Eindelijk! mok bijna weg! wondermiddel tegen mok!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Eindelijk! mok bijna weg! wondermiddel tegen mok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 21:58

Quentin heeft een hele tijd erge mok gehad, heb bij de ruitersportzaak al paar potjes mokzalf gehaald, maar t werd alleen maar erger, heb vaseline geprobeerd, en uierzalf enz enz, nix hielp! werd er echt moedeloos van want hij kreeg er ook dikke benen van.

NOu kan ik toch even niet rijden ivm zn rug, maar ja die mok was zo erg, dat 2 kootholtes 1 grote dikke korst waren, vol scheuren, wat steeds ging bloeden, zn andere voorbeen zat heel de kogel vol met mok en zn andere achterbeen zat aa de zijkant boven de kogel een plek van 3 bij 8 cm wat 1 korst was

nu was ik maandag bij de DA geweest ivm zn rug, mond en de mok

hij gaf me Avuloxil mee, dat is eigenlijk voor ontstoken uiers bij koeien, ik kende het spul al wel, want de springstal hier in de straat heeft het ook tegen de mok

maar mn DA heeft een kliniek samen met een gewone dierenarts, een veearts(echt voor alleen vee) en hijzelf is paardenarts+tandarts

maar het is een soort tube/spuitje en er staat op:

Avuloxil

Mastitis injector

en er zit in:

Amoxycilline 200 mg
Clavulaanzuur 50 mg
Prednisolon 10 mg

ik gebruik het sinds dinsdag, eerste 2x had ik 2 tubetjes nodig, gister 1 3/4 en vandaag ook nog 1 3/4 maar het ziet er zoveel beter uit

1 been is mok-vrij die ene met mok op de zijkant gaat al beter, zn voorbeen wat in de kootholte 1 grote mok-korst was, is zo goed als weg en zn achterbeen is nog wel vrij erg, maar gaat ook de goede kant op!

dus als er nog iemand is met hardnekkige mok(zn paard dan he) dit is echt wonderspul!dacht echt dat ie er nooit meer vanaf zou komen, maar gelukkig gaat het nu heel erg de goede kant op!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:29

Da's goed joh!!!! En kan het spul voor niets geen kwaad?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:46

Heerlijk dat je iets hebt gevonden dat helpt,maar je moet hier niet te lang mee door gaan hoor ,als het weg is stoppen!
De amoxicylline is een antibiotica dat is niet zo erg maar de prednison is een bijnierschorshormoon en dat kan bij te lang gebruik erg schadelijk zijn voor de andere organen.
Zie het maar als een kort kuurtje.Succes er mee

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 00:17

klopt, er zit antibiotica in de zalf, dat is ook de reden dat het zo goed helpt, mok die er lang zit kan overgaan in een schimmelinfectie, of zelfs naar binnen slaan, vandaar dat je het met antibiotica wegkrijgt als het met de gewone mokzalfjes niet meer lukt.

ik moet er van de DA mee doorgaan tot de mok 'rustig' is en er dan mee stoppen

en je kan het dus ook alleen via de DA krijgen.

nog even voor de duidelijkheid, er zit geen Prednison in, maar Prednisolon, is een 'broertje' van Prednison, maar dan minder sterk ofzoiets

maar na tijden smeren met alle mogelijke anti-mok zalfjes etc ben ik heel blij dat ik dit heb gekregen!
en te ang er mee doorgaan is idd niet goed, maar nu gebruik ik het tot de mok echt rusitg is, heb het nu nog maar voor 3 voetjes nodig ipv 4, en hij had echt dikke benen van de mok, en dat is erger dan een kuurtje van deze zalf!
maar het is idd niet geschikt, zoals sommige mokzalven wel zijn, om mee door te gaan en voor preventief gebruik enz

