Wie kocht z'n paard als veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Roozzz

Berichten: 519
Geregistreerd: 11-06-03

Wie kocht z'n paard als veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 19:07

Hallo!!!,
Ik wil weten wie z'n paard kocht als veulen en die hem/haar nu nog heeft?
Wat vinden jullie de voor en nadelen?

Grxxxtzz! Knipoog

http://www.bureaurooskleurig.nl Think outside the box!


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:33

Sharir heb ik vanaf z'n 1,5ste, teldt dat ook?
hij is inmiddels alweer een paar maantjes 9 Lachen

voordelen: hij gaat helemaal naar jou staan, en tis heel leuk om hem op te zien groeien, alles zelf te leren enzo Lachen

nadelen: die had ik niet bij sharir, want toen hij kwam reed ik nog maar 1 jaar... dus had ik mooi nog een tijd om wat beter te leren rijden voordat we hem gingen inrijden.
maar ik kan me wel indenken dat mensen het een nadeel vinden dat je er niet gelijk op kan.

alleen niets is zo geweldig als jonge paarden in de wei zien spelen Lovers. ik heb daar echt vele uurtjes naar zitten kijken (er liepen eerst nog meer jonkies bij hem in de wei). en al kan je niet rijden, je kan wel lekker met ze kroelen Lovers

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:52

ik heb de mijne met 2 jaar gekocht, in paardetermen is dat eigenlijk ook nog veulen.
voordelen: je krijgt een hele leuke band, alles wordt immers samen opgebouwd. gaat er in de opleiding iets fout (wat altijd kan, al doe je nog zo je best), dan weet je tenminste waar het fout is gegaan, en dat maakt het toch heel wat makkelijker. het is dus eigenlijk een 'onbeschreven blad'.
nadelen: als je heel specifieke eisen stelt aan je paardje qua karakter en gebruik is het uiteraard veel minder voorspelbaar of dat er exact ook zo uitkomt. je kan z'n zit niet uitproberen, je weet niet wat z'n sterkere en zwakkere punten zullen zijn. maar door je goed te informeren over zowel de ouders als het ras kom je toch al heel wat verder.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:19

hey roos.
goede vraag! je wilde zeker ook een keer een topic hebben he?! haha.
ik ben ook benieuwd naar de reactie's!
*LOL*

08-10-2004; † Rust zacht, lieve Pretty.. Ik mis je!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:29

Ik heb sinds 3 weken een arabier jaarling van 1 jaar en 5 maanden. Voordelen: kan hem zelf opvoeden en naar mn hand zetten. Nadelen zijn er niet echt vind ik. Ach het rijden, maar er zijn genoeg andere dingen te doen vind ik. Hij moet nog heel veel dingen leren en vind het leuk om me daar mee bezig te houden en dat ik dan resultaat zie is helemaal leuk.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:30

ik heb sylvester gekocht nog voor hij geboren was, de mensen wilde wel de merrie, maar ze was drachtig en niet het veulen. Ik heb hem geboren zien worden en echt alles zelf geleerd, halster omdoen voetjes geven meelopen aan de hand, aan verkeer laten wennen enzo.

Op zijn tweede verjaardag kende we elkaar door en door en deed hij alles precies zoals ik het wilde.

Helaas is hij 3 dagen na zijn tweede verjaardag na een ongelukje in de wei overleden.

Daarna hebben we een 2 jarige gekocht die ook nog weinig kon, hebben we ook zelf ingereden en zo.

Het voordeel is dat ook met rijden ze alles doen zoals jij het wilt en dat je eigenlijk voor een groot deel zelf het karakter van je paard ontwikkeld.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:37

Ik heb Heidi gekregen toen ze bijna 3 was, heb haar samen met een ervaren iemand ingereden...Maar ik kende der al vanaf dat ze een maand of 4 was, omdat ze van mijn oom was....
Nu heb ik ook een jaarling (m.Heidi) Die heb ik zelf laten maken Haha!
Haha ik bedoel zelf de hengst uitgekozen etc. En dus ookzelf op zien groeien enzo... En hij blijft voor altijd bij mij Lovers
Voordelen: De band die je opbouwt, hij komt in volle galop hinnikend op me af als hij me ziet Cool
Nadeel: Je moet wachten met rijden, maar ja voor mij niet zon ramp omdat ik Heidi ook heb... Alhoewel ik me wel op verheug dat hij groot is *LOL*

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Lando
Berichten: 72
Geregistreerd: 29-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:47

Ik heb mijn paard als veulen en hij is nu 8 jaar en is nog bij mij! Ik vind het echt een voordeel als je je paard/pony als veulen hebt! Want meestal en dat was bij mij ook krijg je er een hele goede band mee. De mijne komt ook hinnikent op me opgestormt en zo gauw als hij m'n stem hoord hinnikt hij!

Zoals als Leetje zei het nadeel is dat je niet meteen kan rijden, maar je kunt andere dingen doen als rijden? Je kunt hem leren al op je stem te reageren, longeren enz. dan zijn ze meestal ook makkelijk met inrijden.
Maar een heel groot voordeel is vind ik dat je precies weet wat er met dat paard is gebeurd...

Als ik moest kiezen zou ik zeker weer een veulen kopen en hem bij mij laten opgroeien en daarna mee gaan rijden!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:11

Ik heb mijn shet ook gekocht toen ie een veulen was. Nu is hij alweer bijna 4 jaar. Cool

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:09

Ik heb Joris als veulen van 4 maanden gekocht en nu is hij 4 jaar. Nadeel is echt dta je niet kunt rijden, vooral het laatste jaar vond ik dat zwaar, toen had ik ook niet echt meer een alternatief. En toen was hij eindelijk 3 en ik....zwanger. Nu is hij goed ingereden en superbraaf, heb ik zelf gedaan. Voordeel is echt dat je alles weet en daarop kan anticiperen.
Nog een nadeel: het kost veel geld en je kunt er niet zoveel mee.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:31

Ik heb Kim gekocht toen ze 2 maanden was.Ze is nu 13 jaar.Als ze er niet meer,is doe ik het zeker weer zo.Je krijgt een geweldige band met je paard.En dat je niet kunt rijden,vind ik niet zo`n probleem.Je kunt ook tijdelijk op een manege gaan rijden ofzo.Ik heb heel wat afgewandeld met haar,waardoor ze al veel stemhulpen kende en ook goed verkeersmak was.Voor mij alleen maar voordelen.
Weet wel waar je aan begint!!!


ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:47

3 van mijn paardjes heb ik vanaf 4 maanden. en ik vind het alleen maar geweldig! ze staan helemaal naar je hand. ik wacht altijd met inrijden tot ze 4 zijn en dat gaat altijd erg goed,ze vertrouwen je blind.ik wil eigenlijk niet anders meer. nadeel heeft het voor mij niet! hoe ze opgroeien is geweldig!

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:51

Ik heb mijn merrie al vanaf dat ze bijna een jaar was.
Ik vind het een voordeel dat je er zo'n goede band mee krijgt en alles zelf in de hand hebt.

Nadeel is voor mij dat je nooit zeker weet hoe groot ze worden en dat mijn merrie nu voor mij veel te klein is gebleven...Verdrietig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 01:23

Een van mijn merries heb ik gekocht toen ze 1,5 jaar oud was. Nu is ze 8 en ik heb haar nog steeds. We hebben haar zelf betuigd en ingereden en ik verwacht volgend jaar haar 3e veulen. 1 veulen van haar heb ik ook nog steeds.
Mijn hengst heb ik met 8 maanden gekocht. Inmiddels is hij goedgekeurd en verwacht ik volgend jaar 2 veulens van hem.
Ik heb verder nog 4 pony's die ik vanaf veulen heb, zelf gefokt en ook allemaal geboren zien worden.

Ook hebben we vroeger wel veulens gekocht en gefokt maar die zijn inmiddels alweer verkocht.

Maar om nou te zeggen dat ik met hen een betere band heb dan met mijn ruin die op 18 jarige leeftijd heb gekocht? Nee, met hem heb ik zoveel meegemaakt... Inmiddels is hij 28 en het is nog steeds mijn beste maatje Lachen
(en hij was niet eens mijn eerste pony)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:34

Ik heb Yorghos als 2 jarige gekocht. Ik was niet speciaal opzoek naar een jong paard, eigenlijk helemaal niet. Maar ik zag Yorghos en was verkocht.
Het niet kunnen rijden heb ik nooit echt als nadeel gezien. Er zijn zoveel andere dingen die je wel alvast met je paardje kunt doen. Ik wandelde bijvoorbeeld heel wat af en heb hem aan alle soorten verkeer laten wennen. Ik kan wel zeggen dat hij nu absoluut bomproof is.
Ook het geld vind ik geen nadeel. Ik heb mijn paard tenslotte niet alleen maar om op te rijden, maar ook om gewoon van zijn aanwezigheid te genieten.
Ik heb hem helemaal zelf beleerd, en dat is zowel een voordeel als een nadeel. Ik kan met hem lezen en schrijven, maar voor een ander is het soms moeilijk om de juiste knopjes te vinden. Ik reed nl nog niet zo geweldig toen ik Yorghos kocht en heb het een beetje op mijn eigen manier gedaan.

* To Belg, or not to Belg *

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:41

Ik heb Damian gekocht toen hij 10 maanden was.
ik heb hem nog maar 3 maanden dus dat is nog niet zo lang.
de naadelen ervan zijn toch wel dat je een tijd moet wachten voor je kan gaan rijden.
ik vind het helemaal niet erg, al kan ik er nooit op rijden, maar ik kan me voorstelen dat het een nadeel kan zijn.
ik heb nu al een band met Damian, en de meiden op stal merken het ook op. ik ga anders om met hem, of moet ik zeggen hij gaat anders om met mij Haha! , dan de andere wat oudere paarden.
Baggio van Leonoor (die staat ook waar wij staan) heeft dat ook met Baggio, in ieder geval is het iets aparts om je paard van jong's af aan te hebben.
ik vindt het echt geweldig

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:19

Klopt, Baggio heb ik op papier gekocht toen hij 5 weken oud was en hij kwam toen hij 4 maanden was
Ik kan lezen en schrijven met die vent!!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:44

ik heb yetro gekocht dat hij 9maanden was.
tiziano krijg ik volgende week en hij is dan 4 maanden oud.

het nadeel?het zijn 2 hengsten die nergens gestald kunnen worden.geen enkele boer wil ze hebben!yetro staat nu sinds een maand op de manege en dat is erg lastig.hij moet namelijk meerdere keren per dag uit zijn stal komen en niemand wil een jaarling verzorgen dus ik moet alles zelf doen.(gelukkig is er 1 pension klant die yetro zo vaak als mogelijk is los gooit,maar ja die heeft natuurlijk ook haar eigen paardje dus daar kan ik niet te veel van vragen.ze staat gelukkig wel voor me klaar als ik echt in nood zit)
voor tiziano ben ik op zoek gegaan naar een opfok stal maar dat is ook vrij lastig!ik stel hogen eisen denk ik.de opfok stallen die ik gezien heb bevielen me niet.

ze gaan volgende week (op de dag dat tizi van mij is) meteen naar het land voor (ik hoop) 3 maanden.(ligt aan het weer).en daarna zit ik met een probleem.of ze gaan alle 2 naar de manege (waar ze wel hengsten aan nemen) of ik moet tizi naar een opfok stal doen die me eigelijk niet bevalt.

heeft iemand in de omgeving van velsen een goede oplossing voor mij 2 hengsten?

