Spin om het verkeerde been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Spin om het verkeerde been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 21:09

M'n paard spint om het verkeerde been, hoe krijg ik dit er weer uit? Halve spins gaan af en toe nog goed en daarna niet meer Scheve mond

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:25

Voronez schreef:
M'n paard spint om het verkeerde been, hoe krijg ik dit er weer uit? Halve spins gaan af en toe nog goed en daarna niet meer Scheve mond


wat bedoel je precies met ''om het verkeerde been'' ?
Bedoel je dat je paard niet blijft staan op zijn ''pivot'' been, oftwel dat hij draait op zijn buitenachterbeen?

voordat ik hier een heel verhaal ga typen Haha!

groetjes

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 13:39

Je moet hem voordat hij de fout in gaat vooruit laten lopen. Dit steeds langer proberen uit te stellen. (ik weet niet of ik het zo goed uitdruk maar iemand anders kan het vast wel duidelijker vertellen of verbeteren.) Maar het is in ieder geval wel moeilijk om dat eruit te krijgen.

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 17:36

Colinda"]
[quote="Voronez schreef:
M'n paard spint om het verkeerde been, hoe krijg ik dit er weer uit? Halve spins gaan af en toe nog goed en daarna niet meer Scheve mond


wat bedoel je precies met ''om het verkeerde been'' ?
Bedoel je dat je paard niet blijft staan op zijn ''pivot'' been, oftwel dat hij draait op zijn buitenachterbeen?

voordat ik hier een heel verhaal ga typen Haha!

groetjes
[/quote]

Ik bedoel idd dat hij om z'n buitenachterbeen draait ipv z'n binnenachterbeen

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:33

volgens mij maakt het met spinnen niet uit om welk been hij draait.. als hij voor mijn goed en netjes overstapt.. meestal als het tempo wat hoger komt te liggen gaan ze vanzelf om het binnenbeen draaien.. omdat dit makkelijker is dan om het buitenbeen..

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:16

Maar het maakt wel uit of je paard op zijn plaats blijft en ik heb ondervonden dat als mijn paard op het verkeerde been spint ze langzaamaan een beetje verplaatst soms. Omdat ze dan overgaat stappen, als haar beentjes bijna in de knoop raken Clown (de 'expert' praat weer hoor )

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:27

Als je je paard vrolijk door laat spinnen om het verkeerde been lijkt het me later alleen maar moeilijker af te leren.

Malabarista gaf al een goeie tip.
Misschien kun je dit eens proberen voronez:
Telkens als je voelt dat je paard om het buitenbeen draait, stap je hem direct uit de spin. Dit blijf je herhalen tot hij even om het goede been blijft spinnen/overstappen. Stop en beloon hem (wacht zeker niet tot hij weer de fout in gaat, dus stop op tijd) en ga wat anders doen. Uiteindelijk probeer je hem steeds langer op het juiste been te laten draaien/overstappen voor je stopt en beloont..... pas daarna ga je versnellen.

Daarnaast is dit ook een fijne oefening voor de spin en voor lenigheid:
Rijd een zo klein mogelijke circel in stap, waarbij je natuurlijk goed recht op je paard blijft zitten Knipoog Hierbij geef je druk met je binnenbeen. Dit doe je een aantal rondjes (het paard moet nu kleine stapjes nemen met zijn binnenbeen en grotere met zijn buitenbeen) Dan haal je jouw binnenbeen van het paard en geeft druk met je buitenbeen... nu zou je paard moeten gaan draaien op het binnenbeen. Zodra hij een aantal passen goed is overgestapt, stap je er recht uit, om vervolgens het hele gebeuren te herhalen naar de andere kant.

Misschien dat je hier vast iets aan hebt, maar ik hoop dat colinda hier ook nog 'een heel verhaal' gaat typen, lijkt me wel interessant Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 12:52

Sprite schreef:
Misschien dat je hier vast iets aan hebt, maar ik hoop dat colinda hier ook nog 'een heel verhaal' gaat typen, lijkt me wel interessant Haha!


*LOL* ja, maar er zijn al een boel tips gegeven!

Op zich schijnt het idd niet zoveel uit te maken, maar het is natuurlijk wel veel mooier als ze op beide kanten hun pivot been laten staan (zal de jury zeker waarderen)

Meestal spinnen ze 1 kant op hun ''goeie'' been, en de andere kant op hun ''buiten achterbeen'' .
Gezien hun natuurlijke scheefheid & dus een moeilijke en makkelijke kant, is het dus eigenlijk ook heel logisch.

Er is dus altijd wel 1 achterbeen wat liever minder belast wordt... en dus ook zwakker is.
Kijk bijv. ook eens naar de stop, hier zie je vaak ook 1 achterbeen minder aktief, of zelfs scheef of met 1 been ''wijd'' stoppen etc.

Dit alles dan te weten, moet het dus voor ons duidelijk zijn, dat we qua training zoveel mogelijk hun zwakke kant moeten trainen.

Wat betreft het draaien om het verkeerde been;
het komt niet vanzelf goed
Ook niet ''later''... Colinda draait heel soepel & snel haar ''moelijke'' kant Nerd

Het er direct uit laten stappen, is een goeie tip... alleen als je ze vervolgens 1 of 2x laat draaien, gaan ze weer op hun verkeerde been.

Wat alles dan nog moeilijker maakt, is dat je het moeilijk kunt voelen Scheve mond
of je moet gaan kijken, maar dan ga je weer scheef zitten... het beste is dus om er iemand bij te hebben die bijv "NU" zegt, zodra ie op het verkeerde been gaat spinnen.

De beste truc om het paard op het goeie been te zetten, is VANUIT de spin, zodra een ander zegt; "nú" (draait ze op het verkeerde been), je paard zijwaarts uit de spin te drijven.

dus, stel je spint rechtsom, en na 1 spin komt ie op het verkeerde been; drijf je hem voor je LINKER been weg (maar een paar passen), dus zijwaarts naar rechts:
hiermee zet je je paard op het goeie been, in dit geval dus het rechterachterbeen...
Van daaruit zet je de spin weer in.
Doet ie het weer, dan weer zijwaarts (paar passen) eruit en weer inzetten...

Je drijft hem dus zijwaarts, op de kant waarop je wilt spinnen, dus rechtsom spinnen = zijwaarts rechts eruit drijven & opnieuw inzetten.
linksom spinnen = zijwaarts links eruit drijven & opnieuw inzetten.

Ik heb dit een tijdje geprobeerd, maar de moed opgegeven Haha!

Het is zonder meer de beste truc, maar kijk ook naar je paardje Ach gut
die van mij werd er erg zuur van.

Ik heb het dus gelaten zoals het is ; gevolg... een paardje wat 2 kanten op best lekker draait, maar 1 kant op haar buitenachterbeen *LOL*

Ik denk dus dat het belangrijk is, te bekijken in hoeverre je paard de training/tips aankan... en het allerbelangrijkste is toch dat je paard ''lol'' heeft in wat ie aan het doen is

Je kunt het dus proberen, maar ik zou er niet een heel groot probleem van maken.

En als het wel lukt, heb je natuurlijk wel wat bereikt Cool maar mag (vindt ik) niet ten koste gaan van je paard.

Kijk ook vooral eens op wedstrijden, paarden op top niveau draaien ook 1 kant op hun buiten achterbeen, vaak nog zo snel dat je het amper ziet...
Het is dus niet iets wat je ff doet Haha! maar ik denk als je dit blijft trainen en volhouden én je paard blijft er ''happy'' onder, krijg je wel een
SUPER spin op beide kanten Party!!

zo ...toch nog een heel verhaal *LOL*

groetjes & succes !

