Welke hengsten zijn nu echte bewegingsverervers!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Welke hengsten zijn nu echte bewegingsverervers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 23:52

Welke hengsten binnen het hedendaagse kwpn fokkerij zijn nu echte bewegingsverervers. Een hengst die kracht, ruimte maar ook souplesse in de gangen vererft. Een hengst die nakomelingen geeft waarvan je kippenvel krijgt als je ze ziet bewegen. ( het moet dan geen toevalstreffer betreffen).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:58

Roemer, Ferro, Zandigo...

ER zijn er vast meer, maar deze schieten mij als eerste te binnen...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 09:17

Krack misschien?

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:27

Jazz, Cabouchon

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:27

Flemmingh, Don Schufro (Duitse hengst, maar wel errug goed), Florestan

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:27

ferro en roemer mee eens, maar zandigo mist in zijn nakomelingen vaak de souplesse, en het karakter zit alles behalve mee!
lord sinclair vind ik een hele goede bewegingsvererver
en uniform , waar ik alles behalve fan van ben, zijn nakomelingen bewegen nagenoeg ook allemaal goed, net als de nakomelingen van zijn zoon junior stv!

Moosje

Berichten: 5496
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:29

Maar voor karakter en beweging moet je Ferro hebben, ik heb veel ervaring met Ferro's en ze zijn allemaal super, ook in het hoofd. Jazz heeft geen fijn karakter. O ja nog een beweger, painted Black en Havidoff en er was er nog een maar die weet k ff niet meer, ook met n H

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:36

havidoff moet wel merries hebben die bij hem passen, ik heb nakomelingen van hem gezien die niet mooi in verhouding waren qua bouw, maar dat lag dan meer aan de combinatie met de merrie.
jazz zou ik ook idd niet doen, moeilijke karakters en bijna allemaal vosnakomelingen, of je moet van vos houden natuurlijk.flemming is ook super, maar wel oud, het hangt er ook vanaf wat voor een bloedlijn de merrie heeft, heeft de merrie oude bloedlijnen dan kun je beter een jongere hengst nemen.rohdiamant heb ik ook hele fijne nakomelingen van gezien.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:38

Wij hebben een indoctro veulen want loopt als een tiet, en mooi dat ze is.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 11:19

crossmonster schreef:
havidoff moet wel merries hebben die bij hem passen, ik heb nakomelingen van hem gezien die niet mooi in verhouding waren qua bouw, maar dat lag dan meer aan de combinatie met de merrie.
jazz zou ik ook idd niet doen, moeilijke karakters en bijna allemaal vosnakomelingen, of je moet van vos houden natuurlijk.flemming is ook super, maar wel oud, het hangt er ook vanaf wat voor een bloedlijn de merrie heeft, heeft de merrie oude bloedlijnen dan kun je beter een jongere hengst nemen.rohdiamant heb ik ook hele fijne nakomelingen van gezien.

moet wel lachen, omdat veel mensen dit zeggen over jazz toch is het echt niet waar! Ik heb gewerkt op een hengstenhouderij waar jazz ter dekking staat en daardoor ontzettend veel nakomelingen gezien waar ik ook mee heb gewerkt. Ik dacht er eerst hetzelfde over maar mijn mening is echt ontzettend veranderd. VInd het vaak mooie paarden die goed in elkaar zitten en leuk kunnen beweging. Je moet er mee om kunnen gaan, zijn wat rillige paarden maar zeker niet gemeen. Over het algemeen vind ik karakters toch wel meevallen. Alleen heb ik bijvoorbeeld weer hele slechte ervaringen met metall nakomelingen.
Maar wat ik hier nu zie is dat voor een groot deel toch weer de mode hengsten naar voren komen? Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Ik zoek dus hengsten die zich hebben bewezen door goed lopende nakomelingen door te geven. Ik wil geen discussie voeren over bepaalde vooroordelen of opvattingen over een hengst als bijvoorbeeld het karakter. Het gaat puur om de BEWEGING

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:34

Je mening over Jazz kan ik volledig volgen. Ik denk dat deze mythe een eigen leven is gaan leiden...

Echte bewegingsverervers,...

Dan denk ik toch ook aan Ferro, die toch al veel goed bewegende nakomelingen gaf. Uniform, die ook meestal mooi bewegende paarden geeft, en heeft gegeven, hoewel het model hier vaak nogal eens iets ouderwetser durft zijn.

Maar ook vooral Rubinstein. Zijn inbreng, en dan vooral in Duitsland, is volgens mij op gebied van BEWEGING en dan ook RITTIGKEIT zeer belangrijk en volgens mij onmiskenbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:43

Jazz, absoluut een hengst die heeft laten zien dat hij beweging vererft!! Tja, en dat gezeur over karakter..........degene die daar over praten moeten eerst zelf maar eens aan de slag met Jazzen en dan weer meepraten, er zullen best moeilijkere tussen zitten, maar ik denk meer dat het aan de ruiters ligt dan aan het paard.

Verder is Flemming ook een bewezen vererver, lopen ook veel slechte tussen maar ook een aantal zeer goede. Verder Farrington, Jetset D, Ferro,Rubinistein.......meer schiet me even niet te binnen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:43

omdat het hier enkel over beweging gaat en niet over karakter, moet men daar nu ook niet over beginnen. (dat raakt afgezaagd)
karakter van het veulen heeft met méér dan enkel de hengst te maken.

de bewegingsverervers in mijn ogen:

uniform en junior stv, lord sinclair.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:51

But eh...its the fruit that makes the fristi...