iemand zin om een veulen en een jaarling hengst te verzorgen in haarlem?(gratis)

niet kunnen rijden vind ik echt geen nadeel.ik heb mijn handen vol aan mijn paardje(s).er is nog zoveel leuks te leren voor dat we het rijden gaan leren.ik geniet van elke fase.ik ben elke dag weer trots op yetro en kijk altijd uit naar de volgende dag.zodat ik weer kan genieten.hij leerd alles zo snel!ik heb hem nu 3maanden en elke x als ik naar hem toe ga heb ik de kriebels in mijn buik.zo leuk vind ik het.

Lachen

groetjes

Roozzz

Berichten: 519
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 12:32

Leuk, alle reacties. Ik heb zelf nog geen paard.Maar ik denk dat als ik er 1 neem hem/haar als veulen koop. Ik vind het vooral belangrijk dat ik weet wat het paard allemaal heeft meegamaakt in z'n leven. En als ik hem vanaf begin af aan heb weet ik het als de beste!!! Ik kan wel 4 jaar wachten hoor met inrijden. Wij rijden ze in als ze 4 zijn. hoe eerder je ze inrijd hoe sneller je de benen verziekt. Te jong inrijden kan peesblessures veroorzaken. Dus dan heb ik liever dat ik iets langer moet wachten. Er zijn zat leuke andere dingen. Toch? Haha!

http://www.bureaurooskleurig.nl Think outside the box!

Roozzz

Berichten: 519
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 12:36

odje schreef:
ik heb yetro gekocht dat hij 9maanden was.
tiziano krijg ik volgende week en hij is dan 4 maanden oud.

het nadeel?het zijn 2 hengsten die nergens gestald kunnen worden.geen enkele boer wil ze hebben!yetro staat nu sinds een maand op de manege en dat is erg lastig.hij moet namelijk meerdere keren per dag uit zijn stal komen en niemand wil een jaarling verzorgen dus ik moet alles zelf doen.(gelukkig is er 1 pension klant die yetro zo vaak als mogelijk is los gooit,maar ja die heeft natuurlijk ook haar eigen paardje dus daar kan ik niet te veel van vragen.ze staat gelukkig wel voor me klaar als ik echt in nood zit)
voor tiziano ben ik op zoek gegaan naar een opfok stal maar dat is ook vrij lastig!ik stel hogen eisen denk ik.de opfok stallen die ik gezien heb bevielen me niet.

ze gaan volgende week (op de dag dat tizi van mij is) meteen naar het land voor (ik hoop) 3 maanden.(ligt aan het weer).en daarna zit ik met een probleem.of ze gaan alle 2 naar de manege (waar ze wel hengsten aan nemen) of ik moet tizi naar een opfok stal doen die me eigelijk niet bevalt.

heeft iemand in de omgeving van velsen een goede oplossing voor mij 2 hengsten?

iemand zin om een veulen en een jaarling hengst te verzorgen in haarlem?(gratis)

niet kunnen rijden vind ik echt geen nadeel.ik heb mijn handen vol aan mijn paardje(s).er is nog zoveel leuks te leren voor dat we het rijden gaan leren.ik geniet van elke fase.ik ben elke dag weer trots op yetro en kijk altijd uit naar de volgende dag.zodat ik weer kan genieten.hij leerd alles zo snel!ik heb hem nu 3maanden en elke x als ik naar hem toe ga heb ik de kriebels in mijn buik.zo leuk vind ik het.



Lachen

groetjes


Ik vind het raar dat je eerst hengsten koopt en dan pas als ze een plaatsje nodig hebben j erachter komt dat dat met hengsten erg moeilijk is. Dan is het al te laat. Juist jonge hengsten moeten er elke dag lang uit. Ik zou ze laten castreren. Zo is het toch geen doen?

http://www.bureaurooskleurig.nl Think outside the box!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:07

Ik heb veel van mijn paarden als veulen gekocht. Ik vind het erg prettig, omdat je ze helemaal naar je hand kunt zetten.
Bratt heb ik als jaarling gekocht, hij kende toen nog helemaal niets behalve dan de opvoeding van de kudde (moeder, tante en andere veulens, jaarlingen, twenters..) Ik heb hem dus ook naar mijn hand kunnen zetten, met een hengst wel zo prettig..
Alleen je hebt het risico dat er in de opfok iets misgaat, etc..
Bratt is gekocht met als doel de hengstenkeuring.. Dat hij is goedgekeurd is dus prachtig, maar voor hetzelfde geld was dat niet gebeurt..

Het is goedkoper om een paard vanaf drie jaar te kopen, want daar kan je dan mee beginnen en je hebt niet het risico (en kosten) van de opfok, maar zelf vind ik jongere paarden leuker.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:29

Isolda en Udinde zijn beide bij ons geboren. Nu is Isolda 13 en Udinde 2.
Echte voordelen zou ik niet kunnen noemen.
Een band kan je ook opbouwen met een paard van 3 jaar. Die kan je ook goed (opnieuw) opvoeden. Het is wel makkelijker natuurlijk, als je het in 1x goed kan doen, maar met een jong paard kan je ook zoveel fout doen, wat je dan later weer moet corrigeren.
Wat ik wel prettig vind is dat ik precies weet wat ze meegemaakt hebben.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:05

Hinke heb ik gekocht toen ze 2 weken oud was.
Voordelen.
euh je kan het veleden voor zo'n paard zelf beslissen.
Ik weet zeker dat ze geen nare ervaringe heeft gehad.
Maar een 3 jarige die bij een goede eigenaar weg komt heeft dat vaak ook niet.

Nadelen.
de onkosten.
3 jaar wachten voor je er ook maar iets mee kan doen maar in de 3 jaar eten ze netzoveel als een gewoon rijpaard.
ze moeten net zo vaak naar de smit en ook de wormenkuren en het inenten gebeurd net zovaak als ene paard waar je wel wat mee kan.

Daarnaast heb je het risico.In die 3 jaar kan er veel gebeuren waardoor je er misschien wel nooit op kunt rijden of je kunt hele hoge veearts kosten krijgen.
Daarnaast krijg je het inrijden wie zegt dat zodra het paard onder het zadel is nog steeds jouw type is?
Heb je al die jaren die kosten voor niets gehad als je d'r meteen door verkoopt.

Hinke was een heel leuk veulen echt waar ik heb er geen moment spijt van gehad maar nu is alles goed gegaan zonder extra kosten.
enne van al die kosten had ik ook een 3 jarige kunnen kopen Lachen misschien wel voor minder geld

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:48

Roozzz schreef:

Ik vind het raar dat je eerst hengsten koopt en dan pas als ze een plaatsje nodig hebben j erachter komt dat dat met hengsten erg moeilijk is. Dan is het al te laat. Juist jonge hengsten moeten er elke dag lang uit. Ik zou ze laten castreren. Zo is het toch geen doen?


ik had een heel verhaal getypt maar toen liep mijn computer vast.

om een heel verhaal kort te maken..........ik kon niet anders.
en ik vnd het een beetje banketstaaf van je gezegt aangezien je de achtergrond helemaal niet kent.

yetro is een jaar en tizi 4 maanden.beetje jong om te laten castreren.hier in velsen zijn er alleen zomer weitjes waar ze alle 2 volgende week heen gaan voor 3 maanden (als het ff me zit) en ik ga mijn paarden echt niet laten castreren voor de zomer terwijl het zo ook op gelost is.

ik woon nou eenmaal niet op een boerderij of in de buurt van boerderijen.dus dat zou dan maar betekenen dat ik geen veulens mag kopen omdat ik niet over een weiland beschik?

nah het is niet leuk om te horen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 80 bezoekers