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:22

Hoi Renske, fijn dat je iets goeds gevonden hebt, al is het inderdaad bedoeld als kuur. Mocht je iets willen om de volgende keer in een wat vroeger stadium in te kunnen grijpen: mijn dierenarts (dierenkliniek de Raaphorst in Wassenaar, van Hans van Schie en Frans van Toor) maakt zelf kootholtezalf, enorm goed spul tegen mok en er zit niets in wat op lange termijn schadelijk kan zijn. Misschien versturen ze het wel? Ik heb er in ieder geval altijd een potje van in huis "voor het geval dat", helpt beter dan welk middeltje je ook in de ruitersportzaak kan kopen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 00:41

klinkt goed!ik heb bij het aller eerste korstje gelijk mokzalf erop gesmeer, nooit aan korstjes gekrabd oid, en toch zat hij binnen een paar dagen volledig onder de mok!en het ging zelfs richting knie en spronggewricht! en dan ben je blij als je ziet dat het dankzij dit middel weggaat!

mocht ik een beginnend nieuw mokplekje zien, dan laat ii het je weten, dan wil ik dat spul ook wel hebben!

de springstal waar ik dit spul al van kende, gebruikte dit trouwens wel altijd, maar bij een beginnend plekje was het met 2x smeren weg, maar ja om nou iedere keer dat hij mok heeft gelijk dit spul erop te doen, lijkt me ook niet goed

gelukkig heeft ie afgelopen 4 jaar nog nooit mok gehad, hopen dat het bij deze ene keer blijft!
is me nogsteeds een raadsel hoe ie er aan is gekomen, want ik spuit zn benen niet vaak af en t was hardstikke droog weer afgelopen maand!(ja behalve deze week maar hij zit al langer helemaal onder de mok)

maar gelukkig is het inmiddels bijna weg!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:37

Ondanks wat een aantal mensen hier op bokt zeggen dat je de benen van mok-gevoelige paarden moet scheren,is dat toch bij ons de reden geweest van de eerste en ergste aanval van mok wat onze magic ooit heeft gehad
Een jaar of 4.geleden ging ze voor stamboekkeuring en werden haar witte beentjes helemaal opgeschoren om de eventuele aftekeningen goed te kunnen bekijken.
Ze heeft toen een vreselijke aanval van mok gehad met bloedvergiftiging en al. Boos!
Sinds die tijd scheren wij niet meer en heeft ze nooit meer last gehad,ondanks afspuiten en op onze vorige stal natte vochtige box.
Persoonlijk denk ik dat je toch hele kleine wondjes maakt met het scheerapparaat waardoor de bacterie meer kans krijgt,hoe zorgvuldig je het ook doet.
Nogmaals voor alle duidelijkheid dit is mijn mening.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 12:58

klopt, dat zei mn DA ook, door een klein wondje, bv van het scheerapparaat, krijgt de mok sneller kans om door te breken, maar wanneer een paard eenmaal mok heeft, kan je wel het beste de haren zo kort mogelijk houden(eventueel knippen ipv scheren) om de mok het beste te kunnen behandelen en het goed droog te houden

maar ook een wondje van bv zn eigen been aantikken kan al het begin van mok zijn

maar ik vind het idd wel opvallend dat Q in de afgelopen 4 jaar nog nooit mok heeft gehad, en nu zn voeten een paar maanden worden geschoren wel ineens mok heeft

zal eens aan de vorige eigfenaar vragen of hij zn voeten weleens heeft geschoren.

maar ik ga iig zn kootholtes niet meer scheren, ik ook niet echt nodig want daar heeft ie amper haar, t gaat me meer om zn sokjes en de kroonranden.

maar hij heeft de afeglopen 4 jaar heel veel in een modderwei gestaan, heb zn voeten toen heel vaak afgespoten om de modder eraf te krijgen, maar nooit had ie mok

nu met geschoren voetjes ineens wel, al moet ik wel zeggen dat ik de eerste tijd toen ze geschoren waren wel extra vaak zn voeten he afgespoten....

ik blijf nog ff scheren, komt de mok dan weer terug, dan worden in t vervolg alleen zn kroonranden geschoren en zn sokjes afgeknipt, dan maar wat beter wassen om ze wit te krijgen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 15:07

mijn paard had ook een keer erge mok.ik heb het toen behandeld met....uhhmm..ik weet de naam nu ff niet meer maar het is voor geiriteerde baby billetjes bedoeld.het is ook super spul.je moet de benen eerst met betadine wassen 1 x en dan dat spul erop smeren dat houd ook vocht tegen enzo........k*t dat ik de naam niet meer weet.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:48

Dat van die wondjes van het scheerapparaat kan heel goed de oorzaak geweest zijn. Wel vind ik dat zonder sokken mijn paarden geen last hebben van mok, maar ik knip de sokken dan ook af.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 20:34

luckyzeven schreef:
mijn paard had ook een keer erge mok.ik heb het toen behandeld met....uhhmm..ik weet de naam nu ff niet meer maar het is voor geiriteerde baby billetjes bedoeld.het is ook super spul.je moet de benen eerst met betadine wassen 1 x en dan dat spul erop smeren dat houd ook vocht tegen enzo........k*t dat ik de naam niet meer weet.


sudocreme ofzoiets?stond geloof ik in een ander mok-topic ook

maar ook dat heb ik geprobeerd, en calendulan zalf, vaseline, uiercreme, gewone mokzalf, echt niets hielp!

hoop niet dat hij het van het scheren heeft gekregen want hij ziet er veel beter uit met geschoren voetjes, en dressuur daar gaat het toch ook een beetje om het totale plaatje....maar ja liever een paard zonder mok en met ongeschoren voetjes, dan een paard met geschoren voetjes, dat ook vol met mok zit!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:37

De bultjes op de sprongen gaan niet weg, ook niet na een week smeren met mokzalf van Virbac (via de d.a.). Ze wordt nu al geïrriteerd als ik er aan zit. Ga dan maandag naar de d.a. voor ander spul, zal vragen om Avuloxil. De voorbenen zijn wel OK nu dankzij de mokzalf. Ik vraag me af waarom ze zoveel last heeft van mok (eigenlijk is het aan de achterbenen rasp) en die verbrande neus, het is wel erg vochtig warm weer geweest, misschien is ze dan extra vatbaar? De neus en lip zijn wel geheeld maar nog helemaal babyrose. Dus ik smeer het nog steeds in met Fotosen creme.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 22:25

Hoi hoi
Heb vandaag bij toeval een site gevonden dat gaat over mok en schimmel zomerexceem enzenz.
Weet niet of het oud nieuws is maar het klonk mij wel aanlokkelijk in de oren!!
Ze zijn wel duur maar als het helpt ben je en je paard van een hoop ellende af.

www.chevalcare.nl

Groetjes

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 22:28

Ik heb die kruidenthee ook een hele tijd gemaakt. Maar bij mijn pard heeft het dus niet geholpen. Als je geen eigen stal hebt is het ook moeilijk te realiseren omdat het in het drinkwater of over het voer moet. En je moet dus echt thee trekken, een uur lang. Die liter thee moet dan over het voer of in de drinkbak. Iedere dag. Goedkoop is het ook niet maar als het dan zou helpen OK.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:18

Wij maken onze mokzalf altijd op basis van het klassieke recept voor mokzalf: antibioticapoeder mengen met wat prednisolone en dat in uierzalf oplossen. Werkt altijd en veel tijd van alternatieve smeerseltjes gespaard.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 13:30

Zannekin schreef:
Wij maken onze mokzalf altijd op basis van het klassieke recept voor mokzalf: antibioticapoeder mengen met wat prednisolone en dat in uierzalf oplossen. Werkt altijd en veel tijd van alternatieve smeerseltjes gespaard.


dat zit dus in Avuloxil!

heb t gloof ik al ergens opgeschreven maar het is een injector voor de uiers van keien, met daarin antibiotica enz, daarom heot het dus zo goed tegen mok

maar die prednisolon zorgt er dus voor dat je t niet te vaak en te langdurig mag gebruiken

