Hoe krijg je manen langer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Hoe krijg je manen langer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 20:32

Hallo allemaal, Ik had even een vraagje. Ik heb sinds een jaar een haflinger en nu vond ik zijn manen nog niet zo heel erg lang. Andor is nu 10 jaar en ik vroeg me af of zijn manen nog wat zouden gaan groeien.
Ik heb al van alles geprobeerd en gehoord. Hengstenvlecht in tijdens het rijden, manenkam masseren voor betere bloeddoorstroming, niet meer met een borstel erdoor heen, 3 keer per week equi-shine erin spuiten enz. enz.
Nou heb ik al een tijdje met een hengstenvlecht gereden maar ik vond niet echt dat het helpt. Het is niet zo dat zijn manen extreem kort zijn ofzo maar ik wil ze gewoon langer. Weet er misschien iemand nog wat anders wat ik kan proberen?

Alvast heel erg bedankt voor het reageren.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:34

gewoon geduld hebben, groeit vanzelf! en niet teveel van die equishine erin spuiten!

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 20:41

Dat is het probleem noujuist ik wacht al een jaar en er gebeurd niets, sommige mensen bij mij op stal vinden het alleen maar minder worden dus WAT DOE IK VERKEERD???????

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:57

Elke pony heeft een beetje zijn eigen 'lengte'. Vanaf een bepaalde lengte groeien de manen niet of nauwlijks nog.
Onze welsh had manen die onder haar nek uitkwamen. We hebben er nooit iets aan gedaan en de manen zijn nooit tot op de grond gaan hangen.
Hetzelfde geldt min of meer voor de staart, maar je hebt paarden waarvan de staart langer groeit dan hun eigen hoogte. Andere mensen moeten dan weer niet naar de staart omzien.

Misschien zijn er wel technieken om de manengroei te bevorden, maar ik zou geen wonderen verwachten. Als de manen eenmaal 'op lengte' zijn, kan je niet veel meer doen dan je er bij neerleggen. Knipoog

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 21:18

Jammer dan. Maar zijn staart groeit wel heel erg snel. Vorige maand nog een stuk afgeknipt en nu hangt ie al weer bijna tot op de grond. Wat raar dan dat zijn manen niet groeien.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:01

schuurt hij niet aan zn manen dan??

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:27

Ik stuur dit meven met een andere naam maar ik kom er zelf even tijdelijk niet meer in (e-mail aangepast in mijn profiel) Maare nee hij schuurt niet met zijn manen.
Andor

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:50

Oke mijn merrie had ook niet van die lange manen toen ik haar kocht, maar sinds ze bij mij is zijn ze toch echt wel gegroeit. En hoe het komt, mijn stagebieder zei: Het komt allemaal door een goede verzorging lekker veel aandacht, goed voer en regelmatige training.
Misschien is dit bij jou allemaal wel het geval, maar dandenk ik wel dat de manen van jou haf niet echt veel meer gaan groeien.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:36

Mijn ruin heeft hele lange manen (kan nog veel langer!). Ik heb de manen 's zomers altijd in een hengstenvlecht, die ik elke dag 'ververs'. Zo'n 2 a 3 keer per week Equistar erin, en last but not least: Kammen vanaf de inplant, anders krijg je van die knopen bovenin en dat bevordert de groei ook niet echt... Succes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:37

de lengte van manen schijnt genetisch bepaald te zijn. Jamaica heeft (voor een haf) ook vrij korte manen

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:41

stef schreef:
de lengte van manen schijnt genetisch bepaald te zijn. Jamaica heeft (voor een haf) ook vrij korte manen


Ik ben het helemaal met Stef eens, de lengte van de manen is voor het grootste deel erfelijk bepaald. Door goede verzorging kun je ze op het maximum krijgen, maar voor de één is dat een meter en voor de ander maar 20 cm. Mijn merrie en hengst worden allebei precies hetzelfde verzorgd en krijgen hetzelfde voer, maar bij mijn merrie zijn de manen nooit langer geweest dan een centimeter of 25, die van mijn hengst zijn ruim 60 cm.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:43

ik heb ook een haf en ik borstel het elke dag uit en ongeveer 1 keer in de week equishoine erin.
tijdens het rijden heb ik en vlechtje in bij de schoft of een hensgtenvlecht en ik moet zeggen die van mij merrie zijn in 1 jaar(zo lang heb ik haar nu al) dikker enlanger geworden al word het nu wel weer minder dor t veulen maar daar hebben we al p.h.b voor gekocht maar dat meurt zo erg

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:44

andor schreef:
Dat is het probleem noujuist ik wacht al een jaar en er gebeurd niets, sommige mensen bij mij op stal vinden het alleen maar minder worden dus WAT DOE IK VERKEERD???????
krauwt hij veel met andere parden?dan kunnen hun dit eraf knagen

