Tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 19:12

Tijdens het rijden heeft Laiser iets nieuws gevonden.
Hij loopt nu steeds vaker ontspannen en speelt volop met het bit.
Lachen
Alleen heeft hij nu helaas ook ontdekt dat hij zijn tong over het bit kan doen. Tong uitsteken Hij doet het dan maar even en doet het ook vanzelf weer terug, maar ik vind het toch iets minder. Nu doe ik zelf al alle riempjes goed strak zodat hij zijn mond niet ver open kan doen, maar toch krijgt hij het nog voor elkaar.
Weet iemand nog meet "trukjes" zonder dat ik meteen een tonglepel moet gaan kopen?


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 20:36

niet de riempjes strakker doen daar kan hij super last van krijgen gewoon telkens foei of nee zeggen of gewoon doorrijden

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 20:49

het bit een gaatje hoger hangen.werkt veel beter.en als ie het nog doet?nog een gaatje hoger hangen..........tip van mijn instructeur toen tinkie het ook had uitgevonden!

soms is het beter om te zwijgen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 21:06

bij ons doen veel jonge paarden het.

wij doen meestal het bit vrij hoog ophangen en als het echt niet anders kan een tonglepel

Ange
Berichten: 73
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 21:53

je kan het bit idd een gaatje hoger hangen, maar je kan ook een lepel bit nemen, werk ook goed!!! het nadeel is bij een gaat je hoger is dat je paard last van zijnmond kan krijgen!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 22:33

De riempjes strakker zal idd wel werken, maar is nmm een beetje symptoombestrijding em niet erg paardvriendelijk.

Ik zou proberen de oorzaak te vinden. (als dat mogelijk is)

Eigenlijk zijn alle denkbare oplossingen symptoombestrijding, je zou alleen eens een paardentandarts kunnen laten kijken om zeker te weten dat z'n gebit enz. okay is.

Anders: een tonglepel werkt echt, die dingen die met kopstukje zijn het fijnst vind ik (heb zelf ook een pony gehad met gewoon een lenig tongetje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 00:12

Zelf ben ik wel eens heel gemeen geweest. Het zat namelijk zo: paardje doet tong over het bit omdat hij vanwege de spanning beetje erg met zijn tong zat te rotzooien. Zodra die tong erover was ging hij heel achterlijk doen met zijn hoofd, beetje paniekerig alsof hij er zelf van schrok.
Aangezien ik pertinent niet wil dat hij de positieve kant van zijn tong over het bit gaat inzien, gaf ik een venijnig rukje opzij, een heel kort venijnig tikkie. Daar schrok ie van en deed zijn tong weer goed. dit kan dus alleen als je weet dat hij ook niet weet wat hij ermee aanmoet, soort van schrikreactie uitlokken is het eigenlijk.
Als je paard het echt expres doet om het bit te ontlopen, dan zou ik vooral het bit hoger doen, dat is eigenlijk de enige manier, voor je aan een lepelbit moet.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:48

niet zo'n slimme tip..........en niet zo vriendelijk ook...

Voorzitster AFM


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 11:28

ik zou een bit met lepel nemen, werkt altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 15:52

Citaat:
Op 2001-09-01 09:48, schreef PUCK:
niet zo'n slimme tip..........en niet zo vriendelijk ook...


Dat vind ik eigelijk van alle tips hier. Voor een paard is het absoluut niet prettig om zijn tong over het bit te gooien want hierdoor wordt hij heel gevoelig in zijn mond. Ik heb begrepen dat het paard van Mickey geen rottigheid uit gaat halen wanneer hij zijn tong over het bit gooit en daarom zou ik het ook veel vriendelijker op lossen.
Als je voelt dat hij zijn tong over het bit gooit voel je dat je paard veel lichter wordt in je hand. Rij hem voorzichtig een paard pasjes voorwaarts naar je hand toe. Wedden dat hij meteen zijn tong weer terug doet!
Ik zou het probleem een beetje negeren en vooral vriendelijk blijven omdat jou paard toch geen misbruik maakt van de situatie. Blijf zacht in je hand en ga hem vooral geen pijn doen door hem in zijn mond te rukken. Na verloop van tijd komt hij er zelf wel achter dat het veel lekkerder is om zijn tong gewoon te houden daar waar het hoort.
Ik moet daarbij wel de kanttekening maken dat ik er vanuit ga dat jij een goede, rustige en eerlijke aanleuning hebt en dat het niet zo is dat je paard zijn tong over het bit gooit om onder de druk in zijn mond uit te komen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 16:27

Ik heb begrepen dat het paard van Mickey geen rottigheid uit gaat halen wanneer hij zijn tong over het bit gooit en daarom zou ik het ook veel vriendelijker op lossen.
Als je voelt dat hij zijn tong over het bit gooit voel je dat je paard veel lichter wordt in je hand. Rij hem voorzichtig een paard pasjes voorwaarts naar je hand toe. Wedden dat hij meteen zijn tong weer terug doet!
Ik zou het probleem een beetje negeren en vooral vriendelijk blijven omdat jou paard toch geen misbruik maakt van de situatie. Blijf zacht in je hand en ga hem vooral geen pijn doen door hem in zijn mond te rukken. Na verloop van tijd komt hij er zelf wel achter dat het veel lekkerder is om zijn tong gewoon te houden daar waar het hoort.
[/quote]

Inderdaad Laiser haalt geen rottigheid uit als hij zijn tong over het bit doet, en hij doet hem ook vanzelf weer terug. Soms meteen soms wat later. Ik ga je tip eens uit proberen van dat achterwaarts rijden. Zelf vind ik het bit hoger of de riempjes nog strakker ook niet echt een oplossing, ik wil immers niet zijn mond kapot rijden (het moet voor ons allebei leuk blijven).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mickey op 2001-09-01 16:28 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 16:30

Citaat:
Ik ga je tip eens uit proberen van dat achterwaarts rijden.