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:36

ga vooral op je pivotbeen zitten Cool
je hebt meestal de neiging om op je buitenbeen te gaan zitten

middelpuntvliedende kracht Cool

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:53

Blaze schreef:
ga vooral op je pivotbeen zitten Cool
je hebt meestal de neiging om op je buitenbeen te gaan zitten



ja , dat klopt helemaal... moeilijk he, rechtzitten in een spin Haha!
alleen vooral niet téveel op je pivotbeen zitten, als je dan ook nog gaat kijken of ie op het goeie been spint, draaien ze er weer uit met hun achterhand Haha!

groetjes

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:44

ja dat is helaas met alles niet teveel niet te lang te hard niet te zacht Cool

Maar daarom is het vaak ook moeilijk om iets goed over te brengen.
het moet altijd zijn net lang genoeg net hard genoeg net zacht genoeg pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff Huilen
om bij de spin te blijven!!!!
je weet pas bij het tweede paard wat je het gaat leren of je het goed hebt gedaan bij het eerste(en dan nog moet je misschien net bij de 2e of 3e of 4e of 5e alles net iets langer of net iets korter of net iets harder of net iets zachter doen.

Maar 1 ding is zeker Cool Pling
Als het dan lukt dan is er geen grotere voldoening Cool

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:54

*LOL* ja, je moet het dus precies ''goed'' doen en dat valt idd niet altijd mee

ach... een (groot) voordeel is; als je gaat paardrijden, leer je nog het meeste over jezelf... vooral je tekortkomingen Haha! maar ja, zelfkennis is weer belangrijk in the social world }>

hoezo off topic Clown

groetjes

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:03

Colinda schreef:
:)) ja, je moet het dus precies ''goed'' doen en dat valt idd niet altijd mee

ach... een (groot) voordeel is; als je gaat paardrijden, leer je nog het meeste over jezelf... vooral je tekortkomingen Haha! maar ja, zelfkennis is weer belangrijk in the social world }>

hoezo off topic Clown

groetjes



Ja je leert heel veel over jezelf dat klopt 100% Pling
en zelfkennis is belangrijk !!ALLEEN deze kennis past zich zelf niet zo goed toe in the social world
je wordt er zelfs A-sociaal van Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:08

Haha! proesttt Clown ja... maar je moet ook niet ''alleen'' maar met paarden bezig zijn, niet teveel niet te lang, niet te kort }>

maar ook andere dingen zijn belangrijk, om niet A-so te worden *LOL*

er is ook meer dan alleen paarden Knipoog toch ? Schijnheilig

groetjes

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 22:03

Bedankt voor de tips Lachen

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:10

Ik vraag me één ding af.....draait je paard ook op het buitenbeen als het ingebogen is?

Met het aanleren van de spin begin ik op een cirkeltje met het neusje erin gebogen, dat je steeds kleiner maakt totdat je bijna spint. Je voelt dan duidelijk de voorbenen opzij stappen.
Dat bouw je uit naar de spin met het neusje er nog steeds in, hierdoor wordt je paard heel soepel in z'n lijf en schouders.
Deze oefening is best moeilijk voor je paard en voor jezelf omdat je heel goed moet voelen hoe je paard z'n benen neerzet. Scheve mond
Iemand die kijkt en zegt wat er gebeurt is dan wel handig.
Het gaat niet direct om de snelheid (maar geen slakkegang) maar om de regelmaat van de stappen en het goed opzij neerzetten van de voorbenen.
Vaak maken we ons al snel zorgen om het pivotbeen, maar als je ingebogen bezig bent is dat nog geen probleem, als je paard maar niet "om z'n navel" draait.

Pas als dit lekker gaat en er enige snelheid in zit, ga ik over op het recht spinnen. Op dat moment merk je hoe sterk je paard aan beide kanten ontwikkeld is en hoe goed je de basis hebt gelegd. Haha!
Dan komen de problemen aan het licht, als draaien op het buitenbeen, hoofd kantelen of eruit willen lopen.
Ik ga dan weer terug naar het ingebogen spinnen.