijn het van een expert leert, maar zijn er ook die het 'zichzelf geleerd' hebben?
ben echt benieuwd...

groetjes

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]


_________________
<FONT COLOR="deeppink">Lieve Pinky, dat het zover zou komen...
Had ik alleen maar kunnen dromen!
</FONT COLOR="deeppink">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-03 09:23 ]</font>


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 22:27

Mijn vriend heeft het zelf geleert.......maar later is hij toch zijn koetsiers bewijs gaan halen en toen kwam hij erachter dat het toch wel anders ging dan wat hij deed Verward
Ik zelf denk dat je misschien toch beter kan gaan lessen.........( ik weet niet of je al eerder heb gement) maar ik vind het dus heel anders dan rijden!!!!!

Succes Knipoog

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 22:31

Als ik jou was, zou ik ook wel gaan lessen... Ik heb het geleerd van een Europees kampioen met zijn pony's... Gratis en voor niets nog wel!

Dus misschien is er ook wel iemand in jou omgeving die je de beginselen kan leren? (hoeft geen europees kampioen te zijn hoor, nederlands kampioen kan er ook nog wel mee door... Knipoog )

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:00

Ik heb het zelf geleerd, door het een beetje aan te voelen. Mijn paardje heeft lang geleden voor de kar gestaan en wij hebben het als volgt aan haar 'geleerd' (terug bijgebracht):
- eerst tuig aan en uit doen
- tuig aan, iemand naast het paard en iemand erachter met de leidsels en wandelen
- tuig aan, weer gaan wandelen, maar de begeleider staat nu ook achter het paard
- tuig aan, nu ook borstriem (kon daarvoor ook al aan, maar dan metd e strengen over de rug). Gaan wandelen, met de begeleider die en stok (of zwengel, maakt niet uit) door de lussen van de strengen doet en tegengewicht geeft, zodat het paard leert dat ie moet 'trekken' en dat dat niet stoppen betekent

Elk punt een dag of 3 en vooral het laatste goed aanleren. De begeleider moet op het laatste acht aan het paard kunnen hangen, bij pinky misschien niet Knipoog .
Ons paardje is wel heel braaf, het is moeilijker met een jong paard. Wij hebben ons veulentje 'opgeleerd' door haar naast haar mpoeder mee te laten lopen en ze doet het nu ook heel goed.

[img]../upload/313/mira2001-2.jpg[/img]
haha, fotootje uit de oude doos Knipoog

[img]../upload/313/mayakarretje1.jpg[/img]

Eén van de eerste keren dat Maya 'echt' ingespannen is, maar zo dat de strenegn van Mira korter zijn, zodat zij eigenlijk trekt en Maya alleen als ze er echt zin in heeft.

[img]../upload/313/mayakarretje2.jpg[/img]

Eentje in kleur

Femke


Femke

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:07

Ik heb het zelf gedaan, maar wel nadat ik heel veel samen met een vriendin met haar verzorgpony gemend heb, en mee heb gemaakt hoe zij een pony beleerden.
Heb je niet een kennis ofzo die ment, waar je een paar keer bij mee kan lopen, en die jou misschien kan helpen?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 00:28

tja je weet mijn standpunt.
nooit zelf prutsen als je geen ervaring met aangespannen betuigen hebt ..............
dus sowieso een ervaren persoon erbij halen,iig geval met het tuigmak maken.ik heb het voorbereidend werk zelf gedaan,longe,dubbele,met tuig op aan de dubbele en ze stemhulpen.maar het inspannen voor de sleep en daarna voor de wagen heb ik door mijn instructeur laten doen,en ik heb de eerste week dat ik haar zelf mende elke dag begeleiding van mijn instructeur gehad.nu heb ik gewoon les van hem.maar het tuig omdoen,hoe alles moet zitten,wat goede kwaliteit is,hoe de volgorde van optuigen geschiedt,e.d. moet je toch echt van eene rvaren persoon leren,je kunt het er niet zo maar even omhangen,negen van de tien keer doe je het dan niet goed of zit het fout met betrekking tot schuurplekkern of kapot trekken van de strengen of ander stuk van het tuig.ik ben geen voorstander van zelf doen.zeker niet.

soms is het beter om te zwijgen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 01:55

Hi Pinky.
Hmm, zo makkelijk is dat allemaal niet. Ik zou eerst eens gaan werken met de dubbele longe, je paardje leert dan alvast dat de leidsels aan twee kanten van z´n lichaam komen.
Er zijn vast wel boeken te vinden over dit onderwerp (dat is in ieder geval goedkoper als een cursus Lachen )
Veel succes, Sterre

ps. Ik werk sinds kort ook met de dubbele longe ; is heel leuk om te doen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-09-02 01:58 ]</font>

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 02:07

bedankt allemaal voor de meningen en tips.
Kben van plan om eens rond te gaan kijken of ik iemand kan charteren die me wat beginsels leert. De eerste keren zeg maar.
Inge, van Mysty, heeft al een aantal keren gement en weet dus hoe je moet beteugen, vast houden ed.
met het inleren heeft ze echter geen ervaring..

Boeken heb ik al vele gelezen. ben al zo'n 2 jaar helemaal weg van mennen en heb dus ong alle boeken al gehad Haha! Nu komt dus het echte werk, eindelijk Lachen

Dubbele longe ben ik nog niet mee bezig/aan begonnen. Vind het allemaal beetje 'vreemd'.
jhe mag aanspannen vanaf zn 2e. kannie makkelijk aan, zeggen ze. maar wat er vooraf hoort,. longeren en aan de dubbele longe mag pas vanaf 2,5. Hoe doen die mensen dat dan toch, vraag je je af! Lachen
Pinky kan al longeren (ja het is fout, ik wist simpelweg niet beter maar ik ben er allang mee gestopt tot 2,5) en aan de dubbele longe heeft hij 2 keer heel kort gedaan, nou ja, ik liep er (eigenlijk) achter en om foto's te maken ging ik er even naast. 1 achter zijn kont door dus. Hij liep toen zo mooi, zo lief, dat ik het zo eventjes gedaan heb. (hoogstens 5 min hoor!) Dus ben niet zo bang dat mn paardje door het lint gaat. Hij is zo werkwillig en lief! Lovers

Maar ja, we hebben nog even tijd Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 10:39

Ik heb het zelf gedaan met mn vorige shetlander. Het is goed dat je boeken leest, daar staat alles stap voor stap in.

Als je het zonder les gaat doen, 1 tip van mij:
ga nooit verder met de volgende stap als de vorige niet helemaal perfect goed gaat. Gaat de volgende stap erg slecht, neem dan een stapje terug, probeer het altijd makkelijker voor je pony te maken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:19

Meid, doe het niet.... Ik ga helemaal mee met Sanderijn.
De voorbereidingen kun je heus zelf, maar voordat je met een sleep/kar gaat klooien, zorg dat er iemand is die het je kan leren.
Die je leert over hoe het tuig precies moet zitten ed. Die je leert hoe een paard voor de kar is, wat de (grote) risico's zijn, waar je op moet letten en wat je moet voorkomen. Deze dingen vind je niet in een boek, die komen uit de praktijk.
Neem het van mij aan, laat Pinky beleren door iemand die er echt verstand van heeft, dus niet een vriendin op de hoek, die ook weleens gemend heeft. (niet vervelend bedoeld, even voor de duidelijkheid!)

Ik men al sinds mijn.... Verward geen idee hoe oud, maar wel jong. Ik heb de beginselen geleerd van mijn vader en later ben ik op les gegaan. Les had ik met een hele brave pony, later met heethoofd Berber, maar niet zonder iemand naast me op de de bok.
Daarna was Isolda aan de beurt met beleren ed. Met Isolda is het, ondanks de profi-mensen, toch nog fout gegaan. En die fout die merk ik nog steeds, 8 jaar later!

Je hoeft misschien niet echt menles te nemen, het maakt niet uit of je ment met een leidsel in iedere hand of in het achenbach systeem. Maar zorg dat je een pony en een kar onder controle hebt. Weet hoe je de bocht moet nemen, weet wat je moet doen als het misgaat.....

En ga NIET klooien zonder iemand met ervaring, alsjeblieft.

(ohohoh, wat klinkt dat oma-achtig *LOL*

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:31

ja jantina ik vind het niet oma-achtig.
ik probeer ook net als jij aan te geven dat er veel te veel fout kan gaan!
je paard kan gaan steigeren en achterover klappen:breekt zijn nek
hij kan doordraaien,de kar klapt om:en dan?
ben je erop voorbereid snel in te grijpen?
je paard kan ergens doorheen lopen en je kar kan vast blijven haken ergens aan:wat doe je dan?

jantina en ik zijn de enige op bokt die dagelijks mennen en les hebben en veel in de praktijk oefenen.
ik sta op een africhtingstal.elke dag worden er nieuwe jonge paarden gebracht.
ik weet hoe mijn instructeur ze beleert.
en dat kan je niet zelf als je geen ervaring hebt.
dus alsjeblieft ga niet zelf prutsen.het doet meer kwaad dan goed als je er geen ervaring in hebt.
luister alsjeblieft naar oma jantina en oma sanderijn want deze oma's weten wat er allemaal kan gebeuren.............

soms is het beter om te zwijgen

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 14:55

Als je twijfelt ergens over, altijd hulp vragen! Het verschilt niet zoveel van inrijden, alleen lijkt het minder gevaarlijk en alsof je er minder mee kan verpesten, maar als Inge wel eens heeft gemend, en jij helemaal niet zou het echt zonde zijn om het zelf te proberen, het agat zo makkelijk fout!En(jaja, heb je haar weer Haha! ) Ik vind Pinky erg jong...Vooral om hem zo in de krul te laten lopen als jij doet. Ik geloof best dat jij weet wat je doet hoor, maar moest toch ff mijn mening kwijt!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 15:22

Ik had ook de volste vertrouwen in felix toen we hem voor de kar gingen zetten. Dit is de grootste fout die ik ooit gemaakt heb. Een paard is inprincipe nooit te vertrouwen.
Felix is bijna verongelukt door mijn onwetendheid.
Hij klapte met sleep en al over een land hek en viel plat op zijn rug. Hij heeft er godzijdank niks aan over gehouden.
Dus haal er iemand bij die er verstand van heeft.
J ekoetsiers bewijs halen is wel het minste wat je kan doen, je leert de basis.
Kost iets van 550,- gulden.
Mijn fjord gaat straks ook voor de kar maar dat laat ik dus mooi doen of in iedergeval samen met iemand die er wat meer tijd in wil steken dan de vorige keer.
Met Felix ging het heel goed maar ik heb zelf te weinig begeleiding gehad.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 16:09

Misschien is er bij jou in de buurt wel een menvereniging waar ze af en toe ook lessen organiseren?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 21:54

ik ga op zoek naar iemand met ervaring die me een aantal lessen wil geven.
Koetsier bewijs is me beetje te duur, helaas dat schud ik niet zo even uit mn mouw...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers