Hoogteverschil merrie en hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hoogteverschil merrie en hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 17:01

Mijn merrie is 1.61m., haar volle broer 1.68m. Haar moeder was slechts 1.59m., Moedersmoeder ook rond de 1.60m. Maar mannelijke nakomelingen uit die lijn worden duidelijk groter, ze zijn er van 1.70m.

Het lijkt erop dat zou mijn [naam verwijderd] een hengstveulen brengen, dat dus grote kans heeft aanmerkelijk groter dan zijn moeder te worden....

De vraag; zijn merries altijd wat kleiner dan wanneer ze hengst waren geweest?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 17:59

Het kan zijn dat in jouw geval het in de mannelijke generatie wordt doorgegeven. Is dacht ik geen vaststaand gegeven dat merries kleiner worden...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:15

hengsten groeien wel langer door dan merries

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:41

meestal zijn de vrouwtjes dieren kleiner dan de mannetjes, ook al hebben ze dezelfde afstamming (behalve spinnen dan.....hihi...)
Het blijft afwachten welke bloedlijn het meest vererfd....en welke hoogte dus ook.
ik heb twee volle zusjes en die schelen ook een cm of 5.....dus het blijft toch allemaal een beetje gokken!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:19

Dees schreef:
Het lijkt erop dat zou mijn Paula een hengstveulen brengen, dat dus grote kans heeft aanmerkelijk groter dan zijn moeder te worden....?


Ben je weer een excuus aan het zoeken om nog eens te fokken Dees Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 23:26

Darn, betrapt Clown

Nee, vraag me af of het mogelijk is dat de mannelijke dieren uit de lijn neigen naar vaderskant en de vrouwelijke dieren op moeders blijven lijken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:32

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het kan.
Ik ken ook volle broers en zussen die veel verschillen. Eerste veulens zijn vaak klein, maar dan houdt de logica vaak op

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:42

Volgens mij komt het ook omdat ruinen vaak langer doorgroeien, vaak nog langer dan hengsten.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:18

Anke schreef:
meestal zijn de vrouwtjes dieren kleiner dan de mannetjes, ook al hebben ze dezelfde afstamming (behalve spinnen dan.....hihi...)

en niet te vergeten de bidsprinkhaan en kikker.

Geniet nu, het is later dan je denkt

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:38

hmm typisch dat mannelijke nakomelingen groter worden. Uit mn GoodtimesxRamiro fokmerrie ken ik 3 nakomelingen: allemaal mannen.
Kelvin: stokmaat 1.68 Metall stokmaat 1.60 en Manhattan 1.70 Zou de hengstenkeuze ook niet erg doorslaan? Is mij verteld dat Metall nogal klein/propperig doorgeeft.

Vraagje: welke stokmaat heeft jou voorkeur? (Loesje van horses.nl) Lachen

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 19:54

Uit mijn merrie zijn juist de vrouwelijke nakomelingen groter en forser. Dus volgens mij is er bij paarden niet echt een verschil in grootte tussen het vrouwelijk en mannelijk geslacht.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 22:55

Dat klopt, als je een hengst castreert, sluiten de groeischijven later dacht ik.
Ik moet maar gauw weer eens een dag met de veearts op stap, want die kan me dat precies vertellen *LOL*

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:07

Mijn vorige paard was 1,58m hoog.
Hij kwam uit een merrie van 1,41m en zijn vader was 1,59m hoog.
Hij verschilt ook nogal met zijn ouders.
Zijn volle zus is net zo groot gemeten dan hij.
Volgens mij is het maar net welke bloedlijn er wat vererft en maakt het geslacht meestal niet zo veel uit.
Het kan wel zijn dat in de ene bloedlijn merries wat kleiner blijven maar dat is volgens mij niet standaart dat merrie's altijd kleiner zijn.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 22:55

Bij paarden zit er inderdaad geen tot niet veel grootteverschil tussen merries en hengsten. Wel is er een gering dimorfisme; uiterlijk verschil tussen de geslachten. Deze verschillen komen steeds duidelijker tot uiting naarmate de mannelijke hormanen een grotere rol gaan spelen. In een 'natuurlijke' groep heeft de hengst geprononceerder spieren en een assertiever uitstraling. Dit kost tijd om te ontwikkelen. Een merrie van 3 - 4 jaar schiet al aardig op, maar een hengst moet dan nog een heel stuk 'volwassener' worden.
In verwilderde groepen is het vrij normaal dat een merrie met 3 - 4 jaar haar eerste veulen heeft, maar een hengst is zelden voor zijn 7de pa.
Ga je echter een hengst castreren, dan groeit hij een stuk langer door en kan zomaar 10 centimer groter worden, doch de mannelijke bespiering en uitstraling blijft uiteraard afwezig.
Tuurlijk zul je lijnen hebben waarin de merries of hengsten in grootte uiteeenlopen.

www.homocaballus.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:57

Tussen Händell en Ilindra zit maar een centimeter of 2 verschil.
Ze komen uit de zelfde moeder Tolindra, zij was 1.68.
Händell´s vader Zakerno was 1.70 en Ilindra´s vader Donau was maar 1.62.
Zakerno en Donau komen beiden terug op Proloog/Hoogheid.
Al met al kan ik er dus niets zinnigs over zeggen Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers