Artrose en benenafspuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Artrose en benenafspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 19:44

Het is nu dus echt zeker dat Magic artrose heeft. Verslag staat bij VvdD. Maar waar ik vandaag aan dacht: na het rijden spuit ik meestal dr benen af met koud water. Maar is dat nu nog wel zo goed?
Ik weet dat mensen en paarden met artrose niet goed tegen kou kunnen, dus hoe zit het met koud water?

En zijn er nog meer van die kleine dingen waar je normaal niet snel over nadenkt?

Dat juist beweging goed is weet ik ook nog, heb wel al wat gelezen over artrose, plus mijn moeder heeft het in haar handen, dus we hebben er een beetje ervaring mee. Alleen kan Magic er niet makkelijk over praten Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 13:15

Is er niemand die een antwoord op mijn vraag weet? Zo'n gekke vraag is het toch niet? Verward Lachen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 15:37

Ik ben benieuwd naar het antwoord, maar weet het zelf ook niet. Nacino heeft dan geen artrose maar wel beschadigd kraakbeen in zijn kogelgewricht dus..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:01

Mijn paard heeft hoefkatrolontsteking en artrose (maar loopt helemaal goed) en ik spuit zijn benen ook gewoon af met water hoor. Kou is idd niet zo goed, maar even afspuiten kan geen kwaad. Hij reageert er tenminste niet op. Het is wel belangrijk dat je zijn benen niet scheert; zodat hij in de winter een beschermlaagje heeft en zijn benen niet zo gauw koud worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:22

Mijn paard heeft ook flinke arthrose. Ik spuit haar benen wel af na het rijden met koud water. Ze zeggen dat koud water juist de doorbloeding stimuleerd, dus misschien helpt het wel (ze heeft ook overvulling van de gewrichten en hier helpt het zeker voor).
Ik spuit ze niet heel lang af hoor.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 21:06

Jammer dat niemand het antwoord weet. Zo'n rare vraag is het toch niet. Ik kreeg niet het idee dat Magic het heel erg vond, ze staat altijd gewoon stil en als ze pijn heeft laat ze het me altijd duidelijk weten Lachen

Dus ik ga maar gewoon verder met benen afspuiten dan...

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 21:12

ik denk dat het geen kwaad kan.
maar niet met ijskoud water.
en ik dacht dat het juist alleen maar goed is om goede doorbloeding van de benen

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:37

Wel mijn oudje heeft ook atrose in zijn benen plus nog eens stalbenen. In de zomer als het erg heet is dan zijn zijn benen nog dikker kijk maar naar jezelf als het heel warm is ook dikke voeten. Dan spuit ik zijn benen voor het rijden en na het rijden af. Is inderdaad goed voor de doorstroming. In de winter doe ik het niet, daar het water dan ook nog kouder is dan in de zomer, en ik kan zien dat hij er sitjver en strammer op gaat lopen. Mijn da heeft ook geadviseerd het dan niet te doen. Beweging is wel heel belangrijk niet te overmatig want dat is ook niet goed maar wel de juiste hoeveelheid. Ik hoop dat je met dit antwoord een beetje geholpen bent
Ik geef hem trouwens glucosamine voor de atrose.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 23:41

De artrose bij paarden is niet te vergelijken met de artrose van mensen. Bij mensen help koeling niet omdat de zachte delen om het gewricht heen daarvan pijnlijk kunnen worden.
Paarden hebben geen zachte delen om hun gewrichten heen (geen spieren) die pijnlijk worden van koeling.

De irritatie van artrose wordt veroorzaakt door een te hoog oplopende temperatuur binnen in het gewricht. Koeling zal de pijn dus doen afnemen. Wat dat aan gaat helpt het je paard tijdelijk. Het is geen geneesmiddel, het zal het proces ook niet beter maken. Maar het is wel fijn voor je paard, door de verrichte arbeid zijn zijn gewrichten immers warmer geworden. Koeling maakt dat de irritatie niet hoger oploopt. ik zou er mee doorgaan.

