Zware buitenbak? hoe minder zwaar te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Zware buitenbak? hoe minder zwaar te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 12:04

even een korte vraag, ik rijd paarden bij iemand anders. Nu is het zo dat de buitenbak aan de ene kant (zeg maar de kant vanaf e-x-b naar a)zo zwaar is dat je er met goed fatsoen geen volte in kunt rijden, aan de andere kant (vanaf e-x-b naar c) is goed te rijden. Hoe kan ik (of de eigenaar in feite) de bak zo krijgen dat er aan alle kanten fatsoenlijk in te rijden is? Ook staan er regelmatig paarden in, en dat blijft zo. Dus daar moet ie tegen kunnen.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 12:11


lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 12:41

na het lezen van al die tips (had blijkbaar niet zorgvuldig genoeg gezocht)
lijkt me aanwalsen van het losse stuk en eventueel vilt wel wat.??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 13:14

ik wist dat die topics er waren en wist dus ook welke zoekterm ik moest gebruiken. Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 17:29

Ik zou willen waarschuwen om niet zelf wat te gaan proberen. Een ding wat helpt is de bak goed nathouden. Verder geen paarden losgooien die eventueel kunnen graven. Mest verwijderen, paarden niet in de bak voeren, verterende hooiresten zorgen ervoor dat de bak dichtslibt. Als er in de winter bladeren in komen te liggen van bomen in de omgeving, dan die ook eruit halen.

Ik zou ook niet walsen, daar verdicht je de bak alleen maar mee zodat op de lange duur eventueel regenwater ook niet weg kan. Wel regelmatig slepen.

Ik weet niet of er drainage ligt, en of er een sloot naast loopt. Het sluiten van de drainagepijpen wil nog wel eens helpen om de bak wat natter en steviger te krijgen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:54

Houtsnippers erin gooien werkt ook prima. Het erdoor heen rijden is even zwaar (is met alles zo) maar daarna is ie weer prima.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:56

Houtsnippers verteren en zorgen er ook voor dat de bak dichtslibt. Hetzelfde verhaal als met de bladeren en de mest.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:46

De bak van de mensen waar ik een paard rijdt hadden hun bak ok véél te zwaar. Ze wilden er alleen geen geld aan uitgeven, dus dat was lastig.
Wat ze gedaan hebben is leemhoudend zand geruild tegen rood zand en dat erdoorheen gemengd.
De bak is nu goed te rijden, maar moet wel regelmatig getrokken worden, anders krijg je weer van die diepe gaten.
Met dat leem is de bak wel erg snel nat, maar dat heb ik van te voren wel voorspeld...maar ik rij liever in een natte bak dan in een veel te zware bak. Dus kortom is het wel een verbetering.
Maar als ik mocht kiezen dan zou ik voor tapijt/viltsnippers gaan, of van die houtchips van Van Doorn bijvoorbeeld.
Als je er houtsnippers doorheen wilt mengen, moet je een bepaald soort hout hebben, dat gewone van de gemeente gaat snel rotten, wordt glad, etc....

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 11:44

Zoals hierboven al gezegd, het is niet mijn bak. En de eigenaar vindt het belangrijk dat de eventuele jaarlingen, als de wei te nat is, gewoon de hele dag buiten kunnen staan, dus dan in de bak. Dus geen paarden los in de bak is geen optie. De bak is wel gedraineerd. Moet nog even navragen wie de bak heeft aangelegd of dat dat eigenhandig is gebeurd. De bak wordt zowat om de twee drie dagen gesleept. Verder graven de paarden tot nu toe niet en krijgen ze wel hooi maar dat ligt in een grote bak (die wel onhandig in de bak staat, maar ja...). Wat ik verder best vreemd vind, is dat de ene helft perfect ligt, maar de andere helft is gruwelijk zwaar.
Zou de bak op den duur ook gaan dichtslibben met vilt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:06

Als je vilt gaat gebruiken zit je, als je de vulling van de bak wilt laten vervangen, met chemisch afval waar je ook voor moet betalen om het te laten afvoeren

Ik heb van verschillende mensen gehoord dat vilt ook erg zwaar blijft.