niet ontspannen lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

niet ontspannen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:09

Heey!
Me vriendin is nu voor 3 weken op vakantie en ik moet voor haar paard zorgen.Alleen wil dat paard alleen in stap normaal ontspannen aan de teugel en luisteren,maar zodra ik aandraaf gaat die kop in de lucht.Dan kan ik het redelijk wel herstellen,maar ze doet alleen der hoofd naar beneden,verder niks.Bij me vriendin doet ze het ook.Ik rij trouwens wel vaker op dat paard,ongeveer 1x in de week.

Wie weet hoe ik kan zorgen dat ze ook in draf normaal blijft lopen(in galop loopt ze ook redelijk goed en ontspannen).

Alvast bedankt!!


xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:56

elke keer weer drukjes op de teugel geven en weer lucht, probeer veel overgangen te rijden, en verschillende voltes. vraag een paar keer op een kleine volte overdreven veel stelling maar geef dan ook weer lucht. als het allemaal niet lukt kun je ook die pony een paar keer met bijzet teugels longeren en kijken hoe ze het dan doet...
succes

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:07

je kan ook eerst logeren voordat je gaat rijden dan komt je paard al wel aardig los en loopt misschien beter

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:25

probeer het niet met grote kracht op te lossen maar met een kleine spelling van je vingers zo hertstel je hem weer naar beneden toe en krijg je een steeds betere reactie op je hand soms moet je hem er wel even goed door heen zetten maar zodra hij nageeft ontspan jij weer.
door veel overgangen en tempowisselingen te rijden zal het paard losser door zijn lijf moeten worden maar wel in combinatie met de speling van je handen zodat je paard erdoor heen blijft.

op voltes kun je je paard links en recht loswerken door hem om je binnenbeen heen te zetten en hem in te buigen naar binnen.
en als ie naar beneden wil met zijn hoofd laat maar zakken maar hoe hem dmv spelling wel rond zodat hij niet lang word in zijn lijf.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:13

waarom hang je er geen ander bit in

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:30

Ik denk niet dat een ander bit een oplossing is voor een rijkunstig probleem. Vind het ook een beetje raar om er meteen mar een ander bit in te gaan hangen. Bovendien zegt ze dat het niet haar paard is. Dan kan je er dus al elemaal niet zomaar een ander bit in hangen lijkt mij...

Hierboven staan al nuttige tips Lachen

edit, bodien, je hebt gelijk Haha!
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 06-07-03 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 09:39

dr_jacksel

hier op RT heeft ze net een topic gemaakt over dat ze haar eigen paard elke 3 weken een ander bit in hangt, omdat ie anders niet meer wil
dit is even een reactie daarop

en nu serieus, ze moet hem geen ander bit in hangen, maar het rijtechnisch oplossen

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:30

ja ik ben het met bodien eens!!
hierboven staan ook allemaal al tips dus veel succes!!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 10:26

Bodien schreef:
waarom hang je er geen ander bit in

dit vinnik een domme reactie maja..... Lips are sealed
Maare...me vriendin doet dat trouwens wel hoor.... Scheve mond

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 10:27

Voor de normale reacties: ze hebben wel een beetje geholpen,ze loopt nu niet meer sterren te kijken!!Aan de teugel si het nog niet,maar het is eeen begin.

Bedankt!

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:43

hey,

het kan misschien een oorzaak zijn dat dat paardje met zijn hoofd in de lucht gaat lopen omdat jij niet genoeg ontspannen zit en te veel aan zijn mond hangt en daaorm zo hoog gaat lopen.

suc6!!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:50

Of misschien kan het zijn dat je je handen teveel beweegt.....

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 09:31

Jans16"]
hey,

het kan misschien een oorzaak zijn dat dat paardje met zijn hoofd in de lucht gaat lopen omdat jij niet genoeg ontspannen zit en te veel aan zijn mond hangt en daaorm zo hoog gaat lopen.

suc6!!
[/quote]

[quote="spoekie schreef:
Of misschien kan het zijn dat je je handen teveel beweegt.....


Hier dacht ik ook aan,maar ik had gister een les gehad,en aan mijn houding lag het niet....
Het paard loopt altijd sterren te kijken,nu is iig het hoofd en de hals wat naar beneden,maar echt aan de teugel...neehj...

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 17:24

Misschien is het een idee hem af en toe zijn hals te laten strekken, en hem aanmoedigen zijn hoofd echt helemaal naar de grond te brengen. Dan maakt hij zijn rug rond en is hij als het goed is ontspannen. Als je hem dan oppakt moet je dat heel rustig doen, maar dat begrijp je zelf vast ook Haha! . Misschien heeft dit helemaal geen zin, maar het is maar een idee he. Knipoog

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 19:23

Zorg dat je je goed voorbereid voor de overgang naar draf. Draaf dus niet zomaar aan. Als je pony lekker ontspannen stapt maak je m eerst fel voor je been zodat je een goede reactie krijgt maar dat ie wel ontspannen blijft.
Als ze helemaal rond en ontspannen is draaf je pas aan in een heel rustig draf tempo probeer die ontspanning te houden lukt het niet dan ga je weer stappen en zoek je de ontspanning eerst weer in stap, dan draaf je weer weg. Misschien moet je dit wel 100x doen.. probeer vol te houden!!
Probeer heel rustig te blijven met je hand en met je been, en rustig te lichtrijden.

Wat kieffertje zegt is heel goed alleen zover zijn we nu nog niet. bij jou is het probleem dat hij zich niet ontspant in draf, als hij zich wel ontspant probeer je maar lekker zijn neus naar beneden te rijden in draf en die ontspanning te houden.
Succes!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:12

jah maar om een paard zijn hals te laten strekken zal hij eerst los moeten zijn door zijn lijf en dat is hij vast niet als ie naar de sterren kijkt.

je hebt hier zelf veel gevoel voor nodig om dit goed te kunnen oplossen, dat gevoel moet je leren ontwikkelen en dat heeft tijd nodig je moet leren dosseren van je hulpen, je moet concequent blijven met de hulpen ivm verwarring. de ene keer moet je je paard er goed door heen zetten met wat extra weerstand en zodra hij nageeft jij ook ontspant en dan zorgt door met je handen klein in te werken dat hij rond blijft en los, de andere keer moet je juist klein in wekrne met je handen in plaats van die extra weerstand, je moet dus leren voelen en doseren en in combinatie met deze 2 dingen kom je verder.

als hij dan ontspannen loopt, kun je hem op links en rechts loswerken en aan je hulpen zetten, je zult ook merken dat als een paard los is door zijn lijf hij de hulpen veel makkelijker accepteerd.