Balzflug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Balzflug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 14:07

Wat weten jullie over balzflug en zijn nakomelingen. Ik ken wel wat nakomelingen maar heb geen goed algemeen beeld van de nakomelingen van deze hengst. Wat ik graag wil weten is hoe fokt hij kwa karakter, maat, beweging en bouw. De balzflugs die ik ken zijn echte sportpaarden. Groot en hoogbening maar wel temperamentvol.
HOewel hij dood is is er nog steeds sperma van hem beschikbaar en daarom heb ik hem op mijn lijstje staan voor de mogelijke hengst voor onze gribaldi merrie. gribaldi x cassanova (v. lucky boy xx) x sebastiaan (v. vesins xx). Ik wil met name vooruit fokken op maat en beweging.
Foto's en info van balzflug en nakomelingen zijn meer dan welkom.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 06-07-03 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:37

ooit ben ik gaan kijken naar een balzflug-merrie. het was net haar pappie. een mooi hoogbenig paard.

beetje een hittepit maar netjes te rijden.
ik vond het spijtig dat ze net 1m62 mat. (ze was toen 6 jaar)
hoe groot de moeder was of wie de opa was weet ik niet meer.

himself:
Afbeelding

dit veulen ken je nog wel
van de broculo veiling (rousseau x balzflug)
Afbeelding

de balzflug zoon oscar, won in 2001 op 23augustus de 2e plaats bij de pavo-cup, 5jarigen.
(balzflug x casanova) gereden door hans bernoski met 75 punten.

misschien interessant om weten, daar je merrie ook casanova-bloed voert?

Afbeelding
verkocht op de prinsjesdagveiling : ferro x balzflug voor 27000 gulden.
te 2001

hopelijk heb je der iets aan?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 14:45

Dank je wel.
Tja ik heb ook al wat zitten zoeken en de combi gribaldi x balzflug lijkt nog niet zo verkeerd te zijn. Daarom dacht ik dat balzflug x gribaldi best goed zou kunnen uit pakken.

Zie bijvoorbeeld Poegatsjov {gribaldi x balzflug)

Afbeelding

Of dit veulen: Urlinda M (gribaldi x balzflug)
Vader Gribaldi is een interessant gefokte Trakehner hengst gezien zijn pedigree met achtereenvolgens Kostolany, Ibikus en Flugsand. De moederlijn gaat via de Trakehner Balzflug en de invloedrijke Westfaalse hengst Pilatus terug op de ster preferente Heidelberg-dochter Linda. Zowel Linda als haar moeder Grietje (Cigrant) werden afgevaardigd naar de UTV. Grietje is zelf een kleindochter van de bekende Gelderse merrie Cory (Nubert). Deze merrie staat ook aan de basis van de hengsten Columbus (Lucky Boy xx), Ginus (Renville), Octaaf (Cartoonist xx) en Ludo W (Elmshorn

Afbeelding

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:56

Ik ken er maar één, dat zegt dus vrij weinig. Vrij klein paard, erg stijf in zijn bewegingen, niet spectaculair om te zien. Lijkt niet op de paarden die ik hier op de foto's zie.

Extremely rare and Beyond Compare

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:57

Afbeelding

een balzflug x gershwin ruin van 5 jaar die 1m68 meet.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:04

Citaat:
Poegatsjov


Lips are sealed

Heb je Suzanne al gepbt? zoekfunctie?

Balzflug fokt heel wisselend in maat, vaak mooie kop, goed front en chique voorbeengebruik, komen vaak kracht achter te kort, en galoperen met de kont hoog.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:13

ik ga je een mailtje sturen met meer bekende balzflug afstammingen in.
zoals: son de niro, karen nijvelt met een balzflug x onyx en met een balzflug x hurricane, mondriaan, ...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:42

In combinatie met Trakehner bloed en weinig maat daarachter, plus de onzekerheid van een eerste veulen, denk ik dat Balzflug eerder een klein dan een groot veulen zal geven.
De kans op een groot veulen ligt meer voor de hand bij hengsten die een meer zekere vergrotingsfactor hebben.
Vooralsnog zou ik adviseren, voor wat dat waard is Knipoog , om Unique niet als 3 jarige te dekken, maar haar de kans te geven eerst zelf uit te groeien.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 19:47

Tja weet je wat het is de een zegt dat een paard juist door groeit als ze drachtig is, de ander juist als ze niet drachtig is. En volgens anderen maakt het niets uit.
Voorals nog blijf ik plannen houden haar te dekken. Het gaat er mij wel om dat ik een hengst heb waarbij ik een beetje zekerheid heb. Ik ben dus gewoon mogelijke combinaties aan het afgaan. Ik wil een hengst waarbij over het algemeen grote veulens gefokt worden en die fokt op beweging. Sterk achter en veel buiging in het voor en achterbeen. De hengst hoeft kwa exterieur niet zoveel toe te voegen.
En kwa leeftijd betreft. Ik ken mensen die dekken hun merrie al met 2 zodat ze met de 3 jaar veult. Dit vind ik dus een slechte zaak maar meestal wordt dit gedaan om de groei van de merrie te stoppen. Ik ken er meerdere gevallen van en de paarden zijn als nog 1.75 en 1.80 geworden. Mijn ervaringen met een 3 jarige merrie dekken zijn gewoon bijzonder goed. Een veulen met 4 jaar en dan de sport in.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:00

GribaldiFAN schreef:
Ik wil een hengst waarbij over het algemeen grote veulens gefokt worden en die fokt op beweging. Sterk achter en veel buiging in het voor en achterbeen. De hengst hoeft kwa exterieur niet zoveel toe te voegen.


