Arjanne heeft een korte uitleg gegeven over wat TREC inhoudt, heel kort samengevat:
- orientatierit op basis van zelf ingetekende route, met verplichte snelheden per traject
- gangentest (zo snel mogelijk stappen, zo langzaam mogelijk galopperen)
- hindernisproef bestaande uit het type 'hindernis' dat je kunt tegenkomen tijdens een buitenrit. Dat zijn dus wat min crosshindernissen, maar ook bv trailonderdelen.
de clinic richtte zich vooral op de hindernisproef, waarin deze keer - helaas

De eerste hindernis bestond uit twee hindernisbalken op de grond, op zon 50 cm van elkaar waar je tussen moest halthouden. Daarna achterwaarts zonder de balken te raken of erover te stappen, en normaal moet dat zo'n 6 meter. Laquinta deed het redelijk, raakte alleen de laatste pas wel aan. Nu is achterwaarts niet zijn sterkste kant dus dat viel niet tegen.

Vervolgens op naar de brug. Een soort houten vlonder met relingen aan beide kanten waar ze op moesten stappen en ook weer netjes afstappen. In eerste instantie vond hij het wat spannend maar na even kijken stapte hij er toch keurig op, over en af

eh, dat is eng!

snel eraf

valt best mee

Het moeilijkste voor ons was wel het hek. Een poort van zo'n anderhalve meter hoog: open doen, doorheen draaien en weer dicht doen zonder los te laten. Het eerste stuk ging nog, maar het sluiten was toch wel erg eng.
piese of keek

ieks?

wegwezen!

nog maar een keer

De volgende oefening lag ons beter. Er was een slalom uitgezet van pionnen op een baan van circa 2 meter breed waar je niet uit mocht komen. Die hebben we in stap, draf en galop gedaan, en dan was geen probleem. Hetzelfde gold ook voor het stappen, draven en galopperen tussen de balkjes die net als bij het achterwaarts lagen.

De leukste oefening wat mij betreft waren de 'laaghangende takken'. Mbv twee staanders en een verlengstukje werd een dunne lat op ca 30 cm boven schoofthoogte van je paard gehangen en daar moest je onderdoor zonder de tak eraf te gooien. In stap is dat simpel, in galop wordt het lastiger. Laquinta snapte al snel wat de bedoeling was, bleef mooi laag met zijn hoofd en galoppeerde er lekker vlak onderdoor. Zelfs de internationale norm (20 cm ruimte) lukte in galop!
30 cm, in galop (overkruist denk ik, rare beenzetting)

20 cm in stap

20 cm in galop

Vervolgens nog twee oefeningen gedaan, die wel weer lastiger waren: afstappen en rechts opstappen zonder dat je paard een pas verzet. Ik vond het moeilijk en Laquinta vond het doodeng

En paard onbeweeglijk stil laten staan terwijl je zelf op 5 meter afstand staat. Hij liep steeds braaf met me mee, snapte niet waarom hij niet meemocht

Samengevat: ik vond het een erg interessante clinic, en ik zal waarschijnlijk wel een keer aan een wedstrijd meedoen. Uiteindelijk mis ik er wel de spanning van de cross in, dus ik zal me er niet volledig op toeleggen maar voor de afwisseling lijkt het me heel aardig. Een groot deel ervan kun je thuis prima oefenen, en een dressuurmatig fijn gereden paard dat regelmatig buiten komt en een sprongetje maakt, moet er IMO vrij eenvoudig redelijk in kunnen meekomen.
Alleen dat kaart lezen

en nog een crossfoto om het niet te verleren