Avuloxil

Mastitis Injector

Amoxycilline 200 mg
Clavulaanzuur 50 mg
Prednisolon 10 mg

het is op olie-basis, dus goed schudden voor gebruik, en het houdt dus ook vocht goed tegen, gister kwam er een korst van 5x5 cm vanaf, en er zit geen nieuwe mok onder!zn benen zijn ook weer normale omvang ipv wat opgezet.

en na 5x smeren zijn 2 benen mok-vrij 1tje bijna mok-vrij en eentje is nog vrij erg, maar al veel verbeterd, lang leve de avuloxil *LOL*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:55

Hoe duur is dat spul?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 14:05

2,65 per tubetje

ik heb voor 4 bene met ernstige mok 1 3/4 tubetje per keer nodig gehad, dat was 3x en nu 2x met maar 1 tubetje

dus het valt nog wel mee!

maar je moet t heel goed schudden, en voorzichtig opsmeren, als je te hard duwt is ineens t hele tubetje leeg, en das zonde!

er hoeft maar een heel dun laagje op en dan komen met een paar dagen de korsten er vanzelf af, als de mok dan rustig is, hoef je niet meer te smeren

ik weet niet of iedere DA het pul als mokzalf kent, t is dus eigenlijk voor koeien, in de doos zitten ook allemaal schoonmaak doekjes voor de uiers, er staat een koe op t doosje en er staat 14 dagen wachttijd voor de melk&slacht ofzo bij haha

maar het helpt dus echt perfect bij mok!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 14:08

Thanks, ik ga morgen naar de d.a., ben benieuwd of dit beter helpt dan de mokzalf.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 14:11

laat het me maar even weten!

en anders kan ik je wel 1 of 2 tubetjes opsturen, ik had nml een doos die al open was meegekregen, met 8 stuks ipv 12 zoals er in horen te zitten

maar ja t ging nogal hard en t weekend kwam er aan, dus heb ik een doos met 12 stuks erbij gehaald, die ik gelukkig niet allemaal nodig heb Haha!

ben eigenlijk wel benieuwd of er meer DA's zijn die het spul als mokzalf voorschrijven!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:34

Ik denk dat ik aan 1 of 2 tubetjes ook te weinig heb. Ik was vandaag bij d'r en zag op de achterbenen weer bloedvlekjes. En dit na ruim een week zalf smeren! Dus ik moet òf hydrocortisol of avuloxil, zal morgen naar de d.a. gaan voor advies. We hebben hier een invaller dus ben benieuwd of hij iets van paarden weet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 18:51

ik weet niet hoe groot de plekjes zijn, maar ik weet uit ervaring van op de springstal dat je bij een paard met stuk of 4/5 plekjes van ca 1cm doorsnee je een dag of 5 met een tubetje doet, hoeft echt maar heel dun te smeren

maar ik ben benieuwd wat je DA er van zegt!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 20:02

Ja, maar ze heeft 't dus op beide achterbenen. Ik moet van de sprongen naar de hoeven toe smeren, aan de binnenkant dan. Maar als het dan maar helpt, want ik word een beetje moedeloos van die mokzalf. Ik zal morgen na het rijden eerst weer de benen voor en achter wassen met groene biotex. Nadeel is dat ik geen warm water op de stal heb maar met koud water kan het wel geloof ik. Dan zal ik de benen drogen, een föhn zou ook we; handig zijn met die enorme sokken Lachen en het nieuwe smeerseltje erop smeren. Eerst maar eens kijken wat de d.a. me adviseert.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:54

Ik vind dit een fantastisch onderwerp. Mijn tinker heeft tot nu toe nog nooit last gehad van mok (wel van rotstraal Boos!), maar ik vind het fijn alvast de harde middelen te kennen tegen dat het zo ver is. In het najaar gaat ie de wei op dag en nacht en dan vrees ik voor de risico's met ons Belgische rotweertje in de herfst ....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 14:25

Soxje schreef:
Ik zal morgen na het rijden eerst weer de benen voor en achter wassen met groene biotex.


Ik zou daar al zeker in de eerste plaats mee stoppen. Mok is ook een vorm van eczeem en dat wassen met waspoeder waar van alle parfums inzitten is taboe. Was het met isobetadine zeep bv.