Nog even over doorbloeding: doorbloeding is een lichaams eigen manier van verwarmen, als reactie op koeling zal de doorbloeding beter worden in het gekoelde been. Is gezond, niets op tegen, want het bloed heeft een gezonde temperatuur (niet zo hoog als het te warme gewricht).
Doro het stappen op de verharde weg, stimuleer je ook de doorbloeding, maar prikkel je tegelijk de artrose die zal reageren met pijnlijke irritatie. Dat soort doorbloeding moet je dus niet opzoeken. Ga voor de koeling, de betere doorbloeding is een bijeffect.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 11:10

Dank je Dees!
Het klinkt allemaal heel logisch *LOL*
Dan weet ik tenminste dat ik door kan gaan en ondertussen niet mijn paardje pest.

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:44

bij artrose praten we over slijtage van een gewricht, geen dan wel verminderde aanwezigheid van kraakbeen en bot woekeringen.
Meestal gepaard gaand met ontstekingen. Door het ontbreken van kraakbeen en dus weinig tot geen ruimte meer in het gewricht krijg je bot op bot. Om het bot zit botvlies. Dat gaat reageren en ontsteken.
Koelen met koud water kan geen kwaad mits je het niet te lang doet.
De diepte koeling van koudwater ontstaat pas na ongeveer 5 min afspuiten.
Beweging is goed mits je het rustig opbouwd. Zie je paard als een dieselmotor deze gaat ook pas beter lopen als hij warm is.
Pas op met een te harde ondergrond en ook een te zware ondergrond of veel kuilen is niet goed.
In de winter als het echt goed vriest had ik de benen van mijn paard in stalbandages staan. Puur en alleen om ze warm te houden zodat ze niet zo stram werden.
Artrose is een proces wat niet te genezen is maar als je serieus en voorzichtig te werk gaat kan je het artrose proces wel stopzetten.
Bij bepaalde weersomstandigheden en kou zal het actiever zijn.
Daar zal je dan met rijden rekening mee moeten houden.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 22:15

Het lijkt wel logisch dat ze met kou slechter zou lopen, maar Magic dr kreupelheid begint meestal in de zomer, raar dus (kalkoenen Verward , zou kunnen)

Verder rijd ik al niet in zware bakken en op de stal waar we nu staan zijn er ook bijna geen kuilen. Daar had ik idd al aan gedacht.

Benen scheren doen we toch al niet ivm mok die ze dan krijgt.

Maar dit zijn wel tips die ik bedoel! Erg handig om te weten

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 23:47

Ja, je hebt koeling, kou en lichaamstemperatuur en verhitting.
In een gewricht met artrose is smering van belang, en die is optimaal op de lichaamstemperatuur. Komt je paard in beweging, dan word de smering ietsje warmer, en werkt lekker versoepelend. maar na een tijdje arbeid kan de smering te heet worden en net als te warme olie, te vloeibaar worden en geen smering meer bieden maar gewoon tussen de delen uit lopen. Dan heb je weer bot op bot, en dat doet zeer. Dus als het gewricht te warm is geworden, werkt de smering niet goed, en gaat het bot irriteren. DAN moet je dus koelen, de temperatuur in het gewricht weer naar minder warm krijgen dmv afspuiten.

Te koud houden...tja, een onderbeen is eigenlijk nooit echt te koud - de doorbloeding zal het warm houden. In de winter is de doorbloeding eigenlijk beter, want het paard moet zichzelf meer warmhouden. Daarom heb je in de winter ook eigenlijk nooit opgezwollen benen. Ik zie geen nut in het warm houden van onderbenen dmv bandage ofzo. Koude onderbenen is goed.
Je paard wordt stram als de rest van hem ook koud wordt. Dus als boven de knie/sprong zijn lijf koud wordt. Dan vatten de spieren kou, en dat wil je dus niet. Maar er is kwa artrose geen reden om de onderbenen warm te houden.

Dat de kreupelheid erger lijkt/is in de zomer is aannemelijk; bij een lagere buitentemperatuur zal het gewricht minder snel verhit raken dan bij een warme temperatuur. Is logisch.
Het komt zwaar op de gewrichten en banden aan als je in een zware bak rijdt, dat is ook voor gezonde paarden funest. Op eht harde kan wel, maar met beleid, liefst alleen in stap.