Hoe krijg ik mijn merrie dikker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Hoe krijg ik mijn merrie dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 14:30

Heeft iemand tips wat ik mijn merrie kan voeren om haar dikker te krijgen. Het veulen is nu twee maand oud en vergt veel van mijn merrie. Ze krijgt ruim 4 kg brokken en gaat bijna elke dag de hele dag de wei in. Als ze niet in het gras kan krijgt ze veel en goed hooi.
Helaas kan ik inmiddels haar ribben zien en weet niet goed wat ik hier aan doen moet.
O ja, ze wordt regelmatig ontwormt dus wormen kan ze niet hebben.


XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:24

ik heb hetzelfde probleem, mineralengebrek kan ook maar mijn merrie heeft ze in overvloed, vitaminestoot enzo. maar nu is ze gedekt.... en is veel rustiger op stal enzo, en ook dr ribben kan je minder zien, niet omdat ze drachtig is want dat is ze pas 3 weken.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 16:31

Wat voor brok geef je? Er is speciale brok voor zogende merries, waar dus extra voedingsstoffen in zitten. Eventueel zou je mischien wat veulenbrok bij kunnen geven (aan de moeder).
Overleg anders voor de zekerheid met je veearts (bellen kost niets).

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:02

Ik kreeg ook mijn merrie absoluut niet in conditie. Tijdens de dracht was het al moeilijk maar na het veulenen bleef ze maar afvallen. En het veulen maar groeien...
Ze stond op een gegeven moment op 6 kilo pavo merriebrok (de merrie is een pony) overdag op de wei en 's nachts onbeperkt hooi.
Er was niet tegenaan te voeren, ze bleef afvallen.
Nu staat ze dag en nacht op de wei. Niet eens vet gras maar ze groeit super. Ze krijgt geen brokken erbij en ook het veulen blijft goed groeien.
Misschien dat het bij jouw merrie ook helpt om haar dag en nacht op de wei te zeten. Eventueel met wat brok erbij de eerste tijd.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:18

Onze tuigermerrie wordt ook zo ontzettend mager. Ze staat overdag op het land en savonds zet ik haar binnen om haar brokken en hooi te voeren...
Ik wil haar ook niet op te vet gras zetten want ze wordt heel snel hoefbevangen...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-03 20:57

Ze kan helaas 's nachts niet buiten blijven. Misschien moet ik een mueslie gaan voeren of zo? Iemand zei ook maismeel en zemelen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ze krijgt ruim 4 kg draversbrok van Havens.


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:32

muesli zou ik niet doen !
ik zou haar pulp bij geven , wel goed in laten weken, die pulpbroknnen !
maar daar groeien paarden erg goed van
wat je ook kan doen is maiskuil halen bij de boer id buurt, beginnen met ene klein beetje en later twee emmers op een dag, groeien ze ook super op!!
muesli , daar kunnen een hoop paarden niet tegen , dus dat zou ik bij deze merrie niet proberen.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:54

Onze 4 merries met veulens weiden we elke week om naar goed groen gras.
Ze zien er alle 4 uitstekend uit (hihi misschien beetje te dik).

Dunne pony's (oudjes) voeren we altijd winterdag geweekte pulpbrok (1 tot 2 voerscheppen geweekt dus 0,25 korrel in voldoende water) gemengd met mais(meel) en luzerne.

Natuurlijk krijgen ze ook brok bij (ongeveer 0,5 kg. per keer / 1 kg. per dag)

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-03 14:19

Ik heb maar eens naar de hengstenhouder gebeld. Hij zegt maismeel voeren. Dus dat ga ik maar doen. 1 kg per dag met iets water erdoor. Verder nog 2 kg brok erbij dus dan krijgt ze er ruim 6. Ook nog een halve kg haver erbij en dan maar hopen dat het werkt.

Texan

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:21

maismeel is goed om je paard wat dikker te krijgen zit weinig energie in dus ze gaan er niet van stuiteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Vlindy en 31 bezoekers