Het is vooral de combi die maakt dat je veulen goede bewegingen meekrijgt. Want ook Ferro kan van een ezel geen dressuurpaard maken, en Rubinstein op een basispaard wordt wel een paard, maar verder...
Net zoals Jazz ook niet op elke merrie extra beweging geeft.

Je kiest een heel andere hengst voor een vlakke maar hete merrie als voor een laconieke zwaarbloed.
Open deur wellicht, in dit topic, onder jullie kenners... maar toch.
Geen enkele bewegingsvererver zal wat bijdragen aan een merrie die niet bij hem past.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 12:43

Helemaal mee eens dees, maar waar ik naar toe is is een hengst die over het algemeen gewoon goede bewegingspaarden geeft maar ook verbeterd op de beweging van een moeder. Kijk als een hengst de beste merries aangeboden krijgt is de kans op een goed bewegend veulen vaak al een stuk groter. Maar welke hengst in combinatie met een wat gewoon lopende merrie verbeterd hier op de beweging van de veulens.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:45

Tuurlijkk dees, maar er zijn wel hengsten die hun beweging sterker vererven dan anderen.

ik denk aan: jazz, flemmingh, cabouchon, contango, krack C, houston, goodtimes, donnerhal

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:15

Er zijn twee verschillende zaken ivm een z.g. bewegingsvererver
Wil je een veulen dat brutaal door de ring walst en later niet te rijden is, of wil je een goed meewerkend dressuurpaard.
Je kent mijn stelling ga uit van gezondheid, een gezonde opfok en zoek dan een hengst wiens kinderen goed presteren
Dat hoeft niet altijd een hengst te zijn die zelf wat kan of heel apart beweegt.
Om in de Trahkeners te blijven, Doruto gaf heel eenvoudig aandoende matig bewegende keuringspaarden.
Hij stond jarenlang wereldwijd no 1 als dressuurvererver en voor zijn kleinzoon Farrington geldt hetzelfde verhaal.
Chronos was en leverde ook maar eenvoudig bewegende paarden, maar hij presteerde subliem onder een gewone amazone en gaf zeer veel dressuurpaarden.
Dus ga eerst eens bij jezelf te rade waar je het meeste belang aan hecht.
En een open deur, je hebt er 2 nodig, de combinatie is belangrijker dan de hengst alleen.
Nog even naar Krack, Beaujolais kwam uit een superpresterende, maar klein fokkende merriestam, dat is een heel grote gok.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 13:28

tja dat is idd een belangrijk punt sarabande, je moet natuurlijk wel een paard hebben dat voor je wil werken en juist dat extra onder het zadel wil geven. Al denk ik dat het moeilijk te beoordelen is welke hengsten zulke paarden geven. Ik zelf denk dat farrington daar wel een voorbeeld van is. Het is dus wat jan vt ook al zei beweging maar ook richtigkeit!

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:42

Hoi,

Vergeet de dressuurvererver Doruto niet!!!! Niet de makkelijkste paarden, maar zeer getalenteerd voor dressuur. Zelf heb ik een Elcaro x Doruto, een paard met sterke bewegingen maar een karakter waar je er echt geen twee van wilt.

Mensen die gokken te vaak bij het fokken. Ze denken die hengst kan goed bewegen, maar ze vergeten te kijken of die hengst wel bij hun merrie past. Wat je dan krijgt (vaak althans): een paard met misschien wel de beweging, maar niet de mentaliteit voor een winnaar. Of een paard met een ontzettend moeilijk karakter of het komt qua exterieur veel te veel te kort. Een goed exterieur is zeer belangrijk voor een paard, zo'n paard zal minder moeite hebben met de gevraagde oefeningen.

Maar nog even over de bewegingsgeweldenaars, ik ken er wel een paar: mijn absolute favoriet Jazz, Gribaldi, Krack C, Flemmingh, Ferro(ben ik persoonlijk geen fan van), Osmium, OO seven (tevens een van mijn favo's), Montecristo, Elcaro, Welt Hit II

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:48

hoi arrabelle
ik zie dat je nieuw bent op bokt! welkom!

wat jij zegt (gokken bij het fokken) is reeds een hele discussie rond geweest, gebruik de zoekfunctie maar alvast! dan zie je dat héél wat bokkers beseffen dat het niet zo maar is van:

men neme een goede hengst, zette hem op de merrie en voila een veulen dat goed kan bewegen en een goed karakter heeft.

verder dacht ik dat doruto juist fysisch niet zo getalenteerd was maar wél wou werken en dankzij zijn karakter erkwam. het omgekeerde gold dan voor amor.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:59

Hoi,

De meeste paarden met Doruto bloed, en ik er staan er heel wat hier bij mij in de buurt, hebben een niet zo makkelijk karakter. Waar Doruto dus ook om bekend stond, hij vererfde moeilijke karakters. Maar dat neemt niet weg dat hij op nr.1 staat van de dressuurindex.
Maar goed het gaat hier toch om de bewegingsverervers, en ik vond toch wel dat Doruto genoemd moest worden.

Groetjes

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 16:05

hoi,
Caboucon !!
gr,sas.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:23

Arrabelle schreef:
ik vond toch wel dat Doruto genoemd moest worden.


Dat was ook al gebeurd

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 00:00

Hoi Arrabella,Jij heb een Elcaro x Doruto.Is het een merrie?Zit daar toevallig Amor achter?Ben erg benieuwd.

Groetjes Zauber.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 08:39

Vechtzicht's Harmony, maar ik denk niet dat dat de vraag was Knipoog