COPD (lastig verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

COPD (lastig verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 12:27

Ik moet voor mn tentamen (vrijdag a.s.) het hoe en wat over COPD leren. Met de nadruk op wat er nou precies gebeurd in de longen bij een dier (paard) met COPD. Nu blijkt mijn dictaat niet zo best te zijn daarin; ik heb de volgende beschrijving:

COPD (Chronic obstructive pulmonary disease)
chronische aandoening van de bronchi(oli) gekenmerkt door duidelijke dyscrinie (help wat betekent dat woord?), veranderingen aan de mucosa (dat snap ik), oedeem en bindweefselvorming in de submucosa (snap ik ook), bronchoconstrictie (vernauwing van de bronchien?) en verlies van radiale tractie door verlies van elastische vezels met als gevolg een toename van de stromingsweerstand.

Op zich snap ik het rijtje dingen die in de longen gebeuren best een beetje. Maar ik kan me er totaal geen beeld bij vormen en daardoor ook niet verzinnen wat er met de ventilatie, perfusie en diffusie gebeurd. En laat dat nou precies hetgeen zijn ze willen weten....
Iemand die mij in normaal nederlands duidelijk kan maken wat er nou precies gebeurt?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:09

Zie de long als een grote flexibele zak met allemaal kleine ballonnetjes. Door het inademen zetten de ballonetjes uit. Deze lucht wordt door de ballonnetjes naar het bloed afgevoerd en vandaar het lichaam door.

Bij een paard met COPD zijn die kleine ballonetjes niet zo rekbaar meer. Afhankelijk van de mate van COPD kunnen de ballonnetjes zelfs 'dood' (kapot) zijn. Het luchtopnemend vermogen van de ballonnetjes is dus sterk afgenomen. Ook de hoeveelheid lucht die doorgegeven wordt aan het lichaam is dus minder.

Doordat de rek uit de ballonnetjes is veert die grote flexibele zak ook niet meer uit zichzelf terug, maar moet het lichaam persen om de resterende lucht weer naar buiten af te voeren. (Het 'pompen' wat je in de flanken ziet).

Het paard krijgt bij de geboorte een vast aantal ballonnetjes mee. Ze worden dus naderhand niet meer aangemaakt.
Als ze op zijn of kapot is dat dus niet meer beter te maken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:04

COPD ontstaat vanuit astma of chronische bronchitis.
Wanneer er een permanent afwijkende longfunctie is, is er sprake van COPD.

Door vernauwing van de bronchi wordt ademhalen bemoeilijkt.
Er kan er ventielwerking optreden. De bronchi kunnen bij inspiratie verder geopend worden dan bij expiratie, hierdoor kan niet alle ingeademde lucht ook weer uitgeademd worden, waardoor lucht in de alveoli "vast" komt te zitten. Omdat er wel steeds lucht bij komt maar het er niet weer uit kan zullen de alveoli verscheuren waardoor er emfyseem ontstaat.

De oorzaak van het vernauwen van de bronchi ligt dus bij de chronische bronchitis of bij de astma. Pas wanneer er blijvende (bij humaan zelfs langer dan 3 maanden) een afwijkende longfunctie is (door beschadiging) is er sprake van COPD.

Nu in termen van Ventilatie, diffusie en perfusie:

Ventilatie:
Bij in- en expiratie spelen een aantal weerstanden een rol (moeten overwonnen worden):
- stromingsweerstand van de lucht
- vervormingsweerstand van longen en thoraxwand
- elasticiteit van het longweefsel.
Normaal is het geen probleem deze weerstanden te overwinnen.
Bij COPD zijn er echter een aantal veranderingen in het longweefsel opgetreden die deze weerstanden een stuk hoger maken. En dan vooral de stromingsweerstand (de luchtinlaat (bronchi) is versmalt) en de elasticiteit van het longweefsel (is een stuk minder geworden, kan dan minder goed ontplooien om lucht in te laten). Deze weerstanden kunnen dan veel minder goed overwonnen worden,
dus zal de ventilatie afnemen.

Diffusie:
De diffusiesnelheid is afhankelijk van het diffusie-oppervlak, de oplosbaarheid van het gas, de afstand tussen alveolen en erythrocyten, moleculairgewicht van het gas en drukverschil tussen alveoli en bloed.
Bij emfyseem (wat dus ontstaat bij COPD) is de diffusieafstand vergroot (door verscheuring van de alveoli is er meer stilstaande lucht tussen ery's en verse lucht) en ook kan het diffusie-oppervlak verkleind zijn (door evt afsluiting van longdelen)
Dit maakt dan dat de diffusiesnelheid afneemt, de gaswisseling wordt dus minder.

Perfusie:
Door het ontstane emfyseem is er (lokale) alveolaire hypoxie (oftewel minder zuurstofvoorziening). Dit heeft vasoconstrictie tot gevolg waardoor de doorbloeding van de alveolaire capillairen dus een stuk minder wordt (zitten immers allemaal dicht).
De circulatie in de longen wordt dan opnieuw verdeeld, het zal van de uitgebreidheid van de aandoening afhangen of de totale perfusie ook daalt.
In het begin is dat dus alleen lokaal.

Het lichaam zal alles doen om de ventilatie/perfusie verhouding normaal te laten zijn.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 10:49

Thanx Haha!

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:32

Poeh wel ingewikkeld, maar zeer goed te lezen. interessante uitleg.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 15:22

Ik fanatiek jantiens verhaal uit mn hoofd geleerd en begrepen, vragen ze er niets over *zucht*