mijn pony is hoefbevangen en wordt nu erg mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

mijn pony is hoefbevangen en wordt nu erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 11:06

Troy is dus hoefbevangen sinds 19 mei.
ze staat nu gewoon in het paddock op zand en za mag niet meer de wei in dit seizoen.
Normaal staat zealtijd op het gras. Nou krijgt ze drie keer per dag zemelen met medicijnen erdoorheen.
Ze mag nog zeker 3 maanden geen krachtvoer hebben.
wel stappen we nu steeds meer we mogen nu op de zachte grond 2 keer per dag 20 min stappen.

nu word ze gewoon erg mager, ze krijgt ingevallen flanken en je ziet haar ribben... wel heeft ze nog steeds een hangbuikje maar ik denk dat ze misschien vroeger veulens ofzo heeft gehad. dit buikje gaat denk ik niet meer weg. ook valt ze een beetje in bij haar nek.

ik weet ook wel dat ze niet te veel mag wegen voor de hoeven en dat ze geen spieren meer heeft door het weinige doen maar is dit normaal?
heeft iemand hier ervaringen mee?
kan ik hier iets tegen doen?

of moet het juist zo?

graag advies van mensen hier!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:23

Ik heb altijd begrepen dat een hoefbevangen paard wel gewoon (oud) hooi mag hebben. Alleen zemelen vindt ik wel heel erg weinig, ik kan me ook niet voorstellen dat je paard daar voldoende voedingstoffen uit kan halen.

Maar wat zegt de DA daarvan?

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:28

Hoi,

Mijn pony Scott (die druktemaker in de kliniek) krijgt op het moment alleen nog 3 x podomed 2 x daags en ik moet gewoon weer rijden (AL 1 MAAND) wat naar dat jij nog steeds moet stappen terwijl ze toch op in dezelfde week behandeld zijn, ik geloof dat de jouwe een sinker had he, dit duurt altijd wat langer bij scott was het hoefbeen weer lichter gekanteld... Toch is 2 weken gelden da Koster weer langs geweest omdat hij toch nog niet lekker liep.. conclusie moest erop draven op het harde hij liep goed (dus niet meer bevangen) toen nog in de binnenbak kleine voltes rijden en ook dit ging redelijk goed (dus ook niet hoefkatrol was 2 naar 3 aan 1 been geconstateerd).. maar hij zij wel ja hij loopt niet slecht maar ook niet goed !!!! geen idee als het goed is komt hij eind deze week weer even kijken of er verbetering in zit, het gekke is dat Scott 2 jaar geleden ook al bevangen is geweest en nog slechter na 4 maanden liep als daarvoor !!!! Hij heeft rugmassage toen gehad en heeft 4 maanden geleden perfect gelopen.... Maarja dat is mijn verhaal.... Voor jou vind ik het erg rottig (is nog netjes uitgedrukt) wat je volgens mij wel mag doen is onbeperkt hooi geven en eventueel wat meer zemelen ..... JE moet je paardje wel blijven ontwormen hoor ook al staat ie nu niet op het land.. Scotty was iets ingevallen maar dat is met het hooi weer redelijk goedgekomen, hij krijgt nu ook nog alleen zemelen met beetje musli mix..

heel veel sterkte

Groeten Larissa

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 11:33

Volgens mij krijgt ze ook hooi, denk dat Lin dat vergeten is erbij te zetten!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 23:44

ja ze krijgt ook hooi... en inderdaad een hele berg maar wel hooi waar bijna niks inzit! dat was ik vergeten te zeggen
ik heb der ook gewoon ontwordm en ze krijgt vitamine en mineralen

en scott, ja ik herriner me jouw paardje nog!!
ja ik weet niet hoe dat kan???
Verward Verward Verward ik mag echt nog niks... troy loopt echt perfect Lovers , op zacht en op hard ook in draf je ziet er echt niks meer aan.... ik stap dan nu twee keer per dag 20 min en nu mag ik ook een minjuutje draven!
zelfs na 20 min, en soms zelf meer want ik bouw het zelf ook nog een beejt euit blijft ze goed lopen!! ik ben zelf dus heel tevreden maar sta er wel van te kijken dat jij al mag rijden enzo!! troy had inderdaad sincker end at is de ergtse vorm maar het gaat zo goed met haar, ik begrijp niet waarom ik dan nog niet op het hard mag? Verward
na hoelang mocht jij op het hard? en hoe lang mocht je stappen enzo?

maar is dat dus normaal dat beetje ingevallen?? en het zien van de ribben?

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 20:46

is het wel normaal dat ingevallen worden??

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:40

En meusli??? Is lichtverteerbaar maar voed wel.
Appels bijvoeren, wortels mogen niet staat gelijk gras (voedingswaarde)

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:46

huh? en troy mocht juist wel wortel en geen appel..bedoel je het misschien andersom?

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:57

Hoi,

Ik mocht na ± 1,5 maand weer op scott (hij liep op de kliniek niet echt kreupel, maar onregelmatig, wat hij dus nu alleen bij mij ook nog doet) maar hij stond daarvoor ook al bijna 1 maand op rust (alleen wandelen).. Aangezien hij een erge druktemaker is vond ik het wel fijn dat ik er weer op mocht, aangezien het levensgevaarlijk was om er naast te lopen (in passage ging hij over het pad) daarvoor is toen ook besloten dat ik er weer opmocht) alleen stappen in het begin op zachte ondergrond - weekje erna eventjes draven en pas nu na 1 week mag hij weer volledig aan het werk (nadat koster geweest was en gezien heeft hoe hij liep) nogmaals scott had een licht gekanteld hoefbeen en geen sincker dus waarschijnlijk was het niet zo heel ernstig. Toch twijfel ik zelf of hij wel echt bevangen is geweest aangezien ik juist erggggggg voorzichtig ben met voer, en land. (hij is daar in 1 maand totaal maar 3 uur op geweest) dus in mijn ogen kon hij niet weer bevangen zijn... Aangezien ik ook al zoveel problemen met hem heb gehad is hij nu ook verkocht aan een meisje die recreatief (lang teugeltje en buitenritten) rijdt (zij weet van al zijn problemen en neemt gelukkig mijn verzekering over) vandaar dat a.s. zaterdag Saint komt.

Succes

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 18:00

Ik zou sowieso op zoek gaan naar een goed supplement, je paardje krijgt lang niet alle voedingsstoffen binnen op deze manier. Dat ze dunner wordt is in principe (zolang ze maar voldoende hooi krijgt) niet het grootste probleem, maar ze moet wel haar vitaminen/mineralen binnen krijgen!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 23:18

ja ik heb haar van de week een vitamine stoet gegeven....

ook krijgt ze laminaze, een supplemt met anti oxidant ook special tegen hoefebveganheid...

maar is musli geen krachtvoer?
want ze mocht nog drie maanden geen krachtvoer...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 23:20

en ik mag juist geen appels bijvoeren.. omdat daar veel suiker inzit, en een worteltje mag wel :S