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:45

inderdaad erfelijkheid speelt mee
maar ook zeker niet al te veel aan doen
en met je handen en vingers uitkammen ipv borstelen helpt ook mee
zie foto onder ITP eindelijk een foto?????????
die van mijn hengst zijn ook lekker lang en doe er verder weinig aan

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:46

Bij bel stonden ze vorig jaar nog rechtop (ook haf), en ze hangen nu wel tot aan de onderkant van haar hals zeg maar, maar nu groeit het ook niet echt snel meer. (in mijn profiel is aardig te zien hoe haar manen gegroeid zijn. Toen we haar kochten werd al gezegt dat de manen in het najaar het snelst groeien en ook in het voorjaar.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:48

Afbeelding
zo was het toen we haar kochten, en de onderste foto is van een maand of drie geleden, inmiddels is het weer een stuk langer
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/Dsc00352(1).jpg[/img]
ze hadden maar een kant weggeknipt, de andere was al wel de gewone lenget met 'happen' eruit, maar daar is ook niks meer van te zien.
Dus gewoon geduld hebben

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:54

Bij mij groeien alle manen erg lang. Ik doe er dan ook weinig aan. Geen rotzooi in wrijven, ook niet wassen tenzij ze héél erg vies zij, knopen met de vingers uithalen en dan pas met de wijde kam kammen ... en tuurlijk ook de genetische voorbestemdheid.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:48

Dat heb ik dus ook, welk paard ik ook heb de manen groeien altijd snel em lang.
Mijn oude paardje had in de zomer altijd stekels als ik inseptember stopte met scheren waren ze in maart al een halve meter lang.

Bij mijn tinker blijven ze groeien ik heb ze moeten knippen toen hij net kwam en nu houdt ik ze op ongeveer 80 cm a 1 meter langer wil ik niet hebben.

Het enige dat ik doe is met mijn vingers 1 keer per week de manen grondig plukken en anders met een zache borstel de ergste viezigheid eruit borstelen. Dat is alles, geen spul erinof zo. Alleen als ze erg vuil zijn was ik ze een keer.
En om ze op deze lengte te houden knip iker af en toe een klein stukje af.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:18

mijn paard heeft ook echt superlange manen en ik doe er eigenlijk nooit iets aan. Ik heb zo'n onwijs harde borstel en daar borstel ik ze mee. Ik kam ze nooit en doe er ook nooit iest in spuiten ook was ik ze haast nooit (ongeveer 2 keer per jaar)
Volgens mij heeft ieder paard, net als mensen, een andere haargrens bij de een kan het groeien tot de grond en de ander krijgt niet meer dan stekels. Het verschilt volgens mij ook per ras.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:39

gewoon zo min mogelijk aan zitten
sharir z'n staart groeit ook giga snel, zijn manen heeel langzaam.... (maar ze zijn al flink lang Haha! ). en z'n voorpluk groeit helemaal niet Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:15

Tja, die voorpluk is een ander verhaal. Van mijn ponymerrie is die al heel lang (jaarling), ze hangt over haar ogen zodat ze nu al met een vlechtje loopt (mijn dochter vind dat ze anders niet kan zien Haha!), mijn hengst daarintegen groeit zijn voorpluk echt niet langer dan net boven z'n ogen terwijl z'n manen al enorme proporties aan het aannemen zijn (uitgezonder één pluk net achter z'n oren dat ie wegschuurt ), juist de zwarte pluk). Hoe het komt weet ik niet. Misschien 's goed mesten Haha! Haha! Van onze nieuweling is de voorpluk ook niet te vet lang, z'n manen zijn aan het komen (wetende dat z'n manen helemaal kort gesneden waren) ... die is tuurlijk afwachten wat de haren zullen doen Knipoog

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:41

Ik denk dat er drie dingen zijn:
Niets doen en hopen dat ze langer worden.
Overdag ook een hengstenvlecht in.
Doorgaan zoals je nu gaat.

Des haar manen en staart die ik ongeveer 1x per 2 weken met equishine, en dan uitborstelen. Verder blijf ik ervan af... Ze zijn al een stuk gegroeid sinds ze van mij is. Nu heeft ze echter ook zo'n groei-stop. Afwachten of het straks nog weer op gang komt....

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 18:12

Nou ja het enigste wat ik dus kan doen is maar gewoon afwachten. Het zei zo. Bedankt in iedergeval voor alle reacties. Enne sorry dat ik zo laat pas reageer maar ik kon me een tijdje niet inloggen. Maar dat probleem is nu verholpen gelukkig.

Peuterstee

Berichten: 14
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:01

Ik heb het er al tussen zien staan, inderdaad een hengstenvlecht, het haar wordt hierdoor zwaarder. Ook kan het inmasseren van de kap met babyolie hieraan meehelpen