wat hebben jullie met je veulen gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

wat hebben jullie met je veulen gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 15:59

na aanleiding van 'wie heeft z'n paard als veulen gekocht' wil ik graag weten wat jullie met je veulen hebben gedaan.
is het veulen de eerste 3 jaar de wei op gegaan.....naar de opfok...deels op stal deels op het land.....noem maar op.

mijn jaarling staat op een manege maar komt regelmatig zijn stal uit.zomers staat hij op het land.

en bij jullie?


Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:13

Bij mijn verzorgpaard Genderose op stal staat een tweejarig ruintje en wodka natuurlijk. Union (de tweejarige) heeft het eerste half jaar bij zijn moeder dag en nacht op het land gestaan. Hijs 20 mei geboren en kwam ongeveer 10 november binnen. Toen werd hij oko gelijk afgespeend. Sinds dien staat hij veeeelte veel binnen naar mijn mening. Hij komt er wel eens uit, maar in de winter waren er ook periodes dat hij 3 dagen achter elkaar alleen maar binnen stond. Dit omdat hij nog niet mak genoeg was om mee te wandleen, en de paarden niet in de wei of bak konden vanwege het weer. (bevroren, glad en ga zo maar door).
Nu is het zomer, en staat hij nog steeds te lang binnen. Hij komt overdag wel buiten. Dat is wel lekker voor hem.

Maar Tancreda, geboren 2000, heeft eerst een half jaar bij haar moeder gelopen, in de winter overdag buiten met ene vriendje, en snachts op stal. En verder in de zomer een paard maanden dag en nacht buiten gelopen. Swinters weer alelen snachts binnen en de zomer daar op, oko dag en nacht buiten zoveel mogelijk.
Het liefste zie ik jonge paarden in kuddeverband dag en nacht buiten staan het hele jaaar door.
Als ik zelf een jong paard zou hebben, zou ik het dan ook het liefste naar een opfok stal brengen, als er bij de gewone stal niet genoeg maatjes voor mijn paardje zjn. Maar als ik een tweejarig paard zou kopen, of 1,5 jaar, zou ik het denk ik niet naar de opfok doen. Net als bij Tancreda, zou ik het zoveel mogelijk buiten hebben staan met gezeldschap (minstens 1 paardje) en ook veel in handen nemen. Ik ben altijd oz bang dat als je een paard naar de opfok doet, het dier zo moeijlijk zal zijn met beleren (mee lopen, voetjes, hoefsmid en dergelijke). Maar ik heb er ook niet echt ervaring mee...

Maar nu zou ik ene paardje naar de opfok sturen. Maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt, ik het dier liever bij mij in de buurt heb, en zal ik het zo veel mogelijk buiten laten lopen met gezelschap.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:32

De eerste zomer (als veulen) lopen ze bij huis dag en nacht op de wei in de groep.
In de winter staan ze 's nachts op stal, liefst met 2 in 1 box. Overdag gaan ze op de wei of bij erg slecht weer in de bak. Samen met oudere pony's.

In het voorjaar gaan ze weer het land op, het liefst tot ze 2,5 jaar zijn. Ze komen wel iedere dag in handen als ze gecontroleerd worden en water krijgen. Af en toe een halster om als ze bekapt/geent worden en verder mogen ze spelen en groeien. In de winter blijven ze ook dag en nacht buiten tenzij het niet meer te doen is met het drinkwater, dan komen ze tijdelijk naar huis. Ze worden dan wel bijgevoerd als het nodig is.
Met 2,5 of 3,5 jaar komen ze dan in het najaar weer naar huis.

Ik heb nu een groep jaarlingmerries lopen en ook voor hengsten heb ik zelf opfokmogelijkheden.
Het liefst heb ik er dan een stuk of 4 lopen en er staan ook wel pony's van anderen hier voor de opfok.
In een groep met merries kunnen er van verschillende leeftijden bij elkaar lopen, hengsten houd ik per leeftijdsgroep.

Mijn 2 jarige hengst heb ik nu bij huis. Overdag gaat hij op het land, 's avonds op stal. Omdat hij al ggk is en gedekt heeft gaat hij niet bij andere 2 jarige hengsten op het land.
Eind van de maand gaat hij bij de drachtige merries, dan blijven ze ook zo lang mogelijk dag en nacht buiten (het liefst de hele winter).

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:37

Mijn veulen is nu een jaar, vorig jaar heeft hij zon 6 a 7 maanden bij zijn moeder gestaan, zomers op de wei, daarna nog een een maand of wat op stal, wel met dagelijks beweging, en een uitloopje(niet zo erg groot)
Ikw ilde hem eerst samen met een ander hengstveulen op stal zetten en dan de zomer op een hengstenweitje...
Maar dat andere hengstveulen ging tog naar de opfok end at wilde ik niet, ten eerste omdat ikd ie van mij pas in dec gespeent had omdat hij laat geboren was, en dus eigenlijk niet meer in de opfok kon( daar worden ze in oktober in een groep gezet) en ten tweede zag ik hem dan veels te weinig naar mijn idee. Nu heb ik hem in april laten castereren en staat hij hier in een kudde op de wei(zomers dan) en s winters op stal( ik haal hem er wel zeker elke dag uit...) met klein uitloopje.
Veel mensen vinden dat je een veulen(zeker een hengst) in de opfok moet doen, ik ben het daar niet over eens. Als een veulen de eerste 6 maanden veel aandacht krijgt( was bij die van mij het geval)en dan ineens haast geen aandacht meer, dat zou wel afkicken zijn!
Als ik hem nu een dagje of wat geen aandacht geef( alleen een aai over zijn hoofd) is hij beledigd de dag erna, dat merk ik duidelijk.
En het belangrijkste is dat ik zo een hele goed band met hem opbouw door van alles te doen met hem Lovers

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie


Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:13

de veulens gaan bij ons in de zomer altijd bij de buren op het land omdat de buurman altijd jong spul heeft staan en omdat ze dan lekker kunnen op groeien bij leeftijdsgenoten.
in de winter halen we ze naar huis zodat ze niet helemaal mensenschuw worden en wij ze dan ook wat bij kunne gaan voeren.

ONDERSCHRIFTLOOS

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:31

Cockie stond het 1e halfjaar gewoon buiten,dag en nacht bij der mama.Daarna gingen ze verhuizen naar een pensionstal,daar ging ze ong. 3 uur per dag naar buiten met een ander veulen(idd veel te weinig,maar het kon niet anders jammer genoeg).Nu staat ze 2 maandjes met een paar veulens, jaarlingen en een paar 2-jarige op het land,en in de winter komt ze weer bij mij thuis op stal.Kan ze verder wennen aan het zadel ed.(ze is dan bijna 3).

Ik heb wel veel met der gewandeld,zodat ze nu al 100% verkeersmak is(altijd handig...Haha! ).Doordat ze op die pensionstal staat is ze al erg gewend aan mensen,en ze heeft altijd met andere paarden gestaan,dus ze is zeer sociaal opgevoed!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:33

Wodan is nu twee jaar en staat alleen in de winter 'snachts binnen en verder altijd buiten met weer en wind. Hij heeft overdag genoeg leeftijds genootjes om mee te spelen en mak dat was hij al.

Wodan en ik onderweg in de M2

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:47

mijn veulentje is nu 3 weken en hij mag blijven!:D Heb er maar een vriendje bijgekocht voor hem kunnen ze samen in 1 stal. In de winter gaan ze 's nachts op stal en zogauw het 's nachts niet meer vriest gaan ze weer dag en nacht op de wei. Ze staan in de ziekenstal in de koeienstal die is open aan 1 kant ze staan dus wel droog niet warm en zo kunnen ze hun vacht kweken en overdag gewoon lekker naar buiten.

21-5-2010 Luc geboren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Googlebot, IASCrawler en 121 bezoekers