Over MKZ, ik snap iets niet..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-01 09:22

...ik volg nu al dagenlang het nieuws, Barend en van Dorp, Sonja en nog meer programma's die ik anders nooit kijk, maar er ontgaat mij iets wbt dat MKZ. Misschien ben ik nou wel heel erg blond ofzo, maar wat is nou het probleem?????? Werd al gezegd op tv: dat vervoersverbod sloeg al nergens op, want het is door de lucht 20 km overdraagbaar, dat bedrijf waar het als eerste was had ook al maanden geen in of uitvoer van vee gehad. Bovendien: de herten en wilde zwijntjes in de bossen kunnen het ook hebben, dat zien wij dus niet, want die leven in het wild. Die worden dus ook niet geruimd en kunnen het dus heel simpel verder verspreiden. Maar dan nog: 5% van de (jonge) dieren gaat dood aan MKZ, dus het is niet een vreselijk dodelijke ziekte. Het vlees mag gewoon nog gegeten worden, dus ook vanuit dat oogpunt is het nog geen ramp. Beesten lijden er een paar dagen van en dat is niet leuk, maar ook niet onoverkomelijk...er heersen wel meer virussen nl. Dus: WAAROM worden die dieren dan geruimd, verbrand en al die ellende meer?? En WAAROM dus die vervoersverboden. Mijn opa is boer geweest en die zegt dat ze boeren minder willen, maar ik weet niet of ik dat echt moet geloven. Ik hoor daar dus niks over op het nieuws. Heeft het soms met de export van het vlees te maken ofzo?

Groetjes Suzanne


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 09:26

inderdaad, suzanne, dat snap ik ook niet. En ik ben ook nogal blond!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 09:51

Maar in 1880 ofzo was er ook MKZ in nederland en toen hebben drie artsen melk van een MKZ-koe gedronken en die hebben alledrie wel MKZ gekregen.

Tja, maar zoals jij het zegt daar zit wel wat in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 09:55

Gisteravond was er een oud-minister van Landbouw aan het woord en hij vertelde over de vroegere tijden waarin het vee nog gewoon moest uitzieken etc. In die tijden hing er gewoon een bordje op het hek en meer niet.
Het is misschien te wijten aan de controlemaatschappij waar we in leven dat er zo heftig opgetreden wordt. De enige reden die ik kan bedenken is dat ze de rest van de veestapel willen beschermen, maar dat is heel krom want ze maken er zeg 100 000 af om de rest te redden zonder dat men weet hoeveel dieren er verloren zouden gaan aan de ziekte zelf. Ten tijde van de laatste uitbraak in 1984 werd er nauwelijks ge-ent tegen MKZ en toen was het met een klein aantal bedrijven en een beperkte epidemie vrij snel achter de rug.
De acties van nu zijn puur en alleen vanuit economisch belang omdat er landen zijn waar ze geen ex-mkz producten willen. Die landen willen dat niet omdat ze daarmee het virus binnenhalen. Dit virus laat zich namelijk niet uitroeien, het blijft in alle dierlijke producten gewoon vrolijk aanwezig.
Daarom dus, het economisch belang.
Oordeel daar trouwens niet te snel over, want ook dat draagt bij aan de welvarendheid van nederland, het is nog maar de vraag of we zonder kunnen. Dat is mijn rationele punt. Emotioneel wil ik geen dode dieren en verslagen boeren en vind ik het logischer om te zeggen *()*(&* de japanners dan eten ze maar geen NL vlees en nemen wij gelijk geen oesters meer af ofzo.

Tommyboy15
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 10:35

De dieren worden wel weer beter maar ze willen ze liever dood hebben want ze willen de boeren verjagen en hun hele leven kapot maken....

Van een gevreesde boer

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 10:37

Schijnzekerheid creeren ten opzichte van het buitenland of zo?

Dat het buitenland vooral ziet dat wij er iets aan doen, ook al heeft dat misschien geen enkel nut?

Ik heb ook gehoord van oudere boeren dat vroeger de beesten gewoon uitziekten en dat het hek op slot ging met een ontsmettingsbak ervoor. De dieren in de directe omgeving werden dan geloof ik geent (ringvaccinatie) en op een gegeven moment was alles over.

Om de export niet in gevaar te brengen kregen we een entverbod, zodat we nu de ziekte weer in ons land hebben en evengoed niet kunnen exporteren. De logica van een huismus of zo.

Mieke

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 17:19

hoorde vandaag dat 1 op de 20 eraan doodgaat. en dat sommige melkkoeien die de ziekte gehad hebben minder melk geven. IK vindt t ruimen grote onzin. eigenlijk zou je dan ook mensen stil oeten zetten aarja wij mensen zijn weer zo verheffen boven de dieren dat wij gewoon alles nog mogen. sorry maar ik vindt t gewoon raar dat er dieren gedood worden omdat er 10 mensen in europa zeggen dat ze t niet willen enten kan der bij mij niet in

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 17:39

Ik ben het met Lovely eens, het is puur economisch belang. Nederland wil laten zien dat problemen flink worden aangepakt. Daardoor houden de afnemende landen hun vertrouwen en komt de export niet op z`n gat. Koeien, schapen etc. worden gewoon als produkten gezien en zo worden ze dan ook behandeld. Paarden zijn niet/minder van economisch belang, anders zouden paarden ook spontaan uitgemoord worden. Ik vind deze massale slachtpartij overigens belachelijk.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 18:04

Het zijn gewoon moordenaars... Boos!

Ze zouden zelf eens zo moeten worden behandeld!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit__, Cemlys, Eelmo, Galaika, GoogleAdsense, Googlebot, inge_romeo, Inney, L_Flo, Lau, Lenexa, loowny, Maanon_, ontherun, Paardennamen, Pabie, purny, ReadTheRulez, TessaxQuincy, YandexBot, Zoe_97 en 76 bezoekers