Dan valt Balzflug dus gewoon af...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 20:10

Wouter24"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Ik wil een hengst waarbij over het algemeen grote veulens gefokt worden en die fokt op beweging. Sterk achter en veel buiging in het voor en achterbeen. De hengst hoeft kwa exterieur niet zoveel toe te voegen.


Dan valt Balzflug dus gewoon af...
[/quote]
Daar was ik ook al bang voor,.. misschien nieuwe ideeen??
Tja jij kent haar ook. Kwa bouw is het een erg mooi paardje. Ze is alleen te klein en ik wil meer toevoegen aan haar beweging, je kunt gewoon goed zien dat het een gribaldi is. En kwa beweging heb ik toch de voorkeur aan bijv. die krack c merrie van joop van uytert en ad valk Haha!
Dus buiging, ruimte en kracht. Daarnaast ben ik een beetje aan het afgaan wat een goede combinatie is met gribaldi.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:16

Een Trakehner uit een bloedmerrie groeit langzamer. Als je wilt dat ze meer maat krijgt moet je haar de tijd geven uit te groeien. Je kan zelf nagaan dat als ze voor twee moet zorgen haar eigen ontwikkeling achter blijft. Het verhaal van groter worden door drachtig zijn etc gaat alleen op bij merries die toch groter geworden waren of al zijn.
Maar je hebt nog een hele tijd om dat te kunnen bekijken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 20:19

sarabande schreef:
Een Trakehner uit een bloedmerrie groeit langzamer. Als je wilt dat ze meer maat krijgt moet je haar de tijd geven uit te groeien. Je kan zelf nagaan dat als ze voor twee moet zorgen haar eigen ontwikkeling achter blijft. Het verhaal van groter worden door drachtig zijn etc gaat alleen op bij merries die toch groter geworden waren of al zijn.
Maar je hebt nog een hele tijd om dat te kunnen bekijken.

Precies ik ben gewoon mijn opties aan het nagaan! Kan nog altijd zien wat ik doe.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:03

Ik vind het altijd moeilijk om een hengst uit te zoeken.Ik heb altijd veel in dat Doruto bloed gezeten.Zelf had ik in eigendom de trakehner hengst Markzauber.Toen de tijd heb ik hem gebruikt op 1 van mijn Doruto merries en daar is een hengst veulen uit geboren.Deze hengst heb ik weer op een Ulft x Doruto merrie gezet en daar heb ik nu een plaatje van een merrie veulen van.Er zit dus veel lijnteelt in.Het is een super mooi veulen geworden.
Dus ja ik vind het erg moeilijk om een hengst uit te zoeken en ik vind de hengsten in deze tijd toch veel missen en ze kosten een vermogen.Nu heb ik toch een super mooi veulen ook mooi in type en zeer goed kunnen lopen voor weinig.Komt ook gewoon rigister B papier bij.Mij al lang goed.

Groetjes Zauber

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:20

Ik zou voor maat, bot en sterk achterbeen eens gaan kijken bij Ferro bloed.
Wacht maar even de afstammelingen van Special D af, daar verwacht ik best veel van. Ik zou alleen de ruggen in de gaten houden, met Trak heb je vaak ook automatisch iets minder soepele ruggen en dat zie je bij Ferro bloed ook vaak terug komen.


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 23:27

Sjuimpje schreef:
Ik zou voor maat, bot en sterk achterbeen eens gaan kijken bij Ferro bloed.
Wacht maar even de afstammelingen van Special D af, daar verwacht ik best veel van. Ik zou alleen de ruggen in de gaten houden, met Trak heb je vaak ook automatisch iets minder soepele ruggen en dat zie je bij Ferro bloed ook vaak terug komen.

Iets met ferro zat ik ook al aan te denken. Special D is zeker een hengst waar ik heel benieuwd ben hoe zijn nakomelingen zijn. Van rhodium heb ik ook echt hele leuke veulens gezien dus ga ook zeker naar de afstammelingkeuring kijken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:32

Het krachtige achterbeen van Ferro is i.m.o. discutabel. Als 4 jarige had hij zeker geen sterk achterbeen! Volgens mij resultaat van training en niet erfelijk bepaald.
Ook veulenrapport onderschrijft dit: "geprikte veulens draafden met voldoende ruimte maar met weinig kracht
"!!!!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 07-07-03 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:32

En als je dan perse nog eens een Balzflug-merrie in bezit wilt hebben,
dan heb ik er nog wel eentje voor je Knipoog

voor fotos; check mijn profiel

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:44

Radonja is ook een kleine merrie maar wel met massa en schoonheid. En ze heeft echt een superkarakter. (zie mijn profiel).

De hond is de betere mens

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:29

bij ons op de club loopt een jonge balzflug, niet echt mijn paard, maar netjes lopen en M-dressuur. loopt vaak een winstpunt

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:29

bij ons op de club loopt een jonge balzflug, niet echt mijn paard, maar netjes lopen en M-dressuur. loopt vaak een winstpunt. het is een ster-merrie

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 20:56

ik hab zelf 3 Balzflug nakomelingen alle 3 fijne slimme paarden ik heb een 5jr loopt m2 dressuur een 5jr net gekocht is in opleiding en een 4jr git zwarte hengst een fantastisch paard!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pluklief en 147 bezoekers