Haha! voorwaarts Haha!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 16:35

wat je ook nog kasn proberen is een kous nemen de tong pakken eromheen slaan 1 kleer draaien en dan een knoopje erin bij de kin werkt heel goed beetje lastig uit te leggen alleen misschien weet iemand uit je omgevind ook hoe dit moet,werkt super

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 00:06

Citaat:
Op 2001-09-01 15:52, schreef Jippie:
Citaat:
Op 2001-09-01 09:48, schreef PUCK:
niet zo'n slimme tip..........en niet zo vriendelijk ook...


Dat vind ik eigelijk van alle tips hier.


dat ben ik niet met je eens.het bit een gaatje hoger hangen is geen onvriendelijke tip.tuurlijk moet je hem niet zo hoog hangen dat ie zijn mondhoeken uitscheurt,maar daarom zeg ik ook 1 gaatje hoger hangen.tink loopt nu in totaal twee gaatjes hoger hangend dan normaal met het bit,maar ze is heel zacht in de mond,ze heeft nooit wondjes enhet is niet erg als er een kleine plooi in de mondhoek is.straks als alle hulpen bevestigd zijn ga ik met behulp van mijn instructeur ook het bit weer lager hangen.maar dat ik het bit een gaatje hoger gehangen heb is door mijn instructeur aangeraden.hij beleert al 20 jaar jonge paarden in het tuig,en zoals je hebt gezien op een perfecte manier.jippie:jij weet als geen ander hoe erg ik het welzijn van mijn pony vooropstel.als ik dit geen goede oplossing had gevonden had ik het zeker niet gedaan.maar het gaat goed en doet har geen pijn.ze neemt makkelijk het bit aan en is zacht in de mond............ze kan alleen dr tong er niet meer over werken.
tegen de tijd dat ze zo goed loopt en alles bevestigd is dan proberen we het weer met een gaatje lager!

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 02:43

Als je bit te laag hangt is het ook niet goed. Eigenlijk hoort een bit gewoon op de juiste hoogte te hangen, maar je ziet vaak genoeg dat ze te laag hangen, daarmee stoor je je paard dus ook en krijg je nooit een goeie aanleuning.

Als je paard vanzelf zijn tong weer terug doet heb je eigenlijk geen probleem, dus maak het er dan ook niet van.

persoonlijk rij ik met een erg rustige en zachte hand en als mijn paard (soms onder spanning) zijn tong over het bit friemelt dan laat ik hem alleen maar weten dat ik dat dus niet wil en daarmee is het opgelost. Hij lijdt daar niet echt onder hoor, wees maar niet bang en het doet hem ook niet echt pijn. Aangezien hij nogal slim is, mag hij best weten dat dit niet de bedoeling is. Overigens kom ik dit misschien 3 keer per jaar tegen als er sprake is van zenuwachtige toestanden.
Probeer zelf ook na te gaan of dit bij jouw paard het geval is of niet, dit helpt je om te beslissen wat de beste oplossing is.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 07:38

Ik ga in dit geval met jippie mee.
Lodewijk probeerde het ook maar ging wel erg ondeugend worden daar heb ik idd het bit voor 1 week een gaatje hoger gehangen en ik heb nooit meer last gehad.
Riempjes strakker zou ik nooit doen ivm schuren en de neusriem die de adem half afknijpt.
zou het bit 1 gaatje hoger niet werken zou ik naar een tonglepel gaan das een stuk vriendelijker

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 16:03

Citaat:
Op 2001-09-01 16:30, schreef Jippie:
Citaat:
Ik ga je tip eens uit proberen van dat achterwaarts rijden.


Haha!
voorwaarts
Haha!


inderdaad foutje Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 17:56

Maar wat is er tegen een lepel aan het bit?
Even gewoon nieuwsgierig, ik weet het dus niet.
Isolda deed het ook, alleen voor de wagen en zij deed hem ook weer terug. Ze schrok er soms wel erg van, met alle gevolgen van dien. Is niet fijn als ze voor de wagen loopt, maak je brokken mee.

Ik heb toen zo'n rubberen lepeltje voor een paar centen gekocht. Een tijdje mee gereden en daarna kon ie uit, ze heeft het nooit weer gedaan.
Geen nadelen van ondervonden, dus ik vroeg me af....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:20

Hahaha, Mickey, je niet vergissen hé Clown ,kan rare gevolgen hebben *LOL*

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 15:06

Je hebt ook van die tonglepels, als je die aan het bit doen kanhet paard zijn tong niet meer over het bit doen! xxx suleika


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers